מוזיאון הרצליה-אוקטובר 2016

תערוכת פרסי משרד התרבות והספורט לשנת 2015-2
|

תערוכות חדשות במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית

הזוכים: פרסי משרד התרבות והספורט לאמנות ועיצוב, 2015

אוצרת: טלי בן נון

 

תערוכת פרסי משרד התרבות והספורט לשנת 2015-1
ח שחאדה. ללא כותרת, 2015. עיפרון על נייר. אוסף דובי שיף, תל אביב

 

פרס מפעל חיים: דני קרמן
פרס שרת התרבות והספורט לאמנות פלסטית: אניסה אשקר, צחי בוחבוט, יהושע בורקובסקי, שרון גלזברג, מיכל היימן, מיכאל חלאק, רמי מימון, אהד פישוף, אנג’לה קליין, טל שוחט.
פרס האמן הצעיר: ורד אהרונוביץ, מיכל בראור, נועה גור, ציון אברהם חזן, שחר פרדי כסלו, ורד נסים, להלי פרילינג, אלעד רוזן, סמאח שחאדה, ליהי תורג’מן.
פרס העיצוב: עירית אבא, איתי אהלי, ניל ננר, עמית צורן, דינה שהם

 

תערוכת פרסי משרד התרבות והספורט לשנת 2015-4
אויב משותף (מסדרת הגלויות לניצה בן ארי), טכניקה מעורבת, 1988

 

עשרים וששה אמנים זכו השנה בפרסי משרד התרבות והספורט  לאמנות ועיצוב, בארבע קטגוריות: פרס מפעל חיים בתחום האמנות הפלסטית, פרס שרת התרבות והספורט לאמנות פלסטית, פרס האמן הצעיר ופרס העיצוב. מטבע הדברים, התצוגה כוללת אמנים מוכרים ומבוססים בעולם האמנות המקומי לצד אמנים צעירים הנמצאים בתחילת דרכם. בתוך כך, היא מאפשרת להתוודע לריבוי זהויות, שפות, גישות ופרקטיקות אמנותיות. מקום נרחב מוקדש בתערוכה לעבודתו של המאייר דני קרמן, הזוכה בפרס מפעל חיים. לאורך שישים שנות יצירה מלווים איוריו של קרמן, בסגנונו הייחודי, ספרים קאנוניים בישראל. הזכייה בפרס היא הזדמנות לחשוף את מפעלו המגוון והממושך גם מזוויות פחות מוכרות, ולהציג את בנייתה של שפתו האיורית הייחודית, שהיא חדה, חריפה ורבת הומור.

 

תערוכת פרסי משרד התרבות והספורט לשנת 2015-3
ת אבא. רישום על הקיר (אדום), 2012. פורצלן צבעוני וחימר-נייר (פייפר קליי) בזילוף, פיגמנט וזיגזג

 

רוב האמנים בחרו להציג עבודות חדשות, שנוצרו במהלך השנה האחרונה. יש בהם שאף יצרו עבודות במיוחד לתערוכה. חלקם מציגים דווקא עבודות במדיום שלא מזוהה עמם, אחדים נותנים ביטוי ראשוני ואקספרימנטלי לעבודה בתהליך, ואחרים יצרו עבודה ספציפית לחלל. אופן ההצבה של העבודות בחללי המוזיאון נמנע מתיחום דיסציפלינרי בין אמנות, אומנות ועיצוב, ומאפשר מפגשים דינמיים בין רעיונות שימושיים ומופשטים, בין עיצוב ודימוי חזותי, בין פרקטיקה ואסתטיקה.

 

תערוכת פרסי משרד התרבות והספורט לשנת 2015-7
ורד נסים. ללא כותרת, 2016. טכניקה מעורבת

 

תערוכת פרסי משרד התרבות והספורט לשנת 2015-8
ניל ננר. סימני פיסוק, 2015.ברזל וקורטן

דזונג נינג: קולות האוטופיה

אוצר: צוי צאנצאן
אוצרת שותפה: נטע גל-עצמון

התערוכה נערכת בשיתוף פלטפורמת האמנות Blue Mountain

דזונג נינג, בן 28, יליד מונגוליה, חי ופועל מבייגין. (שייך למיעוט המונגולי החי בביג'ין); האמן שוהה במשכן האמנים בהרצליה במהלך חודש ספטמבר 2016. במהלך חודש זה יעבוד בין כתלי המוזיאון (באחד מאולמות המוזיאון כמו גם בחצר הפנימית) על פרויקט מיוחד לחלל שיפתח לקהל הרחב ב 29/9, במקביל לתערוכת זוכי פרס שרת התרבות לשנת 2016.
התערוכה תימשך עד סוף חודש דצמבר 2016, תיאצר באוצרות משותפת של נטע גל-עצמון והאוצר הסיני צווי צאן-צאן.
זהו פרויקט ייחודי ויוצא דופן החושף לראשונה בארץ את הדור הצעיר של האמנות הסינית, הדור שצמח לאחר איי ויי ויי, דור ביקורתי, שנון ובועט. את התערוכה ילווה קטלוג, כמו גם סרטון הקמה שיתעד את עבודת האמן. לצורך התערוכה שולח האמן מכולה מבייג'ין ובה חפצים אישיים שלו מהסטודיו, כמו גם חומרי עבודה וציוד, בהם יעשה שימוש בתהליך עבודתו.
מיצביו גדולי הממדים של דזונג נינג, משלבים ציור, צילום ואובייקטים שונים (Found objects) ומלווים לעיתים קרובות גם במיצג.
הוא עוסק בבעיות החיים בסין של ימינו ובדאגה לעתידה, כמו גם בסיפורו האוטוביוגראפי ובמציאות חייו כמונגולי החי בתחושת גלות וכמיעוט אתני בביג'ין. תכנים אלה מהולים ביצירתו, בציטוטים ובפרשנויות של משלים וסיפורים מהמיתולוגיה הסינית עתיקת היומין.

 

תערוכת פרסי משרד התרבות והספורט לשנת 2015-5
דזונג נינג. ללא כותרת, טכניקה מעורבת, 2016

 

שורשי העבר התרבותיים הנוכחים באופן משמעותי כל כך ביצירתו, משמשים את דזונג נינג לא רק כאטריבוטים סימבוליים המפנים את תשומת הלב אל רבדיה העמוקים ביותר של התרבות הסינית, אלא גם לצורך מתיחת ביקורת נוקבת על החברה הסינית המודרנית ועל אופני התמודדותה עם בעיות הזדקנות האוכלוסייה, ההתרחקות מערכי המשפחה, הבדלי המעמדות, זילות חיי האדם, ההתרחקות מהטבע ועוד… לצד כל אלה נדמה, כי במרכז יצירתו פועמים עולמו הפנימי המסויט, כאביו, פחדיו ותחושת בדידותו הקיומית.

דזונג נינג מעיד על עצמו, כי הוא בונה את חלל התערוכה כיחידה אחת. החומרים בהם הוא משתמש בעבודתו- ביניהם חול, ג'לי, צבעי מים, צבעי שמן, נוצות ופוחלצים, כמו גם כלי העבודה עצמם,  בנוסף לחפצים אותם הוא מביא מהסטודיו שלו בבייג'ין, אמורים לדבריו לשקף את עולמו הפנימי באופן המדויק והאותנטי ביותר. הגוף הערום (של עצמו ושל אחרים) המיוצג בתערוכה, (בתצורת תצלומי מודליסטים המודבקים על גבי ציורי הקיר) גם הוא מבחינתו חומר גלם והוא לטענתו עושה בו שימוש כבכל יתר ה"חומרים". בדרך זו הוא מביע את ביקורתו ביחס לזילות הגוף האנושי בסין אך גם להבדלי המעמדות המתבטלים עם הסרת סמלי הסטטוס השונים מגופו של האדם; דזונג נינג מצטט בהקשר זה אמרה סינית :"וותר על גופך על מנת לממש את חלומך"…

חלל התערוכה גדוש באובייקטים פיסיים הפזורים על הרצפה, כמו גם  בציורי דיוקנאות, ציורי נוף, ציטוטי אדריכלות סינית מסורתית, ציורי בע"ח ומודליסטים מצולמים. מבנה זה אותו מייצר דזונג נינג במרחב, מחייב את הצופה לשיטוט מהוסס ולזמן צפייה ממושך יחסית, באופן המתווה בתוך חלל המוזיאון מעין קפסולה של זמן ושל מקום. בחוויית הצפייה מתערבבים דמיון עם מציאות, עבר עם הווה , סימבוליזם עם קונקרטיות, חומריות עם רוחניות;

על אופני עבודתו מספר דזונג נינג כי מדובר בתהליך ארוך יחסית, בפעולה אקטיבית ואמוציונלית מאד. לדבריו, הוא שואב השראה בין היתר מסרטיו של במאי הקולנוע האמריקאי טרנטינו – במיוחד בסצנות השקטות המקדימות אלימות קשה וקרה.

 

תערוכת פרסי משרד התרבות והספורט לשנת 2015-6
דזונג נינג. ללא כותרת, טכניקה מעורבת, 2016

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, רח' הבנים 4 , הרצליה
www.herzliyamuseum.co.il
שעות פתיחה : ימים ב', ד', ו' ושבת  14:00-10:00; ימים ג', ה' 20:00-16:00

 

 

פורסם בקטגוריה חדשות האופנה
תגובות פייסבוק