מישל עמרם. רוברט חי

מישל עמרם, רוברט חי-2
|

סינמטק ירושלים: "אותו ואת בנו"

פתיחה חגיגית :יום שלישי, 3.11.2015 בשעה :19:00

 

מישל עמרם, שוזר פרחים במקצועו, לשעבר שליח מטעם המוסד, מציג תערוכת תמונות משותפת עם אביו המנוח- רוברט חי (Roberdhay) שהיה ממקימי תנועת ה-"Lettrisme" (האותיוּת) בפריס, שלאחר מלחמת עולם השנייה

מישל עמרם, רוברט חי-1
L'eau, la mer

ביום שלישי 3 בנובמבר בסינמטק ירושלים, תיפתח "אותו ואת בנו" – תערוכת תמונות שמן וטכניקה מעורבת,  פרי יצירתם של אב ובנו: Roberdhay ז"ל ובנו מישל עמרם. בתערוכה יוצגו במהלך חודש נובמבר כשישים יצירות, שצוירו מלפני מלחמת העולם השנייה ועד ימינו, בסגנון ה-Lettrisme אותיוּת – תנועה פלסטית אבסטרקטית, המשתמשת בצירופי אותיות כרקע, או כמוטיב מרכזי ביצירה. Roberdhay  נולד ב-1917 באלג'יריה הצרפתית והתפרנס מציור סצנות תנכיות. במלחמת העולם השנייה גויס לצבא הצרפתי ובהמשך נכלא במחנה עבודה  בעקבות יהדותו.

מישל עמרם, רוברט חי-3
Chut ! avec le doigt sur la bouche

בתום המלחמה עבר לפריס ושם בפגישה בבית תמחוי עם הציירים איזידור גולדשטיין וגבריאל פומרנץ, הם הקימו את ה-Lettrisme תנועה שהכריזה על עצמה כמחוללת שינוי באומנות, בתרבות, בפילוסופיות ובמדעים. מקורות התנועה בהשפעות מעולם הקבלה והמיסטיקה והיא משלבת צירופי אותיות לטיניות ועבריות, סימנים ברקע הציורים, או כאובייקטים מרכזיים בהם. התנועה לא זכתה להערכה בתקופה זו, אלא אף "זכתה" לחוסר פרגון ולגלוג מצד המבקרים.

מישל עמרם, רוברט חי-4
Immensité, 1946

אבחון מוקדם של שיתוק בפנים כתוצאה בשימוש במדללי צבע הוביל את Roberdhay לעבוד בדיו וליצור קולאז'ים והדפסים. דמויות נשיות תפסו מקום מרכזי ביצירותיו המתאפיינות במידה רבה של אבסטרקטיות לצד מוטיבים חוזרים של היקום, בעלי חיים, דואליות המחפשת יחוד וקשר, ועוד.  הוא נפטר בשנת 1993 כשבעיזבונו נותרו כ-1,200 תמונות ו-4,000 רישומי דיו, אותם שומר  בנו מישל עמרם.

עמרם עצמו, נולד בצרפת בשנת 1950, היה חניך בתנועת הנוער בני עקיבא. הוא מספר כי נהג לצייר ולהציג על קירות סניף התנועה בפריז ציורים גדולים, עד שיום אחד יצירה העוסקת בשואה הביאה לסגירת הסניף  ע"י התנועה עד לאחסונה, כדי למנוע מהילדים את המפגש הקודר עם השואה. בשנות השבעים הוא היה לתקופה מסוימת, שליח מטעם המוסד ליהודים ברוסיה, שם במסווה של תיירים ביחד עם רעייתו, נהגו לפגוש יהודים במוסקבה ולספר להם על ישראל. "היהודים היו המומים שניתן להביע עמדה השונה מהעמדה הרשמית" הוא מספר ומוסיף  "גם בתחום האומנות הם היו מופתעים, שניתן ליצור לא רק אומנות מרקסיסטית מגויסת".

בשנות השמונים עלה עמרם לישראל ופתח חנות פרחים בגבעת שאול בירושלים. בגלריה שבקומה השנייה המשמשת כסטודיו, מאוחסנות התמונות של אביו. בשנים האחרונות הוא מחלק את זמנו בין שזירת פרחים בקומת הרחוב לבין קומת הגלריה, לאהבת חייו הציור ושילוב החומר לרוח. לדבריו, במידה רבה מטרת התערוכה היא רטרוספקטיבה, ולהעניק לאביו המנוח את ההכרה לה לא זכה בחייו. "אבא הקים בפריס את ה-Lettrisme שכאמור זכתה ללגלוג מצד המבקרים. היום המצב שונה ואומנים רבים בארץ ובעולם יצרים בסגנון האותיוּת". מבחינת עמרם,  מדובר ב"תיקון עוול היסטורי" ובהזדמנות לחשוף את הציבור ליצירות של "אותו ואת בנו". לפרטים: איתי ליטמן: 050-6361116

סינמטק ירושלים
רח' דרך חברון 11 ירושלים
שעות ביקור בתערוכה:
ימים א'-ה' 10:00-22:00
ו' 10:00-12:00
נעילה :30.11.2015

 

 

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק