נירה לב

נירה לב03
|

קניון רמת אביב:  "אחות לבי, פרידה" – נירה לב

תערוכת מחווה לפרידה קאלו, שהאמנית הציירת נירה לב מכנה אותה: "אחות לבי", והיא חברתה הדמיונית איתה היא משוחחת בינה לבינה וגם משלבת את דמותה ברבים מציוריה.

מאת: מערכת המגזין

נירה לב, מהאמניות הנאיביות הבולטות בישראל, נולדה בחיפה בשנת 1940, היא עבדה במחלקת התרבות בעיריית חיפה. נירהלב למדה לימודי אמנות אמנות אצל הציירים, צבי מאירוביץ וזאב ישכיל, ובמכללה האקדמית לחינוך גורדון בחיפה.
היצירה  של קיבלה השפעות מאמנים שונים אך יותר מכל מפרידה קאלו אליה הרגישה לב קשר יחודי עדי כדי שהיא כינתה אותה "חברתי הדמיונית". נירה לב השתתפה והציגה בתערוכות קבוצתיות בגלריות ומוזיאונים בישראל, רוסיה וספרד, ומלבד תערוכה זו, הציגה עד היום ארבע תערוכות יחיד, בירושלים ובחיפה.
נירה לב נולדה בחיפה של טרם קום המדינה, נוצרת בזיכרונה את המראות, הטעמים והריחות של תקופת ילדותה. התערוכה הנוכחית היא מעין געגועים ונוסטלגיה לתקופה שחלפה מן העולם, לארץ ישראל הישנה והטובה, עם התום וחדוות היצירה, עם אנשים המסתפקים במועט ושמחים בשמחת הזולת.

נירה לב: "בחלומי אני מהלכת בהדר הכרמל ומגיעה לרחוב הילל 3 לבית שבו גדלתי, מחפשת את נירה הקטנה, את ילדותי המאושרת. אני מתבוננת בבתים שמסביב וזוכרת את צהלות השכנות המשוחחות זו עם זו, תוך שהן חובטות בשטיחים, מרפסת מול מרפסת. אני נזכרת ביום הכביסה- החגיגה הגדולה- כאשר ג'מילה הכובסת מולכת על הכביסה הרוחשת בסיר ענק ושירת הפרימוס, ריח העמילן והניקיון גורמים לי לשיכרון חושים".

"אחות לבי, פרידה" - נירה לב-1
Youth movement campfire נירה לב

ציוריה של לב כוללים זיכרונות מציאותיים ודמיוניים המתערבבים למערך רגשי, צבעוני וצורני סבוך, הנראה פשוט לצופה המזדמן, אך הוא מורכב ומלווה בייסורי עשייה. סגנונה ילדי, מודרך על ידי אמת פנימית, ולא חשובה לה הפרספקטיבה, היות ולא מעניין אותה לרשום "נכון". באחד מהניסיונות שלה ציירה דג שעף בשמים "ופתאום הבנתי שעל הבד אני יכולה לעשות כל מה שבא לי". היא מקפידה על פרטים ודקויות בציוריה וממלאת אותם בחפצים רבים. הבית והמשפחה מקבלים פינה חמה ונוסטלגית בציוריה של לב: אמא מכינה קציצות טעימות עם מטחנת הבשר, במטבח מלא כל טוב וירק; התארגנות משפחתית סביב ארון הקרח שנזל על רצפת המטבח המרוצפת שחור-לבן; ארוחה עם גפילטע פיש שמתחילה בהבאת קרפיון חי הביתה, ממשיכה בטבילתו באמבטיה ומסתיימת בהגשת "הגפילטע" לשולחן ערוך ומקושט; חגיגה של משפחה וחברים על גג הבית הפתוח לשמיים, עם הרדיו המנגן ברקע, הקלפים על השולחן, ואמא מגישה פרוסות אבטיח וגזוז.

"אחות לבי, פרידה" - נירה לב
gina. נירה לב

נירה לב: "בהיותי במקסיקו-סיטי ביקרתי בבית כחול ובו פגשתי את ציוריה, והוקסמתי מכשרונה ומאישיותה המיוחדת של פרידה קאלו. זה היה מפגשי הראשון עם דמותה. קודם לכן לא הכרתיה למרות שגדלתי בבית שעל קירותיו היו תלויים ציוריו של דייגו ריברה, בעלה. שוטטתי בין חדרי הבית אפופה בתחושה מסטית ומשיצאתי אל הגן חשתי התרוממות רוח כאילו פגשתי כבר אי פעם אשה זו. פגשתי ציורים המבטאים חיים קשים , כואבים אך מרתקים. פגשתי דמות של אשה יפיפיה, נכה ואמיצה בצורה יוצאת דופן שמתה בעודה צעירה כל כך. דמותה חדרה לנבכי נפשי ומשחזרתי לארץ , התחלתי ללמוד אודותיה ולאט לאט היא החלה להופיע בעבודותיי".

אוצרת : איילת אמוראי-בירן

קניון רמת אביב בתל אביב, איינשטיין 40 רמת אביב
גלריית "החלונות המוזיאליים", על הקיר החיצוני של קניון רמת אביב, בין "ארקפה" ל"סופרפארם".
בין התאריכים 2/6/2015-30/6/2015

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

בעלים ועורך אחראי: אפי אליסי
Fashion Israel – מגזין אופנה של ישראל
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com
טלפון: 050-7368167
אינסטגרםfashionisrael.mag
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
הקבוצה שלנו בפייסבוק: Fashion Israel – מגזין אופנה של כולם!
דף עסקי: Fashion Israel
כתובת למשלוח: רח׳ בר כוכבא 1, דירה 1, רמת גן

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק