מגזין אופנה – שירה נפתלי: ״אני לא לובשת מכנסיים״

שירה נפתלי, חדשות האופנה, צילום: אבנר נחמני
|

איך אומרים צללית ביפנית? שירה נפתלי, בעלת מותג האופנה SHIRUETTO, שפירושו צללית ביפנית, עושה חיבור מעניין בין עיצוב ישראלי לבין המסורת היפנית והתרבות היפנית העכשווית. התוצאה: קולקציה עשירה ולא שגרתית

אבנר נחמני, חדשות האופנה
שירה נפתלי. צילום: אבנר נחמני

מאת: נועם שקד

שתפי אותנו במעבר שעשית בין אומנות חזותית לעיצוב אופנה. איפה פוגש אותך הניסיון והידע שרכשת כאומנית חזותית, כשאת ניגשת לעצב קולקציה?
"אני בוגרת המדרשה – הפקולטה לאמנות בית ברל, ועסקתי באמנות באופן פעיל כאומנית מציגה וכאוצרת של תערוכות.
כאומנית העבודות שיצרתי בציור, בצילום מבוים, בפרפורמנס ובווידיאו עסקו בקו, במונוכרום ובגוף הנשי ובנושאים של כיסוי, הסתרה וחשיפה. לכל אלה יש המשך ישיר גם בעיצובים של SHIRUETTO.  

שירואטו, שמלת SPACE UNIFORM, צילום אבנר נחמני (1)
שירואטו. שמלת SPACE UNIFORM, צילום: אבנר נחמני

״אני מתייחסת אל עצמי כאל 'מכונת ראייה' שעסוקה כל הזמן בהתבוננות וניתוח חזותי״

זו גם הסיבה שאני משלבת בכל קולקציה הדפסים מקוריים או רישומים הנעשים ביד ישירות על הבגד שלרוב הם גם חד-פעמיים. בקולקציה הנוכחית למשל, כללתי סדרה של סריגים מודפסים שכל אחד מהן נושא רישום מתוך סדרת רישומים שהצגתי בעבר. כל סריג נושא רישום שונה מתוך הסדרה, שאינו חוזר על עצמו, ובגודל 1:1 , כך שנוצרת מעין 'תערוכה מתחלפת' ההופכת את החולצה והגוף הלובש אותה למעין קירות ניידים של תערוכה בגלריה. 

שירואטו, שמלת KID SISTER צילום אבנר נחמני (1)
שירואטו. שמלת KID SISTER. צילום: אבנר נחמני

״מתרכז בפשוט, בארעי, חסר השלמות והחסר״

אבל אולי האלמנט המרכזי שהבאתי מתחום האמנות הוא הדחף להתבונן – אני מתייחסת אל עצמי כאל 'מכונת ראייה' שעסוקה כל הזמן בהתבוננות וניתוח חזותי: באופן המקרי שבו נתפשת פיסת בד בגוף, באופנת רחוב, בארכיטקטורה ובתולדות האמנות".

מאיפה הגיעו הזיקה והחיבור לעיצוב ולאופנה היפנית, ואיך הם באים לידי ביטוי בעיצובים שלך?
"'היפניות" של SHIRUETTO (צללית ביפנית) מתייחסת מצד אחד למסורת האסתטיקה היפנית המתבטאת בקווים הנקיים, במינימליזם ובמונוכרומטיות. במיוחד בערכי הוואבי-סאבי (wabi-sabi) המתרכז בפשוט, בארעי, חסר השלמות והחסר.
פן נוסף הוא ההתייחסות לתרבות היפנית העכשווית שהיא אקלקטית ומוחצנת במהותה – זו המשלבת טכנולוגיות מתקדמות עם עיסוק אובססיבי ב'חמוד' ובילדותי' (Kawaii). 

שירואטו, שמלת Acid Meadow ,צלם - אבנר נחמני (1)
שירואטו. שמלת Acid Meadow. צילום: אבנר נחמני

״מראה אורבני מחוספס ללבוש ערב״

בעיצובים של SHIRUETTO אני מכוונת לחיבורים לא שגרתיים וערבוב בין כמה 'שפות' בו-זמנית, לעיתים באותו בגד: בין השקט של הקווים הנקיים והצבעוניות המונוכרומטיות לבין העושר בהדפסים ובטקסטורות; בין ההתייחסות לחומרי גלם תעשייתיים (כגון מתכת, נייר ועץ) כמקור השראה מרכזי לבין השילוב של הדפסים עם קריצה ואווירה רטרואית קלה בעיקר בחיבורים של 'גבוה' עם 'נמוך': בשילוב של ביגוד מחויט עם בגדי ספורט והלבשה תחתונה, מראה אורבני מחוספס ללבוש ערב". 

שירואטו, שמלת סרפן Muscle T, צלם- אבנר נחמני (1)
שירואטו. שמלת סרפן Muscle T. צילום: אבנר נחמני

״אריג במרקם תלת-ממדי המזכיר עץ שרוף״

מה מאפיין את קולקציית סתיו-חורף החדשה (The Bodily Turn) של שירואט?
הקולקציה כוללת סה"כ 17 דגמים ביניהם שמלות, חולצות, עליוניות, חצאיות וג'קט עמיד לגשם. היא מאופיינת בטקסטורות ובדים עשירים – בהמשך לקולקציות קודמות, גם כאן דגש מרכזי על מרקמים וחומרים כגון: אריג במרקם תלת-ממדי המזכיר עץ שרוף בטכניקה היפנית המסורתית Yakisugi; סריג מחורר דמוי עור נאפה; רשת ספורט ועוד מיני בדים מקומטים, מכווצים ושקופים.

שירואטו, עליונית קפושון , צילום אבנר נחמני (1)
שירואטו. עליונית קפוצ׳ון. צילום: אבנר נחמני

'זרם הגולף' – הצווארון האהוב חוזר בווריאציות שונות ברבים מפריטי הקולקציה: מסריגים דקיקים ושקופים, דרך עליוניות רחבות ועד שמלת סווטשרט מתעתעת שכאילו נלבשה מעל חולצת גולף אך למעשה מחוברת אליה.

על-עונתיות – שימוש בבדים דקים, קלים וטבעיים מאפשר ללבוש את מרבית הדגמים כמעט לאורך כל ימות השנה, מתוך מחשבה על יצירת בגד רב-תכליתי, שימושי שלא 'נגמר מהר'.

שירואטו, שמלת סרפן Muscle T, צלם אבנר נחמני (1)
שירואטו. שמלת סרפן Muscle T, צילום: אבנר נחמני

״כמי שגדלה בשנות ה-80 על מכנסי ה'באגי' אשמח לחקור אותם יותר ולנסות לפצח את הקוד בקולקציות הבאות״

אקלקטיות – משילוב של 'תחרה' בג'קט עמיד לגשם ועד קשירה בצורת מחוך בגב שמלה; משמלה בהשראת סרטי מדע-בדיוני ועד פרינטים גיאומטריים ופרחוניים; מחצאית מרשת בהשראת מכנסי ריצה ועד סרפן בהשראת גופיות ה-muscle Tee של הגברים – הקולקציה מדברת בכמות 'שפות' בו-זמנית ומחברת 'גבוה' ו'נמוך'".

קשה להתעלם מהעובדה שהקולקציה לא כוללת מכנסיים. קצת מוזר בשנת 2020, לא? זה נובע מחוסר ביקוש, אג'נדה, אילוצים?
"למרות האופי הנקי והמינימליסטי של SHIRUETTO אני מנסה שלא להסתפק בצלליות רחבות והעיצובים מאוד נשיים ומבקשים לשים דגש על המותן, קימורי הגב, הכתף. זו הסיבה שהחלק המרכזי בכל קולקציה יהיה שמור לשמלות וחצאיות. בנוסף, זה משקף את העובדה שאני עצמי לא לובשת מכנסיים ומרגישה בהם כמו 'בארץ זרה' (אגב, לא מסיבות דת או מסורת).

שירואטו, שמלת מיני - טוניקה גולף, צלם - אבנר נחמני (1)
שירואטו. שמלת מיני – טוניקה גולף, צילום: אבנר נחמני

״מה הקשר שלי, אם בכלל, לתעשייה הזו שמייצרת טרנדים ואובייקטים מהירים?״

יחד עם זאת, אני בהחלט מתכננת לשלב בעתיד מכנסיים בקולקציות, במיוחד שלאחרונה גיליתי את גזרת ה-Mom's הרטרואית, וכמי שגדלה בשנות ה-80 על מכנסי ה'באגי' אשמח לחקור אותם יותר ולנסות לפצח את הקוד בקולקציות הבאות".

האם יש תכניות לעבור מייצור בארץ במהדורות קטנות לייצור המוני יותר, שיגיע ליותר קהלים?
"השינויים הרחבים בעולם ובתחום האופנה בפרט – מהרגלי צריכה חדשים ועד שינויים אקלימיים – מעמידים בפני מעצב מקומי אתגר לא פשוט ומחייבים אותו הליכה על חבל דק. כאם לבת מתבגרת אני מוצאת את עצמי לא מעט במרכזי קניות ובחנויות רשת ואחרי כל ביקור כזה שואלת את עצמי מה הקשר שלי, אם בכלל, לתעשייה הזו שמייצרת טרנדים ואובייקטים מהירים? מה הרלוונטיות כיום לעיצוב מקומי בקנה מידה קטן ואיזה מודל עסקי יכול לאפשר לו שרידות בעידן הנוכחי בו ישנה זמינות גדולה כל כך לאובייקטים? 

שירואטו, גולף דמוי עור Xigia, צלם - אבנר נחמני (1)_1
שירואטו. גולף דמוי עור Xigia, צילום: אבנר נחמני

״קהילה מגוונת של נשים שמפתיעות ומרגשות אותי בכל פעם מחדש״

בהחלט הייתי שמחה ש-SHIRUETTO יגדל כך שיוכל להיות נגיש יותר ולהגיע לאנשים רבים יותר ולמקומות רחוקים יותר, אבל מבלי לאבד את הנגיעה הקצת-אמנותית שלו, את המגע האישי בכל פריט ופריט ומבלי לוותר על הייצור המקומי. 

וכאן נכנסות לתמונה הלקוחות – אליהן אני מתייחסת כאל 'קהילה' ולא 'קהל' – קהילה מגוונת של נשים שמפתיעות ומרגשות אותי בכל פעם מחדש כאשר הן ממשיכות להביע אמון ולהתעקש על עיצוב מקומי למרות הכל. הן אלו שמאפשרות לי להמשיך ולנסות לזקק, לבדל ולחפש את הקול הייחודי של SHIRUETTO".

שירואטו, ג׳קט Victorian Trench, צילם אבנר נחמני (1)
שירואטו. ג׳קט Victorian Trench. צילום: אבנר נחמני

את העיצובים של SHIRUETTO ניתן להשיג בחנות האונליין, בירידי האופנה ואירועי מכירה ובסטודיו בקיסריה (פתוח בסופי שבוע, בתיאום מראש)

טווח מחירים (לפני הנחה): בין 350-880 שקל.

נועם שקד, אופנה, אינסטגרם

נועם שקד – עיתונאית אופנה
אינסטגרם: noam.shaked

חני שפגט

חני שפגט – עורכת ראשית
אינסטגרם: shopink_israel
פייסבוק: Hani Shpagat
קבוצת פייסבוק: Shopink?

בעלים, מנכ״ל ועורך אחראי: אפי אליסי
Fashion Israel
 – מגזין אופנה ישראלי
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com
טלפון: 050-7368167
אינסטגרם: fashionisrael.mag
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
הקבוצה שלנו בפייסבוק: Fashion Israel – מגזין אופנה ישראלי
דף עסקי: Fashion Israel
כתובת למשלוח: ויצמן 68 כניסה ב׳ דירה 3 גבעתיים

מגזין אופנה – שירה נפתלי

תגובות פייסבוק