עמית קסבה

מגזין אמנות, עמית קבסה - תערוכת יחיד חדשה- גלריית הסנאט-3
|

המחלקה לאמנויות, אוניברסיטת בן -גוריון בנגב: עמית קסבה ״מאוֹת קלוֹן לאוֹת מוֹפת״

פתיחת התערוכה: יום ג' 15 בנובמבר בשעה 18:00
אוצר: פרופ' חיים מאור

כמו קבצן רחוב המציג את פצעיו לראווה כדי לזכות בתשומת לב ובמתת, כמו ליצן-חצר המבצע להטים מילוליים או גופניים כדי לעורר צחוק ולהעיר את הערותיו (הרציניות) באריזה קלילה ומפתה, כך עמית קבסה, המסוּמן כ"אמן", מכריז על עצמו: "אני צייר". הוא מסיט ומנייד את מומו ממרחב הקורבנוּת למרחב הקדושה הנעלה.

עמית קבסה - תערוכת יחיד חדשה- גלריית הסנאט-1
Amit Cabessa, Shabbat on the Kibbutz, 2008, Oil on canvas, 190×140 cm

בציוריו, המשייטים בין הפיגורטיבי למופשט, מציג עמית קבסה את בן-דמותו: יצור היברידי, ספק זכר ספק נקבה, שתווי פניו מזכירים לעתים את בן-גוריון או את ואן-גוך, וגופו – את גופה של האינפנטה, הנסיכה הספרדייה בציוריו של דייגו ולאסקז. זוהי דמות שראשה הוא של גבר חכם, הלובש/ת שמלת נסיכה. השמלה הזו מופיעה בווריאציות שונות: לפעמים היא גלימתו של האפיפיור או של מאמין סוּפִי ולפעמים היא שמלתה של בת-האמן או מלבושו של הצייר בסטודיו. הזהות ההיברידית-הקווירית הזו של עמית קבסה, שגבולותיה מטושטשים או חסרים, יכולה לעורר גיחוך, חמלה או אימה. מבחינתו, זוהי הדרך להיות אדם שלם המחובר למרכיביו הנשיים והגבריים – אנימה ואנימוס היונגיאניים – שבאיזונם ההדדי מעשירים אותו (במצבם האופטימלי, הם מצויים באחדות ניגודים הרמונית, סימטרית ומאוזנת, המיוצגת בסמל היִין-יאנג).

עמית קבסה - תערוכת יחיד חדשה- גלריית הסנאט-2
Amit Cabessa, Morning stroll, Oil on canvas, 160x120cm, 2011

קבסה מתכתב בציוריו, במודע ובמכוון, עם אמנים הנערצים עליו, בהם ולאסקז, ואן גוך, סלומה, אלווירה באך, פיטר דויג, מרק רותקו ואורי ריזמן. לחלק מן הציורים בתערוכה יש מראה האופייני לציורים מופשטים מודרניים (למשל, אלו של לאה ניקל או אלימה), אך קל להבחין בזיקתם לציורים האחרים, הפיגורטיביים, שלצדם. למעשה, הם מקטעים מציורים אלה, "זוּם-אִין" על פרט קטן מתוכם, שבהעדר הֶקשר נהפך למופשט. יתכן שהציורים הללו הם ניסיונותיו של האמן (ושלנו) לחדור אל תוך פצעי הסטיגמטה על מנת להבין מהו ציור – ומהו אמן – כיום. דומה שזהו מהלך המהדהד את החשיבה האמנותית שביסוד עבודותיו המאוחרות של לוצ'יו פונטנה, שבאה לידי ביטוי בפעולה פיזית: חדירה, חיתוך, דיקור וניקוב של בד הציור. נראה כי זוהי דרכו המיוחדת של עמית קבסה לבצע טרנספורמציה באמצעי הביטוי שלו כאמן, וכך לקשור בין האמנות לבין האמונה והרוח.

גלריית הסנאט
בניין הסנאט קמפוס אוניברסיטת בן גוריון
הגלריה פתוחה לקהל בימים: ימי ראשון עד חמישי 08:00-18:00
ימי שישי  10:00-12:30

 

 

פורסם בקטגוריה אופנה
תגובות פייסבוק