דנה ברגר. רומן אישי

ראיון אישי עם דנה ברגר. אפיפו מגזין. צילום: אוהד רומנו
|

דנה ברגר לא מתגעגעת, טוב לה. 20 שנה חלפו מאז ימי רוקסן. במקביל למופע החדש שייצא בעקבות 'מתנות של זמן', האלבום החדש שלה, היא תנחה סדנאות כתיבה בבית הספר לכתיבה של נבו אשכול ואורית גידלי

מאת: אפי אליסי

ראיון עם דנה ברגר
"מיציתי את הרווקות של הרוקרית". דנה ברגר. צילום: אוהד רומנו

"כל יום אני בוחרת בך לאהוב, קולות השדים הישנים לא מגיעים אליי עוד, וזה לא שהם לא מתקרבים לפתות. זו אני, כנראה התרחקתי ממה שהיה חסר לי, וגרם לי לבכות. היום כבר צחקתי". 'מתנות של זמן' שיר הנושא שכתבה רונית שחר לאלבום החדש של דנה ברגר, מכיל בתוכו חיים שלמים של אשה שבחרה לקבל את מתנות החיים שניתנו לה, ולחבק אותם באהבה. הזוגיות, הילדים, היצירה והמוזיקה. ברגר מרגישה עם עצמה טוב מתמיד. "היום אני רוקדת את החיים, יש בי היכולת להבין צדדים בנשמה שלא ראיתי אז".

בימי 'צוק איתן' נחת באיזור ההררי בו חיה ברגר עם בן זוגה וילדיהם, טיל שזיעזע אותה, החוויה המטלטלת הזו פתחה צוהר חדש בעולם היצירה, ודנה החלה לכתוב לראשונה בחייה פרוזה. "זה יצא ממני פתאום, פרץ של כתיבה חדשה, אני עדיין לא יודעת מה ייצא מזה". דנה שתנחה סדנת כתיבת שירים (ראו למטה) בבית הספר לכתיבה של הסופר נבו אשכול, תיקח חלק כתלמידה במקביל לתלמידה ב'סדנות הבית'. "אני הולכת להיות תלמידת הפרוזה של אשכול, זה מרגש אותי. עד כה כתבתי מהבטן, כעת אקבל כלים לכתיבה נכונה".

נבו אשכול.
"המפגש עם נבו היה מהדברים המשמחים שקרו לי. חלקנו יחד במה בערב הזוי בשבוע הקריאה העברי. הוא דיבר על גיבוריו, אני שרתי את שירי. החיבור ביננו היה מיידי ונפלא. חיפשנו איך לעשות דברים ביחד ומצאנו".

סדנאות כתיבה אינם חדשים לברגר. לפני שלוש שנים החלה להתנדב ב'רוח נשית', עמותה לנשים נפגעות אלימות, שם ייסדה סדנת כתיבה, בהמשך קיימה סדנאות בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב, מכללת ספיר, המכללה האקדמית קרית אונו, הד-בית הספר למוזיקה ועוד. סך הכל כ-15 סדנאות בנות 6-10 מפגשים. "המפגשים בסדנאות נותנים לי המון. החיבור עם האנשים במפגשים האינטימיים מרוממים ומפרים. באחד הסדנאות ('להיות נערה'-בעיר בת ים), לקחתי טקסט שכתבה נערה בת 15, הלחנתי אותו והכנסתי לאלבום שלי".

אין כוכבות במדינה, יש סלבריטאיות. מבחירה אני לא עובדת בזה. לאורך השנים היו אין ספור הצעות. אולי הסירוב להן עלה לי בקריירה גדולה יותר. אבל אני לא מודדת את הקריירה שלי במספרים

תלמדי אותי לכתוב פזמונאות.
"החיים הם החומר הכי טוב לכתיבה. תתייחס לחיים כאל טריגר לכתיבה, תביט על הגשם, על הזקנה שיושבת בתחנת אוטובוס או תנסה להזכר בריב שהיה לך עם בן הזוג, הכי חשוב, להיות כל הזמן בהתבוננות".

ואת?
"הזמן הביא איתו שינויים בנושאים, המבנה של שיר 'בית פזמון בית', לא השתנה. באופן כללי הרבה יותר קל להלחין פזמונים".

ובכל זאת בדיסק החדש אין כמעט טקסטים שלך.
"בשנים האחרונות הייתי הרבה יותר פוריה בהלחנה. זכיתי לקבל מטובי הכותבים בארץ טקסטים שכתבו עבורי, חלקם חברים טובים שלי, אנחנו משחקים בהחלפות. מעבירים מאחד לשני טקסטים ולחנים".

דנה ברגר מתראיינת לאפיפו מגזין
"אני כמו שקדי מרק". צילום: אוהד רומנו

20 שנה מפרידות מהאלבום הראשון שלה שנשא את שמה, ל'מתנות של זמן', האלבום השמיני של ברגר שיצא בספטמבר בהפקתו של יוסי פיין, "תענוג ענק". מאיר גולדברג, צרויה להב, דן תורן ואיתי פרל, שותפה לאלבום הקודם, שכתבו לברגר טקסטים, יתארחו בסדנת הכתיבה החדשה. "מבחינתי זו חגיגה גדולה, כיף גדול לשתף פעולה עם כל האנשים האהובים שעובדים איתי". דנה מספרת שהיא לא ממש מתגעגעת. "טוב לי היום במקום בו אני נמצאת. לא הייתי הולכת אחורה. מיציתי את הרווקות של הרוקרית. אולי, אם ניתן היה לחזור אחורה בזמן לימים של וודסטוק ושנות ה-60, יכול היה מעניין לחוות את התקופה הזו". בשנים האחרונות מופיעה דנה בנוסף להופעות הרגילות שלה במופע אינטימי עם כנרית בשם מיקי. "אני, מיקי וכינור". המופע הבא שלה (זאפה הרצליה) שגם אותו מפיק פיין, יכלול רפרטואר של כל השירים האהובים שלה מכל הזמנים, ושירים מהאלבום החדש שקיבלו במה חמה ומחבקת בפסטיבל הפסנתר האחרון. עוד לפני המופע החדש העתיד לצאת עם הנגנים המלווים אותה לאורך הקריירה הארוכה, תצא ברגר להופעות מול ישראלים בניו יורק. "אני כמו שקדי מרק עבורם, הם צמאים לזה. סוג של סופגניה. חנוכה נו".

מבחינתי כל יום הוא נס, אני שומרת על הזוגיות שלי. לי לא היתה משפחה רגילה עם עם אמא ואבא. זה כיף גדול שיש פרטנר אמיתי לזוגיות. כולם מסביבנו מתגרשים

20 שנה רוקסן.
"אני עדיין אותה ילדה בתוכי. אני שונה בהמון מובנים, הרבה דברים זזו ובעיקר השתפרו. הקהל שלי גדל איתי. כשהתחלתי ברוקסן, הם היו בני 20. ורובם, כמוני, הקימו משפחה ועשו ילדים. יש קשר יפה בין החיים שלי לחיים של הקהל שלי. החומרים שאני מתעסקת איתם היום, מתכתבים עם הקהל הזה שמלווה אותי לאורך הקריירה. חשוב כל הזמן להתחדש ולתת לנפש לגדול. זה היה מאוד מדאיג אם לא הייתי עושה את זה".

http://youtu.be/t1rfQiFJVW0

קריירה.
"אין כוכבות במדינה, יש סלבריטאיות. מבחירה אני לא עובדת בזה. לאורך השנים היו אין ספור הצעות. אולי הסירוב להן עלה לי בקריירה גדולה יותר. אני לא מודדת את הקריירה שלי במספרים. אני מוזיקאית, ואני מקפידה על זה. אני מרגישה שהצלחתי. יש לי את המקום שלי, קהל שהולך איתי, אני כבר לא נלחמת. מבחינתי, הצלחה היא לעשות ולהתפרנס ממה שאתה אוהב, ומה שחשוב באמת זה להתרכז בעשייה ולהופיע. זו המהות, כל השאר לא מעניין. החמצה? אין לי תחושה כזו. ההיפך".

אומרים שהיה פה.
"אני לא יודעת להגיד, תמיד יש נטייה לחשוב שפעם היה טוב יותר. ההרגשה היא שהיום יש פחות מקום לאיכות. הטלוויזיה ברובה רדודה, ההשפעה הזו ניכרת בהלך הרוח הכללי. אין לי עצבים לטפשות. המהות מחזקת אותי ולא הסכמתי לשתף פעולה עם הרדידות. אני לא שם".

"תחזרי אליו, כי הזמן עובר, ואת לא נהיית צעירה יותר, תחזרי אליו תאמיני לי, לא יהיה לך טוב במקום אחר" ('תחזרי אליו' שכתב איתי פרל ל'מתנות של זמן')
"מבחינתי כל יום הוא נס, אני שומרת על הזוגיות שלי. לי לא היתה משפחה רגילה עם עם אמא ואבא. זה כיף גדול שיש פרטנר אמיתי לזוגיות. כולם מסביבנו מתגרשים. אני מאמינה שמעמד האישה שהתחזק, הביא נשים למקום בו הן כבר לא פוחדות לפרק את החבילה. אני לא הייתי מוותרת על חיי משפחה בשום מצב. בלעדיהם לא הייתי. המשפחתיות נתנה לי את היכולת ליצוק לתוך היצירה חיות ותשוקה. ההופעות, הבמה והקריירה נותנות לי את השקט, ומפרות המשפחתיות. הכל יחד נותן לי עולם שלם ועגול".


סדנה לכתיבת שירים מולחנים


בית הספר לכתיבה של אשכול נבו ואורית גידלי*
מנחה: דנה ברגר

דנה ברגר תנחה סדנאות כתיבה בבית הספר של הסופר נבו אשכול
"מפגשים אינטיימים" דנה ברגר

 

מנחים אורחים: מאיר גולדברג, צרויה להב, דן תורן, איתי פרל
הסדנה בת 10 מפגשים.
הסדנה הראשונה תפתח ב-30.11.14
שעות: 19:30-22:30
מקום: הסטודיו של סדנאות הבית, רחוב נועם 2, יפו.
תנאי קבלה: שליחת שיר פרי עטכם.
מחיר: 2,000 שקל.
להרשמה לסדנה:  sadnaothabait@gmail.com

*אחרי שלימדו מעל 1,000 איש, והביאו לעולם הספרות 30 סופרות וסופרים, פותחים בימים אלה הסופר אשכול נבו והמשוררת והסופרת אורית גידלי, את 'בית הספר לכתיבה' והופכים את 'סדנאות הבית' למיזם כתיבה ארצי. הסדנאות מתרחבות עם מורים-סופרים נוספים (בוגרי הסדנאות של אשכול ואורית), אשר עברו הכשרה על ידם לקראת פתיחת בית הספר. בעבר למדו בסדנאות הבית כ-80 תלמידים בשנה, פתיחת בית הספר תאפשר ליותר אנשים לקחת חלק בלימודי הכתיבה, ועדיין, מבטיחים נבו וגידלי לשמר את הפורמט האינטימי.

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

בעלים ועורך אחראי: אפי אליסי
Fashion Israel – מגזין אופנה ישראלי
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com
טלפון: 050-7368167
אינסטגרם: fashionisrael.mag
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
הקבוצה שלנו בפייסבוק: Fashion Israel – מגזין אופנה של כולם!
דף עסקי: Fashion Israel
כתובת למשלוח: רח׳ בר כוכבא 1, דירה 1, רמת גן

פורסם בקטגוריות אופנה, כתבות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק