מה קורה כשמדע פוגש אופנה?

ד"ר אושרית קטורזה נבון-אופנה
|

אחרי 20 שנים בהן עבדה בתפקידים בכירים כמדענית וכימאית במכון ויצמן, פנתה ד"ר אושרית קטורזה נבון לאהבה ישנה – לאופנה.  


מאת: נועם שקד Fashion Israel


בסדרת הרצאות שנושאת את השם Science & Style, עוסקת ד"ר אושרית קטורזה נבון בקשר המרתק שבין עולם המדע ועולם האופנה, ובהשפעתם ההדדית. לדוגמא – מדוע המעצבת קוקו שאנל בחרה בבד הג'רסי בתחילת דרכה? כיצד הצליחה סטלה מקרטני לעצב בגדים מקורי עכביש? איך הטרנד של בגדים חכמים יכול להציל מתאונה? האם מעצבי אופנה הם המדענים הבאים?

איך ד"ר לכימיה מגיעה לעסוק באופנה, לכאורה תחום מאוד מאוד שונה ממעבדות האקדמיה האפרוריות?

"בגיל 43, החלטתי ללמוד תחום אחר ושונה ממדע ומתחומי הניהול בהם עסקתי, משהו לנפש ולהתחבר לתחום שאני כ"כ אוהבת – אופנה. את הסטייליסט גדי אלימלך הכרתי כשהגעתי לקורס סטיילינג אישי בסטודיו שלו. גדי שאל מה הקשר בין העבודה המדעית שלי לאופנה. עניתי לו, שאני אשמח מאד להיחשף לעולם האופנה, ושיש קשר הדוק בין מדע לאופנה. מה שידעתי אז שאחזור עוד בעתיד לסטודיו וגם אלבש שמלת כלה שיעצב עבורי, וכך היה. בחתונתי לפני כשלוש שנים לבשתי שמלה מהממת בעיצובו שאותה עיצב במיוחד בשבילי. כבר אז רציתי מאד לפתח את הנושא ולשמחתי לאחרונה, יצרתי לעצמי את ההזדמנות להציג ולהרצות על החוט המקשר בין שני תחומים מרתקים אלה." 

ד"ר אושרית קטורזה נבון-אופנה
ד"ר אושרית קטורזה נבון. צילום: יח״צ

כשחושבים על המפגש בין כימיה ואופנה חושבים על צבעים וסיבים. באילו מקומות נוספים אפשר לראות את המפגש הזה? 

"תעשיית הטקסטיל הינה תעשייה רחבה מאוד אך גם מזהמת מאוד. עולם הכימיה והחומרים הינו בעל השפעה רבה מאוד בתחום, בייחוד תעשיית הפולימרים המייצרת את הסיבים והצבעים. כיום טרנד שהתחזק מאוד גם לאור מגפת הקורונה הוא שיתופי פעולה בין מעצבי אופנה ומדענים לפיתוח בדים בעלי פונקציות רפואיות המסוגלים לדחות וירוסים וחיידקים. אני מאמינה שאם לכל אחד ואחת מאיתנו היה במלתחה לפחות אאוטפיט אחד המתחשב בכדור הארץ ושימור הסביבה היינו יכולים לתרום כל אחד את חלקו הקטן ללא מהפכות גדולות."

איזה תפקיד יש לכימיה בעולם האופנה העתידי, שיהיה ככל הנראה מבוסס יותר ויותר על קיימות?

"לעולם המדעי ולכימיה בפרט ישנה ותהיה השפעה משמעותית בעולם האופנה העתידי. כבר כיום ניתן להתרשם מעבודתה של  מעצבת האופנה ומובילת המגמה לשמירה על כדור הארץ וקיימות – סטלה מקרטני. היא משקיעה מאמצים רבים לחבור למדענים על מנת לפתח חומרים חדשים וייחודים, לתעשיית האופנה. מקרטני חברה לחברת סטארט אפ אמריקאית בשם Bolt Threads כדי לייצר "מיקרו משי",  סיבים שהמבנה  המולקולרי  שלהם מזכיר קורי עכביש, שהם אחד החומרים הכי חזקים ביחס לקוטרם, גמישים ונעימים למגע. סדרת העיצובים שלה מיוצרת בתהליכים של הנדסה גנטית ובתהליכי התססה כמו בתהליך ייצור בירה. סטלה מקרטני עיצבה מחוטי המשי של בולט שמלה שהוצגה במוזיאון MOMA וממשיכה להשתמש בטכנולוגיה ובשיתופי פעולה עם חברות נוספות כמו adidas."

אם היית חוזרת אחורה במנהרת הזמן, היית בוחרת להיות מדענית או לעסוק באופנה, או אולי כמו היום – גם וגם?

"אני מאוד אוהבת מדע, למדתי שנים ארוכות וייצרתי חוויות נהדרות בלימודים, ובקריירה שפיתחתי במכון ויצמן למדע. אבל אהבתי לאופנה מאוד משמעותית ואני שמחה ממש על ההזדמנות שנוצרה לחבר בין שני תחומי תוכן שלכאורה נראים לא קשורים אבל בעצם מושפעים מאוד האחד מהשני ותורמים רבות זה לזה. 

אני אוהבת להיחשף למעצבים בארץ ובעולם, להכיר סגנונות שונים, סוגי בדים וצבעים. נפגשתי במקומות רבים בעולם עם מגוון סגנונות לבוש, למדתי תולדות האופנה, וביקרתי בבירות אופנה רבות בתערוכות ובבתי עיצוב. אני אוהבת להתלבש יפה, ומשקיעה זמן ומחשבה על מה הבגדים מספרים ומתארים באישיות האדם."

החודש חוגגים את יום האשה הבינלאומי, ואשמח לשמוע את דעתך על מעמדן של הנשים בתחומי המדעים המדויקים בארץ, מה תוכלי להגיד לבנות שחולמות להיות עדה יונת הבאה?

"לאורך כל שנות לימודי ועבודתי נחשפתי לעבודתן המדהימה של מדעניות ישראליות פורצות דרך, ולמאמץ הקיים באקדמיה לשילוב נשים כחוקרות ומובילות מעבדות מחקר. הלמידה וההשקעה הנדרשת היא רבה ואני רואה הלימה רבה בין העבודה של מדענית למעצבת אופנה, הנדרשת להשקיע שעות רבות, לחשוב מחוץ לקופסא ולייצר כל הזמן מחקרים או עיצובים חדשים. אני חושבת שיש כברת דרך לעבור על מנת שמספר החוקרות באקדמיה יהיה זהה למספר החוקרים, אך מוסדות המחקר משקיעים עבודה בנושא לקידום נשים במדע. אני ממליצה לכל נערה המתעניינת במדע, לקדם את עצמה, להשקיע, ללמוד ולהתפתח וההצלחה תגיע!"

אתר אינטרנט: https://scienceandstyle.co.il/
Science & Style by Dr. Oshrit Katorza Navon 
אינסטגרם: Science_and_Style


נועם שקד, אופנה, אינסטגרם

נועם שקד – עיתונאית אופנה
אינסטגרם: noam.shaked

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

בעלים ועורך אחראי: אפי אליסי
Fashion Israel – מגזין אופנה של ישראל
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com

אינסטגרםfashionisrael.mag
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
הקבוצה שלנו בפייסבוק: Fashion Israel – מגזין אופנה של כולם!
דף עסקי: Fashion Israel
כתובת למשלוח: רח׳ בר כוכבא 1, דירה 1, רמת גן

  

פורסם בקטגוריות אופנה, אופנת נשים, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק