תעשיית אופנה: נועה שובל. מעצבת אופנה

בצילום: הקולקצייה של מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: נועה שובל -2 צילם עמית שיטה
|

מעצבת האופנה נועה שובל סיימה את לימודי האופנה בבית הספר מרנגוני שבמילאנו. הבגדים שלה נמכרים אונליין באתר האינטרנט שלה. ״תמונות הפרחים של רוברט מייפלת'ורפ נתנו לי את ההשראה. מדובר בתמונות שיש בהן משהו מיני ואירוטי, ויחד עם זאת מה שמשך אותי היה משחקי האור והצל בין השכבות של העלים״

 

בתמונה: נועה שובל. צילום: צילם עמית שיטה -1
"הרבה פסגות קטנות שאני כובשת בדרך״. מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: צילם עמית שיטה

 

מאת אפי אליסי

מעצבת האופנה נועה שובל סיימה את לימודי האופנה בבית הספר מרנגוני שבמילאנו, לקראת סוף שנות העשרים שלה. היה לה מספיק זמן לעשות דברים אחרים בחייה עד תחילת לימודיה ולכל העשייה הייתה תמיד קשר לאופנה או לאמנות. עוד לפני שלמדה באופן רשמי – היה לעולם הזה חלק בחיים שלה  – בעבודות בהם עסקה, בקורסים שלקחתה. כנערה הייתה יושבת ומביטה על קולקציות חדשות  (בימים שעוד לא היה  פינטרסט) והיית שומרת לעצמה קישורים לאתרים ולתמונות. לאחר סיום לימודיה באחד המוסדות הנחשבים בעולם ומספר שנים של עבודה בתעשיית האופנה הישראלית, הקימה נועה שובל ליין משלה אותו היא מנהלת מדירתה בתל אביב. הקו של המותג מתבטא באסתטיקה אפלה אך רומנטית, והבגדים מצטיינים בגזרות מעניינות, מחמיאות ועשויות היטב. ההתחלה הייתה בימים שהשם הכי גדול שלה היה קלווין קליין. ממנו למדתה להעריך את תשומת הלב לפרטים קטנים גם כשהעיצוב מאוד נקי. מבחינה הזאת, בסופו של דבר לא הרבה השתנה, כי גם היום הפרטים הקטנים, אם זה קו חיתוך או דיטייל מסוים, הפ אלו שהיא משתמשת בהם כדי ליצור לבגד את הייחוד שלו. את הצילומים של קולקציית הקיץ הנוכחי היא צילמה. זה תחום נוסף שהיא עוסקת בו לאחרונה. ״משהו שלא האמנתי בעבר שיהיה לי כזה חיבור אליו – כשאני מגיעה מעולם של ציור שבו כל קו וצל מקבלים תשומת לב בפני עצמם. גיליתי שהצילום מאפשר לי דרך נוספת של ביטוי לצורה שבה אני רואה את הקולקציה, את האווירה שאני מנסה להעביר. יותר מזה – בקולקציה הזו הצילומים היו ממש חלק מהתהליך של פיתוח ההשראה, כשעשיתי צילומי פרחים, ורק מאוחר יותר החלטתי לשלב חלק מהם בקטלוג. צילומי הקטלוג נערכו בברצלונה שסיפקה רקע בעל אווירה עירונית אך עם זאת גותית. בקולקציה נעשה שימוש בבדים כגון תחרת סולטיס צרפתית לצד בדים רכים יותר. הקולקציה כוללת חולצות, שמלות, ומכנסיים״.

 

בצילום: הקולקצייה של מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: נועה שובל -
הקולקצייה של מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: נועה שובל

 

תתארי לי אופנה.
״אופנה היא סוג מאוד מיוחד של אמנות, כי היא מאפשרת לך ליצור עולם ולשתף מספר גדול של אנשים באותו עולם על בסיס יומיומי. זה דומה לביקור בתערוכה במוזיאון, שבה אתה יכול להיכנס לאווירה מסוימת, אבל פה- כשאישה נכנסת לבגד, היא מכניסה את עצמה לאווירה, להלך רוח, שהולך איתה במשך כל היום, ויותר מזה- הבגד מאפשר לה לשדר לסביבה שלה את המוד שלה באותו יום, מאפשר לה ליצור את עצמה כלפי חוץ״.

 

בצילום: הקולקצייה של מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: נועה שובל -3
הקולקצייה של מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: נועה שובל

 

והסגנון שלך?
״זו שאלה קשה כי הסגנון שלי הוא שילוב של כמה עולמות שונים שלכאורה יכולים להיראות לא קשורים או מנוגדים, אבל אני אוהבת את המתח הזה שנוצר משילוב העולמות. ואני חושבת גם שזה מה שהופך את העיצובים שלי לייחודיים. אני שואבת המון השראה ממעצבים שיש בהם רומנטיקה אבל מהסוג האפל יותר, מעצבים כמו אן דמולמיסטיר או אלכסנדר מקווין. אבל אני גם נמשכת לאלו עם העיצובים הקלאסיים יותר כמו ולנטינו. ולאחרונה אני מוצאת את עצמי נמשכת יותר ויותר לגזרות מהעולם האוונגרדי.  אני חושבת שאני בעיקר נמשכת לאלו שיודעים להעביר סיפור בצורה אינטיליגנטית ומופשטת דרך הקולקציה שלהם. ויוצא שאני באמת שואבת השראה מהרבה מקורות שונים, הרבה פעמים למשל אני לוקחת השראה מבגדי גברים דווקא״.

 

בצילום: הקולקצייה של מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: נועה שובל -8
הקולקצייה של מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: נועה שובל

 

למי את מעצבת?
״בעצם בבסיס של כל ההשראות שלי יושב איזשהו אימג' אחד, אווירה מסויימת. מדובר ברעיון די מופשט. בכל קולקציה אני מתחברת לרעיון הזה מכיוון שונה, מעולם דימויים שונה שהוא זה שמעסיק אותי כרגע, הוא זה שנותן ביטוי אסתטי מעט שונה לאותו גרעין קבוע. הבחורה שאני מעצבת עבורה היא כזו שיש בה הרבה עולמות- היא חזקה אבל יש בה רוך, קשוחה אבל רומנטית, היא יכולה להיות אשת עסקים ביום ולצאת לקרוע את העיר בלילה, יש בה מסתורין ותשוקה לחיים. בקולקציית הקיץ הזו תמונות הפרחים של רוברט מייפלת'ורפ נתנו לי את ההשראה. מדובר בתמונות שיש בהן משהו מיני ואירוטי, ויחד עם זאת מה שמשך אותי היה משחקי האור והצל בין השכבות של העלים. האסתטיקה שלי בעיצוב מתעסקת בין היתר, במשחקי שכבות, בחיתוכים לא צפויים שנותנים עניין בבגד. זה משחק עדין של הוספת פרט אחד בצורה מדויקת שנותנת לבגד את הייחוד שלו תוך כדי שמירה על גזרה עשויה היטב״.

 

בצילום: הקולקצייה של מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: נועה שובל -4
הקולקצייה של מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: נועה שובל

 

ממה מתחילים?
״העיצוב לרוב מתחיל מרעיון, ואז במקביל לאיסוף ההשראות אני עושה המון סקיצות. חלק מהרעיונות מגיעים תוך כדי ציור, חלק מהם מגיעים בשלב של איסוף ההשראות. אחרי הסקיצות הראשונות אני ניגשת לבחור בדים, שם אני לפעמים נתקלת בבד שמתאים בדיוק לקונספט של הקולקציה ואז העיצוב מתהווה סביב הבד הזה. בגלל שלא כל סוגי הבדים זמינים בארץ דווקא בתקופה בשנה שבה אני מחפשת אותם, אני לפעמים צריכה להתאים את העיצוב לבד שזמין לי, במקום להיפך״.

 

בצילום: הקולקצייה של מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: נועה שובל -1
הקולקצייה של מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: נועה שובל

 

איך מגיעים אלייך?
״הבגדים שלי נמכרים אונליין באתר האינטרנט שלי. מדי פעם אני משתתפת בירידים – אני בדרך כלל מגיעה לאלו שיש בהם אווירה יותר אינטימית, מה שמאפשר חוויית קניה יותר ממוקדת עבור הלקוחה שלי. זה מרגיש לי יותר נכון. מעבר לזה הבגדים נמצאים בכמה חנויות בוטיק בתל אביב – ואלו חנויות שאני תמיד נהנית להגיע אליהן, כך שאני סומכת על זה שזה מה שקורה גם אצל הלקוחה שלי״.

 

בצילום: הקולקצייה של מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: נועה שובל -7
הקולקצייה של מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: נועה שובל

 

יש לך כבר קהל משלך?
״יש קהל של נשים שמחכות לקולקציות חדשות. כאלו שרכשו בגד באחת העונות הקודמות והתאהבו בגזרה, או שהצליחו להתחבר לאווירה של המותג ומחכות שיהיו יותר פריטים".

 

בצילום: הקולקצייה של מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: נועה שובל -5
הקולקצייה של מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: נועה שובל

 

תני רגע שהוא שיא מבחינתך.
״ממש לא מזמן הייתה אצלי חברה שמדדה את אחד הדגמים האהובים עליי, ופתאום היה לי רגע כזה שיכולתי לראות את העולם הפנימי שלי בהתגשמות פיזית. זה היה מפגש עולמות, עם דמות של אדם אמיתי, שהכניס את העולם שלו לתוך שלי. זה היה רגע שהרגשתי שהכל שווה את זה, שהרגשתי שאני מצליחה במה שאני מנסה לעשות. יש לי רגעים כאלה גם בימי צילומים למשל, או כשאני נתקלת במישהי ברחוב כשהיא לבושה בבגד שלי״.

 

בצילום: הקולקצייה של מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: נועה שובל -6
הקולקצייה של מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: נועה שובל

 

שינוי בדפוסי האופנה בישראל?
״בתחושה שלי – בשנים האחרונות חלה התעוררות ממש מעניינת באופנה בארץ, יש הרבה מעצבים שעושים דברים מרגשים ומוציאים קולקציות שלגמרי עומדות בסטנדרטים בינלאומיים, ובמובן הזה – אני רואה את עצמי כחלק מהמגמה הזו״.

 

בצילום: נועה שובל. צילום: צילם עמית שיטה
״יכולתי לראות את העולם הפנימי שלי בהתגשמות פיזית״. מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: צילם עמית שיטה

 

השאלון

התרגשות.
״אני מתרגשת בצורה דרמטית מדברים. אני יכולה להתאהב בבני אדם בגלל ניואנס הכי קטן באישיות שלהם. בדיוק כמו שאני מתאהבת בבגדים או קולקציות של מעצבים. אני מתרגשת המון מדברים שקשורים במוזיקה – שהיא דבר שנותן לי המון השראה״.

אהבה.
״כמו שאמרתי. החיים שלי הם רצף של התאהבויות בדברים ובאנשים״.

השראה.
״דמויות שרואות את העולם בעיניים יצירתיות, אנשים שלא מוגבלים בחוויית המציאות שלהם. אנשים שהולכים עם האמת שלהם בכל הכוח. קניה ווסט למשל מדהים בעיניי, מדי פעם כשאני צריכה "שיחת מוטיבציה" אני פשוט מקשיבה לו מדבר על היצירה שלו. האמונה שלו בעצמו מדהימה אותי. וזה שהוא פורץ דרך תוך כדי שהוא כל כך מחובר למה שהוא עושה ולהשפעה שיש לו בעולם״.

הצלחה.
״אני מניחה שזו תשובה שמורכבת מהרבה הצלחות קטנות. הרבה פסגות קטנות שאני כובשת בדרך. אני לא חושבת שיש לי איזושהיא פסגת אוורסט כזו מול העיניים. זו מילה נורא גדולה. זה יותר כמו שרשרת של הרים – ויש לי מזל להגיד שיש כבר כמה פסגות קטנות שאני מרגישה שכבשתי״.

חברים.
״יש לי מזל גדול ויש לי חברים שאני מקבלת מהם השראה, וזה מאוד חשוב להיות מוקפת באנשים כאלו. רובם מגיע מתחומים אחרים בכלל, שזה מעולה. תמיד יש לי עם מי להתייעץ כשאני צריכה פתאום עצה בשיווק למשל, ולפעמים פשוט העשייה של האחד נותנת השראה לשני״.

אי בודד.
״אנשים. אי בודד לא נשמע לי כיף בכלל״.

פחדים.
״בטח שיש. ומה שאני עושה כשאני מזהה את הפחד זה נותנת לו להיות איתי קצת ואז מסתובבת ונכנסת בו בכל הכח. הרבה מהדברים הגדולים יותר שעשיתי בחיים היו מלווים בפחד, אבל אני מזכירה לעצמי שפחד זה דבר שמשאיר אותך במקום אם אתה נותן לו להוביל, אז אני מקבלת אותו כעוד חלק ממגוון של תחושות כשאני עושה משהו ומשתדלת לא להתייחס אליו יותר מדי״.

 

בצילום: הקולקצייה של מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: נועה שובל --9
הקולקצייה של מעצבת האופנה נועה שובל. צילום: נועה שובל

 

להשיג בחנויות הבוטיק:
Kuro, Outside Society, Boutique Limka
או באתר האינטרנט www.noashoval.com
פייסבוק: noashovalofficial
אינסטגרם: noa__shoval

 

פורסם בקטגוריה מעצבי אופנה
תגובות פייסבוק