על שפת הניגרדו

על שפת הניגרדו - בר דביר-2
|

 תערוכת יחיד לבר דביר

אוצרת: הילה גורן

על שפת הניגרדו - בר דביר
בר דביר, המפלצת שלי נכון להרגע, טכניקה מעורבת, 110×70 ס״מ, 2015

האלכימאי יוצא לחפש אחר שלמות החומר; הזהב הטהור. זהו מסע ניסוי וחקר, של טרנספורמציה ומניפולציה, מסע שבו התוצר המוצהר אינו אלא אמתלה לתהליך שעובר היוצר, להתרחשויות העמוקות בנפש החניך המתקדש למלאכתו. המסע בדרך לזהב הנשגב אינו שלם ללא מעבר דרך ה-"ניגרדו", השחור של השחור, הריקבון המתקבל משריפת החומר עד לטיהורו והתגבשותו לזהב. עבור האלכימאי הנפש היא גם חומר; הניגרדו הוא "הלילה האפל של הנשמה" – המקום בו האדם פוגש בצל שלו עצמו ונאלץ להתמודד עימו. הניגרדו הוא חומר הגלם המאיים השוכן בלא מודע של כל אחד מאיתנו. הוא חשכת הנפש האפלה ביותר, השאול הכמוס שהאדם מדחיק כדי לשרוד, אך גם חייב לשהות בו ולחקור אותו כדי להזדכך ולהגיע לשלמות.

על שפת הניגרדו - בר דביר-3
בר דביר, ניגרדו, שמן על בד, 200×100 ס״מ, 2015

כמו האלכימאים העתיקים דביר יוצאת למסע, וכמוהם, הציור מאפשר לה להוציא אל האור ולהתבונן לעומק בתהליכי הנפש העלומים. הציור הוא כהה וסמיך, רווי דימויים חייתיים והזויים מתוך עולם המיתוס הקולקטיבי הקדום. במשיכות מכחול אקספרסיביות ומהירות היא יוצרת והורסת שכבה אחר שכבה בפעולה יצרית, אינטנסיבית וכואבת. חיית הטרף המתגבשת על הקנבס יוצאת מתוכה, מתוך הפחדים, החרדות, השדים והפנטזיה. דרכה מתאפשרת הצצה לחומר הנפש האפל שלה בצורתו הגולמית והלא מעובדת.
במסע המשתקף בתערוכה דביר עומדת בפתח הניגרדו, מציצה אל פנים החשכה נוגעת לא נוגעת, מתוכו הזאבים קוראים לה.

על שפת הניגרדו - בר דביר-4
בר דביר, באמבטיה, שמן ופחם על בד, 140×200 ס״מ, 2015

 

על שפת הניגרדו - בר דביר-1
האוצרת הילה גורן ובר דביר. צילום: יח״צ

בר דביר

ילידת 1987, חיה ויוצרת בתל אביב-יפו.
בוגרת תואר ראשון בחוג ללימודי אמנות מהאקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, בימים אלו לומדת לתואר שני בחוג לטיפול באמצעות אמנויות באוניברסיטת חיפה. עבודותיה מורכבות מציורי שמן על בד ורישום בקנה מידה משתנה. ציוריה מתחילים מעמדה פיגורטיבית ומתרחבים לכדי מופשט אקספרסיבי, בדומה לאקט חקירת הנפש. הם נוצרים מתוך גושי צבע דחוסים, גרוטסקיים וכהים, אשר מתוכם היא מחלצת את עולם הדימויים הפנימי שלה- עולם הזוי, ומיתי, המאוכלס ביצורים חייתיים, היברידיים ואלגוריים אליהם היא מתחפשת בכל מפגש עם הקנבס ונאבקת בהם מבפנים. עבודותיה של דביר עשויות מחומרי נפשה הגולמיים ביותר, חומרים אבודים הנגלים לה מחדש בשעת היצירה. הן מפגישות אותה ואת הצופה עם אפילת הנפש הגואה על שפת ה"ניגרדו"- החומר השחור ביותר של הנפש.
עבודותיה של דביר הוצגו בתערוכות רבות לאורך השנים. זוהי תערוכת היחיד הראשונה שלה.

על שפת הניגרדו - בר דביר-5
בר דביר, שותפות גורל, שמן, אבקת זהב ופחם על בד, 180×150 ס״מ, 2016

על שפת הניגרדו
בר דביר
|  אוצרת: הילה גורן
גלריה מזא״ה 9
16.9 הופעת ההרכב Seven Morgues בשעה: 19:30
שעות פתיחה א-ה 9:00-15:00

על שפת הניגרדו - בר דביר-10
בר דביר, ריקוד הזאבים, עיפרון על נייר, 14.8×21 ס״מ, 2012

 

פורסם בקטגוריה חדשות האופנה
תגובות פייסבוק