ניצה ברזניאק ויותם סיון

נגד השיכחה-3
|

המחלקה לאמנויות – אוניברסיטת בן גוריון בנגב: נגד השכחה: ניצה ברזניאק ויותם סיון

פתיחה חגיגית : יום שלישי 28 ביוני 2016, בשעה 19:30
נעילת התערוכה: 21 בספטמבר 2016
גלריית טרומפלדור: מרכז אמנות
אוצרות: אלן גינתון בשיתוף מסלול אוצרות

נגד השיכחה-21
ניצה ברזניאק ויותם סיון

נגד השכחה: ניצה ברזניאק ויותם סיון, מציגה את יצירותיה של ניצה ברזניאק (1949–1979), אמנית רב-תחומית, בוגרת מכון אבני והמדרשה הממלכתית למורי אמנות ואת עבודתו של יותם סיון, (יליד 1990), בן אחיה של האמנית, בוגר תוכנית התואר הראשון בבצלאל. בעבודותיה, עוסקת ברזניאק בהתפוררות הפנימית של גופה ושל חייה. בהיותה בת 14, אובחנה כלוקה במחלה אוטואימונית מסוג בלתי ידוע. במשך יותר ממחצית חייה, היא ניהלה מלחמה עיקשת, אך חסרת סיכוי, נגד גזר דין ידוע מראש.

יצירותיה המוצגות בתערוכה מדגימות שימוש בטכניקות מגוונות, הכוללות ציורים גדולי ממדים בצבעי אקריליק, הטחות צבע והדבקות, צילומים וכן תיעוד של מיצגים שבוצעו ללא קהל. בציורים מופיעות דמויות נשים מעוותות וכעורות, ומביניהן שבות ומציצות פניה של ניצה, מכמירים את הלב ביופיים השברירי, הניכר חרף ניסיונותיה המאומצים לרמוס ולהשחית אותם.

נגד השיכחה-1
ניצה ברזניאק ויותם סיון

בפירוקו של הנרטיב הציורי השלם למשטחי צבע מסוכסכים, שבהם משובצים מגזרות נייר וצילומים, מהדהדת התפרקותה הפנימית, על דלות החומר של גופה. על אף שפעלה ויצרה באילת, (ייסדה את הסדנה לאמנות בעיר הדרומית) מחוץ למוקד התרבות והאמנות בארץ, ניתן לשייך את יצירתה המאוחרת למסורת של אמנות גוף ולאמניות שמתחו את גבולות הגוף והעצמי בשנות ה-70 בארץ ובעולם.

לצד עבודותיה של ניצה, מוצגת בתערוכה ניצה, יצירתו של יותם סיון. תהליך התוודעותו של יותם לניצה התרחש דרך התבוננות במקבץ מיצירותיה המוצג דרך בבית הוריו וסבתו. בעבודתו, יצר סיון מנגנון של שריקה הבוקעת מתוך תעתיק סיליקון של פיו ומפלחת את השקט האטום שהשתרר בבית המשפחה לאחר מות דודתו. בדומה לאופן שבו שימשה השריקה מקדמת דנא כדי לאפשר תקשורת על פני מרחקים גדולים, מקשר החוט העדין שטוֹוה שריקתו של יותם בחלל בין היש לאין, בין נוכחות פיו המוחשית לרוחה של ניצה ברזניאק, עד שהן נבלעות זו בזו. יש בשריקתו משום העלאה באוב של רוחה, החייאה שלה, של יצירתה, אך נדמה כי דווקא ברגע השיא של הולדתה מחדש, נחשפת אינותה במלוא העוצמה והכאב.

מופע אמנותי "גוף:נשק" – עבודת מחול המשלבת אנימציה וסאונד. מאת ובביצוע R•A•Z
אוצרי התערוכה : אלן גינתון בשיתוף עם אורלי בן סימון‎, מאיה בצלאל,  חן ברנט, נעמה גולד, יעל גולד, נועם גונן, רז גלוזמן, דינה גרוסמן,  מיכל יואלס, הגר כהן, ענבר כהן, ענבל לויכטר, אריאלה מנקר, רונית סולטן, אורנית סלע, מיה פולמן, מיה פרנקל טנא, רעות קדרון, הילה קופר שטרית, יסכה רווה.

נגד השיכחה
ניצה ברזניאק ויותם סיון

גלריית טרומפלדור פתוחה לקהל בימים:
ימי רביעי 10:00-17:00
ימי חמישי 10:00-17:00
ימי שישי  10:00-14:00
פרטים נוספים:
גלריית טרומפלדור: מרכז אמנות, רחוב טרומפלדור 19
Trumpeldor.gallery@gmail.com

פורסם בקטגוריה מגזין אופנה
תגובות פייסבוק