סבוריאה. יובש ומה שביניהם

איפור_וטיפוח-ביוטי
|

אורנה רימוק, עורכת ביוטי של המגזין על סבוריאה ויובש העור בעונת המעבר ובחורף. כל מה שרציתם לשאול – התשובות כאן


מאת: אורנה רימוק – עורכת ביוטי – Fashion Israel


תופעת היובש בכל חלקי הגוף, אך בעיקר בפנים ובכפות הידיים מתרחשת בעיקר בעונת החורף ועונת המעבר, העור הופך ליבש ופעמים רבות אף סדוק, לעניין היובש ישנו גם פקטור נפשי כמו בכל תופעות ומחלות העור.

כיצד ניתן למנוע את היובש? 

כלל ראשון: לשתות הרבה מים. בחורף אנחנו לא מרגישים את הצמא והגוף שלנו לא משדר לנו מתי לשתות כמו בעונת הקיץ, לכן אנחנו חייבים להקפיד לשתות כמות מספקת של מים.

כלל השני: להשתמש במוצרי קוסמטיקה אשר מתאימים לעור יבש ורגיש, ללא בישום ופארבנים, ובאופן כללי להימנע ממוצרים המכילים אלכוהול.

בעידן הקורונה, היובש ניכר בכפות הידיים בשל שטיפת ידיים מרובה ושימוש באלכולג'ל, ולכן חשוב מאוד להשתמש בקרם ידיים עשיר. כמו כן, באיזור הפנים אותם עוטפת המסכה.

ecoLove. קרם גוף לעור יבש, סדרה סגולה. מחיר: 34.90 שקל. צילום: עדי גלעד

שימוש יום יומי בקרם ידיים מאט את קצב ההזדקנות של עור הידיים ומותיר את הידיים רוויות בלחות ונעימות למגע.

בימים אלו רבים מרגישים היטב את השפעת הטמפרטורות הקרות על עור הידיים שהופך יבש מאד עד כדי גירוי ממשי. אז איך ניתן לשמור על עור הידיים בתקופה הזו כדי שהידיים יחזרו להיות נעימות למגע ואיך לשמור עליהם גם מפני נזקים עתידיים?

קרמים מומלצים:


ecolove


קרם ידיים המבוסס על חומרים אורגנים.

ecolove מבוסס על חומרים אורגניים. המותג מציע גם מוצרי טיפוח לפנים ולגוף אשר מטפלים בעור יבש ורגיש.

קרם-ידיים-לעור-יבש,-סדרה-סגולה-ecoLove-19.90שח-צילום-עדי-גלעד
ecoLove. קרם ידיים לעור יבש, סדרה סגולה. מחיר: 19.90 שקל. צילום עדי גלעד

Cerave


 מציעה טיפוח יעודי לעור הידיים, לגוף ולפנים לטיפול בעור יבש ורגיש ברמה היומיומית.

סדרת מוצרים סרווה - CERAVE. צילום: יח״צ חול, כתבות אופנה, חדשות אופנה Fashion, fashion magazine, fashion articles, fashionisrael, fashion Israel, אופנה, מגזין אופנה -
סדרת מוצרים סרווה – CERAVE. צילום: יח״צ חו״ל

מהי סבוריאה?

סבוריאה – הנקראת גם סבוראיק דרמטיטיס, (באנגלית: Seborrheic Dermatitis) היא סוג של אקזמה (מצב דלקתי של העור). היא עלולה להופיע בשטחי עור שבהם יש בלוטות המפרישות חלב: קרקפת, פנים, אוזניים, קדמת בית החזה וקיפולי הגוף (בית השחי, מפשעות, מתחת לשדיים ובטבור).

יש לציין שקיים בלבול רב בציבור בכל הנוגע לשימוש במילה אקזמה. כאשר רופא מאבחן אקזמה, אנשים רבים חוששים שמדובר בזיהום שנגרם מחיידק או מפטרייה. אך זה אינו המצב. אקזמה היא תהליך דלקתי שאינו נובע מזיהום של העור ומתבטאת בעור אדום שעליו קשקשים.

האם הקשקשים בשערות נובעים מסבוריאה?

כן. קשקשים בשיער הם צורה קלה של סבוריאה. לכן השימוש בתכשירים מקומיים לסבוריאה שנסקרים בהרחבה. 

CeraVe. קרם ידיים משקם
CeraVe. קרם ידיים משקם. צילום: יח״צ

מה גורם לסבוריאה?

ייתכן שמדובר בתגובה של העור לפטרייה הנקראת Malassezia furfur או Pityrosporum ovale. עם זאת סבוריאה אינה מחלה פטרייתית.

תסמיני הסבוריאה באים והולכים. הם עלולים להחמיר בעונות מסוימות (למשל בסתיו ובחורף, כשהטמפרטורות יורדות), בעקבות שינויים הורמונליים או מתח נפשי. מצבים נוירולוגיים, כמו מחלת פרקינסון, עלולים להגביר את הסיכון להופעת סבוריאה. בתינוקות, עלולה הסבוריאה להיגרם ממעבר של הורמונים מהאם לתינוק לפני הלידה.

האם סבוריאה היא מחלה כרונית?

כן. סבוריאה היא מחלה כרונית שבאה והולכת במשך עשורים. הטיפולים הקיימים כיום לסבוריאה אינם מרפאים את המחלה, ויש צורך בטיפול חוזר או בטיפול מתמשך לסירוגין כדי למנוע הישנות.

האם סבוריאה היא מחלה שכיחה?

2% עד 3% מאוכלוסיית העולם, מכל הגזעים, סובלים מסבוריאה בצורתה הקלה יותר. כמו: קשקשים בקרקפת. המחלה נפוצה עוד יותר, ומוצאים אותה אצל 15% עד 20% מהאנשים. סבוריאה בגברים לרוב חמורה מעט יותר מאשר בנשים. לרוב היא מופיעה לראשונה בגיל ההתבגרות, ושכיחותה מגיעה לשיא בקרב בני 40. אצל קשישים תסמיני המחלה חמורים פחות מאשר אצל צעירים.

מהם תסמיני הסבוריאה?

הסבוריאה מופיעה בעור המכיל בלוטות חלב, כולל הקרקפת והפנים. המחלה באה לידי ביטוי בהופעת אקזמה – אודם וקשקשת עדינה. האקזמה עלולה לגרום לגרד, אך מרבית האנשים אינם מתלוננים על גרד עז, כפי שמופיע בדלקת עור אטופית ("אסתמה של העור"). סבוריאה יכולה להופיע באוזניים, בגבות, בצידי האף, בקפל שבין האף לשפתיים ובחזה. כמו כן היא יכולה להופיע בגב העליון, בבתי השחי ובמפשעות. בגברים הסבוריאה חמורה יותר באזורים השעירים בפנים.

איך מאבחנים?

לרוב אין צורך בבדיקות מעבדה כדי לאבחן סבוריאה. האבחנה מבוססת על התסמינים ועל בדיקת העור שעושה הרופא. רק במקרים נדירים יש צורך בביופסיה של העור כדי לאשר את האבחנה של סבוריאה או כדי לשלול מחלות נדירות הדומות לה.

איך מבדילים בין סבוריאה לבין מחלות עור אחרות?

בפסוריאזיס קיימים רבדים אדמדמים המכוסים בקשקשים בגוון לבן־כסוף, וקיים גבול חד בין הקשקשים של הפסוריאזיס לבין העור התקין. לעומת זאת, בסבוריאה הקשקשת היא עדינה יותר, והגבול של הקשקשים מתמזג באופן הדרגתי עם העור, בניגוד לגבול הברור שבין עור תקין לבין עור שנגוע בפסוריאזיס. יתר כל כן, בפסוריאזיס קיימים קשקשים במקומות אחרים לחלוטין: כמו באיברי המין, במרפקים ובברכיים. קיימת הרבה פעמים מעורבות של הציפורניים.

אבחנות נוספות הבאות בחשבון הן פטרת של הפנים, פטרת של הקרקפת (גזזת) וזאבת (שבאה לידי ביטוי בפריחה דמוית פרפר).

קשה יותר להבחין בין סבוריאה לבין רוזצאה. במקרים נדירים ביותר, בייחוד באנשים הנמצאים בסיכון מוגבר, עלולה הופעה חדשה של סבוריאה להעיד גם על איידס. במקרים שבהם חושד הרופא שמדובר במחלת עור אחרת שהיא דמוית סבוריאה, הוא ישקול לשלוח את המטופל לעשות משטח או ביופסיה של העור.

האם יש צורך בבדיקות מעבדה לאבחון סבוריאה?

במרבית המקרים אין צורך בבדיקות מעבדה כדי לאבחן סבוריאה. במקרים חריגים ונדירים יש צורך להבדיל בין סבוריאה לבין מחלות עור בעלות תסמינים מאוד דומים, ואז ייתכן שהרופא יפנה את המטופל לעשות תרבית לחיידקים או לפטריות מהנגעים בעור. במקרים נדירים עוד יותר ניתן לשקול את האפשרות לעשות ביופסיה של העור.

האם זו מחלה מסוכנת?

הסבוריאה כשלעצמה אינה מסוכנת, אבל תסמיני המחלה – אודם וקשקשים, בעיקר בקרקפת – דומים לתסמיני מחלות אחרות, מסוכנות יותר, וקיים החשש שאבחון לקוי יעכב את מתן הטיפול הנכון. לכן מומלץ במקרה של הופעת אודם וקשקשים להימנע מאבחון עצמי ולהיבדק אצל רופא עור. זה יאבחן את המחלה וישלול (או יאשר) שמדובר במחלת עור אחרת.

ד״ר עור. שמפו לטיפול בקשקשים ובקרקפת מגטרה. צילום: יח״צ

איך מטפלים בסבוריאה?

הטיפול במרבית המקרים הוא באמצעות תכשירים מקומיים או שמפו. סבוריאה במבוגרים היא מצב כרוני ולעיתים קרובות יש צורך בטיפול ממושך.

איך מטפלים בסבוריאה בקרקפת?

קיימים מספר תכשירים לטיפול בסבוריאה – חלקם במרשם רופא וחלקם ללא מרשם. בין המוצרים ללא מרשם ישנם גם מותגי שמפו שונים לטיפול בקשקשים. הנה כמה דוגמאות לתכשירים נפוצים:

הד אנד שולדרס לשיער רך. צילום: יח״צ
הד אנד שולדרס. לשיער רך כמשי. צילום: יח״צ

מוצרים טיפוליים:
• שמפו אגיספור.
• שמפו אלפוסיל.
• קרם ניזורל.
• סבוסל.
• שמפו הד אנד שולדרס.

הד אנד שולדרס לגברים. צילום: יח״צ
הד אנד שולדרס. לניעת קשקשים לגברים. צילום: יח״צ

השימוש בתכשירים הללו הוא יום־יומי או לסירוגין (יום כן, יום לא) למשך מספר שבועות. לאחר מכן ניתן להפחית את תדירות הטיפול לפעם בשבוע. יש לעסות כמות קטנה (5 עד 10 מיליליטר) של השמפו על הקרקפת הרטובה, להשאיר אותו על הקרקפת למשך כמה דקות ולבסוף לשטוף אותו היטב מהשיער. ניתן להשתמש בתכשירים כל עוד יש צורך בהם. אם סוג מסוים של שמפו אינו עוזר, ואין שיפור בתסמינים בתוך 4 עד 6 שבועות, ניתן לעבור לתכשיר אחר.

הד אנד שולדרס. שמפו יומיומי למניעת קשקשים. צילום: יח״צ

איך מטפלים בסבוריאה בפנים ובגוף?

ישנם חולים בסבוריאה שזקוקים לטיפול בתכשירים עדינים כמו קרם ניזורל (מכיל קטוקונזול), קרם ביפונזול או קרם אגיספור (מכילים ביפונזול). למי שסובלים מסבוריאה אסור להשתמש בתכשירים סטרואידיים חזקים לפנים או לגוף, מכיוון שמדובר במחלה כרונית, ושימוש ממושך בתכשירים אלה עלול לגרום לתופעות לוואי כמו שיעור יתר והופעת עור שנראה כאילו הזדקן טרם זמנו. תיתכן גם צמיחה של נימיות דם עדינות באזור המטופל.

בתוך כמה זמן זה יעבור?

סבוריאה היא תופעה כרונית שעלולה להימשך שנים רבות. במהלך השנים יש תקופות של רגיעה ותקופות שבהן המחלה פעילה. את הטיפול יש לתת בכל פעם שהמחלה פעילה, וניתן להפסיקו בעיתות רגיעה. כיום אין עדיין טיפול שמעלים את המחלה באופן מוחלט, לתמיד. לעומת זאת סבוריאה בתינוקות היא מחלה שחולפת מעצמה – גם ללא טיפול.

איך מונעים ככל האפשר הישנות של סבוריאה?

ניתן להשתמש לסירוגין (למשל פעם או פעמיים בשבוע) בתכשיר המכיל טוקונזול (בקרם או בשמפו) כדי למנוע את הישנות המחלה. סבוריאה הינה מחלת עור כרונית המאופיינת בייצור והפרשה מוגברת של חומר שומני מבלוטות החלב, (סבום), הגורם לאדמומיות, נקבוביות פעורות וקילופים בצידי האף הקרקפת, הסנטר והגבות. תחושת הגירוי גורמת לאי נוחות ותחושה קשה מבחינה אסתטית.

דקלה חרפק מהרבאן, יועצת מדעית לד'ר עור: "מחקרים רבים מצביעים על הקשר בין סבוריאה ומצבי לחץ וחרדה, עם משבר הקורונה, עולה שכיחות המחלה ולכן חשוב יותר מתמיד לשמור על עור הפנים ולטפל בו היטב. לחץ וחרדה הינם רק חלק מהגורמים למחלה, חשיפה לשמש,הרגלי תזונה ושתיה וכמובן מזג האויר גם הם חלק מההשפעה."

ד״ר עור. קרם לחות לעור רגיש, אדמומי ומגורה. צילום: יח״צ

אורנה רימוק: "גם אני סובלת מסבוריאה, במקרה שלי המחלה מתפרצת בעיקר ממצבים נפשיים בלתי צפויים, אני סובלת מהמחלה רב חיי וההתפרצות שלה באה לידי ביטוי בעיקר במשברים שחוויתי לאורך השנים. השנה חוויתי את ההתפרצות לא רק בגלל משבר הקורונה."

"המוות של אבי ז'ל נתן את אתותיו ממש באותו יום כשזה קרה, אחרי שנים שהמחלה היתה "רדומה". כאחת שהטיפוח והאסתטיקה חשובים לה, זה לא פשוט בכלל אך בעזרת טיפוח נכון, תזונה ומדיטציה, אני מצליחה להתגבר והעור מתחיל להחלים, המחלה באה לידי ביטוי אצלי בעיקר באיזור צידי האף ואיזור הרקות."

"לפני מספר שנים חווית את ההתפרצות בצורה מאד קשה, בכל האיזורים של הפנים והקרקפת,ב מצב כזה פניתי מיד לרופא עור ובשילוב של טיפול נכון, חצוני ופנימי הצלחתי להתגבר על המחלה."

מה לא לעשות בשום פנים ואופן, כאשר המחלה מתפרצת?

  • לא לקלף את העור, זה עלול לגרום לפצעים ודלקות עור.
  • לא להשתמש בפילינג, השמוש בו עלול לגרום לגירוי מוגבר של העור.

איך מטפלים בשיגרה?

  • שטיפת פנים יום יומית עם אל סבון ללא בישום ופראבנים שאינו מייבש את העור.
  • הזנת העור על ידי תכשירים המיועדים לעור רגיש.
  • לאיזון והרגעה מומלץ לשלב פעילות גופנית, מדיטציה ושתיה מרובה.
ד״ר עור. Sabo Or – סדרה טיפולית. צילום יח״צ

ד״ר עור – הסדרה המומלצת

ד'ר עור, מציע את הסדרה Sabo Or, המיועדת לעור רגיש ואדמומי ומסייע בהרגעה ושיפור העור.

סדרת Sabo Or כוללת:

קרם לחות נטול שומן – להענקת לחות להרגעה והקלה על עור רגיש ואדמומי, בייחוד בצידי האף, הגבות והסנטר.
מכיל: אלנטויאין, פרו ויטמין B5 ואלוורה.
מחיר לצרכן: 100 ש'ח ל-75 מי'ל

אל סבון לניקוי עור פנים רגיש ואדמומי – מפחית אדמומיות ותחושת אי נוחות.
מכיל: חומצה לקטית ואלוורה להרגעת העור.
מחיר: 80 שקל ל-150 מי'ל

ד״ר עור. אל סבון לעור רגיש ואדמומי. צילום: יח״צ

לשיער ולקרקפת: שמפו לטיפול בקשקשים ובקרקפת מגורה, מנקה ביסודיות ובעדינות את השיער והקרקפת.
רכיבים: חומצה סליצילאנית, אוקטיפירקוס, רכיב חדשני המפחית התפתחות גירויים ואדמומיות וויטמין B5.
מחיר: 60 ש'ח ל-250 מי'ל

ניתן לרכוש ברשות הפארם ברחבי הארץ או באתר הרשמי של דוקטור עור.

סבוקלם. סדרת תכשירים לטיפול בעור יבש וסבוריאה. צילום: יח״צ

סבוקלם

סבוקלם מציעה לנו סדרות מגוונות לטיפול בסבוריאה, מומלצת במיוחד ערכת שלושת השלבים של סבוקלם הכוללת: סרום, קרם לחות ואל סבון לפנים.
מחיר: 189 שקל 

סבוקלם. קרם לילה עשיר להזנת העור ולמניעת יובש. צילום: יח״צ

עוד זוג מוצרים מומלצים הם קרם לחות ללילה וסרום לעור יבש ורגיש ללילה.
הטיפוח הלילי חשוב במיוחד לספיגת החומרים הפעילים, מורחים כל לילה לפני השינה אחרי שטיפה וניקוי הפנים באל סבון לעור יבש.
מחיר מבצע בסופר פארם: 72.70 שקל.


אורנה רימוק, ,orana rimok

אורנה רימוקעורכת ביוטי
אינסטגרם: orna_rimok_make_up
פייסבוק: אורנה רימוק
קבוצת פייסבוק: המומלצים שלי באיפור וטיפוח

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

בעלים ועורך אחראי: אפי אליסי
Fashion Israel – מגזין אופנה של ישראל
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com

אינסטגרםfashionisrael.mag
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
הקבוצה שלנו בפייסבוק: Fashion Israel – מגזין אופנה של כולם!
דף עסקי: Fashion Israel
כתובת למשלוח: רח׳ בר כוכבא 1, דירה 1, רמת גן

Beauty fashion Fashion israel Fashion Magazine Fashion News hair Makeup photography style Trends zara אופנה אופנה 2021 אופנה ישראלית אופנת גברים אופנת נשים איפור אפי אליסי אתר אופנה אתר אופנה 2021 ביוטי הפקות אופנה זארה חדשות אופנה חדשות האופנה טיפוח טרנדים טרנדים 2021 כתבות אופנה מגזין אופנה מגזין אופנה 2021 מגזין אופנה אונליין מגזין אופנה ויופי מגזין אופנה ישראלי מגזין אופנה לנשים מעצבי אופנה סטייל עיצוב אופנה צילום צילום אופנה קורונה קסטרו שבוע האופנה שיער שמלות כלה

תגובות פייסבוק