שי יחזקאלי. בשבחי מפולת

מגזין אמנות, שי יחזקאלי. בשבחי מפולת-1
|

מגזין אמנות

מוזיאון תל אביב לאמנות: פרס רפפורט לאמן ישראלי צעיר, 2015: ״בשבחי מפולת״. תערוכה לאמן שי יחזקאלי

אירוע הפתיחה: יום שלישי: 29 בנובמבר 2016 – בשעה 20:00
אוצרת: ענת דנון סיון

מגזין אמנות, שי יחזקאלי. בשבחי מפולת-4
מגזין אמנות. שי יחזקאלי: ״בשבחי מפולת״. אינדק אדום, 2015

התערוכה של שי יחזקאלי, זוכה פרס רפפורט לאמן ישראלי צעיר לשנת 2015, מציגה ציור עכשווי, ישראלי וים-תיכוני. הציורים פורשים מערכת סמלים עשירה, המבוססת על אלמנטים דתיים. חלקי תפילה ומוטיבים יהודיים, לצד מזבחות נוצריים ואדריכלות מוסלמית, דימויים נוצריים מימי הביניים ושופרים מעל מסגד אל-אקצה, משמשים בערבוביה בציורים, כרקע לדיוקנו של האמן, המוצג כנלעג, חלש ונוירוטי.

מגזין אמנות, שי יחזקאלי. בשבחי מפולת-
מגזין אמנות. שי יחזקאלי: ״בשבחי מפולת״. Kad and Hamsa Painting, 2015

הציור של שי יחזקאלי מעיד על עצמו כעל נודד נצחי. אחד הגלגולים הבולטים בעבודותיו הוא גלגולו של הדיוקן העצמי. לעיתים הוא מופיע בדמות היהודי הנודד, עוטה זקן וכובע מחודד וקושר עצמו לזהות היהודית הגלותית. יחזקאלי מחבר את דמותו של היהודי הישן לדמות הצייר המזוקן, "היהודי החדש" העסוק במלאכת הציור או בהתבוננות – מהורהר וחסר אונים, או זדוני ויצרי. בדיוקנאות עצמיים אחרים שי יחזקאלי, מופיע כראש קירח בעל אף ארוך המזכיר את דימוי הסמיילי.

מגזין אמנות, שי יחזקאלי. בשבחי מפולת-2
מגזין אמנות. שי יחזקאלי: ״בשבחי מפולת״. פסול חיתון, 2016

הדימויים המופיעים בציורים הם תמיד, בניגוד לחוקי הלוגיקה, גם וגם: כד הוא גם ראש, תקיעת שופר היא הוצאת לשון או עישון מקטרת ושערי השמים הנפתחים בציור הם בה-בעת, האדמה שנשמטת.

מגזין אמנות, שי יחזקאלי. בשבחי מפולת-3
מגזין אמנות, שי יחזקאלי. בשבחי מפולת. תקיעה גדולה 2015

דימוי מרכזי בציוריו של שי יחזקאלי הוא הכד המופיע הן ביחס לארכיאולוגיה מקומית בצל הסכסוך, והן ביחס לציור עצמו – ככלי קיבול המטמיע השפעות אמנותיות ותרבותיות שונות. בשנים האחרונות שי יחזקאלי מצייר אטיודים מהירים, על גבי כלי חרס פגומים, המצביעים על הכישלון כנקודת מוצא חדשה לציור העכשווי. על אחד מכלי החרס מופיעים שני עצי דקל וביניהם הכיתוב "סימבוליזם מקומי בעד ונגד" – קריצה הומוריסטית לשאלת השייכות, שמנסח הציור המתחבט של שי יחזקאלי.

מגזין אמנות, שי יחזקאלי. בשבחי מפולת-5
מגזין אמנות. שי יחזקאלי: ״בשבחי מפולת״. ללא כותרת חמישה ראשים, 2015

מוזיאון תל אביב לאמנויות
אולם מיזנה-בלומנטל-האגף ע"ש מרק ריץ' וגבריאלה ריץ'-הבניין הראשי
25.3.17-30.11.16

פורסם בקטגוריה אופנה
תגובות פייסבוק