מוזיאון נחום גוטמן

ליוויתן-גילי אבישר-01
|

מוזיאון נחום גוטמן לאמנות שנפתח בשנת 1998 במטרה לחשוף את הקהל הרחב למכלול יצירתו של גוטמן ולהאיר את דמותו הרב-גוונית כצייר, פסל, מאייר, אמן פסיפס וסופר-ילדים

מוזיאון נחום גוטמן

 

"לוויתן" / גילי אבישר 

מאת צח אוריין-אוראץ'

ליוויתן-גילי אבישר-05
צילום: אלעד שריג

מוזיאון נחום גוטמן

שנפתח בשנת 1998 במטרה לחשוף את הקהל הרחב למכלול יצירתו של גוטמן ולהאיר את דמותו הרב-גוונית כצייר, פסל, מאייר, אמן פסיפס וסופר-ילדים.

בדומה לשאר התערוכות המוצגות במוזיאון הקומפקטי, המבקשות להפגיש את יצירתו של גוטמן עם אמנים הפועלים בשדה האמנות בארץ ולקיים דיאלוג עם העבודות העכשוויות שלהם, כך היא  גם התערוכה המוזיאלית הראשונה של האמן גילי אבישר. 

לוויתן

המועלת בימים אלה במוזיאון בשכונת נווה צדק בתל אביב. לגוטמן היה קשר מיוחד עם עולם החי והוא אהב לצייר חיות. חיבור מיוחד היה לו עם הלוויתן המופיע בעבודות שונות שלו.

מוניקה לביא

"יש כאן נוכחות שהיא אניגמטית, כי מצד אחד יש לנו דימוי של הלוויתן מתנ"ך חיה עם דימוי טוב, אך מנגד הוא גם תעלומה, מקום שבולע אותך ודבר שקשה לנו הבין את הגודל שלו" מסבירה אוצרת המוזיאון, מוניקה לביא, את קסם הלוויתן.

ליוויתן-גילי אבישר
צילום: אלעד שריג

אחרי התערוכה האחרונה שלהם, עם פנקס הרישומים של האמן דוד מערבי שהיה בן כיתתו של גוטמן בבצלאל, חיפשה לביא הנמרצת אמן צעיר, שיוכל להשתלט על החלל הייחודי של המוזיאון.

דוד מערבי

האינטואיציה שלה הובילה אותה להציע זאת לאבישר, בן 25, שסיקרן אותה מאז שהיא נחשפה לעבודה שלו בתערוכה קבוצתית בשנת  2009.

לביא מדגישה כי זהו חלק מתפיסת העולם של המוזיאון, המבקש להיות רלווטני ובן זמננו ומציע לאמנים ויוצרים טובים לערוך אצלם את התערוכה המוזיאלית הראשונה שלהם ובכך הם הופכים לנקודת מפתח בקריירה שלהם. אבישר נוגע כאמן במדיומים שונים, בדומה לגוטמן, שידע לעשות דברים רבים.

גילי אבישר

"בתקופתו ביקרו אותו על כך אך  כיום המצב שונה, לא עושים הפרדות כמו בתקופה של גוטמן, דבר מזין דבר ואני חושבת שגם גילי שופע בכושר המצאה, עם הרבה דמיון, יצירתיות, יכולת להפתיע, לברוא עולם משלו וגם להוציא דברים מהכוח אל הפועל" מחמיאה לביא.

"בהתחלה ראיתי את כל התערוכה אחרת לחלוטין, החלל ובעיקר הרצפה והתקרה הגבוה שלו היו מאתגרים אך ידעתי שהעבודות שלי יצטרכו להתמודד עם זה" משחזר אבישר, יליד חיפה.

את התואר ראשון והשני הוא עשה בבצלאל ומבין כל האמניות שהוא מתעסק איתם, הוא בעיקר רואה בעצמו צייר.

"אני תמיד אחשוב על קומפוזיציה וצבעוניות וגם בפסלים, הכל אצלי  עדיין מתחבר למחשבה על ציור" הוא מפרט.

ליוויתן-גילי אבישר-03
חוויה טוטאלית וחד פעמית. גילי אבישר. צילום: אסף לב

בשנת 2010 נחשף אבישר לעולם האמנות מחוץ לישראל, כשפעל במסגרת מלגת ברונר בדיסלדורף,  ובנוסף הוא מציג בתערוכה בעיר קונסטנץ שבגרמניה.

להפתעתו הוא הבין כי במקומות רבים בעולם, אמנות טובה יכולה להתרחש גם בעיר שדה קטנה ולא רק בעיר הגדולה, כמו תל אביב.

הרזומה שלו כולל קליפ מפתיע של "כמו נמר", המתעד הופעה חיה שלהם בתוך המיצב שלו "צהוב פראי" וכלל תלבושות קינקיות שהוא תפר להרכב.

התערוכה החדשה שלו מתפרסת על ארבעה חללים, שנוצרו לתערוכה ומציעות זוויות מבט שונות ומסע לא עמוס ונגיעה ייחודית בתרבות בת זמננו.

זו תערוכה שמציעה חוויה טוטאלית וחד פעמית

הוא ידע מראש, עם איזה חומרי גלם הוא יעבוד, אך דווקא אילוצי החלל, שנראו מסרסים והפכו להכרח, הפכו אותו למשוחרר יותר ויותר והעמידו בפניו אפשרויות חדשות רבות יותר.

הוא ידע אילו עבודות יעמדו, אלו מהן ישכבו ואילו עבודות יהיו תלויות ותוך שבועיים הסתיימה ההקמה.  

"זו תערוכה שמציעה חוויה טוטאלית וחד פעמית שיש בה ממד של הרפתקה, תובנות, הנאה ושל יופי. אתה פשוט נעטף על ידה" מבטיחה מוניקה.

ליוויתן-גילי אבישר-07
צילום: אלעד שריג

לביא, ילידת ארגנטינה, אוצרת במוזיאון נחום גוטמן בארבע השנים האחרונות ולפני כן היא ערכה את כתב העת של מוזיאון ישראל ושימשה שם גם כעוזרת אוצרת לאמנות עכשווית.

היא מתגאה, כי מוזיאון נחום גוטמן מציע פרספקטיבה ייחודית מתוך תרבות של מקום המקשרת בין העבר אל העתיד, ואף רואה רצף ברור בין העבודות של גוטמן לבין התערוכה של אבישר.

אל תחפשו בתערוכה  את הלוויתן

לביא משוכנעת, כי גוטמן הצעיר היה אוהב אותה בגלל החושניות, הצבעוניות, הארוטיקה והערבוב בין הדימויים שעושה אבישר, בדומה לקולאז'ים של גוטמן, העשויים חלקים עם חתיכות נייר מודבקות. 

"אל תחפשו בתערוכה  את הלוויתן, להיפך, תשחררו ואולי תגלו אותו בסוף, כמו במובי דיק" היא מציעה.

ליוויתן-גילי אבישר-04
"מוזיאון נחום גוטמן מציע פרספקטיבה ייחודית מתוך תרבות של מקום המקשרת בין העבר אל העתיד". מוניקה לביא. צילום: אסף לב

מוזיאון נחום גוטמן לאמנות
שמעון רוקח 21, נווה צדק, ת"א.

ליוויתן-גילי אבישר-06
צילום: אלעד שריג

*צח אוריין-אוראץ', עיתונאי (מעריב), בלש היסטורי וחוקר שורשי משפחות ("שורשים עם נשמה") ומרצה על גנאלוגיה.
צח אוריין-אוראץ' בפייסבוק מייל: zackoryan@gmail.com‏

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

בעלים ועורך אחראי: אפי אליסי
Fashion Israel – מגזין אופנה של ישראל
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com
טלפון: 050-7368167
אינסטגרםfashionisrael.mag
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
הקבוצה שלנו בפייסבוק: Fashion Israel – מגזין אופנה של כולם!
דף עסקי: Fashion Israel
כתובת למשלוח: רח׳ בר כוכבא 1, דירה 1, רמת גן

Beauty fashion Fashion israel Fashion Magazine Fashion News hair Makeup photography style Trends zara אופנה אופנה 2021 אופנה ישראלית אופנת גברים אופנת נשים איפור אפי אליסי אתר אופנה אתר אופנה 2021 ביוטי הפקות אופנה זארה חדשות אופנה חדשות האופנה טיפוח טרנדים טרנדים 2021 כתבות אופנה מגזין אופנה מגזין אופנה 2021 מגזין אופנה אונליין מגזין אופנה ויופי מגזין אופנה ישראלי מגזין אופנה לנשים מעצבי אופנה סטייל עיצוב אופנה צילום צילום אופנה קורונה קסטרו שבוע האופנה שיער שמלות כלה

תגובות פייסבוק