ציורי ילדות

מוזיאון רמת גן: ציורי ילדות-4
|

ציורי ילדות של אמנים ישראלים במוזיאון לאמנות ישראלית ברמת גן

אוצרת התערוכה: מיכל ברושי נחמני
עוזרת לאוצרת: מור דניאל
פתיחה: יום חמישי, 10.9.2015 בשעה 19:30

מוזיאון רמת גן: ציורי ילדות-1
דוד שריר בן 5, ארוחת בוקר – אוכלים ומסתרקים, עפרונות צבעוניים על נייר, 1943

זוכרים את הצייר המוכשר של הכיתה? הילד או הילדה שהפליאו לצייר ותמיד הציצה מעבר לכתפם עדת מעריצים עוקבת בפליאה בקלות שבה נוצרו תחת ידם דמויות, מכוניות ובעלי חיים על הנייר. שני אחוזים מן הילדים נחנו בכישרון ציור, אך מתוכם רק מתי מעט הופכים לאמנים בבגרותם. ובכן, האם אפשר לחזות אם ילד מוכשר יהפוך להיות אמן?

בתערוכה "ציורי ילדות של אמנים ישראליים" יוצגו מבחר מרתק של ציורי הילדות מול ציורי הבגרות של אמנים שהשתתפו במחקר שערכה אילה גורדון, אוצרת ראשית בדימוס ומייסדת אגף הנוער ע"ש רות של מוזיאון ישראל. גורדון, שבבסיס מחקרה שואלת האם אפשר תוך התבוננות בציורי ילדות לחזות מי מהילדים יגדל להיות אמן, חקרה את הגורמים בתהליך גדילתו של ילד שיגרמו לו להפוך לאמן בבגרותו, והאם ניתן למצוא קשר רעיוני או צורני מובהק בין יצירות האמן הבשל ליצירות ילדותו.

מוזיאון רמת גן: ציורי ילדות-2
דן רייזינגר בן 7, מכתב, בית ודגלים, צלב קרס וסמל הונגריה, עפרונות צבעוניים על נייר, 1941

התערוכה מציגה 18 מהאמנים שגורדון חקרה: רפי לביא, דן רייזינגר, יעקב שטיינהרט, אבישי אייל, אביגדור אריכא, אסף בן מנחם, יוסל ברגנר, דודו גבע, דוד ויוני גרשטיין (תאומים זהים),יוכבד ויינפלד, אלונה פרנקל, רות צרפתי, אלי ושיר שבדרון (תאומים) יעקב שטיינהרט, דוד שריר, בצלאל שץ.

לצד ציורי הילדות של כל אמן תוצגנה שתי עבודות מתקופה בוגרת בחייהם; השוואת ציורי ילדות של אמנים לעבודתם הבשלה מגלה שיש רצף סגנוני ורעיוני בין הילד למבוגר. דן ריזינגר למשל, האמן שעיצב רבים מהסמלים של היומיום בישראל (אל-על, טמבור, משרד התיירות ועוד) שעבודתו מאופיינת בשימוש מרהיב בצבעי היסוד, ובשילובי צורות גיאומטריות בסיסיות. ציורי הילדות שלו מגלים שכבר בגיל שבע הוקסם וצייר סמלי מדינה ודגלים, ואילו לדמויות אדם לא ייחס חשיבות.

מוזיאון רמת גן: ציורי ילדות
ציור ילדות של אלונה פרנקל

מצד שני, אביגדור אריכא, שהיה אחד הציירים החשובים במאה ה-20, צייר בגיל שלוש עשרה עדויות מצמררות של מראות מחנה ההסגר בו היה כלוא עם משפחתו. ברישומים אלו ניכר כישרונו המפליא לתאר, כבר בגיל צעיר כל כך, את אשר ראו עיניו לפרטי פרטים, ובעיקר הצטיין בעיצוב דמיות אדם הן כשצייר את הקורבנות ואת כשצייר את מעניהם.

רפי לביא, צייר ומורם הנערץ של דור שלם של אמנים, כלל לא התכוון להפוך לצייר. הוא ייעד את עצמו להיות מוסיקאי, אך פציעה בידו קטעה את המסלול המוסיקלי ופתחה את מסלול הציור. ציורים בצבעי מים שצייר בגיל 13 מנבאים את סגנונו כאמן בוגר: ציורים מופשטים ורבי הבעה שבשלו בבגרותו לשרבוטים דמויי ציור ילדותי. לעומתו, יוסל ברגנר בן השבע מפגין נטייה לספר סיפור ואת חיבתו לחפצים שבשלה לציוריו הבוגרים הפנטסטיים עמוסי דמויות חלומיות וחפצים מואנשים.

התערוכה תוצג החל מתאריך 10.9.2015 עד 10.12.2015 במוזאון לאמנות ישראלית, רמת גן.

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק