מיכה אולמן – מגזין אופנה

LOVE CHILD. גיא פיטשון-6
|

מיכה אולמן – מגזין אופנה

מיכה אולמן – מגזין אופנה

הגלריה האוניברסיטאית לאמנות: 'אחת ויחידה' – מפגש ושיח עם האמן מיכה אולמן,  בית החייל: 'צבעים בקנה', בית אות המוצר: 'שקיפות קסומה' – לאוניד קריצון, גלריה אפרת: 'פסלים' – ג'קי ונונוה, פרס "פרחי המחר" לאדריכלים ע"ש עזריאלי: הזוכה-לירן שוקרון יהודה, בוגר ביה"ס לאדריכלות באוניברסיטת אריאל, מוזיאון תל אביב: 'קול קורא',  ספר, VANS, נמל תל-אביב : LOVE CHILD – גיא פיטשון, תיאטרון יפו: אוסאמה סעיד – اسامة سعيد. בין הקלעים وراء الكواليس, מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית: 'ויטרינה', מוזיאון תל אביב לאמנות: 'שיטוט בספרות', הגלריה לאמנות אום אל פחם: 'מרחב מקום' – רב שיח, גלריה לאמנות בית הגפן:  גיא ברילר  – "ירושלים יקירתי', תל אביב, בירושלים, בבאר שבע ובאשדוד: עפרה צימבליסטה בכחול

מיכה אולמן – מגזין אופנה

 בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב

המחלקה לאמניות המסך, כנס בינלאומי: רית' פאן – 'מחווה', הרצאות במחלקה לארכיטקטורה: סילווה סימניאק, אלכסנדר דוגה, ואומברטו נפוליטנו 

העצמה נשית  – חודש האשה הבינלאומי
קניון רמת אביב: אביב הנשי – 'ניצת השקד', גלריה אורגים: 'עולמות סמויים מהעין' – קולט ליינמן

בית צבי, בית הספר למשחק
תחרות מלגות: שופט-יהודה עדרנשיא בית הספר למוזיקה "רימון"

עֹפרה צימבליסטה. צילום: אלעד שריג-1
עֹפרה צימבליסטה. צילום: אלעד שריג

מיכה אולמן – מגזין אופנה

'אחת ויחידה' – מפגש ושיח עם האמן מיכה אולמן

 אוצרת ומנחה: שרית שפירא
יום חמישי, 19.03, שעה 19:00

שיח גלריה- מיכה אולמן
מיכה אולמן, טלוויזיה, (Fernseher), ברזל, חול אדום וזכוכית, 2001. צילום: אלעד שריג

במסגרת התערוכה "קירות נמסים", אשר מציגה עבודות מאוסף יגאל אהובי לאמנות, בגלריה האוניברסיטאית, וננעלת ביום שישי הקרוב, ה-20.3.15, יתקיים אירוע נעילה שבמסגרתו שיח ומפגש עם האמן מיכה אולמן.
סדרת המפגשים "אחת ויחידה" מתמקדת במפגש עם אמנים מרכזיים בסצנת האמנות הישראלית המשוחחים על עבודה אחת (הכלולה באוסף יגאל אהובי ותצוגותיו), תוך כדי הצבעה על ייחודיותה, בד בבד עם הקשריה למכלול עבודתם. עד כה הציגו ודברו על עבודתם האמנים תמר גטר, עדו בר-אל, יאיר גרבוז, דרור דאום, אלעד לרום ועוד.
מיכה אולמן, נולד בתל–אביב ב-1939, חתן פרס ישראל לפיסול לשנת 2009, ביסס את מעמדו כאמן אדמה בראשיתה של האמנות המושגית בישראל בתחילת שנות השבעים ומוכר כיום כאחד מבכירי האמנים הישראלים. עבודותיו ופסלי החוץ שלו מוצגים בישראל וברחבי העולם, בין היתר ייצג את ישראל בביאנלה בונציה. בשנת 2011, הוצגה תערוכה רטרוספקטיבית מקיפה של עבודותיו במוזיאון ישראל. אולמן מוכר לכל מי שהגיע לברלין וביקר בכיכר בבל במרכז העיר, שם יצר את אנדרטת הזיכרון ״הספרייה״. העבודה מורכבת מחלון שדרכו נראית ספרייה תת-קרקעית מרוקנת מספרים. עובדותיו של אולמן עשויות לרוב מברזל חשוף וחול בצבע אדמדם והן עוסקות במשמעיות של מקום ושל בית ואובייקטים המגדירים אותם. מלבד סמליותם והנוכחות הפיסית שלהן, עבודותיו מצליחה לגעת בנשגב ובזיכרון.
"קירות נמסים" הוא שמה של התערוכה השלישית והאחרונה בטרילוגיית התערוכות ״בבל״, אותה אצרה שרית שפירא מתוך העבודות באוסף יגאל אהובי לאמנות. כחלק מהעיסוק המתמשך בסיפור מגדל בבל, בוחנת התערוכה הנוכחית אלמנטים ארכיטקטוניים כמו שלד, מבנה, קונסטרוקציה ותפיסות מסורתיות ועכשוויות בארכיטקטורה, תוך הקבלתה של תרבות עבר אל מול תרבויות ההווה והעתיד. כקודמותיה, גם התערוכה הנוכחית משתפת אמנים ישראלים ובינלאומיים בולטים ומערבת אמנות מודרניסטית מוקדמת עם דמויות מפתח מתחום האמנות העכשווית. קירות נמסים הינה התערוכה השלישית בגלריה האוניברסיטאית לאמנות מתוך שתיים-עשרה תערוכות מאוסף יגאל אהובי לאמנות אשר תוצגנה במהלך ארבע שנים.
*משך השיחה כשעה וחצי.
נעילה התערוכה: 20.3.2015
הגלריה האוניברסיטאית לאמנות ע"ש גניה שרייבר
אוניברסיטת תל-אביב, כיכר אנטין, חיים לבנון פינת איינשטיין, טל. 03-408860
שעות פתיחה: א'-ד' 19:00-11:00,  ה' 21:00-11:00,  ו' 14:00-10:00

מיכה אולמן – מגזין אופנה

סדרת הרצאות בינלאומיות במחלקה לארכיטקטורה בבצלאל

הרצאות אורח במחלקה לארכיטקטורה בבצלאל
קמפוס המחלקה לארכיטקטורה בבנין ההסיטורי של בצלאל במרכז ירושלים. צילום: מיכאל יגודין

המחלקה לארכיטקטורה בבצלאל, פותחת את סמסטר האביב בסדרת הרצאות בינלאומית. המפגשים יארחו אדריכלים, אוצרים ופעילים למען המרחב הציבורי ויעסקו בנושאים כמו: החייאת אזורים אורבניים זנוחים על ידי פעילות תרבותית, ערים גנריות ופרברים ישראליים, והגדרה מחודשת של שימושים באסטרטגיות עיצוביות. ביום חמישי האחרון התארח במחלקה סרמן בגלריאן, ובהמשך יתקיימו מפגשים עם סילווה סימניאק, אלכסנדר דוגה, ואומברטו נפוליטנו.
המחלקה לארכיטקטורה בבצלאל, נכללה זו השנה השנייה ברציפות, ברשימת חמישים בתי הספר הנבחרים שפרסם לאחרונה מגזין דומוס הבינלאומי. הרשימה היוקרתית ממפה מידי שנה, את חמישים בתי הספר הנבחרים לארכיטקטורה באירופה. המחלקה בבצלאל הינה התכנית הישראלית היחידה שנכללה ברשימת המערכת, שציינה כי מדובר בתכנית חדשנית ויצירתית, שמעניקה לסטודנטים גם את המשמעויות הרחבות של המקצוע. בין השאר ציינו לשבח המוניטין הבינלאומי של המחלקה, והדגשים הסוציו-פוליטיים של תכנית הלימודים, שמתכתבים עם מיקומה בלב המתחם ההיסטורי של בצלאל במרכז העיר ירושלים. ברשימת הנימוקים לבחירה, ציינו שיתופי הפעולה החוץ אקדמיים הרבים, והפדגוגיה של המחלקה שדוגלת באקטיביזם תכנוני ואדריכלי כחלק אינטגרלי מתכנית הלימודים.
אדר' אומברטו נפוליטנו – Umberto Napolitano יום חמישי, ה-26 במרץ, 18:30
נפוליטנו, מבעלי משרד LAN בפאריס, המתמחה במבני תרבות ומגורים, ואחראי בין השאר על עיצובו מחדש של ה-Grand Palais בפאריס, תיאטרון La Maillon בשטראסבורג, ומרכז ארכיוני EDF, חברת החשמל הצרפתית, בעיר בור. Lan-paris.
אלכסנדר דוגה ( (Alexander d'Hooghe – יום חמישי, ה-19 במרץ, 18:30
דוגה, אדריכל ואורבניסט בלגי, פרופסור במחלקה לארכיטקטורה באוניברסיטת MIT, ישוחח עם אורי שלום על העיר הגנרית. שלום, מרצה במחלקה לארכיטקטורה בבצלאל, אצר את הביתן הישראלי בביאנלה האחרונה לארכיטקטורה בונציה, שעסק בפרבר הישראלי הגנרי. אלכסנדר דוגה הוא אורח המחלקה לארכיטקטורה והמחלקה לתואר שני בעיצוב אורבאני בבצלאל. Alexander-dhooghe.
אודיטוריום המחלקה, רח' בצלאל 1, ירושלים
הכניסה חופשית

מיכה אולמן – מגזין אופנה

כנס בינלאומי – ריתפאן: 'מחווה' 

בצלאל: רית'י פאן. 'התמונה החסרה'. צילום: Bophana centerVann CHannarong
רית'י פאן. 'התמונה החסרה'. צילום: Bophana centerVann CHannarong

רית'י פאן Rithy Panh במאי הקולנוע הדוקומנטרי עטור הפרסים, יגיע לראשונה לארץ באמצע חודש מרץ, כאורח של המחלקה לאמניות המסך בבצלאל.
יצירתו של רית'י פאן עוסקת ברצח העם הקמבודי ובשאלות של תעוד טראומה וזיכרון. סרטו "התמונה החסרה" זכה בפרס ״מבט מסוים" בפסטיבל קאן, והיה מועמד לזכייה בפרס האוסקר, בקטגורית הסרט הזר הטוב ביותר,  בשנת 2013.
ביום רביעי ה-18 במרץ ישתתף בכנס בינלאומי שיעסוק ביצירתו שעורכת המחלקה לאמניות המסך, ויתקיים בקמפוס בצלאל בהר הצופים.
במקביל יערכו הקרנות של סרטיו ברחבי הארץ כחלק מאירועי שבוע הקולנוע הצרפתי, ובאולמות הסינמטק בירושלים ובתל אביב יתארח האמן בשיח עם תום ההקרנות.
פאן, יליד פנום פן קמבודיה, גדל והתחנך בצרפת, אליה הגיע בנערותו כפליט לאחר שמשפחתו נספתה ברצח העם שביצע שילטון החמר רוז' בסוף שנות השבעים.
הבאתו למחלקה מאירה מציאות שמהדהדת כמובן בעצמה בחברה הישראלית בשאלות שקשורות בג'נוסייד – שואה, תעוד ושימור הזיכרון תוך התרחקות מהארוע העצמו.
במהלך ביקורו שמתקיים במקביל לשבוע הקולנוע הצרפתי יקיימו הקרנות של סרטיו בירושלים, תל אביב וברחבי הארץ.
(עוד על רית' פאן – 'מחווה', בתחתית העמוד)

יום רביעי, 18/3/2015, בשעה 10:00
אולם 222 קומה 8, בצלאל, קמפוס הר הצופים בירושלים
כניסה חופשית

 

מיכה אולמן – מגזין אופנה

אביב הנשי: 'ניצת השקד'

ניצת השקד. עבודה של  חסיה שימקו.
קניון רמת אביב. ניצת השקד. עבודה של חסיה שימקו. צילום: יחצ

אוצרת: איילת אמוראי-בירן
בתערוכה מציגים מנחם-רון וכסלר, חסיה שימקו ומרים גלעד בציור ובצילום את האינטרפטציה האישית של כל אחד מהם לנושא האנרגיה הנשית בפריחתה, על ריבוי פניה וגווניה.

חסיה שימקו, אמנית המציירת את נופי מגוריה בשכונת נוה עוז בפתח תקווה,היא מפליאה לתאר את האווירה הפסטוראלית של חצר ביתה הוותיק של המשפחה באמצעות מכחול צבעי השמן שלה , בסגנון ריאליסטי, לעיתים , גובל בנטורליסטי, מדויק, סגנון המשלב נאיביות בערגה של העבר.
מרים גלעד, נולדה באנגליה ועלתה לישראל ל1952. מאז היא חיה ויוצרת בירושלים. בעדשת מצלמתה היא יוצרת צילומים מופשטים, רגישים ומלאי צבעוניות המנציחים את קשת הרגשות המשתנה תדיר של אישיותה. התוצאה היא יצירות המאופיינות בתנועה דינמית ורוויית מסתורין וקסם.
מנחם-רון וכסלר, נולד בגרמניה. עלה לארץ בילדותו. מתגורר בירושלים. למד גרפיקה וציור באקדמיה לאמנות "בצלאל" בירושלים, בתערוכה זו מוצגות עבודות מן השנים האחרונות המייצגות פן אחד ממכלול עבודתו. בעבודות אלה  הוא נוטה להשתמש ברישום חזק, לעיתים על גבול הגיאומטרי הוא מנתק את הנושא ממהותו הנטורליסטית ומעביר אותו סמוך לגבולות הציור המופשט כאשר הצורה, הצבע והרישום ארוגים במסכת מוקפדת של יחסי גומלין.
התערוכה תתקיים בקניון רמת אביב בתל אביב, גלריית "החלונות המוזיאליים", על הקיר החיצוני של קניון רמת אביב, בין התאריכים 5.3 – 1.4.15 

החלונות המוזיאליים-קניון רמת אביב : על הקיר החיצוני של קניון רמת אביב, ממוקמים 16 חלונות ראווה גדולים, ובהם מוצגת כל חודש תערוכת אמנות חדשה, של מיטב אמני ישראל. בחלל הייחודי הזה מציגים צלמים, ציירים, פסלים ומעצבים. הקהל העובר במהלך 24 שעות היממה מתחלף מאנשים הצועדים/רצים בשעות הבוקר, הורים המביאים את ילדיהם לגן, אמהות עם עגלות התינוקות, תלמידי בתי הספר החוזרים מלימודיהם, וכולם למעשה נחשפים לתערוכות מדהימות ואמנות איכותית ללא תשלום וללא מאמץ. הויטרינות השקועות בקיר וסגורות בזכוכית מהוות מעין מסגרת גדולה של תמונה והצופה יכול לראות את העבודות מקרוב או מרחוק , ובערב בזמן שהתאורה דולקת, גם מהכביש. המקום כולו מזכיר בעיצוב שלו את המנזרים באירופה שכן בקדמת הקיר, יש אכסדרת עמודים המחלקת את המתחם ונותנת מיקצב אחיד אשר ביניהם ניתן לראות את הויטרינות ולצפות באמנות.

מיכה אולמן – מגזין אופנה

'עולמות סמויים מהעין' – קולט ליינמן

גלריה אורגים: 'עולמות סמויים מהעין' - קולט ליינמן
'עולמות סמויים מהעין' – קולט ליינמן

בתערוכה של קולט ליינמן האישה מתחלקת בו זמנית לעשרות זהויות, ומתוכם חייבת לחזור לאישיות אחת ולאחדות אחת. המבנה הפנימי הנשי והמסתורי נמצא בשינוי מתמיד ואילו המבנה החיצוני לאותה אישה מראה דמות אחידה וקוהרנטית.
בתערוכה הנוכחית "עולמות סמויים מהעין" מוצגות 4 עבודות בפורמטים גדולים מאוד (500×200) ואחרות בפורמטים צרים וארוכים המאפשרים לצופה ליצור אינטראקציה עם היצירות תוך כדי התהלכות ביניהן. השימוש בטושים (permanent marker ) בשחור ובצבעי יסוד על רשתות פלסטיק מחוררות, מוביל ליצירות בעלות שקיפות ואלסטיות. טכניקת הגרפיטי מאפשרת דיאלוג בלתי אמצעי עם החומר התעשייתי.
קולט ליינמן: "ביצירות המוצגות בתערוכה החדשה, אני מתייחסת להתפתחות ולהעצמה הזהות של האישה הנמצאת במערכות יחסים שונות ורבות בו זמנית. לכן זהותה אינה גרעין קבוע ויציב כאשר היא נאלצת למלא 'תפקידים' שונים: אישה, אם, בת, אחות, אשת קריירה, מאהבת. מבניה הפנימי נמצא בשינוי מתמיד ואילו המראה החיצוני מציג דמות אחידה וקוהרנטית.  הכותרת 'עולמות סמויים מהעין', ממחישה את הפער בין עולמה הפנימי והמסתורי של האישה לבין זהותה האחידה הנגלית לעין".
נעילת התערוכה: 26.3.15
גלריה אורגים-רח' אורגים 21, חולון
שעות פתיחה: ימי ג'-ה': 16:30-19:00, יום ו': 10:00-13:00

מיכה אולמן – מגזין אופנה

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית: 'ויטרינה'

מוזיאון הרצליה יארח את ׳ויטרינה׳ שתיפתח לקהל הרחב החל מה- 24 במארס 2015

ויטרינה במוזיאון הרצליה
דיוקן עצמי. אורי קצנשטיין. ויטרינה, מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית

לראשונה במוזיאון בארץ,  מודל ייחודי לרכישת אמנות בהשראת המוזיאונים המובילים בעולם.  'ויטרינה' היא חנות מוזיאלית חדשנית המציעה למכירה אובייקטים של אמנים ישראלים מובילים בסדרות מוגבלות. ומאפשרת לאוהבי אמנות לרכוש יצירות מקוריות במחירים נגישים.  טווח המחירים בויטרינה נע בין 45-4,000 שקל.
 מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית יארח לראשונה בארץ את הפלטפורמה הייחודית של ׳ויטרינה׳ המאפשרת לאמנים לקרב את יצירתם לקהל הרחב ולאוהבי אמנות לרכוש לביתם יצירה של האמן האהוב עליהם. ב'ויטרינה' ניתן למצוא אובייקטים בסדרות מוגבלות של אמנים ישראליים מובילים. את המודל החדשני הקימו דנה גילרמן, מבקרת אמנות ואוצרת וסיביל גולדפיינר, הבעלים והמייסדת של קום איל פו. זהו  מודל ייחודי בארץ, השואב את השראתו מחנויות מוזיאליות בחו"ל. שם, לצד עבודות המוצגות בתערוכות מרכזיות של אמנים חשובים, ניתן לרכוש יצירות קטנות במהדורות מוגבלות של טובי האמנים ובמחירים אפשריים. העבודות שמוצגות ב׳ויטרינה׳ נבחרו בקפידה, חלקן נוצרו במיוחד לפרויקט תוך כדי דיאלוג אוצרותי. בנוסף, ניתן למצוא בויטרינה חפצים שימושיים שנוצרו על ידי אמנים כגון סדרת קרמיקה מצוירת של זויה צ'רקסקי, צלחת פורצלן ותחתיות לכוסות של ניר הוד ומחברות עם ציורים של גיא ינאי וזויה צ׳רקסקי.
בין האמנים המשתתפים:  סיגלית לנדאו, אורי גרשט ונגה אנגלר, אורי קצנשטיין, זויה צ'רקסקי, ניר הוד, צדוק בן דוד.
"ויטרינה" תהיה פתוחה לקהל הרחב בשעות פעילות המוזיאון ובמהלך האירועים המיוחדים.

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, הבנים 4 , הרצליה טל': 09-9551011
שעות פתיחה:
ימים ב', ד', ו' ושבת  14:00-10:00  /  ימים ג', ה'  20:00-16:00
www.vitrinart.co.il

מיכה אולמן – מגזין אופנה

בית החייל: 'צבעים בקנה'

צבעים בקנה. בית החייל, תל-אביב-1
צבעים בקנה. בית החייל, תל-אביב

פסלים, ציורים, צילומים ורישומים שיצרו חיילים וחיילות המשרתים בצה"ל במשטרה ובמג"ב.
התערוכה כוללת 81 יצירות שיצרו 47 אמנים מכל תחומי העיצוב והאמנות הפלסטית – ציור, צילום, פיסול ומדיה דיגיטלית. השנה לראשונה התמודדו החיילים בקטגורייה נוספת- יצירה קצרה כתובה, שלושה אמנים נבחרים ומבטיחים יציגו בפתיחת התערוכה את יצירותיהם. היצירות הוגשו לתחרות שנערכה בחודשים האחרונים ביוזמת האגודה למען החייל, בשיתוף מכון אבני לאומנות, חיל החינוך והנוער, המשטרה, משמר הגבול ועיתון "במחנה".
עשרות עבודות הוגשו לתחרות הועברו לבחינת ועדות השיפוט המקצועיות. וועדת השיפוט לקטגוריית האומנות הפלסטית כללה את ראשי המחלקות במכון אבני, נציגי צה"ל והאגודה למען החייל. וועדת השיפוט בקטגוריית השירה כללה, בין היתר, את אביגדור קהלני ואת שמעון צמרת שפרסמו עשרות שירים כל אחד.
וועדות השיפוט בחרו את עשרות העבודות הטובות ביותר שתוצגנה בתערוכה, חמש מתוכן תזכינה את יוצריהן במלגת לימודים שנתית במכון אבני. בקטגוריות השירה הכתובה יזכה האמן הנבחר בסדנת כתיבה מקצועית בבית הספר לכתיבה "גיבור תרבות".
במהלך האירוע יוכרז הזוכה בקטגורייה נוספת: "חביב הקהל" אשר נבחר על פי כמות סימוני ה"לייק" מבין כל התמונות המציגות בתערוכה, שהועלו בעמוד הפייסבוק של האגודה למען החייל. לינק לעמוד הפייסבוק: www.awis.org.il

בית החייל, תל אביב
בין התאריכים 15-19.03.2015, בימים א'-ה' (חוץ מיום הבחירות ה- 17.3), בין השעות 08:00-16:00.
כניסה חופשית

מיכה אולמן – מגזין אופנה

אוסאמה סעיד – اسامة سعيد
בין הקלעים  وراء الكواليس

אוסאמה סעיד - اسامة سعيد. בין הקלעים  وراء الكواليس
תיאטרון יפו. אוסאמה סעיד – اسامة سعيد. בין הקלעים وراء الكواليس

אוסאמה סעיד מביא אל ההתמודדות העכשווית את היסודות הקלאסיים של אידאל היופי לצד העלילה האלימה של הטרגדיה.
אוסאמה סעיד, יליד שנת 1957, הוא בן ותושב הכפר נחף, המשקיף על כביש עכו-צפת בסמוך לעיר כרמיאל. סעיד חזר לארץ בשנת 1998, לאחר שהות בת 16 שנים בגרמניה, שם סיים תואר ראשון ושני באוניברסיטה לאמנויות בברלין. במהלך אותן שנים הציג סעיד את עבודותיו בתערוכות רבות בגרמניה, בלגיה, צרפת, ירדן, מרוקו וניו-יורק.
اسامة سعيد يستحضر الأسس الكلاسيكية للجمال ويضعها داخل الصراعات الآنية، الى جانب حبكة التراجيديا العنيفة
المعرض يستمر حتى ٤/١٤ في صالة المسرح، مفراتس شلومو ١٠ يافا ٥١٨٥٥٦٣-٠٣

אוסאמה סעידבין הקלעים 

סדרת העבודות שמציג אוסאמה סעיד בתערוכה בתיאטרון ערבי עברי ביפו מצביעה על כיוון חדש בעבודותיו. הוא משתמש בבד הציור כמצע לרישום הכנה חופשי ששומר על מידה של התנסות ואי וודאות. צבעי האקרליק מאפשרים לקיים תנועת רישום מהירה שמצרפת את תכונות החומר האקרילי עם זרם המחשבות והתחושות. מדובר בסוג של אלתור שנובע מעלילה קיומית מסוימת אך פועל כהתרחשות שמזכירה ציור פעולה שנרקם תוך כדי התהוותו. זהו ניסיון לרשום דרמה שמתנפצת בין החלל האישי למרחב פוליטי, חברתי מואץ ושברירי. מציאות בה גילויי אכזריות וההיקף העולמי של הפצתם קוראים לשמירה על צניעות, לזהירות מפוליטיזציה של האמנות ולמרחק מהטחת האשמות שהופכים את ההבעה לתעמולה של קולות רמים ואלימים.
זהו חיפוש אחר נתיב שיסודו באידיאה אקספרסיבית שמגששת בים ההתרחשויות אחר מרחק בימתי מכותרות. מרחק שיחולל בתוך ההתרחשות המואצת מרחב חלופי של התבוננות שיצליב בין רישום לחיבוטי נפש ויפרוץ את הממשות הנאטמת של ביטוי רגש ואחריות חברתית. העימות החוזר עם טחנות הרוח של הקיום כרוך בקריסה נשנית של התרבות לצד ההכרה בחיוניות האנושית שלה. התיאטרליות מייסדת עלילה דרכה ניתן לקלף את התרבות מהציפוי המזויף שנאחז בה ולהמחיז מגע עם יסודות עלומים שמנסים לגבור על הצרימה שיוצרת קדמה נמהרת. אוסאמה סעיד מביא אל ההתמודדות העכשווית את היסודות הקלסיים של אידאל היופי לצד העלילה האלימה של הטרגדיה. הוא משתמש במסד המיתי והאסתטי של ראשית התרבות לקריאת ערפל הקיום, הפליטות, הזרות, פשיטת הרגל, פשיטת העור, כריתת האיברים וניתוץ היצירות הנוכחיים. מאז ראשית שנות ה-1980 עת נסע ללמוד אמנות בברלין ונשאר בגרמניה חי אוסאמה בין הקלעים. בין אירופה למזרח התיכון, בין זרות לשייכות, בין קריסת התרבות ליצירת האמנות.

עמי שטייניץ

התערוכה תוצג עד 14/4 בלובי התיאטרון , מפרץ שלמה 10, יפו 03-5185563
מיכה אולמן – מגזין אופנה

הגלריה לאמנות אום אל פחם: 'מרחב מקום' – רב שיח בהשתתפות האמנים

פאטמה שנאן, בית 3, 2014 צילום: ליאת אלבלינג-6
פאטמה שנאן, בית 3, 2014 צילום: ליאת אלבלינג


יום שבת, 28.3.2015, שעה 11:00
במסגרת תערוכות היחיד אשר מוצגות בימים אלו בגלריה לאמנות באום אל פחם יתקיים רב שיח בהשתתפות האמנים, האירוע ילווה באוכל מקומי ומוזיקה.

"מרחב מקום" הינו מקבץ של 6 תערוכות יחיד המוצגות בגלריה לאמנות אום אל פחם, התערוכות בתמיכת מפעל הפיס והן מתקיימות במסגרת תמיכות הפיס לשנת 2015.

פאטמה שנאן דרע / רצף מרחבי אחד, אוצרת: כרמית בלומנזון
עבודותיה של שאנן מהדהדות את מקורותיהן מתוך מקום של זיכרון אישי, משפחתי, היסטורי, תרבותי ודתי. ציוריה מעוררים שאלות אישיות של מקום במרחב האישי, המשפחתי, החברתי והקהילתי, אך גם שאלות חברתיות ופוליטיות על שונוּת, ניגודים וזהות,  על החיפוש אחר המוּכר, הידוע והבטוח.

נידאל גאברין / מתפרק, אוצר: פריד אבו שקרה
ציוריו ופסליו של נידאל מיטלטלים בין שלבי האמנות החזותית ונעים בין אימפרסיוניזם רופף לבין גופים חולניים שהאמן משוחח עליהם, מציג אותם לדיון ומזדהה עם סבלם. גופים אלו נראים כרוחות רפאים שעולות מן החושך ופולשות אל תוך דממת הלילה. באווירה הזאת נוצרות יצירותיו הצבעוניות של האמן וחודרות אל העין,  פעם בחזות נאה ואסתטית ופעם בחזות מזעזעת ומחרידה.

כרים אבו שקרה / אחדות האדם, הטבע והחיה, אוצר: אחמד כנעאן
כרים אבו שקרה מציג בציוריו סצנות שכוללות שילוב מיוחד בין שלושה מרכיבים: האדם, הטבע ובעלי החיים. שיחי הצבר, הציפורים, הדגים ובעלי החיים בולטים בציורים המוצגים בתערוכה זו, כמעין ביטוי אוטוביוגרפי של האמן.

סאמח שחאדה / מבוקשת, אוצר: פריד אבו שקרה
ציוריה של סמאח שחאדה מציעים אמירה חזותית הניצבת בלב השאלות המרכזיות בעולם האמנות העכשווי. אמירה זו עולה מהקשרים המסועפים בין המקום הפנימי, האישי, לבין הרישום המתעד, הקפוא והמחייב.רישום שמחדד את העימות בין שני קטבים אלו ומגדיר את התחושות בעת קבלה של החלטות חשובות , אשר נעות בין העולם האישי למקצועי ובין הפנימי לחברתי.

לצד ארבע תערוכות היחיד תוצג עבודת הוידאו  BEYOND THE WALL של האמנית ראידה אדון שנרכשה לאוסף הגלריה, וכן תערוכת יחיד של זאפר שורבגני, אמן מקומי מאום אל פחם, שעבודתו טרם זכתה לחשיפה ואנו שמחים לתת לה במה, אוצר: אנטואן שלחט.

תאריך נעילה 19.04.2015
הגלריה לאמנות אום אל פחם
טלפון לבירורים: 04-6315257
שעות פתיחה: ראשון עד חמישי, 9:00 – 16:00 שישי –  סגור שבת,  9:00 – 16:00

גלריה לאמנות בית הגפן – מרכז תרבות ערבי יהודי- חיפה

מיכה אולמן – מגזין אופנה

 גיא ברילר  – "ירושלים יקירתי' 

גיא ברילר Six Alter, 2014, silkscreen print and ink on canvas, 107x150 cm
Six Alter, 2014, silkscreen print and ink on canvas, 107×150 cm

אוצרת: יעלה חזות
"ירושלים יקירתי", תערוכת היחיד של האמן גיא ברילר, מציגה גוף עבודות שנוצר בין השנים 1998 עד 2014, אשר ראשיתו בירושלים וסופו בברלין, גרמניה, בה הוא מתגורר בשנים האחרונות.
מזה עשרים שנה מקיים ברילר מערכת יחסים טעונה וסוערת עם ירושלים. התערוכה נפרשת כיומן מסע הממוען אל מושא תשוקתו,  אהבותיו ושנאותיו – ירושלים.
הפרק הראשון של התערוכה המוצג בקומה התחתונה של הגלריה, סוקר מהלך של 12 שנים (1998-2012), שתחילתו בפעולות שערך ברילר בירושלים והמשכו בסדרת מסעות שחרור רגליים וממונעים בעיר ואליה, אותם ערך לבדו ועם שותפים שונים, ביניהם: הדס עפרת, זלי גורביץ, רונן אידלמן ויונתן אמיר, ביק וונדרפול (הולנד), נח פישר (ארה"ב), יונתן אבישי (ישראל/צרפת), חיה רוקין, מרים חאג'י (בחריין), יובל יאירי, רפרם חדד ויענקלה רוטבליט.
"כמה עדויות לחייו הקצרים ומותו של אלטר  בג'רולין", מהווה את הפרק השני של התערוכה המוצג בקומה העליונה של הגלריה. זהו פרויקט אמנות אוטופי מתמשך, שביצירתו החל ברילר בשנת 2012 בברלין.  "ג'רולין" (ירושלים ברלין), היא מעין שגרירות הקיימת כמרחב תודעתי בין מזרח למערב, בין ההווה לבין הזיכרון ההיסטורי. of mind a state, המזמין לבחון את המקומות בהם אנחנו מתנהלים ולקרוא עליהם תיגר. אלטר היא דמות בדויה שהגה ברילר, המבצעת פעולות ברחובות ברלין, לצד מונומנטים בעלי מטען היסטורי-לאומי, בקרן רחוב ומול קהל מזדמן, תוך שהיא מותחת את הגבולות המקובלים.  ברילר הזמין יוצרים ישראלים,  ביניהם, רפרם חדד, מרים חאג'י, אליזבת פוגי, כרם הלברכט, גדי רונן ופורת סלומון, לתכנית שהות אמן (רזידנסי) בשגרירות ג'רולין, במטרה ליצור פעולות אמנותיות הפורעות ומרחיבות את המציאות מעבר למרחבים הגיאוגרפיים.

בית הגפן מרכז תרבות ערבי יהודי, רחוב הגפן 2, חיפה  טל' 04-8525252
שעות פתיחה:  ראשון עד חמישי: 10:00-15:00  שישי, שבת: 10:00-14:00

מיכה אולמן – מגזין אופנה

עפרה צימבליסטה בכחול

עֹפרה צימבליסטה-1-1
תמונת הסטודיו באשדוד. צילום: אלעד שריג

תערוכות, סרט ומיצבים של הפסלת והאמנית בתל אביב, בירושלים, בבאר שבע ובאשדוד
בין התאריכים 13 במרץ ועד ה-3 באפריל יתקיימו אירועי עֹפרה צימבליסטה ברחבי הארץ הכוללים מספר אירועים המוקדשים לפועלה ביניהם תערוכות, סרט ומיצבים. פסליה ועבודותיה של הפסלת והאמנית המוערכת ייחשפו ויתחקו אחר פועלה בשדה האמנות הסביבתית בארבעה מוקדים מרכזיים ברחבי הארץ – תל-אביב, ירושלים, אשדוד ובאר-שבע. העבודות יוצבו בחללים וכן במרחבים פתוחים, בהם אולם הכניסה של מוזיאון תל-אביב, לובי מגדל המוזיאון וגשר בית המשפט בתל-אביב, מרפסת מלון הבוטיק ברוטשילד 96 ובחלל ארט מרקט בתל-אביב. בצמתים מרכזיים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובניין האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים.

פסליה של צימבליסטה פועלים בסינרגיה מופתית עם הארכיטקטורה והסביבה וחובקים האחד את השני במחול נפלא של יצירה.  יחד עם היקרים לליבה של עֹפרה , בנה, המוסיקאי חן צימבליסטה ונכדתה נרין צימבליסטה התחקו אחר עקבותיה האחרונים בשדה האמנות הבאים לידי ביטוי בחשיבה האוצרותית.
בין האירועים: סרט "חתונה" מאת עפרה צימבליסטה , ריקוד החיים והמוות של פסלי שעווה בוידאו ארט בן 12 דקות אשר מלווה במוסיקה אותה הלחין במיוחד ומבצע (בכלי הקשה) בנה, חן צימבליסטה והזמרת טליה גור אריה.

עֹפרה צימבליסטה-1
תמונה קבוצתית עם יונה. צילום: יורם רשף

"היטהרות"  בתערוכה זו אנו מתחקים אחר ריטואלים של לידה ומוות, של בריאה והרס, של הפשטה והיטהרות, בחזרה מעגלית כמעט מושלמת של חומר וצורה כפי שהם באים לידי ביטוי בעבודותיה של עפרה צימבליסטה. בתערוכה: – פסלי  המטהרים , גבר ואישה, פסל שלושה מעילים וארגז מסע, פסל תמונה קבוצתית עם יונה, פסלי הבגדים הריקים, תבליטים, הדפסים ועבודות נייר, חתכי אדמה ועבודות נייר. אוצרות התערוכה: נרין צימבליסטה ומאיה פינגרמן.
עפרה צימבליסטה (1939-2014) נולדה בישראל. בשנות השבעים רכשה את השכלתה בבית-הספר לאמנות קלישר בתל-אביב, למדה ליתוגרפיה וכן תחריט והדפס רשת בסדנאות האמנים בתל-אביב. את פסליה ניתן למצוא במקומות ציבורים רבים בארץ ובעולם, ביניהם מרפסת בית-המלון בשדרות רוטשילד בתל-אביב, גן הסיפור בחולון, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, המוזיאון הפתוח בתפן, קרית-אונו, לונדון, טורקיה, שיקגו, ניו-יורק ועוד. כמו כן הציגה בתערוכות מספר, בהן במוזיאון מגדל-דוד בירושלים, בית האמנים,  בתערוכה משותפת עם המשוררת יונה וולך, עם המשוררת איגי משעול כמו גם בתערוכות בינ"ל באדינבורו, גרמניה והונגריה.

עפרה צימבליסטה 13 במרץ – 3 באפריל 2015

מיכה אולמן – מגזין אופנה

'שקיפות קסומה' – לאוניד קריצון

בית אות המוצר-'שקיפות קסומה' - לאוניד קריצון
'שקיפות קסומה' – לאוניד קריצון

אוצרת: גלינה בלייך
באופן היסטורי, העיסוק בזכוכית מתקשר עם אורנמנטיקה וכלי בית.  רק במאה העשרים הופיעו לראשונה אמנים שהתחילו ליצור עבודות זכוכית, שלכאורה, לא היה בהם כל סממן שימושי.  פריחת אמנות זו בעולם החלה בשנות השמונים המאה ה-20 וממשיכה עד היום. בישראל המהפך התרחש אחרי תערוכת הזכוכית של הפסל האמריקאי Dale Chihuly במגדל דוד בעיר העתיקה בירושלים. מאז, מאות אמנים בארץ עוסקים בתחום מעניין זה כתחביב וכמקצוע. זכוכית עבור האמן לאוניד קריצון היא חומר שקוף, חד ושברירי. היא מאפשרת טשטוש גבולות בין העולם הריאלי ובין העולם הדמיוני, בין עומק ממכר וחדות מסוכנת. במשך השנים בעיסוקו האמנותי לאוניד יצר עבודות קוביסטיות ופיגורוטיביות, מופשטות וראליסטיות ועבודות בהשפעת ארט-נובו. לאחרונה לאוניד נמשך אף לפופ-ארט. בעבודות האמן מתקיימת התכתבות מתמדת עם אמנים דגולים כמו: דירר, מאטיס, שגל, מגריט, קסטל ועד.
האוצרת, גלינה בלייך: "אפשרויות טכנולוגיות מאתגרות את לאוניד. הוא משתמש בחיתוך ליייזר ומיים, הדפסות משי והדפסות דיגיטליות, תאורה בלדים וחוטים מוארים. לעתים, חידושים טכנולוגיים משפיעים על בחירת הנושא ומכתיבים את צורת העבודה הסופית. דוגמה לכך ניתן לראות בפסיפסי תלת הממד שלו. גישה חדשנית אפשר לראות גם בסדרות האחרונות שהאמן הכין לתערוכה: יצירות מורכבות מחלקיקי זכוכיות (קיפוד, סנאי), דיוקנאות אנשים מפורסמים שהם, בהגדרת האמן, מעין 'כאוס מאורגן'. במשך 30 שנה לאוניד קריצון יוצר, מלמד ומקדם זכוכית אמנותית בישראל ובטוחתני שתערוכה זו הינה רק תחנת ביניים בדרכו האמנותית הייחודית שלו".

Art Glass – Leonid Kritsun

פתיחה חגיגית: יום רביעי, 1.4.2015 בשעה 19:00 (התערוכה פתוחה לקהל הרחב החל מ-29.3.2015)
בית אות המוצר, רח' דרך חברון 12, ירושלים
שעות ביקור בתערוכה: א'-ה' 09:00-13:00 15:00-18:00 שישי : 09:00-14:00 שבת: 11:00-16:00
נעילת התערוכה: 12.4.2015

מיכה אולמן – מגזין אופנה

'פסלים' – ג'קי ונונו

ג'קי ונונו -גלריה אפרת. פסלים
ג'קי ונונו. פסלים

בתערוכתה החדשה "פסלים" מציגה האמנית ג'קי ונונו את הגירויים הסביבתיים השונים והתנסויות היומיומיות כחומרים לתהליך יצירה מתפתח ודינמי. החומרים השונים מהווים בשר להשראה וליצירה תלת מימדית עוצמתית. ייחודה של תערוכתה החדשה 'פסלים' בשימוש במגוון רחב ומשתנה של חומרים, היוצרים שפה אמנותית עשירה, מקורית ובלתי שגרתית. בין מגוון פסליה ניתן לראות פסלים מחומרים מקומטים; שמלות מפחים וראשים של חיות מאבנים. היצירות בתערוכה אינן נבנות סביב נושא מסוים, אלא התגבשו מאסוציאציות שונות ומגירויים סביבתיים שהיוו השראה לפסלת. בתערוכה, שאינה מתאפיינת בקו אמנותי מסוים, ניתן להתרשם מסגנונות שונים ומקוריים ומחומרים הלקוחים מעולמות תוכן מגוונים, המשלבים מבט מעמיק. ג'קי שואבת את השראתה האמנותית ממקורות שונים כמו פיקאסו והנרי מור והן מאמנות דיגיטלית.
 ג'קי ונונו: "כל החומרים פתוחים לפני. לפעמים אני רואה אבנים ברחוב שפתאום קופצות לי לעיניים ואותו דבר עם הברזלים והפחים. תמיד אמרתי שהחומרים והחפצים מדברים אליי: 'אבן אחת מגלה לי פנים, השנייה איש כפוף… ובאופן לא באמת מפתיע, בדרך כלל האבנים נחשפות כפי שראיתי אותן במבט ראשון…".
עבודותיה של ג'קי מוצגות  בגן הפסלים על שם יונה וולך, בתערוכת אבן בסביון ובתערוכת יחיד של בנק דיסקונט.
פתיחה: 20 במרץ בשעה 12:00
נעילה: 21 לאפריל
גלריה אפרת,
רחוב גורדון 21 תל אביב
שעות פתיחת הגלריהימים ב', ה'- 11:00-13:00, 17:00-19:00 ימים ג', ד'-11:00-13:00 יום ו'- 10:30-12:00

מיכה אולמן – מגזין אופנה

 ספר: LOVE CHILD – גיא פיטשון

LOVE CHILD. גיא פיטשון-1
LOVE CHILD. גיא פיטשון

ביום שישי, ה27.3.15 יתקיים אירוע השקת ספרו החדש והראשון של האמן הרב תחומי גיא פיטשון. הספר החדש LOVE CHILD כולל אוסף של צילומים, קולאז׳ים ואיורים מהשנים האחרונות אשר מתעדים הנאה, ספורט, אופנת רחוב ואת תרבות הסקייטרים בארץ. גיא פיטשון הינו אמן רב תחומי אשר החל את מסעו ברחוב בגיל 17 כסקייטר המתעד את חבריו לתחביב. פיטשון, בוגר מנשר, מציג עבודות צילום בנושא בארץ ובעולם, ונחשב לאחד מאמני התיעוד החשובים של תרבות הרחוב. אירוע השקת הספר פתוח לקהל הרחב ותיערך ביום שישי 27.3.15, בשעה 14:00 בצהריים בחנות הדגל של VANS בנמל תל-אביב (יריד המזרח, מבנה 18).

 

לירן שוקרון יהודה, בוגר ביה"ס לאדריכלות באוניברסיטת אריאל, זוכה פרס "פרחי המחר" לאדריכלים ע"ש עזריאלי

"מצוקת הדיור נובעת בין השאר בשל האופן בו אנו מתכננים את המרחבים העירוניים שלנו"

אוניברסיטת אריאל. "טרה נובה", של לירן שוקרון
"טרה נובה". לירן שוקרון

התחדשות עירונית – שוקרון יליד באר שבע תכנן פרויקט (עבור באר שבע) הכולל כ-3000 יחידות ומבני ציבור בשטח של כ-200 דונם, הנמצא בלב העיר בין בית העלמין המוסלמי, העיר העתיקה והשוק העירוני, תוך שימוש בחומרים מתאימים לסביבה – לבני טרקוטה, בטון מטויח וחימרו.
פרס "פרחי המחר" לאדריכלים ע"ש עזריאלי ובשיתוף עמותת האדריכלים, הוענק ללירן שוקרון יהודה, 28,  בוגר ביה"ס לאדריכלות באוניברסיטת אריאל, על עבודתו "Terra Nova", שהינה ביטוי לתפיסת הים תיכוניות כתנאי הכרחי לקיום מרחב אורבאני דחוס בבאר שבע. מדובר בתחרות החשובה והיוקרתית בקרב בוגרי הארכיטקטורה בישראל. ועדה מקצועית בוחרת מכל בי"ס לארכיטקטורה (טכניון, ויצו חיפה, בצלאל, תל אביב ואריאל) 3 פרויקטיים שעולים לשלב הגמר. מתוכם נבחרו 4 זוכים. העבודות מוצגות בפני שופטים המייצגים גורמים שונים בתחום (עמותת האדריכלים, קרן עזריאלי, התמ"ת, החינוך ועוד). העבודות שהגיעו לשלב הגמר הוצגו במוזיאון ת"א.

https://youtu.be/gIwO_OI9AuM

"Terra Nova", של לירן שוקרון, מעלה את סוגיית הפער המרחבי, רעיוני, בין האדם למקום. מיקומה של העיר במרחב המדברי-ערבי-ים תיכוני מייצרת פער מרחבי המאפשר הכנסת תפיסה "חיצונית", ים תיכונית, המבטאת את המקום באופן ראוי. בתקופה זו בה אנו דנים במצוקת הדיור, חשוב לזכור כי המצוקה נוכחת לא רק לאור העובדה כי אנו חסרים ביחידות דיור אלא, בשל האופן בו אנחנו מתכננים את המרחבים האורבאניים שלנו.
פרופ' אדר' בני ראובן לוי, ראש ביה"ס לארכיטקטורה באוניברסיטת אריאל: "אלברט אינשטיין אמר שגאונות היא 5% כישרון ו95% עבודה קשה. לירן הוכיח זאת לאורך כל 5 שנות לימודיו בבית ספרנו והתוצאות בהתאם. במהלך הלימודים קבל מידי שנה מצטיין דיקן ומצטיין סטודיו וכן השתתף בתערוכות בוגרים של ביה"ס לארכיטקטורה בקטגורית סטודנטים מצטיינים".
לירן שוקרון: "עולם הארכיטקטורה היה קרוב לליבי מילדות. הייתי  משוטט באתרי בניה, משרטט ובונה מודלים. הורי הבחינו בכך והחליטו להעצים את יכולותי, הם השקיעו משאבים ומאמץ למרות שזה לא היה פשוט עבורם. הם דאגו לתכניות העשרה באומנויות ואף רכשו עבורי מחשב עם תוכנות רלוונטיות, וזאת לטובת ההגשמה העצמית והעתיד שלי".
כיום לירן מתגורר בתל אביב, עובד ברונה-כהן אדריכלים ושותף ב-Bussi-Shukrun Architectsעם בת זוגו אדר' הילה בוסי גם היא בוגרת ביה"ס לאדריכלות באוני' אריאל.

 

"קול קורא" במוזיאון תל אביב

פרוייקט מוזיקלי ישראליגרמני חד פעמי יתקיים במוזיאון תל אביב לאמנות בהשתתפות "אנסמבל סולני תל אביב" ונגנים סולנים.

"קול קורא" במוזיאון תל אביב. פרוייקט מוזיקלי ישראלי-גרמני. "אנסמבל סולני תל אביב" ונגנים סולנים
"ישראלים וגרמנים צעירים חולקים את אהבת המוזיקה". כריסטיאנה פטרסיים וגיא פדר

כחלק מאירועי היובל ליחסים הדיפלומטים בין ישראל וגרמניה המצויין השנה, בנו יוזמי הקונצרט תוכנית שלמה המוקדשת ליצירות מוזיקאליות קלאסיות-גרמניות וליצירות ישראליות לתזמורת. מיצירות מאת באך ובטהובן, דרך שולהוף אשר חייו נגדעו במהלך השואה, ועד לנעם שריף וגילעד הוכמן – התוכנית "קול קורא" עומדת בסימן של חיזוק קשרים אנושיים ותרבותיים בין שתי החברות.
"ערב זה נוצר מתוך רצון לבוא יחד אל הבמה, כישראלים וגרמנים צעירים שחולקים הרבה, ובמיוחד את אהבת המוזיקה." מעידים יוזמי הקונצרט. החלילנית הגרמנייה כריסטיאנה פטרסיים, המנצח הישראלי גיא פדר והמלחין הישראלי היושב בברלין גילעד הוכמן עמלו על קיום ערב זה כבר זה זמן רב. הם מדגישים כי הם מקווים שרבים יבואו להאזין ולקחת חלק באירוע מוזיקלי ובין-תרבותי זה.נגן המנדולינה אלון שריאל יצטרף לקונצרט בנגינת "נדודים" לתזמורת כלי קשת מאת הוכמן, אשר נוגנה בבכורה בלונדון וכן בינואר השנה על ידי התזמורת הסימפונית ירושלים. עוד תנוגן יצירתו של המלחין הותיק נעם שריף, "שיר השירים" לחליל ולתזמורת קאמרית. שריף, אשר לו קשר עמוק עם התרבות הגרמנית, אף היה מתלמידיו של פאול בן חיים (פרנקנבורגר), הנמנה על דור המייסדים של המוזיקה האמנותית בישראל. בנוסף ינוגנו הקונצ'רטו לחליל בסול מינור של באך, הפתיחה "יצורי פרומתאוס" של בטהובן והסוויטה לתזמורת קאמרית של שולהוף.
האירוע מתקיים בתמיכת מכון גתה ומשרד החוץ הגרמני ובעזרת מרכז התרבות פליציה בלומנטל וארגון יוצאי מרכז אירופה.

יום שלישי, 24.03.15, בשעה 20:30
מוזיאון תל אביב לאמנות, שד' שאול המלך 27, תל אביב
להזמנת כרטיסים: 036077020 (100/85 שקל)

 

רית' פאן: "מחווה" כנס בינלאומי

המחלקה לאמנויות המסך, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב בשיתוף מכון סמארט, האוניברסיטה העברית

התמונה החסרה. רית' פאן: "מחווה". -1
התמונה החסרה. רית' פאן: "מחווה". כנס בינלאומי המחלקה לאמנויות המסך, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב

רית'י פאן (Rithy Panh) ) במאי הקולנוע הדוקומנטרי עטור הפרסים, יגיע לראשונה לארץ באמצע חודש מרץ, כאורח של המחלקה לאמניות המסך בבצלאל. במהלך ביקורו יקיים פאן כיתת אמן עם הסטודנטים במחלקה, וב – 18 במרץ ישתתף בכנס בינלאומי שיעסוק ביצירתו ויתקיים בקמפוס בצלאל בהר הצופים. במקביל יערכו הקרנות של סרטיו ברחבי הארץ כחלק מאירועי שבוע הקולנוע הצרפתי, ובאולמות הסינמטק בירושלים ובתל אביב יתארח האמן בשיח עם תום ההקרנות.

יצירתו של רית'י פאן עוסקת ברצח העם הקמבודי ובשאלות של תעוד טראומה וזיכרון. סרטו "התמונה החסרה" זכה בפרס ״מבט מסוים״ בפסטיבל קאן, והיה מועמד לזכייה בפרס האוסקרבקטגורית הסרט הזר הטוב ביותרבשנת 2013. בסרטיו מרחיב פאן את גבולות השדה התעודי, ומציע שפה קולנועית עשירה הבוחנת באופן חדשני ומרתק פרקטיקות של תיעוד וזיכרון, כאשר הוא משלב דיסציפלינות משדה האמנות כמו פיסול ומיצב.

פאן, יליד פנום פן קמבודיה, גדל והתחנך בצרפת, אליה הגיע בנערותו כפליט לאחר שמשפחתו נספתה ברצח העם שביצע שילטון החמר רוז' בסוף שנות השבעים. הבאתו למחלקה מאירה מציאות שמהדהדת כמובן בעצמה בחברה הישראלית בשאלות שקשורות בג'נוסייד – שואה, תעוד ושימור הזיכרון תוך התרחקות מהארוע העצמו. זאת תוך התמקדות בארוע היסטורי שלא קשור באופן ישיר בחברה הישראלית ובקורות העם היהודי.

לצד רית'י פאן מגיע לארץ, כריסטוף בטאי, סופר, מחבר שותף לפאן בכתיבת הספר "האלמינציה" עליו מבוסס הסרט "התמונה החסרה". בטאי ירצה בכנס בבצלאל, ויתארח בשיח שיתקיים בסינמטק תל אביב ב-19 במרץ. את שיח האמן שיתקיים בסינמטק ירושלים תנהל פרופ' אווה אילוז, הנשיאה היוצאת של בצלאל, ובכנס בבצלאל תשתתף פרופ׳ רעיה מורג מהאוניברסיטה העברית, שכותבת ספר העוסק בחייו ויצירתו.

הבחירה ברית'י פאן כאורח המחלקה לאמנויות המסך – בראשה עומד האמן, פרופ' דודו מזח – נוגעת לכך שסרטו "התמונה החסרה", ושפתו הקולנועית היחודית, מתכתבת עם החשיבה הנסיונית שהמחלקה מעודדת. שרון בלבן ראש מסלול וידאו ארט במחלקה: "יצירתו של פאן מעוררת דיון חשוב בשאלה כיצד אמנות וסוגיות של אסתטיקה מתפקדות במרחב של טראומה. שאלות שעולות הן בעשייה תעודית והן בעשייה האמנותית, ובבצלאל אנו עוסקים בהן תוך פיתוח יכולות לשילוב מדיות, בתהליך חיפוש אחר שפה וקול אישיים.

"פאן מצליח לבטא חזון וקול אישי ויחודי, בשילוב מרתק בין מדיות שונות לכדי יצירה אחת שלמה. סרטו "התמונה החסרה" הוא דוגמא לאופן שבו השימוש בבובות ובסטים המאפיינים תהליך יצירה באנימציה, מרחיב את גבולות שפת הדימוי הנע."

ביקורו של פאן לארץ התאפשר הודות לתמיכתה הנדיבה של הגברת ויויאן אוסטרובסקי, אמנית וראש קרן אוסטרובסקי – תומכת מרכזית בעשייה קולנועית ואמנותית בארץ ובעולם. אוסטרובסקי מעודדת עשייה של קולנוע נסיוני ווידאו ארט ותמיכתה בפעילות המחלקה לאמנויות המסך ממשיכה זו השנה השנייה לאחר שבעזרתה התארחה במחלקה בשנה שעברה הקולנוענית שנטל אקרמן. בנוסף, נתמך פרוייקט זה על ידי השגרירות הצרפתית, האוניברסיטה העברית, הסינמטקים ובראשם סינמטק ירושלים שהוא שותף מרכזי לפעילותה השוטפת של המחלקה לאמנויות המסך בבצלאל.

יום רביעיה – 18/3/2015, בשעה 10:00
אולם 222 קומה 8, בצלאלקמפוס הר הצופים בירושלים
הקהל הרחב מוזמןהכניסה חופשית

בית צבי: "בית צבי הוא הבית שלי"

בית צבי הוא הבית שלי. צילום ניר ששון
בית צבי. יוסי מרשק. צילום: ניר ששון

הליך ההרשמה לבית הספר "בית צבי": אודישנים תלת שלביים ותחרות מלגות שבה שופט יהודה עדר, נשיא בית הספר למוזיקה "רימון"
בבית הספר לאמנויות הבמה "בית צבי" שברמת גן, השיקו את תחילת הליך ההרשמה לשנת הלימודים הבאה ואת סדרת האודישנים והמיונים לקראת ההרשמה.
לרגל תחילת ההרשמה לבית הספר ללימודי אמנויות הבמה, "בית צבי" שברמת גן, החליטו בבית הספר להעלות קמפיין מקורי:  שחקנים, סטודנטים למשחק, בוגרים ואפילו ההנהלה, עלו עם קמפיין רשת (בהתנדבות) ובמסגרתו כולם מפרסמים תמונות ועליהן הכיתוב: "בית צבי הוא הבית שלי".
בית הספר למשחק עבר התחדשות ובשנה האחרונה, החל הבמאי המוערך, ארתור קוגן, להיות המנהל האמנותי פדגוגי של בית הספר, לצד מנכ"ל בית הספר, דוד בנימין. עם השינוי, השתנו גם האודישנים לקבלה לבית הספר והפכו להיות תלת שלביים. בנוסף, קיימו בבית צבי "יום פתוח" אליו הגיעו מאות מועמדים ומועמדות, בעקבות הביקוש הרב, הוסיפו בבית צבי עוד מועדים לאודישנים. בתוך כך, בתחרות מיוחדת למלגות, יגיעו שופטים מחוץ לבית הספר: יהודה עדר, נשיא בית הספר למוזיקה "רימון",  השחקנית שרית וינו אלעד והמחזאי אורן יעקובי.

בין המצטלמים ששיתפו בפייסבוק ובאינסטגרםאיתי טיראן, זאב רווח,  יוסי מרשק, מיכל ינאי, שרה פון שוורצה, יורם טולדנו, יניב ביטון, עירית קפלן, עודד ליאופולד, רותי אסרסאי, עידו רוזנברג, עידית טפרסון, דני גבע, מיכל (מיקי) מוכתר, מרינה שויף, פזית ירון מינקובסקי, נטע הבר ועוד רבים וטובים. השחקנית חני פירסטנברג העלתה לפייסבוק תמונות שלה מחדר ההלבשה בחזרות להצגה "קברט" בברודווי, השחקן איתי טיראן לא הסתפק בהעלאת תמונות והצטלם עם כל קאסט ההצגה "סירנו דה ברז'רק" עם התלבושות, כשהם אוחזים שלט והשחקן עידו רוזנברג, צילם את הקאסט של ההצגה "שיער" שמרבית בוגריה למדו בבית צבי, עם הפאות, מחזיקים שלטים.

מוזיאון תל אביב לאמנות: 'שיטוט בספרות'

Granta-1
Granta


לרגל צאת הגליון השני של גרנטה – כתב עת לספרות מקומית ובינלאומית ,  שהיצירות המכונסות בו עוסקות בנושא "שיטוט", יקיים המגזין ערב השקה בהשתתפות יוצרי הגיליון, אנשי רוח וספרות מובילים ביניהם נורית זרחי, דורית פלג, ננה אריאל, פרופ' גלילי שחר, ד"ר אבי אלקיים, עידן צבעוני, שועי רז, יונתן לוי ואחרים. במהלך הערב יתקיימו מפגשים בנושא "שיטוט בספרות" ויוצרי ויוצרות הגליון יקריאו קטעים מיצירותיהם.

היצירות בגליון גרנטה החדש עוסקות בפעולת השיטוט. לאמנות הכתובה מסורת ארוכה של שוטטות וכותבים רבים הפכו את פעולת השיטוט הפיזי והמנטאלי ואת דמות המשוטט לחלק מרכזי בכתיבתם, כך גם ערב ההשקה  ינסה לגעת בפעולת השיטוט בספרות ובדמות המשוטט הקלאסית והעכשווית. בחלל הספרייה יתקיימו פאנלים בהנחייתה של ננה אריאל,  בנושא "שיטוט בספרות: נסיעה, נדודים, השתהות", ו "שפות של שיטוט" – מבנים ספרותיים חדשים ואמנות הסיפור הקצר".

באולם שטרית יועלו קטעים מתוך המחזה רפול והים של יונתן לוי (אשר קטעים ממנו, "סיפורי רפול" נכללים בגליון גרנטה), על ידי יונתן לוי  ומקהלה.  במהלך הערב יקריאו יוצרי ויוצרות הגליון מתוך יצירותיהם שפורסמו בגיליון.. המהדורה העברית של גרנטה היא המהדורה הבינלאומית ה-14 בעולם, וכמו המהדורות האחרות היא מהווה במה להדברות ספרותית ומאפשרת לקהל הקוראים המקומי להיחשף ליצירות ספרות יוצאות דופן של סופרות וסופרים מרחבי העולם, ולהכיר קולות ספרותיים חדשים, אחרים ופורצי דרך.
בגליון הנוכחי, "שיטוט", מופיעים 24 סיפורים קצרים, יצירות ישראליות מקוריות ותרגומים ליצירות שהתפרסמו במהדורה הבריטית, הברזילאית והיפנית של גרנטה.
בין הסופרים שסיפוריהם מתפרסמים בגליון: רבקה סולניט, רופרט תומסון, הארוקי מורקמי, מרסלוב פאנקוב, נורית זרחי, אִיַאד ברגותי, דורית פלג, רון דהן, יונתן לוי, יודורה וולטי, עאידה נסראללה ורות אוזקי.
Granta הוקם בשנת 1889 על ידי קבוצת תלמידי מחקר מאוניברסיטת קיימברידג' ונחשב מאז ועד היום לאחד מכתבי העת הספרותיים המרשימים בעולם. לאורך השנים פרסמו מיצירותיהם בגרנטה יוצרים כמו א.א. מילן ,טד היוז, סילביה פלאת, ריימונד קארבר, נאדין גורדימר, דוריס לסינג, איאן מקיואן, סלמאן רושדי ועוד סופרות וסופרים רבים ומוערכים. בשנים האחרונות קמו מהדורות מקומיות של המגזין במדינות רבות ברחבי העולם ובכ- 12 שפות ביניהן: ספרדית, טורקית, סינית, פורטוגזית, איטלקית, בולגרית, שוודית, נורבגית, יפנית  ועוד.  את גרנטה ישראל  עורכת מירה רשתי, המגזין רואה אור בהוצאת חנות הספרים "סיפור פשוט",  ובשיתוף  הוצאת  הספרים רסלינג.
הגיליון הראשון של גרנטה ישראל ראה אור במאי 2014 ועסק בגבוליות. שלושה סיפורים מתוכו תורגמו ופורסמו ב-3 מהדורות גרנטה בינלאומיות: סיפור של סלמאן נאטורשהתפרסם בגרנטה בריטניה, סיפור של אתגר קרת שהתפרסם בגרנטה ברזיל וסיפור של שמעון אדף שעומד לראות אור בגרנטה ספרד.

אירוע השקה לספרה החדש של המשוררת ללי ציפי מיכאלי 'מסֶכֶת פנים'

בית ראובן יארח ביום חמישי הקרוב את השקת ספר שירה הרביעי במספר למשוררת ללי ציפי מיכאלי. האירוע בהשתתפות פרופסור גבריאל מוקד, מנחם בן, ארז כהנא, אוריין יוחנן ועוד. כמו כן, יוקרן וידיאו ארט שירה חדשבנוסף, יוצגו עבודות קרמיקה עם הטבעות של אמירות מהספר של האמנית מרים רחמיאל. ללי ציפי מיכאלי נולדה בגאורגיה ב-1964. בגיל שבע עלתה עם משפחתה לישראל. בוגרת המחלקה לספרות משווה (עולם) באוניברסיטת בר-אילן. שיריה התפרסמו בכתבי-עת ספרותיים ותורגמו למספר שפות. הייתה אורחת פסטיבל המשוררים הבינלאומי במשכנות שאננים, פסטיבל ניסן, פסטיבל מטר על מטר. לימדה עברית באוניברסיטת בר-אילן ובאוניברסיטת תל אביב. מתגוררת בתל אביב ופעילה בחייה הפואטיים.
19 למרץ, יום חמישי, שעה 20:00 ,בית ראובן, תל אביב

סדרת הרצאות אורח בבית הספר לארכיטקטורה באוני' אריאל בימי חמישי בצהרים:

מה לרובוטיקה וארכיטקטורה? הבעיה התכנונית ב"כיכר אתרים", מגפות והפרדה על בסיס גזע באפריקה  וגם התפתחויות אורבניות בסין
 ההרצאות פתוחות ללא תשלום לקהל הרחב ומתקיימות בביה"ס לארכיטקטורה באוני' אריאל בימי ה' ב 14:00 (26/3, 28-30/3, 14/5, 28/5)

זו השנה השביעית ברציפות שבית הספר לארכיטקטורה באוני' אריאל מקיים סדרת הרצאות אורח. "מסורת זו", מסביר ארכיטקט פרופ' בני ראובן לוי ראש ביה"ס לארכיטקטורה, "מטרתה להרחיב את הידע הדיסיפלינארי והאינטרדיסיפלינארי של אנשי ביה"ס, כלומר לאפשר הרחבת הידע המקצועי בתחום הארכיטקטורה והידע הבין תחומי המשיק לתחומים נוספים. בנוסף, מפגשים אלו מסייעים ליצירת קשרים ולקידום שיתופי פעולה עם אנשי מקצוע ואקדמיה בארץ ובחו"ל לצד חשיפת העשייה האקדמית והמחקרית שנעשית פה בתודעה הציבורית."

 סימטריה במבנים גיאומטרים – פרופ' יובל פליקר, מתמטיקאי, מרצה וחוקר בעל שם בתורת המספרים, תאוריה ייצוגית, אריתמטיקה וגיאומטריה באוניברסיטאות מובילות ביניהן: קיימברידג', פרינסטון, קולומביה, הרווארד, אוהיו ובאוני' אריאל.

סימטריה כרעיון בסיסי לאמנים, מהנדסים ומוסיקאים מתחילת התרבות האנושית, ממסופוטמיה ליוונים, לארמון האלהמברה בספרד. במאתים השנים האחרונות סימטריה התגבשה לתורה מופשטת, שהצליחה לפתור בעיות שהוצגו ע"י הקדמונים ומהווה בסיס לתורות מודרניות של מתמטיקה ופיזיקה, וטכנולוגיה עכשוית.

מגפות זיהומיות ותכנון עירוני באפריקה – ד"ר ליאורה ביגון, היסטוריונית עירונית, חוקרת במכון לתרבויות המערב, באוני'  העברית, עוסקת בתכנון עירוני ואדריכלות אירופית מחוץ לאירופה, בעיקר באפריקה והאינטראקציה עם תרבויות תכנון מקומיות. ההרצאה תעסוקה בעליית האימפריאליזם המודרני והקולוניאליזם, המגפות הזיהומיות בארצות הטרופיות ששימשו כלי בידי הקולוניאליזם לתכנון הפרדה על בסיס גזע. והקשר בין המגפות ובין לקסיקון תכנון עירוני טעון, מבחינת עולם הדימויים ומבחינת ההשלכות על המרחב.

 ארכיטקטורה פוגשת רובוטיקה – סימפוזיון, סדנת תכנון והרצאות אורח  –פרופ אדר'  קונסטנטינוסאלקטס אונגריניס, מאוני' כרתים ופרופ'  צבי שילר מהמחלקה הנדסה מכונותומכטרוניקה באוני' אריאל.

 10 שנים בסין, פרויקטים נבחרים – ד"ר אדר' נוף בני שדמי, יועץ בכיר לעיצוב נוף ותכנון אורבני במכון לתכנון אורבני ועיצוב סביבתי באוניברסיטת Tsinghua, בייג'ין, סין ובעל משרדי תכנון בישראל ובביג'ין. ההרצאה תעסוק בהתפתחות האדירה בסין בעשורים האחרונים, שיש לה ביטוי בתחום האורבני. בעקבות המעבר מהכפר לעיר, נוצרים שינויים שמעבים את הערים הקיימות, יוצרים ערים חדשות ומרחיבים את מערך התשתיות. אלה מציבים אתגרים למתכננים ולמקבלי החלטות. ד"ר שדמי לקח חלק בעשייה זו כיועץ בכיר במכון התכנון של אוניברסיטתטצ'ינגחואה בסין.

למה מבנים מתעקשים לעמוד –  אינג' צבי המלי, מהנדס מבנים, מרצה בכיר בטכניון ויועץ למשרד החוץ ולמשרד ראש הממשלה בנושא קונסטרוקציות מבנים. בעל משרד תכנון המתמחה בקונסטרוקציות פלדה ומבנים רבי קומות. הרצאתו תעסוק ביחסי הגומלין שבין אדריכלות לבין הנדסה וביטוים בעשורים האחרונים. יוצגו פרויקטים בהם שילוב מושכל של הנדסהואדריכלות, שיצר הזנה הדדית, לעומת פרויקטים בהם אחת הדיסציפלינות השתלטה על השנייה, דוגמת כיכר אתרים של יעקב רכטר. ההרצאה מיועדת להעביר את התובנה שאנחנו עוסקיםבהשקעות גדולות, והמנצח במרוץ הזה הוא זה שמקשיב למזמיני העבודה ויודע לכוון את התוצר למטרה. הצגת הדברים תלווה בדוגמאות מהארץ ומהעולם.

בימי חמישי ב-14:00 סדרת הרצאות אורח בניין השער אולם 51.4.55

  • 26/3/2015 –  ד"ר ליאורה ביגון –  "מגפות זיהומיות ותכנון עירוני באפריקה"
  • 28-30/4/2015 –  פרופ' אדר' קונסטנטינוס-אלקטס אונגריניס ופרופ' צבישילר –  "ארכיטקטורה פוגשת רובוטיקה"
  • 14/5/2015 – ד"ר אדר' נוף בני שדמי – "10 שנים בסין, פרויקטים נבחרים"
  • 28/5/2015 – אינג' צבי המלי – "למה מבנים מתעקשים לעמוד"
תגובות פייסבוק