פסטיבל היידיש והניגון היהודי

פסטיבל היידיש והניגון היהודי הבינלאומי 2016-11
|

פסטיבל היידיש והניגון היהודי הבינלאומי 2016 – מוצ"ש עד שני 23-25 אפריל 2016 – מרכז סוזן דלל , תל אביב

פסטיבל היידיש והניגון היהודי הבינלאומי 2016-7
מרים פוקס. צילום: אמלי טונלר

מאת צח אוריין-אוראץ'

אחרי פסטיבל יידיש בינלאומי ראשון ומוצלח שיזם אלי גרינפלד בשנה שעברה יערך גם בחול המועד פסח הקרוב "פסטיבל היידיש והניגון היהודי" במרכז סוזן דלל בתל אביב. "הפסטיבל הקודם הוכיח את עצמו בענק, עם עליה לרגל של אמנים ויוצרים מהארץ ומהעולם וקהל שהגיע מכל רחבי ישראל ואפילו מקצוות תבל  וכל זה מייצג את מיקומה של היידיש כיום בתפוצות ישראל" מוסיף גרינפלד. הפסטיבל השני עשיר ומגוון לא פחות, הקאמבק שעושה היידיש הטרנדית בקרב צעירים רבים המגלים את השפה העסיסית והעשירה רק הגדיל את מספר האמנים והמבצעים והשנה נוספו לפסטיבל מופעים גם בשעות הבוקר והצהרים. "זו הפגנה ענקית תרבות יהודית ומוזיקת עולם, הגולם קם על יוצרו" מוסיף גרינפלד, המנהל האמנותי של הפסטיבל.

פסטיבל היידיש והניגון היהודי הבינלאומי 2016-2
שסה צלום: pr luria

הרעיון נולד לפני כשנתיים וחצי באמסטרדם, כאשר גרינפלד, המנהל ומאמן אמנים שונים  בארץ ובחו"ל, השתתף בכיתת אמן לשירי יידיש במסגרת פסטיבל הולנדי. "הדמעות זלגו מעצמן כשהם ביצעו את השיר 'יאָסעלע מיין קרוין' (יוסל'ה הכתר שלי) ובאותו רגע ממש גמלה בליבי החלטה, שבהזדמנות הראשונה איזום פסטיבל יידיש שכזה".

פסטיבל היידיש והניגון היהודי הבינלאומי 2016-10
2015 m ariateres sommar

זמן לא רב אח"כ פנה אליו מנהל מרכז סוזן דלל בת"א, יאיר ורדי, שחיפש רעיון לאירוע תרבותי פורץ דרך ומעניין. "הצעתי לו את הפסטיבל והוא ישר התאהב ברעיון והתגייס לכך עם כל הצוות שלו" משחזר גרינפלד, הפעיל בנכסים תרבותיים אחרים של העם היהודי כמו פסטיבל העוד, פסטיבל הלדינו ופרויקט "תור הזהב" של אשדוד. בנוסף הוא מנהל ומפיק את מופעי השורשים הנוסטלגיים גם של גיא זוארץ, אסתר רדא ואמנית הפלמנקו יסמין לוי. "למדתי עם הזמן כי היידיש העשירה היא סביבה מוכרת גם לדוברי שפות רבות אחרות" הוא מוסיף.

פסטיבל היידיש והניגון היהודי הבינלאומי 2016-6
ענת עצמון. צילום: רינת הלון

תוכנית הפסטיבל וחגיגת השפה, התרבות והשירה האידית המופקים על ידי מרכז סוזן דלל ובשיתוף מחלקת המופעים של עיריית תל אביב, משלבים בין אמנים מחו"ל ואמנים צעירים, שחלקם עולים זו הפעם הראשונה על במה, לצד מחוות לגדולי יוצרי היידיש בכל הזמנים. הזמרת מישל טאובר, שנולדה ומתגוררת בפריז ותעלה בפסטיבל את המופע "שירי יידיש מעיר האורות" יחד עם נגן האקורדיון הוירטואוז'י מישה ניסימוב, היא מרצה וזמרת ובת לאב יליד פולין שהיגר לצרפת."החיבור שלי לשפה מתחל מגיל אפס, למרות שאבא שלי התעקש לא לדבר יידיש, אבל היא היתה מאד נוכחת ושמעתי אותה כל הזמן משכנים, משפחה וניצולים" משחזרת טאובר, שלמדה בחוג ליידיש באוניברסיטה העברית. טאובר חקרה את היידיש בקרב קבוצת יידישיסטים בפריז ואף החלה לשיר ולהופיע ביידיש אצל הבונדיסטים, שהיו הראשונים לתת לה במה. "בהתחלה נמשכתי בעיקר למוזיקה אבל שהתחלתי להבין טוב יותר את  המילים נמשכתי גם לחן ולרכות של השפה ובשירה שלי יכולתי לשחזר עולם שנעלם וראיתי עד כמה אנשים נתפסים ונהנים מזה".

פסטיבל היידיש והניגון היהודי הבינלאומי 2016-5
מישל טאובר: צילום יח"צ

בישראל הכירה טאובר את ניסימוב, יליד בולגריה ונגן לשעבר בג'יזבטרון, שאף השתתף  במופע "כנר על הגג"  בפריז. השנים החלו לעבוד על המופע המשותף לפסטיבל המשלב תרגומי יידיש לשירה צרפתית, שירי יידיש שנכתבו בצרפת ושירים מוכרים.

פסטיבל היידיש והניגון היהודי הבינלאומי 2016-8
אלי פרמינגר. צילום: תמר טל

הפסטיבל יפתח בקונצרט חגיגי רב משתתפים של "שירי יידיש מאז ועד היום" בליווי תזמורת סימפונט רעננה בניצוח של דוד זבה ובהשתתפות שתים מהדיוות הבולטות של הז'אנר, וירה לוז'ינסקי ולואיזה לין. המלחינה אלה מילך- שריף חיברה יצירה מיוחדת ללין, המבוססת על שירים של המשוררת היידית מארה"ב, ביילה שכטר-גוטסמן. בין המופעים השונים: דורי אנגל מארח את ענת עצמון במופע "יידישע באנדיטן" המוקדש לעולם התחתון היהודי במזרח אירופה עם אוסף מפתיע של שירי יידיש על גנבים, זונות וטיפוסים צבעוניים אחרים.

פסטיבל היידיש והניגון היהודי הבינלאומי 2016-4
עמית וייסברגר. צילום: johan oust

בוגרת בית צבי, מאור גרינר, נשבתה בקסם היידיש לאחר קליפ שהיא הכינה ליום ההולדת של סבתה וגרפה אלפי צפיות ביוטיוב. במסגרת המופע שלה "א יידישע אייניקל" (הנכדה) היא תארח את אביה, חיים גרינר. הבדרנית מרים פוקס, שכיכבה בשנות השבעים כגב'  צ'יבוטרו תשדירי חברת החשמל המיתולוגיים, שבה לארץ מבריסל, שם הוציאה כמה אלבומי יידיש, ותתן מופע קאמבק תוסס בליווי נגנים. הזמר יועד סורק מגשים משאלת לב של סבתו – לשמר את תרבות היידיש – ואחרי אירופה הוא יעלה בפסטיבל את "סימאס לידער" (שירי סימה). הפסטיבל ינעל בקונצרט גאלה במחווה למשורר האגדי, מרדכי געבירטיג, שכתב עד ימיו האחרונים בגטו קראקוב עם הצמד ג'ף ודברה (מניו יורק), סשה לוריא (מברלין) ועמית וייסברגר (מצרפת).

פסטיבל היידיש והניגון היהודי הבינלאומי 2016-9
תזמורת סימפונט רעננה. צילום: דניאל שריף

גם השנה יוציא המדריך, יעד בירן, שני סיורים רגליים משעשעים, "יידיש און די גרויסע שטאָט" (יידיש והעיר הגדולה) המוגשים בעברית מטובלת ביידיש ומתחקים אחר פרקים בתרבות היידיש שבין נווה צדק ליפו. חידוש בפסטיבל הקרוב הסלון "פברינגן" (=מעבירים את הזמן), שיציע לאורחיו ליהנות  מכוס תה, צ'ייסרים מסורתיים והרבה בדיחות, מעשיות ושירה בציבור. אירועי חינם לקהל הרחב כוללים הרקדה ברחבה עם שלמה ממן ועופר אלפסי וריקודים בטעם של פעם בהשתתפות להקת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב.

פסטיבל היידיש והניגון היהודי הבינלאומי 2016-3
יועד סורק. צילום: יח"צ

גרינפלד מתגאה בקהל צעיר של הפסטיבל, בנכדים שמביאים את הסבים והסבתות לצד בתיירות יהודית סקרנית לקצב הכלייזמרי ולז'אנר הפולקלוריסטי הייחודי. הוא מדגיש, כי בקרב האמנים הצעירים בולטת המגמה לחזור לבית אבא ובית סבתא ולשמר ולהחיות את המורשת עליה גדלו וכי חלק מאמני הדור הצעיר מביאים את הפרשנות שלהם לנכסי המוסיקה והיצירה האידית וחלק אחר מביא את התרבות האידית והמוסיקה כפי ששרו אותה במקור. שניהם הם חוליה נוספת בקאמבק לה זוכה השפה העשירה והעסיסית, גם בקרב צעירים רבים, ותחיית היידיש ניכרת גם ברשת עם שלל בלוגים, עמודי פייסבוק וקליפים ביידיש. "הפסטיבל הזה יש בו הכל וזו הזדמנות נפלאה למלא את המצברים, להתרגש, להתגעגע במפגש רב דורי ובין לאומי עם מוזיקה שפונה אל כולם" מסכם גרינפלד. ביידיש זה נשמע טוב יותר.

פסטיבל היידיש והניגון היהודי השני. חוה"מ פסח , מוצ"ש עד שני 23-25 אפריל  2016, מרכז סוזן דלל
פסח, מוצש עד שני  23-25 אפריל  2016, כרטיסים בטלפון 03-5105656 ובאתר סוזן דלל
מחירי הכרטיסים 160-80 שקל
הפקה: מרכז סוזן דלל. ניהול אמנותי ויזמות: אלי גרינפלד

 
פורסם בקטגוריה כללי
תגובות פייסבוק