נקודות פולקה: היסטוריית אופנה קצרה

נקודות-פולקה-מגמות-אופנה
|

אופנה. כשאת שומעת את המילה את חושבת על המגמות האחרונות. מה חדש ומה טרנדי, מה כולם לובשים בימים אלה? במהלך השנים ראינו מגמות רבות. הם באים והולכים; חלקם עושים קאמבק אבל יש מגמות אופנה מסוימות שנותרו נצחיות. אופנה בנהרת הזמן

שמלת-פולקה-לוני-וינטג'-צילום-Kim-kandler---2-ופנה
שמלת פולקה לוני וינטג'. צילום: Kim kandler

מאת: מאיה אושרי כהן – עורכת ראשית


עומדים במבחן הזמן 

את המגמות הקלאסיות העתיקות ביותר ששמרו לאורך השנים על הפופולריות שלהן. הם אולי בני מאות שנים, הם מעניקות אווירה ההופכת אותם למועדפים על האופנה.

למקרה שכולכם תוהים מהיכן הגיעו נקודות הפולקה ואיך הן עלו לתהילה, אנו מציעים לכולכם לחגור כי אנחנו לוקחים אתכם להרפתקה היסטורית קצרה על נקודות פולקה המפורסמות מאוד.

שמלת-פולקה-שנות-ה--20-אופנה
שמלת פולקה שנות ה-20. צילום: פינטרנס

מקור המונח

המילה "נקודות פולקה" נובעת בערך מהריקוד המסורתי הבוהמי של אותה כותרת. פולקה, בניב הצ'כי, פירושו גברת פולניה או גברת קטנה. התיאוריה היא כי הריקוד נקרא כך כי כמה מטיילים בוהמיינים נתקלו נערה פולניה צעירה עושה את הריקוד המסוים.

המונח "נקודות פולקה" הופיע לראשונה בספר הנשים של גודי שהיה מגזין לייף סטייל לנשים, בגיליון 1857. היו נקודות עגולות על צעיף והמגזין ציטט אותן כנקודות פולקה.

שמלות-פולקה-שנות-ה--50-אופנה
שמלות פולקה שנות ה-50. צילום: פינטרסט

נקודות פולקה במאה הבאה

נקודות פולקה כבשו את עולם האופנה בסערה כאשר הן הוצגו מחדש בצורה בוטה יותר בשנת 1926. זו הייתה התקופה שבה מיס אמריקה, נורמה סמולווד נראתה בחליפת שחייה מנוקדת פולקה.

רק שנתיים לאחר מכן, דיסני חשפה את הדמות המצוירת האיקונית ביותר שלה, מיני מאוס, שעוטרה בשמלת פולקה נקודה אדומה עם קשת דומה. בשנות ה-30 של ה-30 התברר כי נקודות הפולקה הן תופעת אופנה נשית.

זה היה כאשר שמלות אלה היו הפריט הנמכר ביותר ברוב חנויות הבגדים. מאוחר יותר, בשנת 1940, פרנק סינטרה שחרר את הבלדה המפורסמת שלו "נקודות פולקה ופורעי ירח", המדגישה את פסגת טירוף הנקודות האמריקאי פולקה.

נקודת הפולקה נמשכה מאות שנים. זה היה בכל מקום בתחילת שנות השלושים וה-40. זה לא נראה רק על בגדי ים, אבל זה היה גם דפוס נפוץ עבור כלי שולחן, כלי אוכל ומוצרי בית דומים.

אבל רק בשנות ה-50, דפוס הנקודות של פולקה באמת הגיע לרמת השיא של ההצלחה שלו. מאמצע שנות ה-40 ועד שנות ה-50, המראה הטרי הזוהר של כריסטיאן דיור השפיע על עולם האופנה.

קו הקוטור של דיור ב-1954 כלל שמלת קוקטייל מלוטשת ומאורגנת עם נקודות לבנות, וזה יצר סנסציה. נקודת הפולקה הפכה לסימן ההיכר בבגדים נשיים אופנתיים בשנות החמישים.

זה היה גם אופנתי בשנות השישים כאשר טוויגי לבשה חולצת קטנוע זוהרת מעוטרת בנקודות פולקה. נקודות הפולקה הופיעו שוב בלבוש סוריאליסטי ובוהמי בשנות השבעים והפך ללבוש רגיל במקום העבודה בשנות השמונים.

מיס-אמריקה-נורמה-סמוולד-אופנה
מיס אמריקה נורמה סמוולד. צילום: פינטרסט

טירוף של פולקה 

נקודות פולקה הופיעו לראשונה בהקשר של אופנה בשנות ה-40 של המאה ה-19. הם ניכרו במיוחד בקשרי הפרפר ובצעיפים. פרסומים מציינים כי הצוענים הציגו את מחטי המראה בצורת כוכב הלכת שלהם לרקדני הפלמנקו שיזמו את הכל.

עם זאת, מומחי אופנה מאמינים כי נקודת פולקה כפי שאנו מכירים אותו נוצר באמצע המאה ה-19 באנגליה. זה היה כאשר רקדנים כמו Beau Brummel, שבילו לפחות 5 שעות ביום כדי להתלבש, החל ללבוש דפוס עם צעיפים מנוקדים ועניבות פרפר.

נקודות פולקה לא הופיעו כעיצוב בגדים עד אמצע המאה ה-19, כי נקודות מחולקות באופן אחיד לא יכול להיווצר ללא מכונות. נקודות הפולקה יצרו באזז לא קטן, בהתחשב בתפלות של הבגדים הרגילים באותה תקופה.

נקודות פולקה היו פופולריות באיחוד האירופי בסוף המאה ה-19 ומאז, שמלות נקודות פולקה ודפוס זה עדיין אופנתי כמו שהיה בחזרה באותו היום.

שוטרות בלונדון לובשות פולקה בשנות ה-70-אופנה
שוטרות בלונדון לובשות פולקה בשנות ה-70. צילום: פינטרנס

נקודות היום 

כיום נקודות פולקה משמשות בדרך כלל בבגדי ילדים, בובות, אביזרים ומספר מוצרים אחרים. לעתים קרובות הם מתרחשים במגוון רחב של הקשרים. למרבה הפלא, מוטיב הנקודה פולקה מתרחש לעתים רחוקות בלבוש רשמי. אולי בגלל זה בדרך כלל הוגבל למצבים מהנים יותר ושימש בגדים מזדמנים, כגון חליפות שחייה ובגדי לילה.

שמלת-פולקה-לוני-וינטג'-צילום-Kim-kandler-אופנה
שמלת פולקה לוני וינטג'. צילום: Kim kandler

Maya Oshri Cohen, מאיה אושרי כהן

מאיה אושרי כהן – עורכת ראשית
אינסטגרם: maya_oshri_cohen

Beauty fashion Fashion israel Fashion Magazine Fashion News hair Makeup photography style Trends zara אופנה אופנה 2021 אופנה ישראלית אופנת גברים אופנת נשים איפור אפי אליסי אתר אופנה אתר אופנה 2021 ביוטי הפקות אופנה זארה חדשות אופנה חדשות האופנה טיפוח טרנדים טרנדים 2021 כתבות אופנה מגזין אופנה מגזין אופנה 2021 מגזין אופנה אונליין מגזין אופנה ויופי מגזין אופנה ישראלי מגזין אופנה לנשים מעצבי אופנה סטייל עיצוב אופנה צילום צילום אופנה קורונה קסטרו שבוע האופנה שיער שמלות כלה

תגובות פייסבוק