מה תלבשו למסע בזמן?

משכית - סטיילינג בתשיניסטה - 5
|

היום קוראים לזה וינטג'. פעם זו היתה האופנה בישראל. אופנה באה והולכת. ולפעמים, כשהיא הולכת, זה מלווה בתחושת געגוע. אם את/ה אוהב/ת אופנת וינטג', לא משנה בני כמה אתם, מותגי העבר שכיף להיזכר. יום העצמאות 74 למדינת ישראל. אופנה במנהרת הזמן

חברת הטקסטיל אתא הוקמה בשנת 1935 והיתה לחברת הטקסטיל הגדולה והיחידה מסוגה. במהלך חמישה עשורים אתא יצרה בגדים מבדים שנארגו ומחוטים שנטווה במפעליה ומכותנה שגידלו בשדותיה. בימיה הראשונים יצרו באתא בעיקר מדים, אוהלים, בגדי עבודה, סדינים שמיכות, לתושבי המקום הוותיקים, לחלוצים, ולעולים החדשים. לאורך שנות קיומה נודעה אתא באיכות היצור שלה ושמרה על ערכים של שימושיות פשטות וצניעות והפכה לסמל לתקופה של בנייה, התפתחות, צמיחה, וחדשנות כל שאנחנו כמהים ומתגעגעים אליו. בשנות ה-80 נסגרה חברת אתא.

שמלה של צמד אחיות האחיות אנגלנדר, שפעלו בשנות החמישים והשישים בארץ. סטיילינג בתשיניסטה - 2
שמלה של צמד אחיות האחיות אנגלנדר, שפעלו בשנות החמישים והשישים בארץ. סטיילינג: בתשיניסטה. צילום: אורנה רביצקי

מפעל האופנה ניבה התחיל כעסק משפחתי "ניסים ברוך ובניו" ובהמשך שונה לניבה  מעין ראשי תיבות על שמו, המופיע על שלט קטן בכניסה למפעל ברחוב דרך יפו 25 המפעל שהוקם בשנות ה-60 נחשב לחדשני מאד בתחום אופנת הנשים והציג גם סריגים מחומרים סינתטיים בסגנון "כבס ולבש". ההצלחה של ניבה לא הסתכמה בחדשנות טכנולוגית אלא גם בבחירת מעצבי אופנה צעירים ובועטים דיצאו כתב יד עכשווי ונוח. הראשונה היתה לילי דרוויש שהקימה את מחלקת הנשים בסוף שנות ה-60, והתוותה סגנון ספורטיבי, נשי ואופנתי. אליה הצטרך מעצב האופנה הצעיר, גדעון אוברזון, שעבד בניבה 13 שנה עד שהקים את קו בגדי הים דחו ב-1976. תצוגות האופנה המושקעות של המותג הציגו בגדים פשוטים עם מראה ייחודי ומצאו מקום כמעט בכל ארון, כמו שמלות עם בד שקפקף וחולצות נשפכות.

שמלה ניבה סטיילינג בתשיניסטה - 1
שמלה ניבה. סטיילינג: בתשיניסטה. צילום: אורנה רביצקי

את המותג משכית רות דיין הקימה ב־1954 כמפעל ממשלתי, והפכה לשם נרדף לאופנה ישראלית מקורית. פיני לייטסדורף, המעצבת של משכית, ניחנה ביכולת לשלב בין גזרות מודרניות לבין אלמנטים מהפולקלור העדתי והארצי ישראלי. "האופנה הישראלית התחילה באוסף משכית הראשון, שהיה מורכב מאריגים גסים, צמר וכותנה באריגת יד, שמהם עוצב קו ים־תיכוני של בגדים חופשיים לא פורמליים, המתאימים לשעות המנוחה והפנאי". שמלת המדבר והטוגה היו הפריטים המייצגים ביותר של בית העיצוב, ונלבשו לא אחת גם על ידי נשות דיפלומטים והוענקו כמתנות בחו"ל. המפעל נסגר ב־1978. 

מפעל הטקסטיל הישראלי אתא נוסד בשנת 1934 בכפר אתא על ידי התעשיין היהודי הצ'כי אריך מולר.  המפעל התמחה בתחילה ביצור בגדי עבודה ומדים, ושיקף באותה העת את הפריחה של האידאולוגיה הציונית והסוציאליסטית באותה העת. את שם של המפעל בחר הסופר העברי ש.י עגנון. א.ת.א הם ראשי התיבות של המילים העבריות "אריגי תוצרת ארצנו בשנות ה-60 עיצבה מעצבת האופנה הישראלית לולה בר אבנר ליין שמלות אופנתיות בצבעים עזים עבור אתא לבקשת אלמנתו של מולר. בשנות השמונים נסגר המפעל של אתא ובמקום בו עמד המפעל הוקמה שכונת מגורים. 

משכית סטיילינג בתשיניסטה - 5
משכית – סטיילינג: בתשיניסטה. צילום: אורנה רביצקי

"גוטקס", בין הלקוחות של המותג הישראלי הבינלאומי לבגדי ים, נמנו הנסיכה המנוחה דיאנה, קלאודיה שיפר, נעמי קמפבל וטיירה בנקס, ותמי בן עמי ז"ל, שהיתה דוגמנית הבית של המותג. את המפעל ייסדה לאה גוטליב ז"ל, שנולדה בהונגריה ונפטרה ב-2012 בת 94, עם בעלה, ארמין גוטליב, בן למשפחה שעסקה בייצור מעילי גשם.

חצאית קסטרו, חולצה ניבה. סטיילינג בתשיניסטה - 5
חצאית קסטרו, חולצה ניבה. סטיילינג: בתשיניסטה. צילום: אורנה רביצקי

 ב-1949, לאחר השואה, עלו הזוג לישראל ועסקו בתפירת מעילי גשם. ב-1956 ייסדו את מפעל בגדי הים "גוטקס", וב-1978 התרחב המפעל לעיצוב וייצור של בגדי חוף. היא עסקה בעיצוב הדגמים והוא ניהל את העסק והמותג, שחצה יבשות. לאחר מותו ב-1995 שקעה גוטקס בחובות, ב-1997 מכרה המשפחה את מניותיה בחברה ללב לבייב, וב-2009 הועברה הבעלות לידי איש העסקים ג'ואי שוובל, שכיום מתפקד כיו"ר קבוצת גוטקס ישראל. ב-2001 פרשה לאה גוטליב מהחברה, אבל המציאה את עצמה מחדש ב-2005, כשהיא בת 85, כשהקימה מותג בגדי ים חדש, שנושא את שמה  LEA  ומיוצר על ידי חברת "מקרו".

גוטקס סטיילינג בתשיניסטה -5
גוטקס סטיילינג בתשיניסטה – סטיילינג: בתשיניסטה. צילום: אורנה רביצקי

אהרון קסטרו, מייסד בית האופנה ונשיא החברה, נולד ביוון ועלה לארץ עם משפחתו בשנת 1933. בבית קסטרו נשמו תמיד אופנה וטקסטיל. האם אנינה, שהיתה בוגרת בית הספר לאופנה ביוון, הקימה עם עלייתה לארץ "סלון שמלות" בדירת המשפחה הקטנה ברחוב הרצל בתל אביב. "במונחים של היום, אמא הייתה מעצבת אופנה לכל דבר" מספר אהרון קסטרו, "היא העסיקה 15  תופרות ועסקה בעצמה במדידות ובבחירת הדגמים". אהרון קסטרו, גדל כילד בבית ובו הסטודיו של אמו בין סרטי מדידה, בדים, וגירי סימון. כשהשתחרר מצה"ל בתחילת העשור, פנה אף הוא לעסוק באופנה.  הוא פתח חנות קטנה ברחוב אלנבי פינת רמב"ם בתל אביב, גייס את אימו וקרא לחנות על שמה – "נינה". במרוצת הזמן התרחב העסק הזעיר למרתף הבניין והפך למפעל קטן לייצור הלבשה, ואהרון העניק לו את שם משפחתוCASTRO  עם ביטול ה"צנע" בשנת 1953 החל הרחוב הישראלי לשנות את פניו וזנח את הפשרה הנדרשת בין מה שמאפשר הכיס לבין מה שהכתיבה האופנה מפאריס. מעורבותו של קסטרו בהחלטות העיצוביות של אימו גדלה, תוך שהוא מביא עימו רוח חדשה וצעירה.


סטיילינג – https://instagram.com/batchinista_?igshid=1w2psvph4hz8i

Maya Oshri Cohen, מאיה אושרי כהן

מאיה אושרי כהן – עורכת ראשית
אינסטגרם: maya_oshri_cohen

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

Editor in Chief: Effie Elisie
Email: fashionisrael.mag@gmail.com
Instagram: fashion_israel.mag
site: https://www.fashion-israel.co.il
Facebook business page: Fashion Israel

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

Editor in Chief: Effie Elisie
Email: fashionisrael.mag@gmail.com
Instagram: fashion_israel.mag
site: https://www.fashion-israel.co.il
Facebook business page: Fashion Israel

פורסם בקטגוריות אופנה, אופנת נשים, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק