פרנסיסקו גויה במוזיאון ישראל

EFIFO. מגזין אמנות.
|

 

EFIFO. מגזין אמנות

לראשונה בארץ: מוזיאון ישראל יציג ציורי שמן של האמן פרנסיסקו גויה. הציורים יגיעו הישר מתצוגת הקבע במוזיאון הפראדו במדריד. הם יוצגו לצד יותר מ-100 הדפסים של האמן ויחשפו את חייו החצויים של גויה בין היום המואר והלילה האפל

10 בדצמבר 2016 עד 18 באפריל 2017
אוצרת: שלומית שטיינברג

EFIFO. מגזין אמנות.
EFIFO. מגזין אמנות. ילדים משחקים בחיילים 1779 Museo Nacional del Prado

מוזיאון ישראל יציג תערוכה מקיפה של פרנסיסקו גויה בתחומי הציור, הרישום וההדפס. התערוכה "מדריד של יום ולילה" תחשוף את המבקרים אל עולמו הפנימי של גויה, כפי שבאה לידי ביטוי ביצירתו המורכבת. מצד אחד, ציורים בהם שעות היום מהוות רקע להתרחשויות מלאות שמחת חיים המציגות את השפע, הטוב והעושר של בני המעמד הגבוה, ומצד שני חיי הלילה החשוכים והאפלים בין זונות ומכשפות. הביקור בתערוכה מזמן מסע לחיים במדריד הנעים בין העשירים לעניים בין האצולה לאספסוף ובין האור לחושך וזוועות האינקוויזיציה.

EFIFO. מגזין אמנות.
EFIFO. מגזין אמנות. Museo Nacional del Prado השימשייה 1777

פרנסיסקו גויה אשר נחשב למהפכן ומחדש בתחום הביקורת החברתית, ולאבי המודרניזם באמנות, נולד בשנת 1746 בפואנדטודוס שליד סרגוסה. הוא החל את דרכו בסדנא של פרנסיסקו באייאו וב-1789 התמנה להיות צייר חצר המלוכה. העבודות יאפשרו למבקרים לחוות את מרחב יצירתו של גויה גם במהלך מלחמת ספרד-צרפת, תיאור נושאים כגון יחסים בין נשים לגברים, בין אדם לחברו, בין הורים לילדיהם, ו-צביעות ושחיתות בחצר המלוכה. גויה היווה גורם משפיע על אמנים אקספרסיביים במהלך המאה ה-20 בעיקר בבואם לתאר את מלחמת העולם הראשונה והשנייה.

לצד 10 ציורי השמן שיגיעו ממוזיאון הפראדו במדריד, מחציתם נוצרו כמתווים לסדרות של שטיחי הקיר העצומים אשר עיטרו את ארמונותיו של יורש העצר הספרדי, לימים המלך קרלוס הרביעי, יוצגו כ-10 פריטים של אספנים פרטיים ממדריד וניו יורק, והסדרות הגרפיות העזות של האמן ובהם "זוועות המלחמה" ו"מלחמות השוורים".

EFIFO. מגזין אמנות.
EFIFO. מגזין אמנות. ציפורים מתות בסתר Museo Nacional del Prado

הסדרה "הקפריצ'וס" שתוצג במלואה, מותחת בעזרת 80 יצירות ביקורת צינית על החברה הספרדית באותם ימים של המאה ה-18. לצד עבודתו כצייר החצר והיכרותו הקרובה עם מנהיגי המדינה, גויה לא יכול להסתפק רק בציורים אופטימיים ורשמיים. הוא מותח ביקורת חריפה על האינקוויזיציה ומתאר את זוועותיה. יצירות הסדרה העמוסות במפלצות ובסיוטי לילה תוקפות את עליית האמונות הטפלות על חשבון ההגיון ואת הידרדרותה המוסרית של החברה.

 

 

התערוכה תלווה בקטלוג בעברית ובאנגלית, שנכתב על ידי אוצרת התערוכה במוזיאון וע"י ד"ר מנואלה מנה ממוזיאון הפראדו במדריד, חוקרת בעלת שם עולמי בתחום. מדריך קולי יעמוד אף הוא לרשות הקהל. התערוכה נערכת לרגל חגיגות 30 שנות יחסי קשרי חוץ ותרבות בין ישראל וספרד.

מוזיאון ישראל, ירושלים
אתר המוזיאון: http://www.imj.org.il/

פורסם בקטגוריה אופנה
תגובות פייסבוק