שש כנפיים. איתן דור-שב

שש כנפיים - איתן דור-שב-1
|

וָאֶרְאֶה אֶת-אֲדֹנָי יֹשֵׁב עַל-כִּסֵּא רָם וְנִשָּׂא וְשׁוּלָיו מְלֵאִים אֶת-הַהֵיכָל. שְׂרָפִים עֹמְדִים מִמַּעַל לוֹ, שֵׁשׁ כְּנָפַיִם שֵׁשׁ כְּנָפַיִם לְאֶחָד: בִּשְׁתַּיִם יְכַסֶּה פָנָיו וּבִשְׁתַּיִם יְכַסֶּה רַגְלָיו וּבִשְׁתַּיִם יְעוֹפֵף

״שש כנפיים / כמו חזיונות מקרא״, היא תערוכת היחיד הראשונה של איתן דור-שב

 

שש כנפיים - איתן דור-שב-2
יקיצת שמואל – פסטל רך על נייר 2015, 3.80×1.60 מטר: "וּשְׁמוּאֵל יָרֵא מֵהַגִּיד אֶת-הַמַּרְאָה אֶל-עֵלִי"

״שש כנפיים-כמו חזיונות מקרא״: איתן דור-שב
אוצרת: ורה פלפול
בית האמנים, תל אביב
SIX WINGS / Biblical Anthologies – Ethan Dor-Shav

 

שש כנפיים - איתן דור-שב-5
דוד וגוליית – פסטל רך על נייר 2016, 3.60×1.60 מטר: "וַיַּבֵּט הַפְּלִשְׁתִּי וַיִּרְאֶה אֶת-דָּוִד, וַיִּבְזֵהוּ: כִּי-הָיָה נַעַר וְאַדְמֹנִי עִם-יְפֵה מַרְאֶה"

 

"שש כנפיים", שם התערוכה, לקוח מדמות מלאכי-עליון ב"מעשה המרכבה", החזיון הצורני היחיד של האל במקרא.
דמויות ארוכות גפיים, מפותלות וגרומות מאכלסות את ציוריו. הדמויות צבעוניות, מתפרסות על המצע הציורי במנחי גוף בלתי אפשריים אנטומית, כמו נמצאות הן בעיצומו של ספק מחול סוער, ספק מעוף מרהיב. חלק מהן מכונפות. הכנפיים, מייצגות עבורו את המימד המטאפיסי של הגיבורים ושל החזיונות המטופלים ביצירתו, ולטענתו והם קיימים בכולנו.
את חלל התערוכה מאכלס מספר עבודות מצומצם. כל אחת מהן מיתמרת לגובה של כמעט 4 מטרים ומתפרסת על רוחב של מטר ושישים. עבודות הענק הללו מבוצעות כשהנייר העבה והטוב פרוס על ריצפת הסטודיו והאמן מצייר בפסטל רך, כשהוא עומד על המצע. תהליך העבודה טוטאלי ופיזי, במהלכו דור-שב עובד עם רקדנים מקצועיים כמודלים. זהו מחול של האמן על הנייר ושל האמן סביב הרקדן ולהפך.
שמות העבודות מסגירות את העיסוק האובססיבי בתימות מקראיות: "איוב ואשתו", "יונה בבטן הדג", "דויד וגולית", "חלום יעקב", ""קין והבל" ונוספות. דור-שב מתכתב בצורה ביקורתית וחריפה עם קלאסיקות וקונבנציות סנטימנטליות של ציורי התנ"ך, ומשליך אותן במודע. הוא יורד לעומק מטפיסי, ייצרי וסוער של החוויה התנ"כית, כיוון שלדבריו 'לא תיתכן פסטורליה בעת חזיון של מלאך'…

 

שש כנפיים - איתן דור-שב-4
אדם וחוה – פסטל רך על נייר 2016, 3.80×1.60 מטר: "וַיַּפֵּל ה׳ אֱלֹהִים תַּרְדֵּמָה עַל-הָאָדָם… וַיִּקַּח אַחַת מִצַּלְעֹתָיו"

 

איתן דור-שב

יליד ניו יורק, בן 50, אמן אוטודידקט ולהגדרתו שומר שבת. הוא מצייר שנים רבות וזו לו תערוכת היחיד הראשונה. הוא למד פילוסופיה של המדעים והרעיונות בתוכנית הבינתחומית לטיפוח מצויינות באוניברסיטת תל אביב, ולאחר מכן היה עמית מחקר במרכז שלם בירושלים. במסגרת המרכז פרסם סדרת מאמרים בנושא המטפיזיקה של התנ״ך, נושא שמרתק אותו ומהווה את הבסיסליצירתו העכשווית. הציור של דור-שב הוא כר פורה ומלא תגליות החושף אינטגרציה של זהות מינית, אמנותית, דתית ומיסטית.

 

 

שש כנפיים - איתן דור-שב
ההזמנה לתערוכה ״שש כנפיים״ – איתן דור-שב

 

 

פורסם בקטגוריה כתבות אופנה
תגובות פייסבוק