עידו בר-אל. יערה צח

השטח של הציור-4
|

התכנית לתואר השני באמנויות (MFA) של בצלאל

שטיחים: השטח של הציור, מעידו בר-אל עד יערה צח

השטח של הציור
יערה צח, צהוב סאן רייז, 2011 , שמשונית

פתיחה: יום חמישי ה–22 באוקטובר, 20:00-22:00
ימים א'-ה' – בתיאום מראש
נעילה 14.11.2015
גלריה מרים ניסנהולץ, רח' סלמה 60, תל אביב
טל': 03-6824082
הכניסה חופשית

השטח של הציור
מתן אורן, לופ, 2015, שמן על בד על מבנה עץ.

התכנית לתואר שני באמנויות של בצלאל תשיק שנת הלימודים החדשה, בגלריה מרים ניסנהולץ (חלל הפרויקטים בסלמה 60), עם פתיחתה של תערוכה על הציור, נושא שיעמוד במרכזן של כמה תכניות אקדמיות בשנתיים הקרובות בתכנית. "שטיחים: שטח של הציור, מעידו בר-אל עד יערה צח", כוללת עבודות של האמנים עידו בר-אל, נועה גלזר, יהודית לוין, צבי מאירוביץ, טוני הילה נבוק, יהושע נוישטיין, מתן אורן, נחום טבת ויערה צח.

השטח של הציור-1
נעה גלזר, 2015 , קש ורטאן, באדיבות

הרעיון מאחורי התכנית הוא להציג עבודות הקשורות לשפת הציור בלי להתייחס למה שאנו בדרך כלל מכנים "ציור". במילים אחרות, בכל העבודות קיים אלמנט "ציורי" אך למרות זאת הן עבודות רצפה. משמעות הדבר היא שכל העבודות יהיו מונחות ואף לא אחת מהן תהיה תלויה. שטח הקירות של גלריה מרים ניסנהולץ יהיה ריק לחלוטין. שמה של התערוכה נגזר מהשורש של המילה "שטיח" המשותף גם למילים "שטח" [במובן של טריטוריה] ו"שטיחות". המטרה מאחורי בחירה זו היא להסתכל על שטחו של הציור כדבר שאינו מוגדר רק על ידי דבר-מה שקל למתוח אותו, משהו שאנחנו יכולים באופן רציף לשקול מחדש ולנסח מחדש.

השטח של הציור-3
יערה צח, דוד שלי ימאי, 2013 , מצופים וקטיפה

עידו בר-אל יציג שתי יצירות שבהן הוא ממשיך במגמתו לערער על הכללים של הציור, על פי המסורת של הציור המוכן (דושאן), ה-object trouvé (פיקאסו) ועיבוד תמונות (Pictures Generation); במה שניתן אולי להבין כעבודה פיסולית, העבודה של נועה גלזר מדגישה את ההיבטים הציוריים של חומרים כגון קש וראטאן, בעקבות הרעיונות שהועלו בתאוריה בתערוכה של שרה בריטברג-סמל: "דלות חומר: איכות באמנות הישראלית" (מוזיאון תל אביב, 1986); "דלות החומר" בהשתתפות האמנית יהודית לוין תציג את "ציור הרצפה" היחיד שעשתה האמנית אי פעם, מחווה לאמן הפוסט-אימפרסיוניסט ואמן הפוינטיליזם ז'ורז' סורה.
אחת העבודות הבולטות ב"קבוצת האופק החדש" – עם אריה ארוך, אברהם נתון, אביגדור סטימצקי ויחזקאל שטרייכמן – היא עבודתו של צבי מאירוביץ שתוצג בצורת שטיח באופן שמעולם לא הוצגה בעבר; בוגרת התכנית של בצלאל הילה טוני נבוק תציג עבודה שכותרתה "מקורות" (אופק), הממשיכה את המחקר שלה בנושא צבע וקומפוזיציה בחלל; יהושע נוישטיין יציג עבודה המורכבת מכמה שכבות של יריעות פלסטיק שהוצגו בעבר על רצפת הסטודיו שלו בניו יורק, ועליהן הונחו עבודות אחרות בתוך תהליך הכנתן.
סטודנט בשנה השנייה החוץ בתוכנית התואר השני של בצלאל באמנויות מתן אורן מציג עבודה המביאה את המחקר שלו על הרעיון של "ציור-כאובייקט" לשלב חדש; נחום טבת ישחזר עבודה משנות ה – 70 שהעניקה את ההשראה העיקרית לתערוכה זו בדומה לנועה גלזר, בוגרת התואר השני באמנויות, יערה צח תציג שתי עבודות שבהן הציור מקבל את הצורות (הכמו-ראשוניות) של קטיפה תעשייתית, רוכסנים ו-ויניל.

השטח של הציור-5
טוני נבוק-אופק 2013-רשתות מתכת עגולות, מוטות אלומניום

התערוכה "שטיחים: שטח של ציור, מעידו בר-אל עד יערה צח" מאורגנת על ידי ניקולא טרזי, ראש תכנית התואר השני באמנויות, אקדמיה בצלאל לאמנות ועיצוב; התכנית בגלריה מרים ניסנהולץ, חלל הפרויקטים של התוכנית, נתמכת על ידי רבקה סאקר ועוזי צוקר.

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק