״שמלות כלות״, איור: איתן אלוא

בצילום: ״שמלות כלות״. איור: איתן אלוא, סיפור: שהם סמיט
|

״שמלות כלות״ היא אגדה פוסט־מודרנית, גרוטסקית וחסרת בלמים, על כלה חסרת ביטחון שבעצת מגדת עתידות קבעה מועד לחתונתה לפני שמצאה חתן. הסיפור, פרי עטה של הסופרת שהם סמיט*, פורסם לראשונה בשנת 2002 בקובץ ״הוםסנטר״ (הוצאת ידיעות ספרים), ומקבל כעת חיים חדשים תחת פרשנותו האיורית והעיצובית של איתן אלוא

 

בצילום: ״שמלות כלות״. איור: איתן אלוא, סיפור: שהם סמיט - 1
״שמלות כלות״. איור: איתן אלוא, סיפור: שהם סמיט

 

מערכת Efifo

הסיפור מתרחש לאורך שתי יממות רצופות אירועים של אהבה וקנאה, תקווה ואכזבה, כשטירוף, חופש, שמחה, הומור, אכזריות ואירוניה מתרגשים בו בערבוביה. בצבעוניות עזה, בגופן ידני, קצבי ואקספרסיבי, ועל פני עמודים המעוצבים כקונצרטינה דו צדדית (צד אחד לכל יממה), ממחיז איתן אלוא את הסיפור, ומעצב את התפאורה ואת הדמויות שנעות במעין מירוץ מטורף אל מול שעון חול, שהזמן בו אוזל מהר מידי – עד לרגעי הסיום המפתיע.

הספר הודפס במהדורה מוגבלת של 1,000 עותקים שכולם נכרכו והודבקו בעבודת יד, והוא רואה אור בסיוע מועצת הפיס לתרבות ולאמנות. ״שמלות כלות״ אף זכה במדליית כסף בתחרות השנתית היוקרתית של איגוד המאיירים האמריקאי, בקטגוריית הפורמט המיוחד, בזכות הקריאה החזותית המסעירה שמציע איתן אלוא, המחברת יחד בווירטואוזיות דימוי מאוייר עם טיפוגרפיה שהיא חלק בלתי נפרד מכתב היד האיורי שלו.

איתן אלוא הציג לראשונה את גירסתו המאוירת לסיפור בעבודת תלת־ממד, שנפרשה על גבי חמישה מטרים במסגרת התערוכה ״חילופי דברים״ (שבוע האיור 2016, גלריה בנימין). את התערוכה הקבוצתית, שהציגה את עבודותיהם של שלושה בוגרי בצלאל נבחרים, אצרה המאיירת, הסופרת והמוציאה לאור מרב סלומון.

 

בצילום: ״שמלות כלות״. איור: איתן אלוא, סיפור: שהם סמיט - 2
״שמלות כלות״. איור: איתן אלוא, סיפור: שהם סמיט

 

מרב סלומון: ״שמלות כלות שייך באופן מובהק לסוגה הספרותית של ספרות חזותית למבוגרים, ובתוכה לפיקצ׳רבוק, שבו הטקסט והדימוי נושאים את משקל הסיפור באופן שווה, ולא יכולים להתקיים בנפרד. חווית הקריאה היא חוויה פיזית, משמחת, מסעירה ומערערת מוסכמות. בשפתו הקולחת והדינמית, בצבעוניות עזה, ובדמויות אקספרסיביות, אלוא מציע לקוראים־צופים בספרו להתכסות בספר כביריעת בד, לנוע בין דפיו כאילו היו חדרים של סלון כלות מפואר.

״כבר בפרויקט הגמר שלו במחלקה לתקשורת חזותית באקדמיה בצלאל – ׳האחים גרים על-פי פרישמן׳ – איתגר איתן אלוא את הרגלי הדפדוף המוכרים בספר, והציע פורמט ומקורי לספר פיזי. עתה, עם ספרו החדש למבוגרים, "שמלות כלות", הוא ממשיך לחקור את גבולות מושג הספר, הן מן ההיבט האינסטרומנטלי בהתייחסותו לאופן הדפדוף, והן מן ההיבט התרבותי של טשטוש הגבולות בין ספרות מאוירת לילדים לבין ספרות חזותית למבוגרים.

 

בצילום: ״שמלות כלות״. איור: איתן אלוא, סיפור: שהם סמיט - 4
״שמלות כלות״. איור: איתן אלוא, סיפור: שהם סמיט

 

״איתן אלוא הוא אמן רב תחומי המפגין ב"שמלות כלות" את שליטתו בפרשנות לטקסט. הוא מסגנן דמויות גרוטסקיות, מקומיות, ובו זמנית יוצר דמויות על זמניות, דיוות סוערות ודרמטיות. הוא פועל בין דפי הספר כבמאי תאטרון, מדרבן את הדמויות ׳ללכת עד הסוף׳ עם הדרמה, סוחט את המקסימום מהמקצב, ומותח אותנו מרגע לרגע – הצופים־קוראים – בשליטתו המוחלטת במלאכת הסיפור החזותי על כל מרכיביה. כך, בזכות תעוזתו וחזונו, אנו זוכים ליהנות מחוויה ספרותית ואמנותית־פיזית המפגישה צורה, צבע, מילה ופורמט בין כתלי ספרו המאויר״.

 

 

״שמלות כלות״. צילומים: שחר פלשיימן
״שמלות כלות״. צילומים: שחר פלשיימן

"שמלות כלות"
להשיג בסיפור פשוט, ״מילתא״ וחניות ספרים, חנויות עיצוב וחנויות מוזיאונים נבחרות ברחבי הארץ.
ניתן להשיג גם באתר: http://smalot.eitanel.com/
מחיר לצרכן: 98 שקל. הפצה: מילתא חנות ספרים
תודות למרב סלומון שליוותה את הפרויקט מראשית התהוותו וליואב פרי על הייעוץ העיצובי.

 

בצילום: ״שמלות כלות״. איור: איתן אלוא, סיפור: שהם סמיט - 3
״שמלות כלות״. איור: איתן אלוא, סיפור: שהם סמיט

 

איתן אלוא

איתן אלוא (34) בוגר מצטיין של המחלקה לתקשורתית חזותית בצלאל (2014), ובוגר מצטיין בלימודי תואר ראשון במדעי החברה – קרימינולוגיה ומשאבי אנוש, אוניברסיטת בר אילן (2008). אלוא מאייר מידי שבוע את הטור של נרי ליבנה במוסף סוף השבוע של עיתון ״הארץ״, משמש כמעצב הגרפי של חברת MONKEY BUSINESS, ובעבר שימש כמאייר ומעצב בסטודיו של ברוך נאה.

איורים לספרים:
״האחים גרים על-פי פרישמן״, שלושה סיפורים מאוירים,(הוצאה עצמית, 2014)
״שש תחבולות גדולות״, (שהם סמיט, כנרת זמורה ביתן 2015)
״שלושה חתולים שחורים״, (לאה גולדברג, ספריית פועלים, בתהליך)
תערוכות:
״how to״ – תערוכה קבוצתית שייצגה את האקדמיה בצלאל במסגרת שבוע העיצוב בטוקיו וזכתה במקום הראשון בתחרות בין בתי הספר הזרים. אוצרות: ליאורה רוזין וניצן דבי, 2014
״Comfort Zone״ – מאיירים צעירים מעניקים פרשנות איורית למושג איזור נוחות. אוצרת: אביטל מנור, 2015
״חילופי דברים״ – סיפורים חזותיים בשלושה מימדים. תערוכה קבוצתית של שלושה בוגרי המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, במסגרת שבוע האיור 2015.
״איור זה כל הסיפור״ – תערוכת זוכי פרס מוזיאון ישראל לאיור ספר ילדים, מוזיאון ישראל, 2016. אוצרת: אורנה גרנות.
צחור המטפחת״, מוזיאון ארץ ישראל – חמישה מאיירים מציגים את פרשנותם העכשווית למפיות ״בתיאבון״ הנוסטלגיות. אוצרים: כנרת רוזנבלום ויובל סער, שבוע האיור 2016.
״כלבים וחתולים״ – תערוכה קבוצתית, במוזיאון ישראל, אגף הנוער. אוצרת: אורנה גרנות, 2017.

פרסים:
3×3, The Magazine of Contemporary Illustration – מדליית כסף במסגרת תחרות סטודנטים, על איורים לסיפור The Wedding of Mrs. Fox, 2014
פרס שטרן –  ע״ש הצייר המאייר ואיש בצלאל יוסי שטרן ז״ל, 2014.
פרס עמיחי לחדשנות בתקשורת חזותית – בעבור פרויקט הגמר בבצלאל ״האחים גרים על-פי פרישמן״, 2014.
Society of Illustrators, New York – מדליית כסף בתחרות בינלאומית בקטגוריית הפורמט המיוחד בעבור פרויקט הגמר ״האחים גרים על-פי פרישמן״, 2015.
פרס אות העיצוב 2015 – עבור פרויקט הגמר בבצלאל ״האחים גרים על-פי פרישמן״.
Society of Illustrators, New York – מדליית כסף בתחרות בינלאומית בקטגוריית הפורמט המיוחד בעבור האיורים לסיפור ״שמלות כלות״, 2016.
פרס מוזיאון ישראל לאיור ספר ילדים יל שם בן יצחק. מדליית זהב בעבור איורים לפרויקט ״האחים גרים על-פי פרישמן״ ילדים, 2016.
3×3, The Magazine of Contemporary Illustration, ציון לשבח עבור האיורים לסיפור "שמלות כלות", 2016.

 

*שהם סמיט – כלת פרס ראש הממשלה, פרס דבורה עומר לספרות ילדים ושני פרסי אקו״ם.

פורסם בקטגוריה שמלות כלה
תגובות פייסבוק