״תעשו אותה מפורסמת״

כוכבות אינסטגרם, ילדות כוכבות אינסטגרם. צילום מיטל הלוי, אופנה, מגזין אופנה, מגזין אופנה ישראלי - 31
|

אנו חיים בעידן שבו הפכו האינסטגרם והסטורי למדד של הצלחה. כולם רוצים לקחת חלק ולהיות מפורסמים. גם ילדים ובעיקר ילדות קטנות. וההורים, מסתבר שגם הם נהנים מאבק הכוכבים. תופעה

 

כוכבות אינסטגרם, ילדות כוכבות אינסטגרם. צילום: ליאור פינקסון, אופנה, מגזין אופנה, מגזין אופנה ישראלי - 3
צילום: ליאור פינקסון

 

מאת: נעמה קדוש – Efifo

הרעיון ליזום מפגש של ילדות שעובדות בתעשיית הבידור (פרסומות, דוגמנות, ניצבות ומשחק) רקם עור וגידים לראשונה בביתה של אחת האימהות. מטרתו הייתה גיבוש וחיזוק הקשר בין אותן ילדות. בין חלקן כבר נוצרו חברויות שמתורגמות בעיקר לפרגון הדדי בעמודי האינסטגרם אחת של האחרת ולא פחות, חיבור בין האימהות שהחליטו לתעל ולמנף את הכוח שבקבוצה לקידום בנותיהן. לפניי כשבועיים נערך מפגש נוסף, אלא שהפעם האימהות הזמינו צלמים, מנחה (ליאור פינקסון) וסיקור תקשורתי. נדמה שהיה זה יותר מפגן ראווה של האימהות, מאשר מחווה כנה לגיבוש הילדות.

 

״לפעמים זה קצת קשה להפסיד המון דברים ואז חברים שואלים אותי: ׳איפה היית וקשה להסביר׳. אני בסך הכל ילדה בת עשר שחווה דברים שילדה רגילה לא חווה. עם הלימודים זה קצת קשה, אבל אני מנסה להתמיד״

 

כוכבות אינסטגרם, ילדות כוכבות אינסטגרם. צילום מיטל הלוי, אופנה, מגזין אופנה, מגזין אופנה ישראלי - 34
צילום: מיטל הלוי

 

טווח הגילאים של הבנות נע בגילאי 8-13. חלקן התגלו על ידי סוכנים ואחרות בעקבות דחיפה של אימהות שרצו בבית נועה קירל קטנה. כיום, מרבית הבנות מנוהלות על ידי האימהות שלהן. זה כולל תיאום, הגעה לפגישות ולאודישנים וכמובן ניהול העמודים ברשתות החברתיות של הילדות שלהן. ״היא לא הולכת לשום מקום בלעדיי. כל עוד הדברים מתנהלים בצורה הגיונית וסבירה אנחנו ממשיכים הלאה. ברגע שמשהו לא נעים יתרחש או נחווה חוויה לא טובה, בהחלט ניקח צעד אחורה ונעשה חישוב מחדש. יש לה גם אחות בת שמונה שבתחום אבל היא עוד מתבשלת״. הוסיפה האם בסיפוק.

 

״אם הייתי חוששת שהיא צעירה מידי לא הייתי חושפת אותה לזה. היא גם בכורה קלאסית וגם תלמידה מצטיינת. עברה מבחנים למחוננים. רק אני מנהלת אותה. היא לא מתעסקת באינסטגרם. הכל אני מנהלת״

 

מהדברים שעלו בראיון שקיימתי עם חלק מהאימהות והילדות ניכר היה כי אצל רובן הבסיס מגיע ממקום טוב ובסופו של יום כולן חולקות משאלה (לגיטימית?): ״עשוני מוצלחת ומפורסמת״. חשבתי לעצמי: הרי כל אמא עמוק בפנים מחביאה משאלה שהבת שלה תצליח ותעשה הכל כדי לגרום לזה לקרות ובכל זאת, קינן בי הספק של מה מותר, מה אסור, מה לגיטימי ומה חוצה גבולות. מתי מטשטש הגבול בין דאגה, לבין גאווה של אמא והאם פרסום לגיטימי, גם על חשבון אובדן הילדות והתמימות.
כשמנופפים מולי עם מספר העוקבים של ילדה בת עשר כהישג מרשים ברזומה, אני לא יכולה שלא לתהות למה זה המשפט הראשון שדחוף להן לספר והאם זה המדד לפיו הילדה צריכה להעריך את ההישגים שלה? להרגיש נפלאה ובעלת ערך? איך 'להיות מפורסמת' הפך למטרה ואילו ערכים מקדשים אותה?

 

״אכזבות של אודישנים. זה אכזבות גדולות לפעמים. צריך לקבל את זה וזה קשה זה לא קל. זה הכיוון שאני ממש רוצה ללכת. אני גם שרה וגם רוקדת וגם משחקת וכל העניין להיות טאלנט ולהופיע״

 

כוכבות אינסטגרם, ילדות כוכבות אינסטגרם. צילום: ליאור פינקסון, אופנה, מגזין אופנה, מגזין אופנה ישראלי - 2
צילום: ליאור פינקסון

 

כל החלומות תפוסים
אם בעבר כדי לפרוץ כדוגמנית או כשחקנית נדרשו כישרון גדול, לימודים מייגעים, סוכן נלהב ואין ספור אודישנים, הרי שכיום הזמינות המיידית והחשיפה שמעניקות הרשתות החברתיות, הינם תעתוע של תחושה שכל החלומות ברי השגה. הרי באינסטגרם הכל יפה ומפרגן יותר ואיש לא אומר לך לא בפרצוף. כבר לא מפתיע שכבר מגיל שמונה להיות מפורסמת היא שאיפה לגיטמית והאינסטגרם הפך מקצוע ״לפני פחות משנתיים הגענו לאודישנים לתצוגת אופנה של פלמינגו והיא הייתה הראשונה שפתחה את התצוגה. היא התאהבה בזה ובכל מה שקשור בהפקה. מאז היא עשתה פרסומות, צילומים, קליפים, סרטים קצרים״.

זו שאיפה שלה או שלך?
אמא: ״הבן שלי היום בן 15. הייתה לי חברה בשם ׳לוקים׳ והוא היה מדגמן המון. היום הוא לא מוכן לשמוע על זה והנה הילדה פתחה אינסטגרם וערוץ יוטיוב. הכל בא ממנה״.

 

מגמת השעתוק של המציאות לרשת, בקרב ילדים לא הולכת לשום מקום. איזה עולם אנו רוצים להציג לילדה שאומרת ״אני רוצה להיות כמו בר רפאלי. היא מפורסמת בעולם וגם אני רוצה״

 

כוכבות אינסטגרם, ילדות כוכבות אינסטגרם. צילום: ליאור פינקסון, אופנה, מגזין אופנה, מגזין אופנה ישראלי - 31
צילום: ליאור פינקסון

 

כאמא אינך חוששת שזה יסיט אותה לכיוונים לא ריאליים או שתפגוש באנשים לא סימפטיים?
אמא: ״זו הסיבה שאני מלווה אותה. אני מבררת לגבי האנשים שהיא מגיעה אליהם ועומדת מאחוריה. היא מקבלת פתאום חשיפה יותר גדולה, אם זה תגובות באנגלית או תגובות מאנשים יותר גדולים ממנה״.
ילדה: ״לפעמים זה קצת קשה להפסיד המון דברים ואז חברים שואלים אותי: ׳איפה היית וקשה להסביר׳. אני בסך הכל ילדה בת עשר שחווה דברים שילדה רגילה לא חווה. עם הלימודים זה קצת קשה, אבל אני מנסה להתמיד״.

את אמא שלה. את לא חוששת שהיא צעירה מידי?
אמא: ״אם הייתי חוששת שהיא צעירה מידי לא הייתי חושפת אותה לזה. היא גם בכורה קלאסית וגם תלמידה מצטיינת. עברה מבחנים למחוננים. רק אני מנהלת אותה. היא לא מתעסקת באינסטגרם. הכל אני מנהלת״.

 

״אין דברים לא כייפים חוץ מהנסיעות. לומדים ברכבת. אמא אומרת לי תרגילים ופתאום אני יודעת. ממש כיף להצטלם. כולם יודעים מי את ומה את״

 

כוכבות אינסטגרם, ילדות כוכבות אינסטגרם. צילום: ליאור פינקסון, אופנה, מגזין אופנה, מגזין אופנה ישראלי -
צילום: ליאור פינקסון

 

מגמת השעתוק של המציאות לרשת, בעיקר בקרב ילדים ובני נוער מתרחשת בכל מקום ולא נראה שהיא הולכת לשום מקום, לכן מוטב שהילדות יחשפו אליה בתבונה ובמינון נכון. ל'כוכבות לרגע' יש השלכות הרסניות בכל גיל. על אחת כמה וכמה אצל ילדות. ההרגשה העילאית של ילדה – מלכה בזכות העוקבים שלהוהגאווה הלאומית של אמה – יכולה להתנפץ לרסיסים כשסינדרלה תחזור להיות לכלוכית. חשוב שהאימהות ידעו שזה רגעי ויכול להיגמר רע. מוטלת עליהן החובה להכין נפשית את בנותיהן לחיים שאחריי האינסטגרם וההצלחה, בהם 'ילדת הפלא' כבר לא תהיה רלוונטית. ״בת דודה של אבא רצתה לצלם אותנו ואני ממש זרמתי. הצטלמתי די הרבה. היא שלחה את התמונות וכך הכל התחיל. עבורי זאת חוויה וכיף גדול. אני צריכה להמשיך בדרך שלי. אין דברים לא כייפים חוץ מהנסיעות. לומדים ברכבת. אמא אומרת לי תרגילים ופתאום אני יודעת. ממש כיף להצטלם. כולם יודעים מי את ומה את״.

 

כוכבות אינסטגרם, ילדות כוכבות אינסטגרם. צילום מיטל הלוי, אופנה, מגזין אופנה, מגזין אופנה ישראלי - 32
צילום: מיטל הלוי

 

 תארי לי את החלום הגדול שלך?
ילדה: ״ממש כיף להצטלם ואז כולם יודעים מי את ומה את. אני מכירה הרבה צלמים וחברות. אני רוצה להיות כמו בר רפאלי. היא ממש מפורסמת בכל העולם וגם אני רוצה״.
אמא: ״היא ציירה ציור ענק בבית עם כוכב שחור. שפכנו צבעים וזה מה שיצא. באותו יום היא אמרה: ׳אמא זה סמל של המותג האיפור שאני אוציא׳״.

ובעתיד?
אמא: ״כל עוד היא רוצה וזה זורם לה, אני זורמת איתה. אבל אם היא תחליט שלא. אז לא. אין לי שום בעיה עם זה. אני איתה לאורך כל הדרך. כשהיא תגדל ותחליט אחרת. גם זה בסדר מבחינתי״.

מהם הרגעים הקשים שלך?
״אכזבות של אודישנים. זה אכזבות גדולות לפעמים. צריך לקבל את זה וזה קשה זה לא קל. זה הכיוון שאני ממש רוצה ללכת. אני גם שרה וגם רוקדת וגם משחקת וכל העניין להיות טאלנט ולהופיע״.

 

כוכבות אינסטגרם, ילדות כוכבות אינסטגרם. צילום מיטל הלוי, אופנה, מגזין אופנה, מגזין אופנה ישראלי - 33
צילום: מיטל הלוי

 

אין מחקר שיוכיח מסקנה חד משמעית לגבי כל נושא סוגיית טיפוח הטאלנט מגיל קטן (בין אם זה מגיע מהילדים או מדחיפה של ההורים). אל לנו להתעלם מהיתרונות הנלווים לכך: ביטחון עצמי, מוטיבציה, תחרותיות והרצון הגדול שמגלות הילדות להצליח. אולם מחובתנו כמבוגרים להיות הגורם המאזן ולטפח ערכים מציאותיים בקרב הדור הצעיר. איזה עולם אנחנו רוצים להציג לילדה קטנה ומה עולם המושגים שאנחנו מטפחים אצלה.

 

 

נעמה קדוש

נעמה קדוש – כתבת מערכת Efifo
האינסטגרם של נעמה קדוש: naamakadosh
המייל של נעמה קדוש:  naamak21@gmail.com

 

 

Efifo – מגזין האופנה של ישראל
מייסד ועורך אחראי: אפי אליסי
מייל: efifo@efifo.co.il
אינסטגרם: efifomagazine
קבוצת האופנה שלנו פתוחה לכולם: https://www.facebook.com/groups/efifo/

 

פורסם בקטגוריה Fashion Academy
תגובות פייסבוק