פסטיבל הפסנתר 2015

פסטיבל הפסנתר 2015-3
|

יותר מ-250 אמנים משתתפים בשישים מופעים שונים שלכולם מכנה משותף אחד – פסנתר. "הפסטיבל השנה הגיע לשיא של מופעים ושיא של אתרים והפך לפסטיבל המוביל והיוקרתי של העיר תל אביב יפו"

פסטיבל הפסנתר 2015-9-1
נורית גלרון. צילום: אריאל ואן סטרטן

מאת: צח אוריין-אוראץ'

פסטיבל הפסנתר של תל אביב, שהפך אחרי 17 שנה להיווסדו לאחד הפסטיבלים המרכזיים והמסקרנים בישראל, ממשיך להתבסס ולהתרחב והפסטיבל הקרוב מציע תכנית מגוונת ואטרקטיבית על יותר מ-250 אמנים משתתפים בשישים מופעים שונים שלכולם מכנה משותף אחד – פסנתר. גם השנה יערך הפסטיבל במוזיאון תל אביב לאומניות ובמתחם התרבות הצמוד ויציע שילובים מוזיקליים מעניינים ומסקרנים, עיבודים שונים ומופעים ראשוניים, ייחודיים ויצירתיים במיוחד. שילוב בן-דורי, המאפיין את הפסטיבל וכולל לצד אמנים ותיקים כמו שלום חנוך, המשתתף לראשונה בפסטיבל, נורית גלרון, ישראל גוריון, אלי מגן ואריאל זילבר גם אמנים חדשים או צעירים כפאר טסי, דנה איבגי, נסרין קדרי, אניה בוקשטיין, הקולקטיב ואפילו את הרכב המאטל-רוק הפרוע, אורפנד לנד בגרסת פסנתר מפתיעה.

פסטיבל הפסנתר 2015-9-2
אריאל זילבר. צילום: יח"צ

לזמרת הבלוז והרוק האנרגטית, סי היימן, תהיה זו הפעם הראשונה בפסטיבל – עד היום היא השתתפה רק במופעי החוצות שלו. "מבחינתי יש פה אמירה כי תמיד חששתי למלא אולמות וזה נראה היה לי מאד מפחיד, אבל היום, אחרי שנה וחצי מאז שחזרתי לבמות, ובגדול, עם מופע לפרצוץ המסכם 25 שנה שלי, זה רק התבקש שאתן את הגרסה האקוסטית שלי במופע נשמה, בלוז ומפוחית" מוסיפה היימן, שתארח בהקפת המקור שלי לפסטיבל את אחד מעמודי התווך של המוזיקה הים תיכונית, ישי לוי, לצד חיזוק מבטיח של סלעית להב באקורדיון. "עכשיו כשאני בגיל 55 אני  מקשטת את השנה בחלומות שתמיד רציתי להגשים, וזה אחד מהם" מוסיפה היימן.

פסטיבל הפסנתר 2015-9
סי היימן. צילום מירי נחמיאס

הצצה בתוכנית של ארבעת ימי הפסטיבל השנה מגלה, כי פסטיבל הפסנתר נוגע בכל הנישות של המוזיקה הישראלית – רוק, פופ, גאז, קלאסי, ים תיכוני, ראפ היפ הופ ומטאל – ואחד ההדגשים של מפיקי הפסטיבל הוא לתת במה ייחודית למופעים כמו זה המסקרן שהלחינה ומבצעת המוזיקאית המוכשרת, יסמין אבן, לשירים שחיברה המשוררת נטשה שלקוב, הלוקה בשיתוק מוחי ונאבקת בו בגבורה יוצאת דופן.

פסנתר פסטיבל
יסמין אבן. צילום: אריאל בשור

"יש בשירים שלה חיבור לעולם הפנטזיה, כאב, כמיהה לחופש ולחוסר תלות ובעיקר לאהבה" מוסיפה אבן.  את ההיכרות בין  אבן לשלקוב, המרותקת לכיסא גלגלים ופרסה ספר שירים ראשון, ערך המוזיקאי הרב-גוני, נתן סלור, המתארח במופע של אבן "נסיכי הלילה" יחד עם דן תורן, בני בשן ונעה פרתום. "זו הפעם הראשונה שאני מקדישה ערב שלם למשורר אחד ואני מאמינה כי יש כאן משהו מרגש במיוחד, בגלל שאני רואה בנטשה סוג של לוחמת" מוסיפה אבן.

פסטיבל הפסנתר 2015-4
שלום חנוך צילום: יח"צ

ספיישל מסקרן נוסף בפסטיבל הוא המופע המשותף של לשחקן-זמר עידו מוסרי, שרץ עם שיריו כבר עשר שנים,  והגיטריסט בסיבוב ההופעות הראשון שלו, ליאור פרלה, הכולל ביצועים אקוסטים, גרסאות כיסוי לשירים אהובים עליהם וגם  סיפורים וצחוקים. "קודם כל אנחנו חברים טובים ומי ששידך בנינו היא מיכאל מושנוב, שיש לו אינטואיציה מאד חזקה והוא צדק לגבי החיבור המוזיקלי בנינו " מוסיף פרלה, שהוציא אלבום ראשון משלו "תחת שמים אפורים". במופע שלהם "מוסרי ופרלה" הם מארחים את הראפר מושנוב, שביים את הקליפ "הלב הזה" של פרלה הזוכה לשלל צפיות, וגם את אביו, מוני מושנוב, המצטלם בימים אלה ביחד עם מוסרי לעונה השניה של תוכנית הסאטירה, "היהודים באים".

פסטיבל הפסנתר 2015-5
פאר טסי. צילום: יח"צ

רשימת האמנים המשתתפים השנה בפסטיבל עצומה, רב תרבותית ורב תחומית וכוללת הפקות מיוחדות לפסטיבל כמו "צד ב'" עם שלום חנוך, רונית שחר במחווה לג'וני מיטשל או ערב אקוסטי וחד פעמי של ניצן חורש והקט אאוט קלאב, מופעי בכורה והשקות כמו חשיפה לשירים החדשים של אסף אמדורסקי, מופע בכורה לאלבום החדש של דנה איבגי או דניאל קורן המארח את יוני בלוך, שיתופי פעולה מיוחדים כמו זה של שי צברי ומארק אליהו, דודי לוי המארח את מיקיאגי למפגש ראשון מאז "נוער שוליים" או המופע של אוהד חיטמן והצ'לן, יועד ניר, מופעי ציון דרך מיוחדים כמו זה של אורית שחף ותום פטרובר, המציין 20 שנה לאלבום של היהודים "מציאות נפרדת" עם הפסנתרן ערן מיטלמן.

פסטיבל הפסנתר 2015-6
אורפנד לנד. צילום: יח"צ
פסטיבל הפסנתר 2015-7
לירון ארמן. צילום: גוני ריקסין

מפגשים של שיחה, מוזיקה ומשחק על הבמה ובניהם "מה את שרה" עם נורית גלרון המארחת את רועי בר נתן ומפגש בין מוזיקה וחלל, "מסע בין כוכבים" עם שלמה גרוניך ופרופ' עודד אהרנסון, רצועת ילדים של הפסטיבל בשבת בבוקר וסדרה של מופעי אמונה ומוזיקה יהודית במרכז ברודט.

פסטיבל הפסנתר 2015-8
דנה איבגי. צילום: יח"צ
פסטיבל הפסנתר 2015
אסף אמדורסקי. צילום: יח"צ
פסטיבל הפסנתר 2015-2
קפה שחור חק צלם משה נחומוביץ'
פסטיבל הפסנתר 2015-1
שי צברי צילום: גאיה ס. טרטל

אחרי המעבר המוצלח של הפסטיבל אשתקד ממרכז סוזאן דלל למוזיאון תל אביב גולש השנה הפסטיבל העשיר לקריית פסטיבל הכוללת שמונה מתחמים שונים, גם מחוץ למוזיאון, כמו בית אריאלה, קאמרי 3 ומרכז ענב לתרבות ולראשונה יעלה הפסטיבל השנה מופע מיוחד מחו"ל של פיט קמבר, המוכר לרבים כ-SONIC BOOM. "הפסטיבל השנה הגיע לשיא של מופעים ושיא של אתרים והפך לפסטיבל המוביל והיוקרתי של העיר תל אביב יפו" מוסיף מנהל הפסטיבל, שאבי מזרחי, המנהל את מחלקת המופעים של עיריית תל אביב, מפיקת הפסטיבל.

 פסטיבל הפסנתר של ת"א, 21-24 באוקטובר

*צח אוריין-אוראץ', עיתונאי (מעריב), בלש היסטורי וחוקר
שורשי משפחות ("שורשים עם נשמה") ומרצה על גנאלוגיה.
צח אוריין-אוראץ' בפייסבוק מייל: zackoryan@gmail.com‏

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק