פסטיבל הסופרים הבינלאומי

פסטיבל הסופרים הבינלאומי החמישי
|

פסטיבל הסופרים הבינלאומי ירושלים:  משכנות שאננים, 25–28 במאי 2016

פסטיבל הסופרים הבינלאומי החמישי במשכנות שאננים, ירושלים, ייפתח ב-25 במאי 2016 ויתקיים לאורך סוף שבוע גדוש ובו עשרות אירועי תרבות, מופעי מוסיקה, הרצאות, סיורים, סדנאות כתיבה, אירועים לילדים ומפגשים עם יוצרים וסופרים בולטים מהארץ ומהעולם.

פסטיבל הסופרים הבינלאומי החמישי
קולום. צילום: יח״צ

את הפסטיבל מנהל מוטי שוורץ, מנכ"ל משכנות שאננים. והמנהלת האמנותית היא לירן גולוד. הפסטיבל מתקיים בתמיכת הקרן לירושלים ולכבוד חגיגות חמישים שנה לפעילותה, בשיתוף משרד התרבות, קרן ג'נסיס ומשרד החוץ, וכן קרנות ותורמים פרטיים.

לפסטיבל יגיעו השנה סופרים מכל העולם, שלרבים מהם יהיה זה ביקור ראשון בישראל:  קולום מקאן, הסופר האירי המצליח ביותר כיום; לילה עזאם זנגנה, סופרת איראנית המתגוררת בפריז, דוברת שמונה שפות ומתמחה ביצירתו של ולדימיר נבוקוב; אניטה דסאי וקירן דסאי מהודו, אם ובת ברוכות כישרון ועטורות פרסים, אשר יגיעו גם לרזידנסי במשכנות שאננים; נל זינק, סופרת אמריקאית המתגוררת בגרמניה, בת טיפוחיו של ג'ונתן פרנזן וחובבת ציפורים ידועה; מאי ג'יה, איש המודיעין הסיני לשעבר ואחד הסופרים המצליחים ביותר בסין, אשר זכה לאחרונה גם להצלחה משמעותית במערב ומשמש נשיאו של איגוד הסופרים הסיני במחוז מגוריו, ג'ג'יאנג; אנתוני מארה, שם חם בשמי הספרות בארה"ב, שהמבקרים גומרים את ההלל על ספריו; חואן גבריאל ואסקס מקולומביה, כוכב עולה בשמי הספרות הלטינו-אמריקאית; חסוס קראסקומספרד, שהנובלה שלו "תחת כיפת השמים" הייתה לרב-מכר ומעובדת לקולנוע בימים אלה; גארי שטיינגארט, הוודי אלן של עולם הספרות האמריקאי; ושלי אוריה, ישראלית-אמריקאית המתגוררת כיום בניו יורק ועובדת גם כמאמנת אישית של סופרים ואמנים, שספרה הראשון, שנכתב ופורסם באנגלית, ראה אור לאחרונה גם בתרגום עברי.

פסטיבל הסופרים הבינלאומי החמישי
Shelly Oria – credit T Kira Madden

הסופרים האורחים ישתתפו באירועי הפסטיבל לצד יוצרים ואנשי רוח ישראלים ובהם הסופרים דויד גרוסמן, אתגר קרת, סמי מיכאל, מאיר שלו, א.ב. יהושע, דורית רביניאן, אורלי קסטל בלום, שירה גפן, דרור בורשטיין, יערה שחורי, אסף שור, מיכל גוברין, צרויה שלו, רובי נמדר, נגה אלבלך, תמר מרין, מתן חרמוני, שמעון אדף, ישי שריד, לאוניד פקרובסקי, דרור משעני, איימן סיכסק, אבן פלנברג, שהרה בלאו, נעה ידלין, ניר ברעם ואסף גברון; המשוררים רוני סומק, נועם פרתום ושלומי חתוכה; השחקנים סשה דמידוב ואורי הוכמן; המוסיקאים אהוד בנאי, ארקדי דוכין, יהלי סובול ותמר אייזנמן; האמנים יאיר גרבוז וגיא בן נר; הרב בני לאו; ועוד רבים אחרים.

פסטיבל הסופרים הבינלאומי החמישי
Nell Zink author photo credit Fred Filkorn

בין האירועים הבולטים בפסטיבל ניתן למנות מפגש ספרותי עם אהוד בנאי, חגיגות יום הולדת 90 לסופר סמי מיכאל; מפגשים של הסדרה הניו-יורקית הפרועה והמצליחה Happy Ending בהשתתפות סופרים, מוסיקאים ואמנים; "פוטו נצח" עם הסופר אלכס אפשטיין, שיקבל מבקרים בטחנת הרוח במשכנות שאננים ויהפוך אותם לדמויות בספרו החדש, אשר ייכתב במהלך הפסטיבל, מחווה ל"דון קיחוטה" לרגל 400 שנה למותו של מחברו, מיגל דה סרוונטס, תערוכה חדשה של יאיר גרבוז, בכורה חגיגית של האופרה לילדים "לילה בלי ירח", המבוססת על ספרם של אתגר קרת ושירה גפן, אירועי זוגות יוצרים עם תמר מרין ומתן חרמוני ועם יערה שחורי וגיא בן-נר; אירועי זוגות יוצרים לילדים עם מאיר שלו ואילת שדה ועם אתגר קרת ושירה גפן, סדנת כתיבה לבני נוער בנושא גיבורי-על בהנחיית גלית דהן קרליבך, סדנת קונג-פו עם אסף שור ודרור משעני; סיורים בהדרכת סופרים, סופרים מדברים על אמנות במפגשים במוזיאון ישראל. במהלך הפסטיבל יופעל במשכנות שאננים גן ספרים ובו ספרייה, חנות ובית קפה.

פסטיבל הסופרים הבינלאומי החמישי
לילה עזאם זנגנה. Marcelo Correa

מוטי שוורץ, מנכ"ל משכנות שאננים ומנהל הפסטיבל: "מרגש להיות בשלבים האחרונים לקראת פתיחת הפסטיבל, אירוע המוביל את זירת הספרות בישראל וקנה לו מקום של קבע וקהל המצפה לאורחים ולחידושים. הפסטיבל השנה יוצא מן הספרות גם אל דיון בענייני השעה והחברה על במה פלורליסטית ומכילה. אנו ממצבים את משכנות שאננים כבית לפעילות התרבותית הבינלאומית בירושלים, שבמסגרתה גם מתארחים יוצרים מכל העולם בתוכנית הרזידנסי של המקום."

לירן גולוד, המנהלת האמנותית של הפסטיבל: "הפסטיבל השנה מציג תוכנית רעננה ובלתי שגרתית בסימן של שיתופי פעולה בינלאומיים ושל עיסוק בצדדים הבלתי-ספרותיים בחייהם של הסופרים ובמרכיבים הבינתחומיים של יצירתם. לצד זאת יתקיימו גם פרויקטים מקוריים וחד-פעמיים שהופקו במיוחד עבור הפסטיבל, תוך שילוב של קולות חדשים ומרתקים מהארץ ומחו"ל.

התוכנית המלאה של פסטיבל הסופרים הבינלאומי החמישי
mishkenot.org.il/ writersfestival/contact
www.facebook.com/mishkenot
כרטיסים ניתן לרכוש במשרדי בימות, טל' 6226*, www.bimot.co.il

 

פסטיבל הסופרים הבינלאומי החמישי
Gary_head – Brigitte Lascombe

משתתפי הפסטיבל – סופרים מחו"ל

שלי אוריה (ארה"ב / ישראל) Shelly Oria
נולדה בלוס אנג'לס וגדלה בישראל. סיפורים פרי עטה ראו אור בכתבי עת שונים, ובכללם ה"פריז ריוויו". זכתה בפרסים שונים, ובהם פרס "אינדיאנה ריוויו" לסיפורת. אסופת הסיפורים הקצרים שלה, ניו יורק 1, תל אביב 0, שראתה אור בשנת 2014, זכתה במועמדות לפרס למבדה לספרות, בפרס גולדי ובפרס אדמונד וייט ליצירת ביכורים בסיפורת. אוריה היא עמיתת קרן מקדוול לשנים 2012 ו-2014 ומלמדת סיפורת במכון פראט, שם היא גם שותפה לניהול פורום הסופרים. ניו יורק 1, תל אביב 0 ראה אור בעברית בשנת 2015.

מאי ג'יה (סין) –   Mai Jia (China
מחברם של שבעה רומנים, שכמעט כולם עובדו לסדרות טלוויזיה וסרטים. במשך שנים רבות היה איש שירותי הביון הסיניים וכיום הוא אחד הסופרים המצליחים והמפורסמים בסין ונשיא איגוד הסופרים של מחוז ג'ג'יאנג. מאי זכה כמעט בכל פרס ספרותי אפשרי בסין, ובכלל זה העיטור הספרותי הגבוה ביותר, פרס מאו דון לספרות. ספריו נמכרו ביותר מחמישה מיליון עותקים בסין, וספרו מפוענח תורגם לעשרים שפות, בכללן גם עברית.

אניטה דסאי (הודו) –  Anita Desai (India
אניטה דסאי נולדה וגדלה בהודו. חיברה רומנים וסיפורים קצרים ובהם In Custody, שזכה לעיבוד קולנועי. דסאי, שהיתה מועמדת שלוש פעמים לפרס בוקר, זכתה בפרסים רבים על יצירתה, ובהם הפרס על שם ויניפרד הולטבי, פרס סאהיטיה של האקדמיה הלאומית ההודית למדעי הרוח על ספרה Fire on the Mountain, פרס הגרדיאן לספרות ילדים על ספרה The Village by the Sea, פרס ריבאלו על ספרה Baumgartner’s Bombay, פרס אלברטו מוראביה לספרות ומדליית בנסון מטעם האגודה המלכותית לספרות, בה היא חברה. בשנת 2014 זכתה בפרס פדמה בושאן, אחד הפרסים היוקרתיים ביותר בהודו. כיום מתגוררת בארצות הברית ומרבה לפרסם ב"New York Review of Books".

קיראן דסאי (הודו)- Kiran Desai (India
נולדה ב-1971 בהודו ולמדה בהודו, באנגליה ובארצות הברית. בשנת 2006 זכתה בפרס מאן-בוקר ובפרס הסיפורת של חוג מבקרי הספרים הלאומי של ארצות הברית על ספרה ירושה של אובדן, שהיה גם מן המועמדים לפרס אורנג'. הרומן הראשון פרי עטה, מהומה בגן הגויאבות, זכה בפרס בטי טראסק. שני הספרים ראו אור גם בעברית. דסאי מתגוררת כיום בניו יורק.

חואן גבריאל ואסקס (קולומביה)- Juan Gabriel Vásquez (Columbia
נולד בשנת 1973 בבוגוטה. פירסם קובץ סיפורים וארבעה רומנים. שניים מהם ראו אור בעברית: המלשינים וקול הדברים הנופלים, אשר זכה בפרס אלפאגווארה בספרד, בפרס גרגור פון רזורי באיטליה ובפרס אימפק דבלין. בקרוב יראה אור ספרו Reputations, אשר זכה בפרס האקדמיה הספרדית המלכותית. לצד זאת זכה בפרס על שם רוז'ר קאיווה, שבו זכו בעבר מריו ורגס יוסה ורוברטו בולאניו. ואסקס תירגם לספרדית יצירות מאת א. מ. פורסטר, ג'ון דוס פאסוס ואחרים. יצירותיו ראו אור בעשרים וחמש שפות ברחבי העולם.

פסטיבל הסופרים הבינלאומי החמישי
Desai Anita (c) Jerry Bauer

נל זינק Nell Zink
נל זינק נולדה בשנת 1964 בקליפורניה, ארה"ב, וגדלה בווירג'יניה. במשך השנים עבדה כבנאית, כמזכירה, כמלצרית, ככותבת טכנית וכמתרגמת. כיום היא בעלת דוקטורט בלימודי תקשורת. זינק נדדה בין וושינגטון, ג'רזי סיטי, פילדלפיה ותל אביב. בישראל הכירה את הסופר אבנר שץ ובין השניים התפתחה חברות ספרותית פורה. את הכותלי, ספרה הראשון, הוציאה לאור בגיל חמישים, בעקבות התכתבות עם הסופר ג'ונתן פרנזן ובעידודו. הספר זכה לשבחים רבים והופיע ברשימת מאה הספרים הטובים של ה"ניו יורק טיימס" לשנת 2014. בשנת 2015 היה הרומן השני שלה, Mislaid, בין שמונת המועמדים ל-National Book Award האמריקאי. באוקטובר 2016 יראה אור ספרה השלישי,Nicotine. זינק חיה בבאד בלזיג, סמוך לברלין, גרמניה.

אנתוני מארה (ארה"ב Anthony Marra (USA
מחבר רב המכר של הניו יורק טיימס קונסטלציה של תופעות חיוניות, אשר זכה בפרס חוג המבקרים על שם ג'ון לאונרד ובפרס בארנס אנד נובל לספר ביכורים והיה הספר הראשון בשפה האנגלית אשר זכה בפרס אתונה היווני לספרות. מארה זכה גם בפרס ברלין, במלגת כתיבה מטעם קרן גוגנהיים ובפרס וויטינג. מארה מלמד באוניברסיטת סטנפורד ומתגורר באוקלנד, קליפורניה.

קולום מקאן (אירלנד) Colum McCann (Ireland
נולד וגדל בעיר דבלין. מקאן הוא מחברם של שישה רומנים ושלושה אוספי סיפורים קצרים. הוא זכה בפרסים בינלאומיים רבים, ובכלל זה פרס הספר הלאומי בארצות הברית ופרס אימפק דבלין, שלל פרסים אירופיים ופרס הרומן הזר בסין לשנת 2010. הסרט הקצר "Everything in this Country Must", שנעשה על פי אחד מסיפוריו, היה מועמד לאוסקר. מקאן הוא אביר במסדר האמנויות והספרות של ממשלת צרפת ומשמש חבר באקדמיה האירית לאמנויות. יצירותיו ראו אור ביותר משלושים וחמש שפות. הוא ממייסדי Narrative4, ארגון בינלאומי ללא מטרות רווח, אשר מחבר בין יוצרים ומנהיגים צעירים ברחבי העולם במטרה להרבות אמפתיה ולנתץ סטריאוטיפים באמצעות התוודעות זה לסיפוריו של זה. מקאן מלמד בתוכנית לתואר שני בהאנטר קולג'. הוא מתגורר בניו יורק עם אשתו אליסון ושלושת ילדיהם.

רובי נמדר (ארה"ב) Ruby Namdar
 נולד בשנת 1964 בירושלים, למשפחה מצאצאי אנוסי משהד שבאיראן. נמדר הוא בעל תואר שני באנתרופולוגיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. פירסם סיפורים, ביקורות ספרותיות ותרגומים לעברית של שירה פרסית קלאסית. ספרו הראשון, חביב, זכה בפרס ספר הביכורים של משרד התרבות לשנת 2000. ספרו הבית אשר נחרב(2013) זכה בפרס ספיר. בחמש-עשרה השנים האחרונות הוא מתגורר בניו יורק, שם הוא מלמד ספרות עברית ויהודית.

אמנדה סטרן (ארה"ב) Amanda Stern
מחברת הרומן The Long Haul ואחד-עשר ספרי ילדים, שאותם פירסמה תחת שמות העט א. ג'. סטרן ופיונה רוזנבלום. כתבות פרופיל, מסות אישיות וראיונות פרי עטה ראו אור ב"ניו יורק טיימס", ב"ניו יורק טיימס מגזין" ובכתבי העת "Salon", "The Believer", ו"Interview". סיפורים קצרים פרי עטה אוגדו באסופות שונות. בשנת 2013 זכתה במלגה יוקרתית לכתיבת סיפורת מטעם קרן ניו יורק לאמנויות (NYFA). מאז שנת 2003 אוצרת ומנחה את סדרת ערבי ההקראות והמוסיקה שייסדה בניו יורק, Happy Ending. כיום עובדת על ספר העיון הראשון שלה. מתגוררת בברוקלין עם כלבתה ביזי.

פסטיבל הסופרים הבינלאומי החמישי
Anthony Marra – Smeeta Mahanti

לילה עזאם זנגנה (צרפת/איראן) – Lila Azam Zanganeh
נולדה בפריז להורים איראנים. למדה ספרות ופילוסופיה באקול נורמל סופרייר, ולאחר מכן עברה לארצות הברית, שם לימדה ספרות, קולנוע ושפות רומניות באוניברסיטת הרווארד. פירסמה ביקורות ספרות, ראיונות ומסות בכתבי עת שונים בארצות הברית ובאירופה, ובהם ה"ניו יורק טיימס", "פריז ריוויו", "לה מונד" ו"לה רפובליק". ספרה הראשון, The Enchanter: Nabokov and Happiness, ראה אור בעשר שפות. עזאם זנגנה דוברת שבע שפות ומכהנת כחברה בוועדת הביקורת של ארגון זכויות האדםInternational Rescue Committee ובוועד המנהל של ארגון Narrative4. בשנת 2011 זכתה בפרס על שם רוג'ר שטוק מטעם המרכז לסיפורת בניו יורק. חיה ויוצרת בניו יורק, שם היא שוקדת על ספרה החדש, A Tale for Lovers & Madmen.

חסוס קראסקו (ספרד) Jesus Carrasco
נולד בשנת 1972 בבדאחוז שבספרד. הרומן הראשון שלו, תחת כיפת השמים, הוכרז כספר השנה על-ידי חנויות הספרים במדריד ותרגומו להולנדית היה מועמד לפרס הספרות האירופאית בשנת 2014. הוא עתיד לראות אור בתשע-עשרה שפות ברחבי העולם ואף להפוך לסרט. קראסקו מתגורר כיום בסביליה ועובד כקופירייטר במשרד פרסום.

גארי שטיינגרט (ארה"ב) – Gary Shteyngart
נולד בלנינגרד וגדל בארצות הברית. לעברית תורגמו ספריו המדריך לרוסי המתחיל, אשר זכה בפרס סטיבן קריין ליצירת ביכורים בסיפורת, אבסורדיסטן וסיפור אהבה אמיתי עצוב במיוחד, אשר זכה בפרס בולינג'ר אוורימן וודהאוס לספרות קומית. בשנת 2014 ראה אור הממואר שלו, כישלון קטן, שתורגם לעברית גם הוא.

 

פורסם בקטגוריה כללי
תגובות פייסבוק