פסטיבל בת ים

פסטיבל בת ים-2015-2
|

למעלה משלושים מופעים מקומיים ובינלאומיים ולינה על חוף הים. פסטיבל בת ים הבינלאומי לתאטרון ואמנות רחוב

ראש העיר, יוסי בכר: "חגיגה של חושים, צבע, קצב, סקרנות והומור"

מאת צח אוריין-אוראץ'

פסטיבל בת ים-2015-1
שלישיית דאוואי- ליצנות פסטיבל בת ים לתאטרון ואמנות רחוב. צילום: יח"צ

בשנים האחרונות הפכה בת-ים לעיר מובילה בתחומי החינוך והתרבות וכל המרחבים והמשאבים שהיא מקצה ומשקיעה בכך מיקמו אותה במרכז זירת התרבות הארצית. "מחדשת ומרגשת" מכריזים הפרסומים הרשמיים של העירייה ואחד משיאי הפעילות שלה הוא פסטיבל בת ים הבינלאומי לתאטרון ואמנות רחוב המתקיים זו השנה ה-18. "זה לא מובן מאליו שעירייה לוקחת על עצמה להוביל בתחום האמנות ומגיע לה קרדיט על הצעד הגדול קדימה שהיא לוקחת את העיר" מחמיא המנהל האמנותי החדש של הפסטיבל, אמיתי יעיש בן אוזיליו, המבטיח בפסטיבל הקרוב "יוזמות יוצאות דופן המדגישות דיאלוג ארוך טווח עם הקהילה המקומית ועם המרחב הציבורי". לצד שורה ארוכה של בכורות ומופעים מיוחדים מהארץ ומהעולם יציע הפסטיבל השנה קונספט חינמי חדשני – מתחם קמפינג בחוף הריביירה במהלך כל ימי הפסטיבל.

פסטיבל בת ים-2015-3
LES TAMBOURS צילום: יחצ

יעיש, שהחליף את ליסה ג'יקובסון וגיל בכר כמנהלים האמנותיים של הפסטיבלים הקודמים, פועל שנים ארוכות למציאת הקשר הבלתי-אמצעי בין תיאטרון, אמנות וקהילה במרחב הציבורי. הוא גדל כנער דתי בכפר גבירול, סיים את בית הספר למשחק "בית צבי", היה חבר בלהקת השחקנים של תיאטרון ה"חאן" בירושלים ורכש ניסיון חברתי כשעבד בהוסטלים שונים בעיר. הרזומה שלו כולל כמה הצגות עצמאיות שלו ("אונו מומנטו" ו"הגדת נווה צדק") ובין היתר הוא יזם את פרויקט "ניסוי כלים" לקידום אמנות בין תחומית. כיום הוא מלמד בבצלאל ובסטודיו למשחק של יורם לוינשטיין ובדצמבר האחרון הוא יזם את מתחם האמנות "Fest Factory" החדש בבת ים, הפועל כבית יצירה לאמנים מתחומים שונים במטרה להטמיע את פעילות הפסטיבל בקהילת העיר לאורך כל השנה.

פסטיבל בת ים-2015-4
Les Girafes צילום: יחצ

בין האמנים הפועלים במרכז שיעיש מנהל ופועל בחלל של בית ספר מקצועי לשעבר נמנים גם הילה פלשקס ומעין רזניק עם מעבדה לבובנאות ועיצוב קינטי, להקת "סיסטם עאלי" האחראית על סדנאות ופרויקטים מוזיקאליים, מעבדת קרקס עכשווי של אורית נבו ומעבדת המיצג, היוצרים והפרפורמרים של מיכל ואעקנין, עלית קרייז ועופר עמרם. "המטרה של המתחם הוא לאפשר חקירה מעמיקה יותר של החומרים אותם אנחנו יוצרים והמקום מספק חלל לעבודה ופעילויות משותפות בין האומנים לתושבי בת ים והשיא הוא בפסטיבל הרחוב" מוסיף עמרם, שמעלה בפסטיבל את המיצג "מגפת הריקוד" עם ואעקנין וקרייז. "בשנת 1517 החלה אישה בעיר שטרסבורג לרקוד ברחובות העיר ללא שליטה, תוך שבוע הצטרפו אליה כמה עשרות ולאחר כחודש ימים דווח על כארבע מאות אנשים שרקדו יחד איתה. הסיבה לכך נותרה תעלומה ומעבדת הפרפורמנס שלנו מבקשת לשחזר בפסטיבל בהשתתפות הקהל את אותה מגיפה" מפרט עמרם. (למעוניינים: מפגש הכנה יערך ב-23.8 במתחם הפסטיבל. פרטים בקבוצת הפייסבוק מגיפת הריקוד \ choreomania ).

פסטיבל בת ים-2015-5
Esence דיוויד מורנו, איטליה צילום: יחצ

עבור המוזיקאי יוגב חרובי, המתגורר על גבול יפו בת ים, זו תהיה הפעם הראשונה שהוא מופיע בפסטיבל. חרובי הוא תזמורת ומופע של איש אחד, היוצר סאונד מאסיבי ועשיר של שבט שלם בעזרת מערכת ייחודית של כלי הקשה קדומים ודיג’רידו עליהם הוא מנגן בו זמנית. בכל אחד מימי הפסטיבל הוא יתן שתי הופעות אורח של מוזיקה מרקידה ומרוממת הנעה בין מוזיקת עולם, טכנו וטראנס, יוצרת מכנה משותף רחב ומטשטשת את הגבולות בין האקוסטי לאלקטרוני. "זה מופע שעבר כברת דרך ארוכה, התחיל ברחובות של לונדון, ניו יורק וקנדה ומאז זה התפתח לפסטיבלים, במות גדולות ומסיבות שבטיות שאנשים לוקחים בה חלק" מוסיף חרובי, שבתחילת הדרך עשה ליווי מוזיקלי להופעות מחול, כמו "אנאפאזה" של להקת בת שבע. מופע הרחוב שלו מושפע מהגירויים של הסביבה והמוזיקה שהוא יוצר מתכתבת עם מה שקורה בזמן אמת. "התרשמתי לטובה שהוסיפו השנה לפסטיבל את המילה 'אמנות' כי זה אומר הרבה. זה אומר שפותחים את הפסטיבל לסוגים שונים של אמניות, שדברים רבים מתערבבים ומושפעים האחד מהשני ובנוסף השנה הוא גם עושה שימוש מיוחד בחומרים שקיימים בעיר עצמה" מוסיף חרובי.

פסטיבל בת ים-2015-6
קרקס ריאקשיין. צילום: יחצ

על סמך הניסיון של חרובי מאירועים ופסטיבלים דומים שהוא השתתף בהן בעולם כולו, הוא משוכנע כי תוספת הקמפינג תכניס אווירה מיוחדת לפסטיבל הקרוב ותשנה את אופיו. הלינה בחוף הים היא חופשית כמו הפסטיבל כולו, המושך אליו קהל רב של מבקרים בכל הגילאים מכל רחבי הארץ. השנה יעלו במסגרת הפסטיבל הלא-תחרותי למעלה משלושים מופעים מקומיים ובינלאומיים של תאטרון, קרקס, מחול, פלמנקו, בובות מנייר עיתון, ליצנות, אקרובטיקה, מיצגים, תהלוכות מוזיקה כמו מופע הג'ירפות Les Giraffes של קבוצת Compagnie Off מצרפת או המופע של הפסנתרן הספרדי דוד מורנו שינגן על פסנתר ענק שתלוי בגובה רב מעל הקהל ומלווה בהקרנות וידאו, מקהלה ומתופפים מקומיים. "בתקופה האחרונה אנחנו עוסקים רבות בשאלת מקומה של התרבות בחברה הישראלית, באופייה, במקורות ההשראה שלה ובקהלים אליהם היא מבקשת לפנות. פסטיבל תאטרון רחוב הוא בדיוק התשובה לכך" מוסיף ראש העיר, יוסי בכר ומבטיח חגיגה של חושים, צבע, קצב, סקרנות והומור.

פסטיבל בת ים-2015-7
מיכאל פינקל עף על הקצה צילום: יחצ

פסטיבל בת ים הבינלאומי לתאטרון ואמנות רחוב
ד׳, ה׳, 26,27/8 בין 19:30 ל 23:00, מוצ"ש, 29/8 בין 20:30 ל 24:00, טיילת בת ים
הכניסה חופשית

פסטיבל בת ים-2015-8
פיקוח אירוני דויד דוש בראשי ויוסי רחמני. צילום: יחצ

*צח אוריין-אוראץ', עיתונאי (מעריב), בלש היסטורי וחוקר שורשי משפחות ("שורשים עם נשמה") ומרצה על גנאלוגיה.
צח אוריין-אוראץ' בפייסבוק מייל: zackoryan@gmail.com‏

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק