מגזין אופנה, שרה מלכי

בצילום: שרה מלכי. צילום: יח״צ-1
|

אחרי שנים בניו יורק, האמנית שרה מלכי מציגה תערוכה חדשה ובה שתי סדרות: ׳העץ ומחזור החיים׳ ו׳דיוקן עצמי בתנועה׳. אל עולם האמנות היא הגיעה ממערכת החינוך. ״נכנסתי לחוויה חדשה בתהליך היצירה״. בנוסף אליה יציגו גם תערוכות יחד של רחל פרוכסד ורחלי מרטי בגלריית האמנים בקניון רמת אביב

 

בצילום: שרה מלכי. צילום: יח״צ-9
שרה מלכי. צילום: יח״צ

 

מאת: אפי אליסי

"הציור בשבילי הוא תחום מופלא, בחזקת נס. זוהי התחושה שלי בכל תהליך יצירה שאני נכנסת אליו וזאת משום שהשכלתי הפורמלית הראשונה היא בתחום ההוראה והחינוך והמעבר לציור הוא לא מובן מאיליו״. שרה מלכי התחילה לצייר כשגרה בלונדון ונסחפה אל עולם אמנות שלה כשהיא מציירת כל יום כ-12 שעות ברציפות. שרה מלכי נהגה ללכת לחנויות לממכר ציוד ציור כדי לחקור את החומרים מתוך סקרנות. כשחזרה לארץ נרשמה שרה מלכי ללמוד אמנות במדרשה לאמנות ואצל מורים פרטיים כמו מוטי מזרחי, אריה למדן  ואחרים. בתחילה היא הציגה את עבודתיה ברחובות ניו יורק וכששבה מהתפוח הגדול שרה מלכי הגשימה את החלום הגדול שלה ובנתה בית ובו אח בוער על גזעים. ההתבוננות בתהליך השרפה הביאה אותה לנושא של מעגל החיים והפיכת החומר לעפר ואפר. לאחר מכן יצאה שרה מלכי עם העבודות החדשות לתערוכת יחיד גדולה. בעבודותיה, העצים והענפים יוצאים במחול ובתנועה. ״מכאן נכנסתי לחוויה חדשה בתהליך היצירה״. בתערוכה הנוכחית מציגה שרה מלכי שתי סדרות של ציורים, האחת בנושא העץ ומחזור החיים והשניה על דיוקן עצמי בתנועה. נושא שהחלה לעסוק בו בעת האחרונה.

 

בצילום: שרה מלכי. צילום: יח״צ-5
שרה מלכי. צילום: יח״צ

 

המכחול הראשון שלך?
״כשהייתי בת 30״.

 

אמנות.
״אמנות בשבילי היא היכולת להביע באופן ייחודי את המסרים שלי״.

 

למה בעצם?
״האהבה לחיים. הרעיון מתחיל בבטן ולאחר מכן עושה סדר בראש״.

 

בצילום: שרה מלכי. צילום: יח״צ-2
שרה מלכי. צילום: יח״צ

 

שרה מלכי גדלה בשיכון דן. נהגה לבלות שעות ארוכות במשחקי חברה בטבע. ״תמיד הייתי טיפוס קוסמופוליטי שאהב את ההתנסות בהסתגלות למקום חדש ואנשים חדשים״. האהבה שלה לנסיעות והחיים מעבר לים העשירו אותה בחוויות שאנשים בגילה בארץ באותה תקופה לא חוו. לפני 35 שנה לקחה שרה מלכי שנת חופשה ממשרד החינוך ונסעתי לשנת שבתון בללונדון. שם היא לימדה ילדים בבית ספר אנגלי. שם גם גילתה את הציור. ״זו היתה חוויה מרגשת עבורי כאשר בתקופת מגורי בלונדון אליה הגעתי כמורה מחנכת לכיתות ו' ו-ז' והפכתי לציירת באופן בלתי צפוי״. מספר שנים לאחר מכן האהבה של שרה מלכי לתרבויות אחרות הביאה אותה לניו יורק. שם שהתה שש שנים עקב עבודתו של בעלה שהיה בשליחות. היא השתלבה בעיר הגדולה והחלה ללמד ציור, נרשמה לאגודת האמנים בניו יורק, הרחיבה את אופקיה והשהות במרכז העולמי אף השפיעה על מבנה האישיות שלה.

 

בצילום: שרה מלכי. צילום: יח״צ-6
שרה מלכי. צילום: יח״צ

 

מה מרגש אותך?
״תרבות, מוזיקה, אומנות, ריקוד״.

 

האהבה הראשונה.
״בגיל 14 בחבר מהשכבה״.

 

כוכבי נעוריי.
״מעולם לא היו לי אלילים״.

 

לקחת ולקבל.
״מעריכה מאוד אמנים כמו רמברנט, פיקסו וסזאן. ההשראה באה מנבכי נשמתי״.

 

בצילום: שרה מלכי. צילום: יח״צ-4
שרה מלכי. צילום: יח״צ

 

מונולוג.
״נושא שריתק אותי למשך שנים הוא התבוננות בעצים. זה התחיל מהאח שבביתי כאשר התבוננתי בבעירת הגזעים והגעתי בדימויים למחזור החיים מפריחה לעפר ואפר. בשלב אחר מתוך התבוננות בעצים האנשתי את העצים והוצאתי אותם מהנוף בסביבה וביטאתי דרכם מצבים שונים שבחיי, אהבותיי ומשברים שונים שבחיי. כיום התחלתי בנושא אחר שמביא לידי ביטוי את אהבתי לרקוד. בציורים אלה עברתי מסגנון מופשט לפיגורטיבי כאשר אני משתמשת במאפיינים שבדמותי ומכניסה בהם תנועה. ציורים אלה אני משתמשת בצבעי שמן, גירי שמן ופחם לצורך רישום״.

 

בצילום: שרה מלכי. צילום: יח״צ-7
שרה מלכי. צילום: יח״צ

 

מודל עירום.
״אין לי מודל בלעדי שהייתי רוצה להדמות איליו. אני פועלת על פי נורמות וערכים שאני מציבה לעצמי״.

 

אושר.
״המשפחה שלי. והסיפוקים התרבותיים שלי״.

 

 

הצלחות.
״הצלחה עבורי היא התחושה בהגשמת המטרות שהצבתי לעצמי ומעבר לזה ההסבה המקצועית שלי, קבלת ההחלטה לעשות שינוי בחיים ולהפוך ממורה מחנכת לאמנית ומורה לאומנות״.

 

ואכזבות?
״ברור שהיו כאלה. אך עם הזמן הנמכתי ציפיות המובילות לאכזבות״.

 

בצילום: שרה מלכי. צילום: יח״צ-8
שרה מלכי. צילום: יח״צ

חלומות הן.
״החלום שלי הוא להמשיך לחיות בשלווה נפשית המאפשרת לי להגשים את עצמי״.

 

אני והחבר׳ה.
״יש לי חברי ילדות ויחד עם זה הרבה חברים חדשים שאני רוכשת לי במהלך החיים״.

 

על אופנה וחופש.
״אוהבת מאוד אופנה שמתאימה לי. אני לא שמרנית. אני פועלת מתוך אינטואיציה אישית״.

 

כסף? ״אמצעי בלבד, לא סוגדת לו״. לאי בודד? ״ציוד לציור״. את מאמינה בעצמך? ״כן״. מי עוד? ״משפחתי וחברי״. ביטחון? ״בין אוהבי״. רע? ״חוסר יושר״. פחד? ״לא מתעסקת בפחדים״. עושה לך טוב? ״בריאות, יצירה, ריקודים ונסיעות״.

 

בצילום: שרה מלכי. צילום: יח״צ
שרה מלכי. צילום: יח״צ

 

רחל פרוכסאד

רחל פרוכסאד, ילידת חולון, תושבת ראשל"צ ,עוסקת מעל 25 שנה בתחום הפיסול והיצירה.
בעלת סטודיו לפיסול בחומר המשלב לימוד טכניקות שונות מהעולם האבסטרקטי ועד לדמויות פיגורטיביות.  רחל פרוכסאד מתמחה בפיסול פיגורטיבי תוך שילוב בצבעים אקריליים וגלזורות המפיחות חיות בדמויות. ההשראות ליצירות שלה מגיעות בעיקר מהמסעות שלה בעולם ובעיקר אל המזרח הרחוק.
הדמויות האקזוטיות אותן מפסלת רחל פרוכסאד הן דמויות אותנטיות ,שהיא מדגישה את ההבעות וחרושת הקמטים על כל אחת מהדמויות המפוסלות. אלו מהוות עבורה דרך להציג את התרבות שלהם, את קשיי היום, השמחה והעצבות שמשולבים יחדיו.
בתערוכה מציגה רחל פרוכסאד לצד הפסלים המרהיבים גם ציורי שמן, גם הן של הדמויות אותן היא פוגשת במסעותיה בעולם והם  מהוים השלמה של חקירתה לעומק והתבוננותה כאנתרופולוגית החוקרת תרבויות וצורות חיים במקומות שונים בעולם. ציוריה מלאי הצבע והחומריות מביעים את אהבתה ותשוקתה לחקר בני אדם ועולמותיהם הגלויים והנסתרים כאחד.

 

רחל מרטי

רחל מרטי, אמנית רב תחומית, ילידת כפר עין כרם העתיק. בוגרת חוג רישום וציור בבצלאל. ההחלטה שלה הייתה להעתיק את אהבתה לאמנות הציור, מהקנבס למשטחים גדולים יותר – לבתיהם של אנשים. מכנה רחל מרטי עשייה זו כאמנות פרקטית. לאחר לימודים כ"מורשת לעבודות הנדסה בנאיות", תוך שימת דגש לשחזור מבנים עתיקים ולעשות בתים אמנותיים משולבים בוויטרזים ופסיפסים מעשי ידיה כמו גם מראות אומנותיות ותבליטי אבן מיוחדים. גם במהלך השנים שהיא עבדה בשטח המשיכה לצייר וליצור אומנות. רישומי פחם ציורי שמן ואקוורלים. בשנים אחרונות החלה רחל מרטי לצייר ולפסל על ציוריה בחומר דבר שנותן אפשרות למשש אלמנטים כמו פרחים, בדים ואלמנטים נוספים, היוצרים אפקט של תלת מימד. ציוריה נעשים על משטחי עץ המהווים בסיס סולידי לשילוב עם החמר. את ציוריה היא צובעת בצבעי אקריל ומצפה בלכה. בימים אלה רחל מרטי מציגה את עבודותיה, בהיכל שלמה בירושלים, כחלק מקבוצת "סטודיה", קבוצת נשים אומניות, המייצגות חתך של פסיפס הנשים הירושלמי והישראלי בכלל: חילוניות, דתיות חרדיות, וערביות.

 

התערוכה תתקיים בקניון רמת אביב בתל אביב, גלריית האמנים, על הקיר החיצוני של קניון רמת אביב, בין "ארקפה" ל"גרנד קפה", איינשטיין 40 רמת אביב. בין התאריכים 1-27.8.2017

אוצרת התערוכה: איילת אמוראי-בירן

אירוע חגיגי בתערוכה ומפגש עם האמניות יתקיים ביום שלישי, 15.8.2017 בשעה 19.30

 

 

 

 

 

Efifo
מגזין אופנה ישראלי, חברתי

Efifo
מגזין אופנה ישראלי, חברתי

Efifo
מגזין אופנה 

Efifo
מגזין אופנה  

Efifo
Fashion Magazine

Efifo
Fashion Magazine

פורסם בקטגוריה מגזין אופנה
תגובות פייסבוק