מוזיאון ישראל: כלבים וחתולים

מוזיאון ירושלים, EFIFO, כלבים וחתולים, וויליאם ווגמן, חתול
|

כלבים וחתולים. איזו חיה טובה ונאמנה יותר. האם המינים מסוגלים לחיות בהרמוניה או לנצח יישארו אויבים. מוזיאון ישראל מספק נקודת מבט על היחסים בינינו לכלבים וחתולים

9 במאי 2017
אוצרת: אורנה גרנות

מוזיאון ירושלים, EFIFO, כלבים וחתולים, וויליאם ווגמן
וויליאם ווגמן. view point

משחר ההיסטוריה ועד ימינו, כלבים וחתולים היו ונשארו נושא לוויכוחים אין סופיים בין מחנה אוהבי הכלבים לבין אוהבי החתולים. ויכוחים כמו איזו חיה טובה יותר, נאמנה יותר, והאם שני המינים מסוגלים בכלל לחיות בהרמוניה או שלנצח יישארו אויבים. מוזיאון ישראל מבקש לספק נקודת מבט חדשה על מערכת היחסים בינינו לבין חיות המחמד ובינם לבין עצמם. התערוכה החדשה תציג קרוב ל-100 יצירות אמנות מגוונות מתחום הווידאו, הצילום, הציור, הארכאולוגיה, בחלק מהיצירות המבקרים מוזמנים לגעת, את חלקן ניתן ללטף וברבות מהן ניתן לשחק,  וכולן יחד מזמינות לחוויה מפתיעה לגדולים וקטנים כאחד.

מוזיאון ירושלים, EFIFO, כלבים וחתולים, הת'ר מתון
הת'ר מתון. חתולים בבגדים

עיצוב החלל בתערוכה מזמין לבחירה בכל עת בין חתולים וכלבים וחלקה אפילו מחולק לשלושה אזורים: מסלול כלבים לחוד, מסלול חתולים לחוד ואפילו אזור המוקדש כולו לשילובים מפתיעים בין כלבים לחתולים.

מוזיאון ירושלים, EFIFO, כלבים וחתולים, גיא בן נר
גיא בן נר. כלבים

בחלק המוקדש לכלבים, למשל, יוכל הצופה לבחון מחדש את מערכת היחסים "השוויונית" בין האדם לידידו הטוב ביותר. לצד יצירות מפתיעות מהעת העתיקה, כגון שרידי קבורה משותפים לאישה וכלבה, יוכלו המבקרים למצוא יצירות אמנות המתעדות כלבים משוטטים ללא בעלים, לצד כאלה שבהן נראים כלבים הבוהים בבעליהם בהערצה. חלק מן היצירות משקפות את הקשר החזק והעל זמני בין כלבים לבני אדם חלקן מאתגרות את ההיררכיה המקובלת בין אדם לכלב, וחושפות את המבקרים לפן ביקורתי ואפל של הקשר בין כלבים לבעליהם.

מוזיאון ירושלים, EFIFO, כלבים וחתולים, שרית שני חי
שרית שני חי. פאזל רנטגן של חתול וכלב

בחלק המוקדש לחתולים ימצאו המבקרים מגוון רחב של חתולים – חתולי בית וחתולי רחוב, חתול אדום אחד וכמה חתולים שחורים, ולא, אין מה לדאוג, הם לא שורטים. חלקם יזיזו את הזנב חלקם יהיו לבושים בבגדי אדם. חלק מן התערוכה יוקדש לסרטוני רשת שזכו למיליוני צפיות והפכו חתולים אנונימיים למפורסמים ברחבי העולם. דרך יצירות האמנות המגוונות יוכלו המבקרים לראות את מערכת היחסים הסבוכה המורכבת אך המרתקת בין חתולים לבני האדם שאינם מצליחים לאלף אותם.

מוזיאון ירושלים, EFIFO, כלבים וחתולים, רונה יפמן
רונה יפמן. אלכס

בחלק המשותף לשני המינים יפגשו הצופים יצירות אשר מציגות את כל השילובים האפשריים בין כלבים וחתולים. החל מכלב נובח על חתול, חתול שצוחק על כלב, זוגות של כלבים וחתולים אשר הפכו דומים זה לזה כזוג אחים, ואפילו יצור אחד שמתחיל ככלב ומסתיים כחתול. דרך יצירות אלו יוכל הצופה לבחון מחדש את מערכת היחסים האפשרית והקיימת בין שני בעלי החיים, את מערכת היחסים שלנו עם חיות המחמד והצד האפל שבה, ולתהות בשאלה "למה בכלל לבחור?"

מוזיאון ירושלים, EFIFO, כלבים וחתולים, אמיר שפט
אמיר שפט. הכלב צ'וצ'י

מוזיאון ישראל, ירושלים
אתר המוזיאון: http://www.imj.org.il/

 

פורסם בקטגוריה מגזין אופנה
תגובות פייסבוק