מישל קישקה

אנימיקס-3
|

מישל קישקה מהדמויות הבולטות בתרבות הקומיקס בישראל יקבל את אות יקיר הפסטיבל הבינלאומי לאנימציה, קומיקס וקריקטורה "אנימיקס" שייערך בסינמטק תל אביב

מישל קישקה

אנימיקס-5
החיילים והרדיו. מישל קישקה

מאת: צח אוריין-אוראץ'

לפסטיבל הבינלאומי לאנימציה, קומיקס וקריקטורה "אנימיקס", הנערך זו השנה ה-15 ומציג מידי שנה את מיטב היצירה החדשה מישראל ומהעולם כולו, לצד מבחר מרתק של סרטי אנימציה, סדנאות, מפגשי אמן, יריד קומיקס גדול ושלל פעילויות לילדים, יש משקל משמעותי בהתפתחות תרבות הקומיקס בישראל. "אני מבקר בפסטיבל הזה כל שנה מאז שהוא החל וכשאני אני מביט על העשור האחרון ורואה את מוזיאון הקומיקס המיוחד שהוקם בחולון, את הרומנים הגרפים הישראלים הרבים שיוצאים לאור ואת העובדה שהתחילו ללמד את התחום הזה גם במוסדות להשכלה גבוהה, דבר שלא היה קיים בעבר, זה מאד משמח" מוסיף מישל קישקה, אחת הדמויות המרכזיות בתרבות הקומיקס בישראל, שעלתה כיתה.

אנימיקס-7
ליגת האוסקרים – סעודה. הזוכה לשנת 2015

מספיקה הצצה על המעורבות הצפויה של קישקה בחגיגת המצוירים הקרובה בסינמטק תל על מנת להתרשם מהיקף הפעילות המגוונת שיציע הפסטיבל השנה. בשלושים שנה האחרונות הוא מרצה באקדמיה לאמנות ועיצוב “בצלאל" ומכשיר את דור העתיד של המאיירים בארץ, ובפסטיבל הקרוב, אותו מנהל אמנותית ניסים (נוסקו) חזקיהו ודודו שליטא הוא אוצר האנימציה שלו, יוענק לקישקה אות יקיר הפסטיבל המכבד. "אני ידעתי שיקיר הפסטיבל זה 'תיק' כי 'היקיר' צריך לתת הרבה הרצאות בפסטיבל" הוא מגיב בציניות, כיאה לעיסוקו. בנוסף יערך גם ערב מחווה חגיגי לאשת הבידור והסאטירה, רבקה מיכאלי, לצד תערוכת דיוקן על פועלה העשיר והמגוון של השחקנית-זמרת-שדרנית-חקיינית הוותיקה, אירוע מיוחד נוסף, "מתקן החלומות וחובב ההגזמות", יערך לזכרו של אורי אורבך ויפגיש את אמני הקומיקס והקריקטורה, שי צ’רקה, אורי פינק, צחי פרבר, נעם נדב וניסים חזקיהו, שיצרו במשותף עם אורבך, ולכבודו של במאי האנימציה הוותיק, חנן קמינסקי, שאף הוא העמיד הוא דורות רבים של אנימטורים צעירים, יערך הומאז' מיוחד. הספיישלים של הפסטיבל הקרוב כוללים אירועי מחווה ל"קפה תמר" המיתולוגי ברחוב שינקין בתל אביב, שנסגר לאחרונה אחרי 74 שנה, ולמגזין האמריקאי "הניו-יורקר"  החוגג תשעים שנה ונודע בקריקטורות ובשערים המאוירים שלו. מאייר המגזין, ריצ'רד מקגווייר, יהיה אורח הפסטיבל ובהקרנת הסרט  Very Semi Serious העוסק בקריקטוריסטים השנונים של "הניו יורקר".

אנימיקס-6
אורי אורבך ז"ל. נוסקו

קישקה עלה לישראל בשנת 1974 ומצא כאן תרבות קומיקס צנועה ומוגבלת, בשונה מאד מתרבות הקומיקס הוותיקה במולדתו, בלגיה וממדינות רבות אחרות בעלות מסורת דומה כמו ארצות הברית או יפן. המהגרים בימיה הראשונים של המדינה,  שרובם הגיעו מפולין או מרוסיה  לא הביאו איתם מסורת קומיקס ואת היסודות הראשונים יצקו לאה גולדברג ואריה נבון ב"משמר לילדים", ויוצרים ילידי הונגריה כדוש, אפרים קישון והצייר, המאייר והקריקטוריסט, שמוליק כץ, והמשיכו את דרכם "החלוץ" דודו גבע, אורי פינק, כפריק של קומיקס אמריקאי, וקישקה, שייבא לארץ את ז'אנר הקומיקס הצרפתי-בלגי ובסוף שנות התשעים הוא אף קיבל פינה קבועה בתוכנית הבוקר "קפה טלעד" בה הציג קריקטורה יומית אקטואלית. בדומה לליצן החצר, אנחנו סוג של שסתום, שיכולים לומר דברים שאחרים לא יכולים ומאפשרים לכולם להשתטות קצת. הליצן אמנם מקבל בעיטות בישבן ולפעמים אפילו תולים אותו, אבל צריך לקחת את הדברים שהוא אומר בערבון מוגבל" מתמצת קישקה את תפקיד הקריקטוריסט.

אנימיקס-4
במשרדי השד העדתי. צייר: גיא מורד

במחזור הראשון שלו כמרצה בבצלאל בשנת 1992 הצליח מישל קישקה להדביק בווירוס הקומיקס גם את רותו מודן וירמי פינקוס, ומאז הצליחו ישראלים לפרסם חומרים שונים גם בחו"ל וכעדות להתעניינות הגדולה בתחום מציין מישל קישקה כי בתי ספר רבים מציעים חוגים דומים. בנוסף לתערוכה שתציג דמויות ומצבים משעשעים של מישל קישקה, המשקפים את גווניה הרבים של החברה הישראלית, תערך לכבודו של יקיר הפסטיבל תערוכה מיוחדת עם עבודות של מאיירים שהיו סטודנטים של מישל קישקה במהלך השנים, ובניהם גם דובי קייך, עמוס אלנבוגן, גיא חרל"פ ורות גווילי. "אני קולגה ולא מורה שלהם ועם חלק מהבוגרים שלי אני בקשר טוב עד היום ואוהב לראות איך הם מתפתחים. אני מחכה לראות את העבודות שלהם בכיליון עיניים" הוא מוסיף.

אנימיקס-2
קפה תמ. שרה שטרן לפני יציאה לחופשה. זאב פרקש. צילום אבי נבי

בשנים האחרונות פעיל מישל קישקה בפורום הבינלאומי "קריקטוריסטים למען שלום", שיזם אמן קריקטורה מוערך מהעיתון הצרפתי לה-מונד במטרה לצמצם מתחים במוקדי סכסוך בעולם כולו ובניסיון להגביר את המודעות לחשיבות תקשורת חופשית באמצעות שפת הקריקטורה. המהומות האלימות שפרצו לאחר פרסום קריקטורת "הנביא מוחמד" בעיתון בלגי נפוץ היו הטריגר למיסוד הארגון, הפועל מאז שנת  2006, ומישל קישקה אף הוזמן עם עמיתו הפלסטינאי לסמינר מיוחד שארגן האו"ם ועסק במלחמה בשנאה ועל מרחב החופש של אמן הקריקטורה. את היום בו התחולל האירוע הטראגי בשבועון הסאטירי "שרלי הבדו" רואה מישל קישקה. כנקודת מפנה ותאריך שלא ישכח לעולם וההרצאה נוספת שהוא יעביר, "שרלי הבדו היום שאחרי", תעסוק בטלטלה שלאחר הטבח הרצחני במערכת השבועון בפאריס. היא תלווה בתערוכת תגובה של קריקטוריסטים מקומיים, שציירו את "שרוליק" הישראלי על שערים מדומים של אותו שבועון, והם אף יוצגו בהמשך בפאריס.

אנימיקס-1
גיור שחקן מכבי תל-אביב. מישל קישקה

בין שאר אירועי הפסטיבל השנה: בכורה ישראלית לסרט "הנביא" של רוג'ר אלרס, הסרט הדוקומנטרי "Cartoonists- foot soldiers of democracy" המתחקה אחרי סיפורם של 12 קריקטוריסטים פוליטיים מרחבי העולם המנסים ללכוד בעפרונם את הטרגי והקומי שבמציאות היום יומית המורכבת במדינות בהן הם חיים,  אוסף חדיש של סרטי אנימציה מרוסיה וסרט אנימציה דוקומנטרי בתלת ממד D-Day על המבצע ששינה את מהלך מלחמת העולם השנייה, תערוכה על גזענות, דעות קדומות והשד העדתי "מצויר בשחור לבן" של קריקטוריסטים ישראלים, אנימציה על אמנות קלאסית או הרצאה של דודו שליטא, "שלגיה הסיפור האמיתי" ובה הסבר מה הפך את הסיפור לפופולארי כל כך. "לקומיקס יש קסם רב גם מצד הקורא וגם מצד היוצר. אתה בעצם במאי של סרט ענק ורב משתתפים, לא צריך טכנולוגיה והכל אצלך ביד ואתה שולט על הסיפור שנברא. משחר האנושות אנשים נמשכו  לסיפור מצויר ושאתה מחבר  ויז'ואליה לטקסט, אתה מתחבר למשהו מאד עמוק" מבטיח קישקה.

סינמטק ת"א בתאריכים 8-4 באוגוסט 2014.
אתר "אנימיקס": www.animixfest.co.il או באתר סינמטק תל-אביב

 

*צח אוריין-אוראץ', עיתונאי (מעריב), בלש היסטורי וחוקר שורשי משפחות ("שורשים עם נשמה") ומרצה על גנאלוגיה.
צח אוריין-אוראץ' בפייסבוק מייל: zackoryan@gmail.com‏

 

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

בעלים ועורך אחראי: אפי אליסי
Fashion Israel – מגזין אופנה של ישראל
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com

אינסטגרםfashionisrael.mag
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
הקבוצה שלנו בפייסבוק: Fashion Israel – מגזין אופנה של כולם!
דף עסקי: Fashion Israel
כתובת למשלוח: רח׳ בר כוכבא 1, דירה 1, רמת גן

Beauty fashion Fashion israel Fashion Magazine Fashion News hair Makeup photography style Trends zara אופנה אופנה 2021 אופנה ישראלית אופנת גברים אופנת נשים איפור אפי אליסי אתר אופנה אתר אופנה 2021 ביוטי הפקות אופנה זארה חדשות אופנה חדשות האופנה טיפוח טרנדים טרנדים 2021 כתבות אופנה מגזין אופנה מגזין אופנה 2021 מגזין אופנה אונליין מגזין אופנה ויופי מגזין אופנה ישראלי מגזין אופנה לנשים מעצבי אופנה סטייל עיצוב אופנה צילום צילום אופנה קורונה קסטרו שבוע האופנה שיער שמלות כלה

תגובות פייסבוק