תעשיית אופנה: עומר קפלן. צלם אופנה, רקדן סלסה וגולש

בצילום: עומר קפלן
|

אופנה – צילום אופנה

צלם האופנה, עומר קפלן, בוגר סטודיו גברא לצילום: ״אני חושב שצילום עוזר לי להבין את עצמי טוב יותר, כשאני מצלם אנשים, אני מוצא את עצמי בהם. צילום עבורי הוא סוג של תרפיה, המצלמה נותנת לי מענה מידי לתחושות ורגשות שצריכים שיעשו בהם סדר״. בצבא הוא סבל מחרדות, ודיכאונות איתם הוא מתמודד איתם עד היום. ״לוקח לי הרבה זמן להתרגל למסגרת ולהפתח אליה, אבל כשזה קורא אני מוצא את עצמי מוקף באנשים טובים וחברויות אמת״

 

בצילום: עומר קפלן בצילום: עומר קפלן -2
״לאחרונה אני מוצא את עצמי מתרגש מעולם האופנה״. עומר קפלן. צילום: עומר הכהן

 

מאת: אפי אליסי

כשהיה צלם האופנה, עומר קפלן, בוגר סטודיו גברא לצילום, בן 13, דוד שלו היה מצלם בפילם שחור-לבן פסלים שפיסל, הוא זוכר שהיה מגיע לירושלים לישון שם ובלילה היו הוא והדוד נכנסים לחדר שבו היו המון אביזרים מניאטורים שאסף הדוד עם השנים וכמובן הפסלים האנושיים שפיסל. הם הציבו ארגז קרטון באמצע המטבח ויצרו עם האביזרים סיטואציות אנושיות כך שהפסלים קיבלו חיים. הם האירו הכל עם מנורות וזאת היתה הפעם ראשונה בה נחשף לתאורה מבוקרת, לשחק עם האור והצל שהוא יוצר. ״ההתנסויות הראשונות שלי בצילום היו עם בן דוד שלי, שלמד צילום דרך מאמרים שהיה קורא באינטרנט. הוא נורא השפיע עלי באותה תקופה (גיל 13) ונורא רציתי להיות כמוהו בהרבה תחומים. הוא היה מודל לחיקוי בשבילי ובעצם עד היום״.

 

 

צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan) - -צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan) - -2
צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan)

 

בתיכון עבר עומר קפלן תקופה לא קלה, תקופה מבלבלת נורא עבורו הוא היה בעולם אחר. עולם משל עצמו. בצבא הוא סבל מחרדות, ודיכאונות איתם הוא מתמודד איתם עד היום. ״לוקח לי הרבה זמן להתרגל למסגרת ולהפתח אליה, אבל כשזה קורא אני מוצא את עצמי מוקף באנשים טובים וחברויות אמת. אני חושב שמאז שהתחלתי את הלימודים בסטודיו גברא הקפתי את עצמי באנשים שאוהבים ועסוקים בעשיית אומנות, פגשתי שם חברים לחיים ואנשים שאני שואב מהם כוח והשראה״.

 

״באחד הימים פרצנו יחד לבריכה ושם סיפרתי לה איך אני מרגיש, בהתחלה היא חשבה שאני צוחק. ואז התנשקנו. הצילומים שלי מושפעים מחוויות מהתקופה ההיא, ניסיון לשחזר את אותן תחושות מהעבר״

 

צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan) - -7
צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan)

 

המצלמה הראשונה שלי.
״קניתי אותה מהכסף של הבר מצווה״.

 

שקט מצלמים.
״אני חושב שצילום אופנה עוזר לי להבין את עצמי טוב יותר, כשאני מצלם אנשים, אני מוצא את עצמי בהם. צילום אופנה עבורי הוא סוג של תרפיה, המצלמה נותנת לי מענה מידי לתחושות ורגשות שצריכים שיעשו בהם סדר״.

 

צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan) - -5
צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan)

 

להתרגש איתו.
״לאחרונה אני מוצא את עצמי מתרגש מעולם האופנה, אני מוצא אותו כנקודת גישור בין האומנות שלי לצילום מסחרי״.

 

האהבה הראשונה.
״הכרתי אותה בתנועת נוער. עם השנים נתתי לה לחלוף וכשנפגשנו שוב במסיבה שעשיתי אצלי בבית, נזכרתי כמה כוח היא נתנה לי וכמה יש לנו במשותף. התחלנו להפגש מדי לילה ולטייל בפרדסים של המושב. באחד הימים פרצנו יחד לבריכה ושם סיפרתי לה איך אני מרגיש, בהתחלה היא חשבה שאני צוחק. ואז התנשקנו. הצילומים שלי מושפעים מחוויות מהתקופה ההיא, ניסיון לשחזר את אותן תחושות מהעבר״.

 

״לוקח לי הרבה זמן להתרגל למסגרת ולהפתח אליה, אבל כשזה קורא אני מוצא את עצמי מוקף באנשים טובים וחברויות אמת״

 

צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan) - -4
צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan)

אלילי ילדות?
״מעולם לא נשאבתי לתרבות הזו ולכן קשה לי לומר״.

השראה.
״ממוזיקה, מסיפורים שאני שומע ותחושות שאני מנסה לשחזר, גלריות אינטרנטיות של אמנות. בתקופה האחרונה אני בעיקר שואב השראה מ-Helmut newton Robert Mapplethorpe, Louie Aguila. אני חושב שעולם ההשראות שלנו כצלמי אופנה צריכים להיות כל הזמן בתנועה ובחיפוש אחר הזהות שלנו כצלמי אופנה. כפי שאמרתי החבר'ה מהלימודים הם שנותנים לי כח, מעודדים את היצירה שלי וממש חלק ממה שאני עושה היום״.

 

צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan) - -
צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan)

 

אני רוצה גם.
״לאחרונה מצאתי את עצמי נשאב לעולם של Helmut Newton. ראיתי סרט תעודי שנעשה עליו: Frames from the Edge יש משהו מרתק במקצועויות שלו יחד עם הסבלנות ואורח החיים שהוא מנהל״.

 

״העשייה הזו הייתה מרגשת עבורי ולמדתי ממנה המון. אני חושב שצילום הוא כלי חשוב לאנשים כמוני, עם אישיות מורכבת אנשים שצריכים לעשות סדר במה שהם מרגישים״

 

צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan) - -9
צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan)

 

אושר.
״סיימתי קורס מדריכי סלסה לפני כשלושה חודשים, כשהתלמידים מצליחים ואני מסיים שיעור בתחושה שהיה טוב ושנהניתי, אני יודע שעשיתי את שלי. באופן כללי עולם הריקוד עושה אותי מאושר״.

 

צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan) - -15
צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan)

 

בצבא שירת עומר קפלן כלוחם באיסוף קרבי, כשעבר מהלוחמה למפקדת הגדוד, המג"ד לקח אותו לשיחה ואמר לו שהוא שמע שהוא צלם ושהוא רוצה שעומר יפתח את כל תחום הצילום המבצעי בגדוד. כשבוע לאחר מכן לקחו אמצעים לניסויים בגדוד וסיכלו אירוע שנחשב לאחד מאירועי הדגל המרכזיים של הגדוד שלו. יצא לו לעומר להעביר בשירות שני קורסים של צילום מבצעי לפלוגות הלוחמות: שבוע שלם שכולו תכנים ותרגולים מעשיים שכתב מאפס. ״העשייה הזו הייתה מרגשת עבורי ולמדתי ממנה המון. אני חושב שצילום הוא כלי חשוב לאנשים כמוני, עם אישיות מורכבת אנשים שצריכים לעשות סדר במה שהם מרגישים. מאז שאני קטן עסקתי בפורטרטים עצמיים אני חושב שיש להם כוח עצום בחיים שלנו ולפי דעתי כל צלם כשהוא במחסום השראה צריך לקחת איזה בקבוק בירה טובה, להעמיד את המצלמה על חצובה בחדר ופשוט לצלם את מה שהכי זמין לו שזה הוא עצמו. צילום הוא סוג של חקירה והתבוננות הייתי רוצה שנתבונן יותר, נראה את האחר מהצד נזהה יותר סיטואציות שבהן אנחנו יכולים לעשות טוב לאחר״.

 

״הייתי מגדיר את עצמי איפשהו בגווני הביניים, קצת בועט לפעמים בכולם, קצת הולך נגד הזרם – בעיקר אוהב להקשות על עצמי ולסבך הכל״

 

צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan) - -צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan) - -3
צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan)

 

הצלחה.
״אני חושב שהצלחה היא עניין אינדיבידואלי. לא פעם אנחנו נופלים בהגדרת המושג ומשווים את עצמנו לאחרים. הצלחה היא איפה היינו לפני שנה, איפה אנחנו היום והאם עמדנו במטרות שהצבנו לעצמנו. מצד שני היא גם יכולה להיות תלויה בסביבה שלנו, באנשים שהקפנו את עצמנו בהם וכמה באמת תרמנו להם. אני מאוד גאה בהפקת אופנה האחרונה שעשיתי שזכתה להתפרסם ב-Efifo. למעשה היא הייתה במסגרת הלימודים בסטודיו גברא ובכלל לא הייתי בטוח שאני אצא לעשות אותה, הייתי מבולבל ובלי רעיון שיתן לי מספיק דרייב לצאת לעשות אותה. ישבתי לשיחה עם המרצה שלנו איתן טל והוא עזר לי למצוא רעיון שמדליק אותי ושאני שלם איתו. החלטתי שאני הולך עם האמנות שלי ואני מצלם הפקת אופנה לכבוד הקיץ בשחור לבן עם ז'קטים חורפיים, זה לא מובן מאליו לראות שהדבר נגע באנשים ושהיא נכנסה לאתר של Efifo״.

ואכזבה?
״התקופה האחרונה הייתה לא קלה עבורי, המון ריבים עם אנשים שקרובים לי, הרגשתי מאוכזב מעצמי נורא, מתסוכל ומיואש״.

 

״כשאני בים אני מרגיש בטוח, כשהמים עוטפים אותי יש בחוויה הזאת משהו נורא ראשוני, הגלים שעוטפים אותך ואתה כל כך קטן בתוך האין סוף הזה״

 

צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan) - -13
צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan)

 

חלומות.
״כרגע אני מתגעגע לים. מתגעגע לסרי לנקה (קצת חזירות בהתחשב בזה שהייתי שם פעמיים), לגלוש שם שוב זו פשוט חוויה אדירה. אני רוצה להקיף את עצמי באנשים טובים ובסביבה יוצרת, ולהיות כל הזמן עסוק באמנות שלי, שאנשים יזדהו איתה ושהיא תגע בהם״.

 

״לאחרונה אני מוצא את עצמי מתרגש מעולם האופנה, אני מוצא אותו כנקודת גישור בין האומנות שלי לצילום מסחרי״

 

צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan) - -17
צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan)

 

חברים.
״כל מי שרק ירצה, מוזמן להיות חבר שלי. סך הכל אני בן אדם טוב״.

פאשניזט.
״אני אוהב שנוח לי, אוהב לטייל המון ככה שלפעמים אני זרוק. מצד שני אני גם אוהב ללבוש מכופתרות כשיש איזה אירוע חשוב. ולפעמים אני בכלל לא לבוש״.

 

צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan) - -6
צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan)

 

אני שמרן?
״הייתי מגדיר את עצמי איפשהו בגווני הביניים, קצת בועט לפעמים בכולם, קצת הולך נגד הזרם – בעיקר אוהב להקשות על עצמי ולסבך הכל״.

היד שמנענעת את העריסה.
״נכון להיום, סיימתי את הלימודים וכרגע הצלמים שאני עובד איתם הם אלו שמכוונים אותי ועוזרים לי להבין בעצמי הרבה דברים״.

כסף משגע ת׳עולם.
״תשמע, צריך לנהל כסף ברצינות ולא לנהוג בו בבזבזנות. את הכסף שלי אני מוציא על דלק, טיולים, חוויות חדשות ולא מעט אלכוהול״.

 

צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan) - -14
צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan)

 

לאי בודד?
״רמקול נייד. כל השאר זה מותרות״.

אמונה עצמית.
״הרבה פעמים לא״.

וביטחון עצמי?
״אין תלונות, עבדתי קשה בשביל זה״.

 

צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan) - -10
צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan)

 

פינה חמה.
״כשאני בים אני מרגיש בטוח, כשהמים עוטפים אותי יש בחוויה הזאת משהו נורא ראשוני, הגלים שעוטפים אותך ואתה כל כך קטן בתוך האין סוף הזה״.

רע לי
״אני חושב שרע לי כשאני נופל לעצלנות, כשאני לא עושה כלום, שם אני מרגיש שרע לי״.

ממה אתה מפחד?
״שלא יראו אותי כמו שאני, שאהיה בלתי נראה ואשכח״.

 

צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan) - -8
צילום: עומר קפלן (Omer kesem kaplan)

 

מה עושה לך טוב?
״שאני רוקד סלסה, כשאני גולש, בסוף הפקה כשכולם מרוצים מהתוצאות ורוצים עוד. כשאפי מראה לי שהוא שם בשבילי״.

האם יש לך תמיכה משפחתית?
״נכון לעכשיו אני משתדל לעשות הכל בעצמי, ללמוד מטעויות שעשיתי ולהמשיך לצעוד קדימה״.

 

״התקופה האחרונה הייתה לא קלה עבורי, המון ריבים עם אנשים שקרובים לי, הרגשתי מאוכזב מעצמי נורא, מתסוכל ומיואש״

 

 

בצילום: עומר קפלן -1
״הוא היה מודל לחיקוי בשבילי ובעצם עד היום״. עומר קפלן

עומר קפלן בפייסבוק: Omer kesem kaplan

עומר קפלן באינסטגרם: Omer kesem kaplan

 

אופנה I מגזין אופנהEfifo

 

פורסם בקטגוריה צלמי אופנה
תגובות פייסבוק