"מצילים מהכפר מרקובה"

מצילים מהכפר מרקובה-2
|

תערוכה חדשה במוזיאון בית לוחמי הגטאות: "מצילים מהכפר מרקובה"

אוצר: ד"ר מתיאוש שפיטמה (המוזיאון לזכר הפולנים שחירפו נפשם להצלת יהודים)

"מצילים מהכפר מרקובה"-22
המוזיאון לזכר הפולנים שחירפו נפשם להצלת יהודים בכפר מרקובה

 

התערוכה החדשה במוזיאון לוחמי הגטאות תחת הכותרת "מצילים מהכפר מַרקוֹבָה" מביאה את סיפור קורותיה של משפחת אוּלְמָה. המשפחה הפולנית שהסתירה את המשפחות היהודיות דידנר, גרינפלד וגולדמן ונרצחה יחד איתם על ידי הגרמנים.

"מצילים מהכפר מרקובה"-3
משפחת אולמה

הכפר מַרקוֹבָה, שבו התרחש אירוע טראגי זה, שוכן בדרום-מזרח פולין. באזור התפתחה אליטה חקלאית שהתאפיינה בפתיחות לעולם לצד אמונה קתולית הדוקה. ויקטוריה ויוּזֶף אולמה חונכו ברוח זו. הם נישאו בשנת 1935 ונולדו להם שישה ילדים. פרט לעבודת החקלאות, עסק יוזף בצילום ובגינון, גידל תולעי משי ובנה התקנים מכאניים. הוא היה פעיל בתנועת הקואופרציה ובארגון הנוער הקתולי והכפרי. ויקטוריה הייתה עקרת בית וטיפלה בילדיהם, שלושה בנים ושלוש בנות.

"מצילים מהכפר מרקובה"-4
יוזף וויקטוריה אולמה

בשנת 1942 רצחו הגרמנים את רוב יהודי הכפר. הם אילצו את תושבי מרקובה לחפש אחר יהודים שמסתתרים. מי שסירב – נורה למוות. בידיעה מלאה שהם צפויים למות, המשיכו תשע משפחות בכפר להסתיר יהודים. אחת מהן הייתה משפחת אולמה. באביב 1944 התגלה מעשה ההסתרה בעקבות הלשנה של שוטר "המשטרה הכחולה". ב-24 במארס 1944 רצחו הז'נדרמים הגרמנים את כל בני משפחת אולמה, ובכללם ויקטוריה ההרה וששת ילדיה הקטנים. עמם נרצחו כל אותם היהודים שהם הסתירו – שאול גולדמן וארבעת בניו; שתי בנותיו ונכדתו של חיים גולדמן ממרקובה (שמה היה כנראה לאה דידנר), בתה (ששמה אינו ידוע) וגולדה גרינפלד. עד סוף המלחמה הצליחו לשרוד בבתי האיכרים במרקובה 21 יהודים.

"מצילים מהכפר מרקובה"-5
תעודת חסידי אומות עולם

ב-1995 קיבלו ויקטוריה ויוזף אולמה את אות "חסידי אומות העולם". השנה נפתח בכפר מרקובה "בית אולמה, מוזיאון לזכר פולנים שחירפו נפשם להצלת יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה".

"מצילים מהכפר מרקובה"-1
מדליית חסידי אומות העולם על שם יוזף וויקטוריה אולמה

 

 

פורסם בקטגוריה כללי
תגובות פייסבוק