מוזיאון ישראל-נקודת מגע

נקודת מגע-6
|

מוזיאון ישראל-נקודת מגע: 'נקודת מגע'. מה קורה כש״מוזיאון ישראל״ מחבק את חיי הלילה. מערבולת של מחול תיאטרון ומוזיקה

מוזיאון ישראל-נקודת מגע

נקודת מגע-1
צילום: מיכל פטאל

מאת צח אוריין-אוראץ'

דמיינו ביקור במוזיאון, עכשיו דמיינו משהו אחר", כך מתמצת מנהלת האירועים של מוזיאון ישראל, נטע כהן, את המוטו שמאחורי הפרויקט הלילי המשותף למוזיאון ישראל ולעונת התרבות בירושלים, "נקודת מגע", המתקיים זו השנה השישית. לילה אחד בשנה משתחרר מוזיאון ישראל מהקודים המהודקים שלו, פותח כפתור בחולצה ומציע "סערה לילית של אמנות ואנשים" עם עשרות אמנים, המשתלטים על המבנה ועורכים שלל פעילויות בראש אחר. "מהתחלה הרגשתי בבית ב'נקודת מגע', כי הוא לא עושה אבחנה בין מחול, תיאטרון, מוזיקה או כל ז'אנר אחר וכל מה שמניע אותו זה הדיאלוג עם האומנות" מוסיפה היוצרת הרב-תחומית, רננה רז, שהשתתפה באירוע הראשון של נקודת מגע ובארבע השנים האחרונות היא המנהלת האמנותית שלו. "העובדה שגם השתתפתי בנקודת מגע נותנת לי יתרון ופרספקטיבה" מוסיפה רז, המחמיאה למוזיאון על הפתיחות ושיתוף הפעולה ההדוק, ומבטיחה כי השנה צפוי אירוע עשיר ומסקרן במיוחד בגלל החגיגה הכפולה של המוזיאון, המציין חמישים שנה להקמתו.

נקודת מגע
צילום: יאיר מוס

בחמישי הבא (6.8) משקיעת החמה ועד לשלוש לפנות בוקר יהפוך המוזיאון ל"חיה אמנותית חופשיה ומשוחררת" ויציע לקהל המגוון חשיפה לעולם האמנות עם שלל אטרקציות,  פרפורמרים ואמנים, שישתלטו על כל המרחב הגדול של המוזיאון וגן האמנות שלו ויצרו אינטראקציות אמנותיות מפתיעות ליצירות המוצגות במוזיא ון. "הרעיון הוא להציע לקהל חווית ביקור אלטרנטיבית, שבו הוא יכול לשאול שאלות על האופן שבו אנו צופים או חווים אמנות" מוסיפה רז. סביב עולם הקטלוגים המאפיינים כל מוזיאון נוצרו עבודות שונות כמו מסע טריפי באנימציה אל קרביהם של מאות הקטלוגים שהפיק מוזיאון ישראל בחמישים שנותיו: "פרויקט הקטלוגים", המתבסס על אסופת הקטלוגים של מוצגי המוזיאון שהצטברו לאורך השנים ומשמשמים חומר גלם ליצירה חדשה של שלושה יוצרים מתחומים שונים: היצירה החדשה שחיברה המוזיקאית מאיה בלזיצמן, המבוססת על מילים, דימויים ומחשבות מתוך הקטלוגים שונים או העבודה "גברים מרוקנים תוכן" בהשתתפות עשרה גברים היושבים לאורך כל הלילה ליד שולחן ומרוקנים מתוכן קטלוגים של אמנות ישראלית המונחים על השולחן.

נקודת מגע-2
מתוך חזרות לנקודת מגע 2015. צילום: יאיר מוס

עבור האמנית ואשת החינוך, עפרי כנעני, ילידת קיבוץ כברי המתגוררת שנים רבות בניו יורק ונוגעת בתמות הקשורות לשפה, מיתולוגיה וטכנולוגיה, זו השתתפות ראשונה בנקודת מגע. רבות מהעבודות שלה עושות שימוש  בטכנולוגיות על סף הכחדה, כמו מקרן שקופיות או מכונת כתיבה, ובאירוע הקרוב היא מעלה שתי עבודות בקונספט של סיור, האחת, "שאלות בסוף" מפעילה באופן מקורי את המדריכים המתנדבים במוזיאון (נשים ברובן) שרובם לא מגיעים מתחום האמנות, ולאחר שהם עברו סדנא מיוחדת שעסקה בתפקידם כגורם מתווך בין המוזיאון לקהל, הם יוציאו סיורים אישים וחד-פעמיים, המבוססים על הטעם והזיכרון האישי שלהם, עם 25 משתתפים בכל סיור. בעבודה השניה שלה, "מחשבים מסלול מחדש", שתוצג כמה פעמים במהלך הלילה, מצטרפים משתתפי הסיור לקבוצת ווטס-אפ חדשה ומצווים לציית לשני חוקים – לשוטט במוזיאון לבד ולאו דווקא בחללי התצוגה וחוק נוסף הוא להמשיך וללכת. כל 4 דקות יקבלו משתתפי הסיור מסרון עם צמד מילים, שניתן להבין אותם במובנים שונים, והם יצטרכו לשלוח לקבוצה תמונה המתעדת את מה שהם רואים. "שהם מקבלים את ההודעה זה נורא מגניב. בהתחלה יש דממה ופתאום מתחיל שרשור של תמונות מרגשות שהן אינטרפטציה שונה של אימג'ים ומילים" מוסיפה כנעני, נכדתו של הפסל יחיאל שמי, שכבר הציגה בכמה מסגרות מכובדות כמטרופוליטן בניו יורק. "בלילה רואים דברים אחרת וזו רמה אחרת של אינטנסיביות. כל האנרגיות בעת ובעונה אחת יוצרות חוויה אחרת וגם 'נקודת מגע' זה בהחלט מפגש אחר עם המוזיאון" היא מוסיפה.

נקודת מגע-3
מתוך חזרות לנקודת מגע 2015. צילום: יאיר מוס

במסגרת אותה חוויה אחרת אתם עשויים למצוא את עצמכם זזים, צוחקים, שרים, מצלמים, מתחבקים או רצים באחד משפע האירועים שיערכו השנה. כך למשל, תוכלו לצאת למסע אישי בתערוכה "יום הולדת" עם הפעילה החברתית, עדי קיסר, השחקן יפתח קליין, אשפית האלתורים ענבל לורי, הבמאי מיקי גורביץ והבלוגר, די ג'יי גיא חג'ג', שיספרו סיפורים אישיים ויפעילו את עצמם ואתכם. יתכן ותעדיפו לחוות את המוזיאון בקצב  אחר ולראות אמנות ב- fast forward אחר במסגרת העבודה "נקודת זינוק" עם חברי קבוצת "תו" ושי גטריידה. ארבעה אספנים פרטיים יציגו וישמיעו את האוספים שלהם וינסו להזכיר לכולנו, מה מושך ומאגי כל כך באספנים ובאוספים. ערן הדס וליאור זלמנסון יצרו מדריך-שמע המורכב כולו מרשמים של סיור מודרך שנערך לאנשים שאינם מורשים לבקר בישראל, ועמית דרורי בנה חיות רובוטיות, אנושיות להפליא, שישוטטו ברחבי המוזיאון וייצרו אינטראקציה חדשה בין הצופים והמכונה. ליד הפסל הנודע  'נמרוד' של יצחק דנציגר יוצבו מדפסות תלת מימד אשר ייצרו לאורך הערב 'נמרודים' קטנים ויספקו רגע של מחשבה על שכפול, שיעתוק, מקור וחיקוי באמנות, בעידן הדיגיטלי, ורפיק ידידיה יציע לכם להיות מורה הדרך שלכם ולראות אמנות בעיניים עצומות, שרק אוזניות קטנות יוצמדו לאוזניים שלכם. קבוצת הנשים ״פעימת מרים״ ינגנו בתוף מרים יצירות שנכתבו בהשראת התרבות היהודית העתיקה והתרבות בת-זמננו, ענת כ"ץ וארז מעין יערכו מכירה פומבית של חפצים ששיחקו תפקיד חשוב מאחורי הקלעים של המוזיאון תמורת פעולות שהקהל יבצע במקום, היוצרים לירון צברי ומתן ברקוביץ בחרו שלוש "תערוכות שלא היו" מהרפרטואר של מוזיאון ישראל ויצרו עבור כל אחת מהן עבודה חדשה מקורית ואינטראקטיבית וסמוך ליצירה המונומנטלית של אניש קאפור תתקיים מסיבת אוזניות, בשקט בשקט, עם מוזיקה רועשת במיוחד שינגנו די ג'יי הקטיק ויוסי חלילי. "זה פרויקט מאד מורכב אבל הוא כל כך מעניין ואני מרגישה בת מזל להיות חלק ממנו" מסכמת רז.

נקודת מגע-4
צילום: מיכל פטאל

חמישי, 6.8, מ-20:00, מוזיאון ישראל, ירושלים.
כרטיסים ניתן לרכוש באתר עונת התרבות בירושלים ובאתר מוזיאון ישראל: http://www.imj.org.il/

*צח אוריין-אוראץ', עיתונאי (מעריב), בלש היסטורי וחוקר שורשי משפחות ("שורשים עם נשמה") ומרצה על גנאלוגיה.
צח אוריין-אוראץ' בפייסבוק מייל: zackoryan@gmail.com‏

תגובות פייסבוק