״ג'ינג'י קלאבאסה״. אילנה כרמלי לנר: ״אני ג'ינג'ית גאה. היו שנים של בושה״

ג׳ינג׳ים, צילום שרון חלבי - 10
|

להיות ג׳ינג׳י זה מיוחד. לפעמים כואב. אם לילד ג'ינג'י סיפרה כי בנה הוכה באכזריות בבית ספרו בשל היותו שונה (ג'ינג'י) עד שנאלצה להעבירו לבית ספר אחר. 300 ג׳ינג׳ים יקשטו את חוצות העיר חולון בתערוכת צילום לשרון חלבי ב״גן המוזיאון״

 

ג׳ינג׳ים, צילום שרון חלבי - 33
צילום: שרון חלבי

מאת: אפי אליסי

להיות ג׳ינג׳י זה הכי מגניב או שבעצם לא. תמיד יהיה זה שיאמר נו, ג׳ינג׳י טיפוסי. ג׳ינג׳ הוא אופי כך נהוג לומר. המראה האדמוני הוא אחר ולהיות שונה זה כיף ולפעמים זה לא. תערוכת צילום חדשה, ״גוונים של אש״, פרויקט צילומי ענק של הצלמת שרון חלבי תחנוך את מרחב תערוכות החוצות החדש בחולון. אוצרת התערוכה, אילנה כרמלי לנר, ג׳ינג׳ית אמיתית: ״אני ג'ינג'ית גאה. לא תמיד הייתי כזו. היו שנים של בושה, בכי, הסתתרות מהסביבה הלא מפרגנת ולעיתים אף לועגת. היום כשאני אוצרת בגאווה ג'ינג'ית תערוכה לצלמת שרון חלבי שבאה להעצים את יופיים של אדומי השיער אני מבינה שזוהי סגירת מעגל עבורי שדרך אוצרות תערוכה זו אני קוראת לכל הג'ינג'ים במיוחד לצעירים שבהם להיות גאים לא לתת לסביבה ללעוג לשונות שבצבע שערם, עורם ואופיים, ולאלו הלא ג'ינג'ים שבחברה : קבלו את השונה אל תפגעו בו בשל היותו לא דומה לכם. תלמדו ותחנכו את הדור הצעיר שלעיתים הוא אכזרי לקבלה והערכה של האדם השונה מהם״.

ג׳ינג׳ים, צילום שרון חלבי - 3
צילום: שרון חלבי

ג׳ינג׳ים, צילום שרון חלבי - 31
צילום: שרון חלבי

הצלמת שרון חלבי (נכדתה של לאה גוטליב ובתה של יהודית גוטפריד בעלות גוטקס) בוגרת לימודי צילום בקמרה אובסקורה ו-School of Visual Arts בניו יורק לתואר ראשון מלבד עיסוקה כצלמת פורטרטים, פועלת להצלת כלבים, יוזמת ומקימת ״המלאכים של רקסי״ – מיזם אינטרנטי לשידוכי כלבים למשפחות מאמצות ומארגנת ומפיקה ימי אימוץ. על תערוכת הענק: ״לפני כשנה, הגיעה משפחה של ג'ינג'ים לסטודיו שלי לצילום משפחתי. כשעברתי על הצילומים התגלה לי קסם שנתפס בעדשת המצלמה: משהו בעיניה של האדמונית המצולמת, משהו שעד אותו רגע לא ראתי. המפגש המכונן עם הכתום, הנמשים והעור הלבנבן היוו את יריית הפתיחה למסע בנבכי עולמם של האדמונים. כ-300 ישראלים, איש ואשה, ילד וילדה, במגוון גילאים, הגיעו לצילומים באמצעות קריאה שפרסמתי בדף הפייסבוק שלי. לא הכרתי את המצולמים שנענו לקריאה וכולם צולמו באותו סטודיו במשך כשנה על אותו רקע שחור״.

ג׳ינג׳ים, צילום שרון חלבי - 32
צילום: שרון חלבי

שרון חלבי על הצדדים הפחות נחמדים והבעיות החברתיות של הג׳ינג׳ים: ״הסיפורים נחלקים לשניים. חלקם על התנכלויות ברמות שונות לילדים ג'ינג'ים וחלקם על ילדים שהגוון האדום-כתום שלהם מעצים אותם, מייחד אותם והם מאוד אוהבים אותו. חלק מהמצולמים סיפרו לי כי הם גאים מאוד במראה המיוחד שלהם, בצבע המופלא בשיער, העור הלבנבן והנמשים. חלקם נוסעים מידי שנה לכנס הג'ינג'ים בהולנד, שם הם פוגשים אלפי ג'ינג'ים מכל העולם. חלק מהאימהות (לבנות בעיקר), סיפרו כי פעמים רבות עוצרים אותן ברחוב ומתפעלים מהשיער והצבע המיוחד בו ניחנו בנותיהן״.

רבים מהמצולמים הבוגרים סיפרו על כינויי גנאי אותם כינו בילדותם: ״ג'ינג'י קלאבסה״, ״מסננת״ (הנמשים), ״ראש גזר״, ״חלודה״ ועוד. אם לילד ג'ינג'י סיפרה כי בנה הוכה באכזריות בבית ספרו בשל היותו שונה (ג'ינג'י) עד שנאלצה להעבירו לבית ספר אחר. אב ג'ינג'י לילד ג'ינג'י שהצטלם לשרון חלבי: ״כשהייתי ילד בן גילו של בני, היו שרים לי ג'ינג'י קלאבאסה ועוד אמירות כאלה ואחרות. הרוב צחקו. אותי זה העציב. מתברר שלא כולם מתחברים לצבע הזה. בעיקר בגלל חינוך מהבית. אז את הבן שלי אני מרים הכי גבוה שיש כי הוא מהמם הוא יפה מבחוץ ומבפנים. לא אתן לו להיפגע מילדים שלא חונכו נכון בבית והכי חשוב לי לטפח בו את הביטחון של להיות הוא וזה הכי מושלם שיש״.

ג׳ינג׳ים, צילום שרון חלבי - 1
צילום: שרון חלבי

ג׳ינג׳ים, צילום שרון חלבי - 2
צילום: שרון חלבי

במקביל לתערוכת הענק של שרון חלבי ב״גן המוזיאון״ יתקיים מפגש הג'ינג'ים הגדול בישראל שיתקיים זו השנה השנייה, ביום שבת 16.2 החל מהשעה 10:00 ברחבת התערוכה. את הכנס מארגנת ויוזמת עופרי משה בת 13 מכפר שמואל. ג'ינג'ית עם אופי שיזמה את כנס הג'ינג'ים הראשון בישראל שהתקיים בקיבוץ גזר.

רפי וזאנה מנהל העונה הישראלית לעיצוב: ״הג'ינג'ים ללא ספק יצרו שפה חזותית מרתקת אשר לצד הצבע העז והבולט מתווסף האופי הייחודי חסר הפשרות. בתערוכה אנחנו נחשפים לסיפורים האישיים מאחורי הקלעים אשר מביאים לא רק את היופי והסגנון אלא גם את ההשפעה החברתית המשמעותית אשר יש לג'ינג'ים בסביבתם״.

ג׳ינג׳ים, צילום שרון חלבי - 10
צילום: שרון חלבי

 

״גוונים של אש״ – שרון חלבי
אוצרת התערוכה: אילנה כרמלי לנר
פתיחה: 16.2.19, שעה 10:00-13:00
חוצות גן המוזיאון (רח' ויצמן 61 חולון סמוך למוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס).
הכניסה חופשית.
נעילה: 30.4.19

 

מגזין אופנה של ישראל
מייסד ועורך אחראי: אפי אליסי
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
מייל: efifo@efifo.co.il
אינסטגרם: fashionisraelmagazine
קבוצת האופנה והביוטי שלנו פתוחה לכולם: מגזין אופנה של ישראל
פורסם בקטגוריות צילום, תעשיית האופנה
תגובות פייסבוק