שלום חנוך

פסטיבל ישראל ירושלים 2015-8
|

פסטיבל ישראל ירושלים 2015 עובר השנה מתיחת פנים עם מנכ"ל (אייל שר) ומנהל אמנותי חדשים. איציק ג'ולי: "שווה לבוא, לטעום להתעמק בתוכן וגם אם לא כולם יאהבו הכל, אני בטוח שיעריכו". שיאו של הפסטיבל יתרחש דווקא בפתיחה כששלום חנוך יארח את אריות הגיטרה: יהודה פוליקר, דני סנדרסון וברי סחרוף

שלום חנוך

פסטיבל ישראל ירושלים 2015-7
"החזון שלנו הוא לפתוח צוהר לחומרים איכותיים" איציק ג'ולי. צילום: גדי דגון

מאת: צח אוריין-אוראץ'

כבר ממבט חטוף בתוכנית המופעים של "פסטיבל ישראל ירושלים 2015", ניתן להתרשם, כי הפסטיבל הקרוב (28.5-24.6), שהפך לשם נרדף לאמנות איכותית מהארץ ומהעולם, עומד להיות בראש אחר ושונה מקודמיו. העיצוב הגרפי של החוברת החדשה, ששבר את הלוק המסורתי של השנים האחרונות כמו גם הכותרת  "חדש" בעברית, אנגלית וערבית, מצליחים להעביר מיידית את המסר, כי השינוי הפרסונלי שעבר על הנהלת הפסטיבל בשנה החולפת יבוא לידי ביטוי גם בתכנים של המפעל התרבותי הוותיק והמוערך הזה.
"גדלתי על המסורת ארוכת השנים של פסטיבל ישראל, עם השיח האמנותי, השפה הבימתית המיוחדת שלו והאמנים שהוא מזהה בתחילת דרכם, ואת החזון של הפסטיבל אני גוזר מהתבוננות על נוף התרבות הישראלי ומהשאלה, מה אנחנו בפסטיבל עוד יכולים לתת ולהוסיף לקהל המקומי שצורך תרבות" מוסיף היוצר איציק ג'ולי, שניהל את להקת המחול יסמין גודר ויזם את הקמת בית הספר למשחק "מנוע חיפוש" וכעת הוא המנהל האמנותי החדש של פסטיבל ישראל הנערך זו השנה ה-54.

איציק ג'ולי: ההסתכלות שלנו היא מעבר ליוקרה ולדימוי ובעיקר אנו בוחנים, מה השתנה במרחב התרבותי בארץ ואיך הוא משתלב בתוך הדבר הזה

"החזון שלנו הוא לפתוח צוהר לחומרים איכותיים, פחות יום יומיים, שיש להם סגנון מאד מבוסס עם זווית מאד מיוחדת שאינם עולים על הבמה בנסיבות אחרות בגלל הריסק הגדול שלהם והציבור אינו יכול לחוות אותם" מפרט ג'ולי, שנבחר לתפקידו על ידי המנכ"ל הנכנס החדש של הפסטיבל, אייל שר. "כחדשים בתפקיד, אנחנו כנראה שואלים שאלות שכבר לא נשאלות על ידי מי שנמצא בתפקיד שנים רבות, כמו מה הייעוד והרלוונטיות של הפסטיבל או איך ליצור קשרים בינלאומיים. אלו לא דברים חדשים אבל צוות חדש מעורר אותם מחדש" מוסיף שר.

פסטיבל ישראל ירושלים 2015-2
"כחדשים בתפקיד, אנחנו כנראה שואלים שאלות שכבר לא נשאלות". אייל שר. צילום: זואי דניאל

הקשר בין ג'ולי, לבין שר, שהפיק את פסטיבל הקולנוע הבינלאומי בירושלים, החל סביב "הרמת מסך" כשג'ולי היה המנהל האמנותי שלו. "כשנכנסתי לתפקיד ערכתי פגישות רבות, שקלתי כל מיני מודלים ורציתי להבין איזה סוג של ניהול אמנותי מתאים לפסטיבל ואחרי השיחות המקיפות שהיו לנו האמנתי כי ג'ולי מביא תפיסת עולם קוהרנטית ומאד מוגדרת המתאימה למקום שאליו אנחנו צריכים לכוון תוך כדי שמירה על עוגנים ותיקים וטובים של הפסטיבל ובלי להפסיק להתכתב עם הקלאסיקה שלו" מוסיף שר.

שניהם מודעים לביקורת שנמתחת על הפסטיבל לאורך השנים, אם זה על התכנים האליטיסטים או הלא-מזרחים שלו ואם זה על המחירים, שהפכו השנה ל"חברתיים" או "שווים לכל נפש"

העובדה שהפסטיבל הינו גוף מסובסד, שאינו צריך לפעול רק על פי שיקולי עלות תועלת כמו אמרגן פרטי, הוא היתרון היחסי המרכזי שלהם, ובעידן של שינוי דמוגרפי בירושלים ועם ריבוי מרחבים אמנותיים  כמו המשכן לאמניות הבמה או מרכז סוזאן דלל בתל אביב המציעים פעילות דומה לאורך השנה כולה, האפשרות שלהם לבחור חומרים מסוגים שונים עדיין מייצרים גירוי אמיתי לעלות לירושלים. "אנחנו תמיד מגלים כי הקהל הישראלי סקרן ופתוח לחומרים חדשים ומסקנרים ומעכל אותו במהרה" מחמיא ג'ולי.

פסטיבל ישראל ירושלים 2015-4
מופע פתיחה. שלום חנוך. צילום: אורית פניני

המשימה להמליץ ולבחור, מה הכי מהנה, מסקרן ומרגש במיוחד מתוך השפע הגדול של 31 המופעים שהוא רקח אינה כה פשוטה, אך ג'ולי ממהר ומצביע על העבודה "יוליוס קיסר" של במאי האוונגרד האיטלקי הוותיק, רומיאו קסטלוצ'י, כמופע שאי-אפשר להתעלם ממנו. "אני נרגש מהעובדה שהוא סוף סוף מגיע לפסטיבל לראשונה עם קבוצת התיאטרון שלו, כי הוא במאי שעובד בצורה מאד מיוחדת ומאתגרת ומציע תיאטרון ויזואלי, חודר ומטלטל עם התערבות דרמטית ונועזת במחזה הנודע של שייקספיר, ומדובר באירוע אניגמטי ואין לקסטלוצ'י שום עניין ללטף לנו את מערך ההבנה המקובל שלנו כצופי תיאטרון" מתלהב ג'ולי. לכבוד המופע, המועלה בשפה האיטקלית ומלווה בכתוביות בעברית, עבר אולם הקונצרטים של ימק"א שינוי מקיף המתאים לשפה רבת הדימויים של הבמאי האורח עטור השבחים והפרסים.

פסטיבל ישראל ירושלים 2015-1
אופרטה. צילום: Refidim Junction

מצרפת תגיע לפסטיבל קבוצת התיאטרון "אילו הייתי יכול ללקק את ליבי" ותעלה עיבוד ליצירת המופת השנויה במחלוקת של מישל וולבק, "החלקיקים האלמנטריים" העוסקת בשאלות הנוגעות בזהות מינית, אישית וחברתית. הבמאי הצעיר, ז'וליאן גוסלין, העז לגעת ללא כל רשות בחומרים, שהורידו את וולבק לרדת למחתרת מאז פרסום הספר ולהתחבא מעין הציבור, ובמשך ארבע שעות המופע הוא נע בין קולנוע לבין תיאטרון תוך כדי שימוש בדימויים הזויים, ווידאו-ארט, מוזיקה ואופרת הרוק ומציג את סיפורם המטלטל של שני האחים, מישל וברונו, שאימם נטשה אותם לטובת החירות המינית שלה ומשקף דרך סיפור חייהם מהלך חברתי שלם, המתחיל בסערה המינית של שנות השישים ומסתיים בעידן הטכנולוגי המנוכר של היום. "עוד מופע שאסור להחמיץ המאפשר לנו התבוננות מרתקת על המיניות של הדור העכשווי" מוסיף גולי.

אייל שר: האמנתי כי ג'ולי מביא תפיסת עולם קוהרנטית ומאד מוגדרת המתאימה למקום שאליו אנחנו צריכים לכוון תוך כדי שמירה על עוגנים ותיקים וטובים של הפסטיבל ובלי להפסיק להתכתב עם הקלאסיקה שלו

את חובבי המחול ירגש קרוב לוודאי המופע של חלוצת המחול הפוסט-מודרני האמריקאית, טרישה בראון ושל להקתה TBDC, שתעלה שתי יצירות אייקוניות שונות, אחת הן בחללים השונים של מוזיאון ישראל, המדגימות מדוע הפכה האישה הראשונה שזכתה בפרס היוקרתי של קרן מקאתור לאגדה ולאחת האומניות שהצליחה למתוח את גבולות החול המודרני. "זו כנראה הזדמנות אחרונה לראות אותה במעין פרידה לא מדוברת" מהמר ומפתה ג'ולי.

פסטיבל ישראל ירושלים 2015-5
"ההסתכלות שלנו היא מעבר ליוקרה ולדימוי ". איציק ג'ולי. צילום: מל בריקמן

שלום חנוך

במופע הפתיחה עם שלום חנוך בברכת הסולטן (חמישי, 28.5) הוא יארח את יהודה פוליקר, דני סנדרסון וברי סחרוף, ובין 12 ההפקות המקומיות האחרות מציין ג'ולי את אופרת הרוק האוריינטלית החדשה "הילולה לאם" שחיברה חלוצת הפיוט, חביבה פדיה, המחברת בין קינה יהודית לרקוויאם נוצרי דרך עולם תפילות האשכבה במוזיקה היהודית הקלאסית, בהשתתפות דיקלה, פרץ אליהו, יעל דקלבאום, אסף תלמודי וכישרונות נוספים. מסע מוזיקלי מעניין אחר מפיק רע מוכיח בהשארת דמותו של זהר ארגוב על רקע חומות העיר העתיקה במוזיאון מגדל דוד עם מנעד רחב של אמנים כנינט, שי צברי ומאיה בלזיצמן. "הרצון כאן הוא ליצר אנסמבל מלוכד שמה שמניע אותו זה הרצון לחקירה מוזיקלית" מוסיף ג'ולי.

פסטיבל ישראל ירושלים 2015-3
תיאטרון רומיאו קסטלוצ'י." יוליוס קיסר". צילום: LUCA DEL PIA

אחרי 54 שנה פסטיבל ישראל הוא מותג חזק בארץ ובעולם ולאמנים רבים חשוב מאד להופיע במסגרתו. שר וגו'לי כמעט ולא נתקלו בסירובים של אמנים מחו"ל להופיע בפסטיבל (למעט להקתה של היוצרת הבלגית מיט וורלופ, שהודיעה על ביטול הופעתה עקב לחצים שהופעלו עליה) ולמעט  פסטיבל הילדים בחולון, הוא חוזר כולו לירושלים. בדרך להגשים את החזון המלא שלהם לפסטיבל עומד בעיקר גירעון גדול שהם ירשו. שניהם מודעים לביקורת שנמתחת על הפסטיבל לאורך השנים, אם זה על התכנים האליטיסטים או הלא-מזרחים שלו ואם זה על המחירים, שהפכו השנה ל"חברתיים" או "שווים לכל נפש" בזכות הנחות לסטודנטים, תושבי העיר וינועו בין 80-150 שקל ולא יעלו על 195 שקל. "ההסתכלות שלנו היא מעבר ליוקרה ולדימוי ובעיקר אנו בוחנים, מה השתנה במרחב התרבותי בארץ ואיך הוא משתלב בתוך הדבר הזה. שווה לבוא, לטעום להתעמק בתוכן וגם אם לא כולם יאהבו הכל, אני בטוח שיעריכו ויעברו כאן חוויה מהנה המיועדת לכולם" מבטיח שר.

שלום חנוך

*צח אוריין אוראץ', עיתונאי (מעריב), בלש היסטורי וחוקר שורשי משפחות ("שורשים עם נשמה") ומרצה על גנאלוגיה.
צח אוריין אוראץ' בפייסבוק  מייל: zackoryan@gmail.com‏

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

בעלים ועורך אחראי: אפי אליסי
Fashion Israel – מגזין אופנה של ישראל
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com
טלפון: 050-7368167
אינסטגרםfashionisrael.mag
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
הקבוצה שלנו בפייסבוק: Fashion Israel – מגזין אופנה של כולם!
דף עסקי: Fashion Israel
כתובת למשלוח: רח׳ בר כוכבא 1, דירה 1, רמת גן

תגובות פייסבוק