סנד דעבוס: "התקדמנו מבחינה אופנתית"

סנד-דעבוס-אופנת-גברים
|

סנד דעבוס (20) מהכפר הדרוזי עיין קנייא ברמת הגולן. פאשניסט ערבי שבועט במסורת השמרנית בכל הקשור לבגדים ואופנה. "אני שואף להביא לעולם האופנה משהו חדש ושונה, שלא התרגלנו לראות ביומיום"

סנד-דעבוס-אופנה-לגברים
סנד דעבוס. צילום: אינסטגרם

מאת: נועם שקד – Fashion Israel


יותר ויותר צעירים ערבים מיישרים קו עם האופנה והתרבות המערבית, לא פעם במחיר ביקורת נוקבת מצד הדור המבוגר והשמרני. אחד מהם הוא סנד דעבוס מהכפר הדרוזי עיין קנייא ברמת הגולן. סנד דעבוס בן 20, מכבד את התרבות הדרוזית ממנה בא, אך יחד עם זאת לא מפחד ללכת עם הבחירות האופנתיות שלו, גם אם זה אומר לבעוט בקודים ובמנהגים מסורתיים. אולי הוא יהפוך לדוגמן הערבי החדש שישנה את החוקים? 

מגזין-אופנה-סנד-דעבוס
סנד דעבוס. צילום: אינסטגרם

במה אתה עוסק, חוץ מלטייל בעולם ולטפח לוק מוקפד?
"כדרוזי מרמת הגולן, אמנם הייתי פטור מחובת הגיוס לצבא, אבל היה לי חשוב לשרת, ולכן עשיתי שירות לאומי. השתחררתי לפני כשלושה חודשים, וכרגע אני עובד בעבודה "מועדפת". תוך כדי השירות  הצלחתי ללמוד להיות מנהל חשבונות, חשב שכר ומעצב גרפי. התחלתי לעבוד קצת כמעצב גרפי, אבל הקורונה והשפעותיה הכלכליות מקשות מאוד. בעתיד אני מתכנן ללמוד ארכיטקטורה בטכניון. בנוסף, אני שואף להביא לעולם האופנה משהו חדש ושונה, שלא התרגלנו לראות ביומיום."

מה לדעתך השינוי המשמעותי ביותר שעבר הגבר הערבי/דרוזי מבחינה אופנתית בעשור האחרון? 
"לדעתי זה לא מדויק לשאול מהו השינוי המשמעותי שעבר הגבר הערבי מבחינה אופנתית, כי כל שינוי בעולם לא רק בגבר הערבי, לא חל ביום אחד, זה מתחיל בדברים ממש קטנים שמצטברים ואז רואים את השינוי הגדול. זה בדיוק כמו עץ ששותלים באביב, ואנחנו רואים אותו צומח וגדל אבל בעצם אנחנו לא נוכל לאכול את הפירות שלו אלא  רק בעוד כמה שנים. זה בדיוק מה שקרה עם הגבר הערבי מבחינת אופנה – הגבר ערבי התחיל להתפתח לאט לאט , התחיל להבין שיש עוד דברים מחוץ לקופסא, התחיל לפתוח את המחשבה שלו ולהבין שלא הכל זה מנהגים ומסורות, הוא התחיל להבין שיש לו ספייס לעצמו כדי להביע את דעתו. התהליך הזה קרה לא רק לגבר הערבי אלא לכל המגזר הערבי .

אופנה-סנד-דעבוס
סנד דעבוס. צילום: אינסטגרם

אי אפשר לשכוח את ההשפעות של המדיה החברתית ואת התפתחות העולם הדיגיטלי שאפשרו לכל אחד להגיע לאן שהוא רוצה ולראות את מה שהוא מחפש בלחיצת כפתור. כמובן שגם זה הביא לשינוי בגבר הערבי שנחשף באינסטגרם לדוגמנים, בלוגרים וכו'."

"אני מכיר הרבה אנשים בחברה הערבית שכן רוצים להיכנס לעולם האופנה אבל אין להם הזדמנות, גם סוכנויות הדוגמנות לא נותנות להם הזדמנות."

סנד דעבוס

מה בכל זאת נשאר מהמסורת והאופנה הערבית/דרוזית בקרב הצעירים?
"לערבים הדרוזים, למעט הדתיים, אין לבוש מסוים. בעבר הם נהגו ללבוש ביומיום ג'ינס וטי שרט ואת הבגדים האלגנטיים השאירו לחתונות משפחתיות. ואילו היום, הרבה אנשים יוצאים ביומיום עם הופעה מוקפדת שלמה. אני חושב שפשוט התקדמנו מבחינה אופנתית, וזה חשוב כי אופנה מעידה על האישיות של האדם, הכריזמה שלו ועוד."

סנד-דעבוס-מגזין-אופנת-גברים
סנד דעבוס. צילום: אינסטגרם

"אני לא יכול ללבוש את אותו אאוטפיט יותר מחמש פעמים אין טעם להשקיע בבגד אחד כל כך הרבה. אני מחפש את היוקרתי, אבל מבחינתי אופנה זה כל יום מחדש"

סנד דעבוס

איך המבוגרים השמרנים יותר מתייחסים אלייך ואל חברייך שאוהבים אופנה מערבית ומשקיעים בסטייל? נתקלת בביקורות שליליות?
"אני אשקר אם אומר שלא נתקלתי במבוגרים שמרנים שהעבירו עליי ביקורות שליליות. אבל נתקלתי גם במבוגרים שנתנו לי ביקורות מאוד טובות ומחמאות, כי הזכרתי להם את עצמם בצעירותם, בתקופה שגם הם אהבו להתלבש באופנה אלגנטית – קלאסית. הביקורות השליליות היו בעיקר לגבי הג'ינסים הקרועים, לא מעט מבוגרים שאלו אותי בצחוק אם לא נשאר לי כסף לרכוש מכנס שלם. הם לא הבינו שאנחנו משלמים פי שניים כדי לקבל מכנס קרוע."

כשחושבים על עולם האופנה בארץ קשה מאוד להיזכר  בשם של דוגמן ערבי. מה הסיבה לכך לדעתך?
"נכון מאוד, כשחושבים על עולם האופנה בארץ קשה מאוד לחשוב על שם של דוגמן ערבי. קודם כל, המגזר הערבי לא מזמן התחיל להיפתח לעולם ולצאת מהקופסא ולהבין שיש דברים שהוא יכול לעשות, ושיש לו את המקום להביע את עצמו ואת דעתו. זה התחיל ב-7-8 השנים האחרונות, מבלי להיכנס לפוליטיקה. הסיבה לכך היא מחסומים תרבותיים בחברה הערבית שמנעו מרבים בחברה לאזור אומץ ולצאת מאזור הנוחות. אני מכיר הרבה אנשים בחברה הערבית שכן רוצים להיכנס לעולם האופנה אבל אין להם הזדמנות, גם סוכנויות הדוגמנות לא נותנות להם הזדמנות. אני יכול להעיד על עצמי שהייתי בשבע סוכנויות וביקשו ממני סכומים ממש גבוהים, רק בשביל בוק שצלם חתונה יכול לעשות."

יש פריטי אופנה שלא תסכים ללבוש כי הם מנוגדים למסורת?
"יש משפט שאני מאמין בו: if you obey all the rules you miss all the fun – אם תלך על פי החוקים תפספס את הכיף בחיים, לא צריך תמיד ללכת לפי קודים ומנהגים מסורתיים. אני אישית מחפש להגיע גבוה, להגשים את המטרה שלי לפתוח מותג בגדים באיכות הכי גבוהה לגברים על שמי, שתהייה לי חברת בת בחו"ל. כשיש לי מטרה מול העניים אני הולך עליה בכל הכוח ולא אכפת לי מכל המכשולים שבדרך, גם אם זה לא תמיד הולך יד ביד עם המסורת." 

אופנת-גברים-סנד-דעבוס
סנד דעבוס. צילום: אינסטגרם

"אי אפשר לשכוח את ההשפעות של המדיה החברתית ואת התפתחות העולם הדיגיטלי שאפשרו לכל אחד להגיע לאן שהוא רוצה ולראות את מה שהוא מחפש בלחיצת כפתור. כמובן שגם זה הביא לשינוי בגבר הערבי שנחשף באינסטגרם לדוגמנים, בלוגרים וכו'."

סנד דעבוס

נסיים עם קוריוז – נהוג לחשוב שלערבים, כמו לחלק מהיהודים, חשוב שהבגדים שהם קונים יהיו ממותגים, וככל שהלוגו בולט יותר, כך זה יותר טוב. אתה מתחבר לזה?
"גם כאן יש משפט שאני מתחבר אליו, וזה מה שעשה אותי – dress like you're already famous, התלבש כאילו אתה כבר מפורסם. מבחינתי אני מוכן להשקיע הרבה בנעליים, באקססוריז כמו שעוני יד ודברים שאוכל להשתמש בהם יותר מפעמיים שלוש. אבל אני לא מוכן לקנות מכנסיים ב-1,000 שקלים, כי במחיר כזה אני יכול לקנות 10 זוגות מכנסיים אלגנטיים בזארה, פול אנד בר או כל חברה אחרת, ולצאת עם 10 לוקים שונים. מכיוון שאני לא יכול ללבוש את אותו אאוטפיט יותר מחמש פעמים אין טעם להשקיע בבגד אחד כל כך הרבה. אני מחפש את היוקרתי, אבל מבחינתי אופנה זה כל יום מחדש, ולכן אני מעדיף באותו המחיר לקנות מספר פריטים, וכל פעם לשלב ולחדש." 


סנד דעבוס אינסטגרם: imsanaddabousofficial


נועם

נועם שקד – עיתונאית אופנה
אינסטגרם: noam.shaked

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

Fashion Academy Fashion Food Instagram Style אופנה אופנה ואוכל אופנת גברים אופנת נשים איפור איפור כלה ביוטי ביקורת אופנה דוגמניות דוגמנים הפקות אופנה חדשות האוכל חדשות האופנה חדשות היופי טיפוח טרנדים ירין שחף כלות כתבות אופנה מגזין אופנה מוצרי יופי מעצבי אופנה מעצבי שיער מעצבי תכשיטים מתכונים סוכנות דוגמנות סטייל עיצוב אופנה צילום צלמי אופנה קורונה שבוע האופנה שופינג שיער שיער כלה שמלות כלה שפים באופנה תעשיית האופנה

תגובות פייסבוק