תערוכת אופנה: ירון מינקובסקי

בתמונה: ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: אלדד מאסטרו
|

ירון מינקובסקי, מבכירי מעצבי האופנה של ישראל. בתערוכה רטרוספקטיבית. 30 שנות יצירה למלך ההוט קוטור והסברובסקי: ומהי השמלה החשובה לו? ׳אלף לילה ולילה׳: זאן פול גוטיה בא במיוחד לחפש אותי ואמר לי שהוקסם מהבגד״

 

בתמונה: ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: רן יחזקאל-3
ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: רן יחזקאל

 

ירון מינקובסקי. ״רוקם החלומות״ – שלושים שנות יצירה של עיצובי אופנה ושמלות אייקוניות. ״גלריית המשכן-בית מאירוב״, חולון. (11.9.17 – 4.11.17)

אוצרת: אילנה כרמלי לנר

 

בתמונה: ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: רן יחזקאל7
ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: רן יחזקאל

 

מאת אפי אליסי

התערוכה "ירון מינקובסקי-רוקם החלומות" מציגה ציוני דרך מרכזיים לאורך 30 שנים בהן ירון מינקובסקי, מבכירי מעצבי אופנת העלית בישראל. הדגמים השונים שיוצגו בתערוכה על ציר זמן של עבר, הווה, עתיד. המבקרים בתערוכה יקבלו  הצצה למשנתו העיצובית של ירון מינקובסקי שהדגמים השונים שהוא עיצב ויצר נמצאים על קו התפר שבין אופנה לאמנות. הדגמים שעונים על הגדרת "הוט קוטור" מאופיינים בגזרה מוקפדת, בדים איכותיים, גימור מושלם ויחד עם זאת עונים על הציפיות מיצירת אומנות: יצירותיו מרגשות, מפתיעות ומעמידות באור חדש את כל מה שידענו על יחסים בין צורה, צבע, טקסטורה, בדים, גזרות ומה שביניהם.

 

בתמונה: ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: רן יחזקאל
ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: רן יחזקאל

 

במסגרת התערוכה יוצגו דגמים ופרטים מקולקציות אייקוניות בהן: "אלף לילה ולילה" שהוצגה לראשונה בשנת 1989 ביריד האופנה איגדו בדיסלדורף וזיכתה את ירון בפרס המעצב הצעיר הטוב באירופה לשנת 989-1 בקטגורית שמלות ערב. הקולקציה נעשתה מבדי לייקרה קטיפה בצבעוניות חזקה ששילבו בתוכם רקמות בוכריות, שנגזרו ממפות וכיסויי מיטה שנרכשו בשוק הפשפשים ביפו. כעבור שנתיים בשנת 1991 הזמרים אורנה ומשה דץ לבשו בגדים מהקולקציה בעת  שייצגו את ישראל בתחרות האירוויזיון עם השיר "כאן".

 

בתמונה: ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: רן יחזקאל-2
ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: אלדד מאסטרו

מהי השמלה אליה אתה הכי מחובר רגשית?

ירון מינקובסקי: ״שמלה מקולקציית ׳אלף לילה ולילה׳. בשנת 1989, בהיותי סטודנט שנה רביעית בשנקר, ראיתי מודעה המזמינה סטודנטים להשתתף בתחרות סטודנטים בדיסלדורף שבגרמניה. שלחתי טופס השתתפות בליווי סקיצות, ולאחר שבועיים קיבלתי הזמנה כולל כרטיסי טיסה ואירוח. הבגדים היו צריכים להיות מוכנים לתערוכה בפרק זמן קצר מאוד, וכמו תמיד, למזלי, כשפרויקט גדול לפניי, קיבלתי צו  מיידי למילואים. חיפשתי פיתרון שיהיה פשוט, קל לביצוע, מרשים ומעניין. הגעתי אל המפות וכיסויי המיטה הבוכריים בשוק הפשפשים. גזירה חכמה יצרה מראה שהריקמה נוצרה עבורי ולא היה זכר לעבר של מפות השולחן. לאחר שהבגדים היו מוכנים, עמדה בפני משוכה נוספת בדרך לגרמניה, אבי, ניצול שואה, היה מאותם אנשים שלא קונים מכוניות או כל דבר גרמני וגם ויתר על תשלום השילומים מגרמניה. ניגשתי אליו וביקשתי את רשותו נסיעה שהתה כה חשובה לי. אבי איחל לי  בהצלחה ואמר ש״כבר הגיע הזמן להתחיל בפיוס בין העמים״. ביריד האופנה בדיסלדורף הייתי אטרקציה. בגדים שונים וצבעוניים עם ניחוח של תרבות אחרת. אף אחד לא הצליח להבין כיצד סטודנט יוצר ריקמות כל כך מורכבות וצבעוניות. בסוף התערוכה התבשרתי שזכיתי בפרס המעצב הטוב  לשנת 1989 בקטגוריית שמלות ערב. בהמשך, לאור ההצלחה, הפכה הקולקציה לקולקציית הגמר שלי בשנקר ואף היתה חלק מהבגד של אורנה ומשה דץ בארויזיון. זכיתי לביקורות נהדרות בכל העולם. זאן פול גוטיה בא במיוחד לחפש אותי והגיד לי שהוקסם מהבגד. מפות בוכריות כמעט ולא ניתן למצוא כיום בשווקים״.

 

בתמונה: ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: רן יחזקאל-8
ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: רן יחזקאל

 

ההשתקפויות השונות של שברי הזכוכית והמראות במכשיר הקלידוסקופ היוו השראה לקולקציית ׳קליידוסקופ׳ שהחל לעצב ירון מינקובסקי בשנת 1990. הקולקציה עשויה מבדי ליקרה רשת בהם משובצים אבני סברובסקי ואבני פלסטיק צבעוניות כשהשילוב ביניהם יצר מרבדי צבע נוצצים בצורות אורגניות  וגאומטריות, שקיפות, אטימות וזרימה של צבע גוון וצורה שיצרו קומפוזיציה עשירה וססגונית. מרבדיי הטקסטיל שנוצרו פרצו מעבר לבגד אל עולם העיצוב והועברו ביצירתיות אל כסאות, כלי נגינה, בובות ועוד. קולקציה זו המשיכה להתפתח לקולקציה מרהיבה שעוצבה במיוחד עבור תחרות מלכת היופי של שנת 1991 ובהמשך לקולקציית בגדי הערב עבור חברת גוטקס.

 

בתמונה: ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: רן יחזקאל-5
ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: רן יחזקאל

 

ירון מינקובסקי החל את דרכו בחברת גוטקס כבר כשהיה סטודנט ועיצב עבורם בגדי ערב. ירון מינקובסקי התבקש  על ידי לאה גוטליב האם המייסדת ורוח גוטקס לעצב עבורה קולקציה חדשה של בגדי ים. הקולקציה "ירושלים של זהב" כללה בגדי ים וחוף בבגווני לבן מעוטרים בסרטי קישוט ומצופים זהב, אבני טורקיז ומתכות המשלבות אורנומנטיקה מזרחית עם יודאיקה לצד שימוש במגני דוד, סמלי המנורה ועוד. בהשראת קולקציה זו עיצב ירון מינקובסקי בהמשך בגדי הופעה לזמרת עופרה חזה ז"ל.

 

בתמונה: ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: רן יחזקאל-10
ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: רן יחזקאל

 

תרבות הקומיקס,  סרטים מצוירים וגיבורי על היו תמיד חלק מעולמו של ירון מינקובסקי הידוע כאספן צעצועים אובססיבי שהיו השראה ליצירה עבור קולקצית ה׳פופ ארט׳. הקולקציה עשויה מבדי מגבת-רדי מייד שניקנו ע"י ירון מינקובסקי נגזרו ונתפרו מחדש והפכו לבגדי קיץ יוצאי דופן בכיכובן של דמויות שונות של קומיקס בשילוב אבני סברובסקי. דמותה של מרלין מונרו  שהודפסה על אחת מהמגבות הפכה לקולקציה רחבה שנלבשה לראשונה בשנת 1996 בקדם האירוויזיון על ידי אחת הלהקות המשתתפות והמשכה בייצוג המדינה מטעם מכון היצוא בתחרות של מעצבים מכל העולם שהתקיימה באיסטנבול.

 

בתמונה: ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: רן יחזקאל-9
ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: רן יחזקאל

 

משנת 2013 עוסק ירון מינקובסקי בתהליך של חזרה למקורות בחיפוש אחר הבגד הישראלי האולטימטיבי ובמחקר מתמשך אחר חקר השורשים הישראלים. ביטוי לחיפוש של ירון בא לידי גם בקולקציות עכשוויות בשימוש המרכזי שהוא עושה בעבודות יד המאפיינות את קיבוץ הגלויות בארץ.

 

בתמונה: ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: רן יחזקאל-6
ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: רן יחזקאל

 

את פרק העתיד של התערוכה מייצגת בתו הבכורה של ירון מינקובסקי, אורי מינקובסקי בת ה-15 שנחשבת למעצבת האופנה הצעירה בישראל. בחגיגת הבת המצווה  שלה לפני כ-3 שנים הציגה תצוגת אופנה ובה דגמים שעיצבה החל מגיל 4. לפני כשנה, בגיל 14 הציגה קולקציה ראשונה בשבוע האופנה תל אביב שצויירה על ידה במרקרים שיצרו קווי תיחום ובתוכם צבעה את העיצוב בטושים דבר שיצר את  השפה העיצובית והעושר הצבעוני של הדגמים.

ראיון חגיגי משותף לירון ואורי מינקובסקי: http://bit.ly/2rognfM

 

בתמונה: ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: רן יחזקאל-4
ירון מינקובסקי. מתוך התערוכה: ״רוקם החלומות״. צילום: רן יחזקאל

 

ירון מינקובסקי – רוקם חלומות

11.9.17-4.11.17
גלריית המשכן "בית מאירוב"
רח' הרצפלד 31, חולון
שעות פתיחה: ג, ד, ה 20:00-17:00,
שישי-שבת 13:00-10:00
הכניסה חופשית!

 

Efifo
מגזין אופנה ישראלי

פורסם בקטגוריה מגזין אופנה
תגובות פייסבוק