מטבעות זהב רומיים מאוסף ויקטור אדה

בתמונה: מתוך תערוכת ״הון שלטון״. מטבעות זהב רומיים מאוסף ויקטור אדה ב׳מוזיאון ישראל׳. צילום: אלי פוזנר
|

מטבעות זהב רומיים מאוסף ויקטור אדה: איך מצליח קיסר רומי לשמור על נאמנות תושבי האימפריה בזמן שהם פזורים על פני שטח עצום, וזאת עוד לפני עידן האינטרנט? מה היה כתוב על ה"סטיקרים" של פעם? ואיך אשת הקיסר קשורה לכל זה? תערוכה חדשה מאפשרת הצצה נדירה אל עולמם של שליטי העת העתיקה באמצעות אוסף מיוחד במינו של 75 מטבעות זהב נדירים

אוצרים: חיים גיטלר ויניב שאואר

 

בתמונה: מתוך תערוכת ״הון שלטון״. מטבעות זהב רומיים מאוסף ויקטור אדה ב׳מוזיאון ישראל׳. צילום: אלי פוזנר2
״הון שלטון״. מטבעות זהב רומיים מאוסף ויקטור אדה ב׳מוזיאון ישראל׳. צילום: אלי פוזנר

 

מאז ומעולם הפנים האנושיות העסיקו חוקרים, הוגים ופילוסופים רבים שראו בהם ראי לאופיו וליכולותיו של האדם. לכן, זה לא מפתיע כי משחר הציוויליזציה שליטים בחרו להשתמש בדמותם ובדיוקנם ובדמות נשותיהם ככלי להעברת מסרים לנתיניהם ולצורכי תעמולה. הצגת פני השליט מאפשרת חיבור ישיר בין השליט לאוכלוסייה, שכמעט ואינה רואה אותו, וליצור זיהוי וקשר בין המדינה עצמה לבין דמותו של השליט העומד בראשה. שאריות של אופן פעולה זה ניתן לראות גם בימינו בתליית תמונות של מנהיגים במקומות ציבוריים כגון בתי ספר.

 

בתמונה: אוגוסטוס. ״הון שלטון״. מטבעות זהב רומיים מאוסף ויקטור אדה ב׳מוזיאון ישראל׳. צילום: אלי פוזנר
אוגוסטוס. ״הון שלטון״. מטבעות זהב רומיים מאוסף ויקטור אדה ב׳מוזיאון ישראל׳.  צילום: אלי פוזנר

 

בתקופה הרומית השתמשו השליטים במטבעות, אשר היו ניתנים להפצה בקלות עקב ניידותם, והטביעו עליהם דיוקנאות שונים בכדי להעביר מסרים ותעמולה לאוכלוסייה בכל רחבי האימפריה בצורה יעילה. סיסמאות כגון הטבעת דיוקן אלת הניצחון והכיתוב "ניצחון" להגברת מורל העם, או דיוקן הקיסר עם הכיתוב "הנדיבות של הקיסר" שנועד להראות עד כמה הקיסר טוב ומתחשב בנתינים שלו, היו רק חלק קטן מתעמולה רחבה ומגוונת שהועברו באמצעות המטבעות.

 

בתמונה: אספסיאנוס. <a href=

 

בתקופה שקדמה לקיסרים היו אלה הפקידים הרומאים אשר היו אחראים על הטבעת המטבעות ושהשתמשו בהם לצורך זה.  באותה התקופה היה נהוג להטביע את מעשי אבות אבותיהם על פני המטבעות, שכן, פולחן האבות הדתי והייחוס המשפחתי היו הדרך העיקרית לקידום חברתי בקרב האוכלוסייה הרומית. הראשון לשנות זאת היה זה יוליוס קיסר אשר טבע את דיוקנו שלו על גבי המטבעות, לאחר תפיסתו את השלטון, במטרה לחזק את מעמדו בקרב העם. החלטתו להטביע את דיוקנו על המטבעות הייתה מנוגדת לתפיסה הרומית ונתפסת כאחת הסיבות שהביאו להירצחו. על אף זאת יורשו, אוגוסטוס, קיבע את הנוהג של הצבת דיוקן השליט על המטבעות הרומים לצד הטבעת מעשיו שלו כקיסר ובכך לא רק להציג את פניו, אלא גם לרומם ולחזק את פעולותיו.

 

בתמונה: קונסטנטינוס..״הון שלטון״. מטבעות זהב רומיים מאוסף ויקטור אדה ב׳מוזיאון ישראל׳. צילום: אלי פוזנר
קונסטנטינוס.״הון שלטון״. מטבעות זהב רומיים מאוסף ויקטור אדה ב׳מוזיאון ישראל׳. צילום: אלי פוזנר

 

את השינויים אשר חלו בצורה שבה בחרו המנהיגים להציג את עצמם, להעביר את מסריהם, והשימוש התעמולתי שעשו באמצעות המטבעות ניתן יהיה לראות דרך 75 מטבעות הזהב, המתפרסים על פני כ-350 שנים ומציגים את האישים ששלטו בקיסרות הרומית, המוצגים בתערוכה. למרות שהקשר בין הון לשלטון שינה את צורתו ואת אופן השימוש בהון עצמו דבר אחד נשאר זהה מאז ועד היום, והוא העובדה שגם היום כשאנחנו ניצבים בפני דיוקן של אדם אנחנו כמעט ומיד מבצעים שיפוט אישיותי שלו והוא מצדו משדר מסר כלשהו חזרה.   מטבעות הזהב המוצגים בתערוכה שינו את ייעודן לאורך השנים. במקור, הם שימשו כאמצעי תשלום רגיל, אם כי בעל ערך גבוה, שבאמצעותו ניתן היה לרכוש פריטים שונים ואילו בימינו הם הפכו לפריטי יוקרה נחשקים בפני עצמם, ניתן לשים לב איך שווים השתנה לאורך השנים.

מה אפשר היה לרכוש עם מטבע אחד בתקופה ההיא: 3 מיכלים של שמן זית – מה ניתן לרכוש עם אותו מטבע היום: דירת 3 חדרים באזור שד' רוטשילד בתל אביב. מה אפשר היה לרכוש עם מטבע אחד בתקופה ההיא: 12 זוגות נעליים – מה ניתן לרכוש עם אותו מטבע היום: יאכטה יוקרתית.

 

פורסם בקטגוריה מגזין אופנה
תגובות פייסבוק