דוד טרטקובר. התערוכה

דוד טרטקובר. התערוכה
|

 

2.6.2016 – 17.9.2016
הפתיחה: יום רביעי – 1 ביוני 2016 – בשעה 20:00
התערוכה מלווה בספר אמן / אוצרת: אירית הדר
אולם מיזנה-בלומנטל, האגף ע"ש מארק ריץ' וגבריאלה ריץ', הבניין הראשי

דוד טרטקובר. התערוכה-1
David Tartakoveranu ohavim otach moledet,1987

דוד טרטקובר (נולד בחיפה, 1944; חתן פרס ישראל, 2001), אוסף מזה ארבעה עשורים, דימויים וטקסטים מכל פינות התרבות והאקטואליה הישראלית. התערוכה המקיפה במוזיאון תל אביב לאמנות, מתמקדת בכרזות שיצר בתגובה לאירועי אקטואליה ולתהליכים בתרבות המקומית.

דוד טרטקובר. התערוכה-2
David Tartakover, Tov Lamut bead Artzenu, 1977

לצד הכּרזות המוּכּרות, נחשפים בתערוכה תחומי עשייה פרטיים יותר מעולמו של טרטקובר, כמו מבחר מ"הספרים השחורים" – רישומים ויומני עבודה, החושפים הלכי רוח וחשיבה ותהליכי גיבוש של דימויים ורעיונות ביצירתו. וגם פריטי אמנות ואובייקטים מסביבת העבודה והחיים של טרטקובר, שמסלולי פעילותו כמעצב (חתן פרס ישראל לעיצוב לשנת 2002), אמן, אספן ומורה, שהוא גם תושב תל אביב מעורב ואקטיביסט, מצטלבים ומזינים זה את זה. חומרי ה"ישראליאנה" מקובצים ע"י טרטקובר האספן, ששם לו למטרה לשמר ולתעד את התרבות החזותית המקומית הַחל בשנים שלפני קום המדינה. את אלו הוא רותם ליצירת כּרזות שהן תמונות מציאות פעורות המגיבות לאקטואליה ונגרפות אל קו פרשת המים של 1967, שמֵי תהום מחלחלים משם ומאז אל כל תחומי חיינו.

דוד טרטקובר. התערוכה-3
David Tartakover, itzuvehevra, 1988

השם העברי "כְּרזה" מתייחס להיבט התפקודי שלה, למשימתה להכריז ולשכנע את ציבור נמעניה. הכרזות של טרטקובר מְחלצות משמעות מדימויים ומלים, הוא מנסח את תובנותיו בשפה ברורה ומזוהה, מצרף ייצוגים של זמנים שונים ויוצר קולאז' הנצבר לכלל דיוקן של מקום משברי. בקביעתו כי  "כרזות אינן רק איך שהן נראות אלא בעיקר מה שהן מייצגות", הוא מתייחס למקום מבעד לייצוגיו וללשונו. לשבר יש מימד אישי, וטרטקובר מתעל אותו לדריכוּת ולפעולה.

דוד טרטקובר. התערוכה-4
David Tartakover, Ima,1988

את השקת התערוכה של טרטקובר, מלווה שיתוף פעולה עם בית האופנה קסטרו. מעצבי הסטודיו יצרו קולקציית קפסולה הכוללת כ-25 טי שירטים לנשים, גברים וילדים, שעוצבו בשיתוף עם טרטקובר ובמגוון טכניקות הדפס וצביעה בהשראת יצירותיו. הקולקציה תימכר גם בחנות פופ-אפ במוזיאון, שתופעל לכבוד פתיחת התערוכה.

דוד טרטקובר. התערוכה-5
David Tartakover, Agadati arba panim, 1985

 

 

פורסם בקטגוריות חדשות האופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק