סופר ג'אז אשדוד

סופר ג'אז אשדוד
|

סופר ג'אז אשדוד – גדולי אמני הג'אז מהארץ ומהעולם ביומיים של חגיגה מוסיקאלית

פסטיבל הג'אז הבינלאומי סופר ג'אז אשדוד ייפתח ב- 2 בדצמבר בניהולו האומנותי של נגן הפסנתר הבינלאומי לאוניד פטשקה ובהשתתפות מיטב אומני הג'אז מישראל ומהעולם. בין המשתתפים השנה חתני פרס הגראמי מארה"ב הגיטריסט מייק שטרן והמתופף לני וויט, נגן הקלרינט אנטי סארפילה מפינלנד, קארלינג פאמילי משבדיה, השלישייה של לאוניד פטשקה ורבים אחרים. אורח כבוד נוסף בפסטיבל- הזמר ריי בראון ג'וניור פיצג'רלד, בנה של זמרת הג'אז האגדית אלה פיצג'רלד

סופר ג'אז אשדוד-3
קרלינג פמילי-צילום יחצ

 

הפסטיבל הבינלאומי "סופר ג'אז אשדוד" ה-7, בניהולו האומנותי של לאוניד פטשקה, יתקיים השנה בתאריכים 2-3 בדצמבר, במשכן לאומניות הבמה באשדוד.
הפסטיבל מארח את גדולי אמני הג'אז מאירופה, ארה"ב ורוסיה וממקם את אשדוד בלב סצנת הג'אז הבינלאומית. בין האמנים שיופיעו לצדו של פטשקה, חתני פרס הגראמי מארצות הברית, הגיטריסט מייק שטרן והמתופף לני וויט, הזמר ריי בראון ג'וניור פיצ'רלד (בנה של זמרת הג'אז האגדית אלה פיצ'רלד) מארצות הברית, "משפחת קרלינג" הווירטואוזית משבדיה, להקת הג'אז "מאנ-סאונד" מאוקראינה, נגן הסקסופון סטס מיינוגין מרוסיה, נגן הקלרינט אנטי סארפילה מפינלנד ואמנים נוספים מהונגריה, צ'כיה ועוד.

סופר ג'אז אשדוד-1
לני וייט-צילום יחצ

פסטיבל "סופר ג'אז אשדוד" הוא חגיגה מוסיקאלית של צלילים וקולות, על במת הפסטיבל יתנגנו יצירות ג'אז קלאסיות וחדשות, בשילוב התזמורת הסימפונית אשדוד, מוסיקה קאמרית, אתנית ורוק. באי הפסטיבל ייהנו מגווני הג'אז לסוגיו: קלאסי, רוק-ג'אז, בלוז, סול-בלוז, ג'יפסי סווינג ועד לג'אז אקסטרים. הג'אז במיטבו, מוכר וחדיש בו בזמן, פשוט או מתוחכם, ותמיד ייחודי ומפתיע.

הפסטיבל מאפשר לכל חובב מוסיקה ובכלל, למצוא את החיבור האישי שלו לעולם הג'אז, דרך הייחודיות של כל אחד מהאמנים המופיעים, ההשפעות המוזיקליות והשילובים המרתקים של אמני הג'אז על הבמה.

סופר ג'אז אשדוד-2
מייק שטרן-צילום: יחצ

"שמנו לנו למטרה להנגיש את עולם הג'אז ודאגנו לסבסד את מחיר הכרטיס לפסטיבל כדי שכל אדם בכל גיל, יוכל לבוא וליהנות מיומיים של ג'אז במיטבו, מבלי להרגיש שמדובר במותרות" אומר בוריס גיטרמן סגן ראש עיריית אשדוד.

הכרטיס לפסטיבל נמכרים ב 70-100 ש"ח בלבד ומקנה כניסה יומית ל 7-8 מופעים של גדולי אמני הג'אז. גיטרמן מוסיף כי כל שנה הקהל שמגיע לפסטיבל הולך וגדל, "מדובר בהישג נפלא לתרבות המוסיקה בכלל ולעיר אשדוד בפרט, אנו גאים בהצלחת הפסטיבל למקם את אשדוד בלב סצנת הג'אז העולמית".

קצת על האמנים המובילים המשתתפים בפסטיבל:  מייק שטרן (ארה"ב)- גיטריסט ג'אז אמריקאי, בעברו חבר בלהקת "דם יזע ודמעות" לאחר שניגן במספר הרכבים פתח בקריירת סולו והוציא 12 אלבומים. הוכתר ע"י כתב העת Guiter Player כגיטריסט הג'אז הטוב ביותר לשנת 1993 ונכנס לרשימת "75 נגני הגיטרה בסגנון הג'אז הטובים ביותר" בשנת 2009.

לני וויט (ארה"ב), אחד מהאבות המייסדים של ה"פיוז'ן", זכה למוניטין בינלאומי כמתופף באמצע שנות ה- 70 בהרכב RTF. הוא ניגן בשני תקליטי הפיוז'ן החשובים ביותר אי פעם: Bitches Brew של מיילס דייויס ו-  Red Clay של פרדי האבארד. אחרי ש-RTF התפרקו בשנת 1977, וויט הקליט לבדו שלושה תקליטי ג'אז רוק עטורי שבחים ותרם משמעותית לסגנון חדש של מוסיקת ג'אז-פאנק רקידה, אותה תיאר כ"פרוגרסיב-פופ". הורסטיליות של וויט משכה אליו כמה ממוסיקאי הג'אז הטובים ביותר, והובילה לשיתופי פעולה עם ג'ו הנדרסון, וודי שו, גאטו ברביירי, גיל אוונס, סטן גץ, ג'קו פסטוריוס וקרלוס סנטנה.

ריי בראון ג'וניור פיצ'רלד (ארה"ב), הוא זמר ומתופף מחונן ובנה המאומץ של זמרת הג'אז האגדית אלה פיצ'רלד ובעלה נגן הבס ריי בראון. בראון שגדל על ברכיי הג'אז גילה את עולם התופים בגיל 10 ולמרות ששורשי הג'אז נעוצים עמוק בליבו, נגינתו מושפעת רבות מעולם הרוקנרול ומסגנון ה B&R. בראון ג'וניור הוציא ארבעה אלבומים ובפסטיבל הוא יגיע לשיר.

מי שלא ראה חגיגת מוזיקה, לא יכול לפספס את המופע של "משפחת קרלינג" (שבדיה):  להקה משפחתית הכוללת לוליינים, להטוטנים, ליצנים שהם כולם גם מוזיקאים המנגנים בכלי נגינה שונים ומשונים, מעין תיאטרון מנסטרלי הלהקה כוללת את בני הזוג קרלינג ואת ילדיהם: שני בנים ושתי בנות. במשך עשרים שנות הקריירה המוזיקלית שלהם, "קרלינג פמילי" עשו מהפכה של ממש באירופה המוזיקאלית. למרות מגוון רב של סגנונות מוזיקאליים שהם מבצעים, תמיד ניתן להרגיש את האינדיבידואליות החזקה של כל אחד מחברי הלהקה, אשר כל חבריה גם מנגנים במספר רב של כלי נגינה וגם שרים, רוקדים "סטפס" על הבמה וגם משלבים מופע אקרובטי. חשוב לציין שהגורם המאחד את יצירותיהם – זה הג'אז הישן.

לאוניד פטשקה– פסנתרן ברמה בינלאומית ומנהל אמנותי של הפסטיבל, החל לנגן בפסנתר בגיל 4, ומגיל 14 החל להופיע על הבמה המקצועית ונמנה עם נגני הג`אז הגדולים בבריה"מ. אלבום הבכורה שלו Flight of Fantasy, היה לרב מכר במושגים של ג'אז.

בסגנונו לקח פטשקה את הג'אז לעולמות של מוסיקה אתנית והאלתורים, על בסיס הג'אז המסורתי וביסס את מעמדו כאמן – וירטואוז מבריק. לאורך השנים משלב פטשקה בעבודתו פסנתר קלאסי וחשמלי, סינטיסייזר וכלי הקשה מיוחדים ומופיע כסולן באולמות בכל רחבי העולם: בניו יורק, בוסטון, מוסקבה, לוס אנג`לס ומוסקבה. עם עלייתו ארצה (1990) זכה פטשקה ב 17 פרסי ג`אז לאומיים ובעיר מגוריו, אשדוד, הקים ויזם את פסטיבל "סופר ג'אז אשדוד".

https://www.youtube.com/watch?

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק