משְרַביה, mashrabiya, مشربية

משְרַביה, mashrabiya, مشربية-2
|

אלמנטים קרמיים מודולריים באדריכלות: המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית, בצלאל

משתתפים: רותם גרובר, דרור רוזנברג, מעין בן יונה, עמרי ניסים, עדי בן עזרא, עדן חברוני, לאה בן עמי, עדנה פרידמן, נגה בן אמתי, סיון שפנר
אוצרות: לנה דובינסקי
פתיחה: יום שני ה-16 בנובמבר בשעה 18:30
נעילה: 08.12.2015
ימים א-ה בין השעות 9:00-19:00
רח' בצלאל 1, ירושלים – הגלריה של מחלקה לארכיטקטורה בצלאל

משְרַביה, mashrabiya, مشربية-4
משרבייה- עדן חברוני-בצלאל-הדמיה

בארצות בעלות אקלים חם, הצללה נכונה היא אחד האמצעים היעילים המאפשרים שיפור בתפקודו של האלמנט הבנוי, וזאת על ידי ויסות הגורמים הטבעיים כגון אור השמש והרוח. לפתרונות ההצללה חשיבות רבה בקביעת יחסי הגומלין שבין המבנה לסביבתו, והשפעה ניכרת על חזותו ועל חלקו במרקם האורבני.

משְרַביה, mashrabiya, مشربية-1
משרבייה-דרור רוזנברג-בצלאל-צילום איתי בנית

בתערוכה משְרַביה (mashrabiya, مشربية) שתיפתח ב-16 בירושלים, מוצגים תוצריו של סטודיו "צל והצללה", שהתקיים במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בשנת הלימודים האחרונה. במסגרת הקורס התבקשו הסטודנטים לפתח יחידה קרמית מודולרית לשימוש אדריכלי בסביבה האורבנית. פנייתם לחקירת השילוב בין הקרמיקה והאדריכלות, בהיותו שילוב מסורתי ובו בעת בעל פוטנציאל לחדשנות, הגדירה לבסוף את תוצאות הניתוח הצורני והפונקציונלי העצמאי אותו ערך כל סטודנט. העמדה העיצובית המשתקפת ממקבץ הפרויקטים, מסמנת את המרחב הבנוי כרווי הקשרים לתקדימיו ההיסטוריים המקומיים. הקשרים אלו מאפשרים להעריך את משמעות המערכת התרבותית הלוקאלית, ואת הרבדים המסורתיים הקשורים ליצירתו.

משְרַביה, mashrabiya, مشربية-3
משרבייה- לאה בן עמי-בצלאל-הדמיה

לנה דובינסקי, מעצבת, מנחת הקורס ואוצרת התערוכה מוסרת: "ההיסטוריה האדריכלית באזורינו משופעת בהצעות מעשיות להתמודדות עם תנאי האקלים המקומי, אולם מעטים הם הגורמים הארכיטקטוניים שהם בעלי זיקה אזורית מובהקת כמו זו של סבכת המשְרַביה (mashrabiya, مشربية). הסבכות הללו הורכבו על גבי הפתחים במעטפת החיצונית של המבנה ותפקידן היה לשמר את האקלים הפנים-ביתי. נוסף על שימושה כאלמנט אקלימי הפכה המשרביה לאלמנט שהביא לידי ביטוי את היחס העקרוני שבין פנים הבית והמרחב החיצוני בתרבות המוסלמית, ובמקביל- הייתה למוקד חזותי משמעותי בבנייה שהייתה אחידה ברובה.
"בישראל שלאחר קום המדינה הקדישו המתכננים המקומיים תשומת לב לפיתוח אמצעי הצללה בפתחי המבנים, ואימצו ברוח התקופה את תרגומו המודרניסטי של לה קורבוזיה למשרביה המסורתית. עם הזמן ניסחה תרבות התכנון המקומית צורות התייחסות נוספות לצורך בהסטת אור השמש הישיר מן המבנה, מבלי לחסום את דרכי האוורור: שוברי שמש, פריקסטים, בריסוליי, תריסול ותריסי המתכת והפלסטיק. כל אלו הפכו לסממנים המזוהים עם הנוף האורבני המקומי".

משְרַביה, mashrabiya, مشربية-5
משרבייה- עמרי ניסים-בצלאל-צילום איתי בנית

הפרויקטים הינם פרי שיתוף פעולה בין המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל ובין המוזיאון לעיצוב בחולון. העבודות הוצגו לראשונה בתערוכה צל ערים שהתקיימה המוזיאון העיצוב בחולון בקיץ 2015. שיתוף פעולה זה נולד מתוך ההכרה כי יש למקד את המאמצים לביסוס מקצועות העיצוב על ערכים תרבותיים ייחודיים התואמים את האקלים והמשאבים המקומיים.

 

פורסם בקטגוריה כללי
תגובות פייסבוק