תחיית האופנה העברית

הצבי. כאן 11-20
|

סדרת המקור "הצבי" של כאן 11 בורכה ביכולות בשילוב שפות בסדרה- העברית, הרוסית והיידיש, לצידה בולטת שפה חשובה לא פחות, שפת האופנה. ענבל שוקי, מעצבת התלבושות של הסדרה סיפרה על התהליך: "אני אוהבת את התהליך הזה של פיצוח טכני וכלכלי, אוהבת לחשוב מחוץ לקופסה"

מאז ימיה הראשונים של כאן 11 זכינו לקבל סדרות ישראליות נהדרות, ביניהן "הצבי" שהגיעה לסיומה השבוע לא מספקת רק הצצה לדרמה ישראלית מעניינת אלא גם מייצרת חלון לאופי הלבוש של ירושלים בשנות 1885.  הסדרה עוסקת בעיתון "הצבי" שהקים אליעזר בן יהודה ובו פרסם מילים שחידש בשפה העברית, ועל העבודה המשותפת עם הקשר שנתווה בין בן יהודה ובין פרומה ציפיס, צעירה שהגיעה מבלארוס ונקלעה לעבודה בעיתון.

כמו שמצופה מסדרה תקופתית תשומת לב מיוחדת ניתנה ללבוש בסדרה. ענבל שוקי, מעצבת התלבושות של הסדרה מספרת כי כל עיצוב תלבושות לסדרה מתחיל בתחקיר מעמיק ועבודת התאמה, "יש לא מעט תמונות של לבוש באירופה. כמעט ואין תמונות של הלבוש בירושלים לכן הייתי צריכה לתרגם לדמיין מה הגיוני שכל דמות תלבש בישראל". לכל דמות התלווה לוח השראה ומחשבה על איך תיראה כל אחת על המסך- כך לדוגמא, החשיבה על הדמות של חיה ציפיס (מיכל שטמלר ינאי)- "היא הליידי של הבית. ליידי מאודסה שקשה לה להסתדר בארץ ישראל." סיפרה עינבל "לכן בחרתי שמלות קטיפה בכחול כהה ובגווני חום שיושבות מושלם. בעבודות הבית יש לה סינר וכשהיא יוצאת החוצה היא לובשת כפפות, כובע וכמובן שמשיה כהגנה מהשמש"

הצבי. כאן 11-3
הצבי. כאן 11

כמו בחיים, גם על המסך לאופנה תפקיד מרכזי בביטוי הזהות והתהליכים שעובר האדם, והלבוש של פרומה ציפיס (סוזאנה פפיאן) משקף תהליך שהיא עוברת, "כשהיא פוגשת את אליעזר בן יהודה בפעם הראשונה, מבחינתה זה ראיון עבודה, היא לובשת שמלה שנראית כמו חליפה וביום העבודה הראשון שלה היא חובשת כובע כיאה לאישה ולא לנערה. ככל שהיא נשאבת עמוק יותר לסיפור של הנערות ולכתיבה העיתונאית, הביגוד שלה משתנה ומתקרב לאופנה של 1910. היא מקדימה את זמנה גם בדעות וגם במראה."

הצבי. כאן 11-2
הצבי. כאן 11

אחת השאלות המרכזיות שעולות בלבוש בסדרות תקופתיות היא הנאמנות למקור והדיוק ההיסטורי בשימוש בפריטים וההתאמות ביניהן וכמה חירות יצירתית לוקחים כשמלבישים דמויות-"בכל סרט או סידרה תקופתית אני מתלבטת עד כמה לדייק את הלבוש של התקופה ועד כמה להתחשב בעיניים של הצופה המודרני." אמרה ענבל "אני מאמינה שככל שאדייק יותר הצופה יכנס לתוך עולם הסיפור. אני עדיין מנסה למצוא את האיזון בין השניים או, לזייף בקטנה (בעיקר בבדים) בצורה שלא תורגש."

דוגמא לאיזון בין דיוק היסטורי לשינוי נעשה בבגדי הדמות של אליעזר בן יהודה (אור בן מלך): "ברפרנסים מופיעות תמונות שלו בחליפת טוויד משובצת. הרגשתי שחליפה משובצת מלאה זה יותר מדי ולכן בחרתי להלביש אותו בחליפות מפורקות. כלומר מכנסים, וסט, וז'קט בבדים שונים ובמידה אחת מעל כדי לתת הרגשה שהוא ירד במשקל…"

הצבי. כאן 11-9
הצבי. כאן 11

ענבל שוקי היתה מחויבת לתפקיד שלה, "רציתי להבין איך זה מרגיש להתלבש בבוקר ב-1885 אז ניסיתי, לבשתי את כל השכבות משמלת הבסיס, המחוך, הבאסל (תוספת הגדלת ישבן), חצאית המילוי, חולצת הבסיס ועד לשמלה עם כל הקישוטים כולל כובע – הבגד נותן תחושה אצילית וזקופה. הבגד די מסורבל וכבד ומומלץ לנעול את הנעליים לפני ששמים את המחוך כי קשה להתכופף"

מחלקת התלבושות של הסדרה שבתה את ליבם של אוהבי האופנה, וענבל נשאלה מהיכן הפריטים,
"חלק מהחולצות שהשחקניות לובשות הן חולצות שמצאתי ברשתות האופנה ושדרגתי ע"י החלפת כפתורים והוספת תחרות וסרטים. חלק מהז'קטים של הנשים העניות מצאתי בחנויות יד שניה. שיניתי להם את הגזרה כך שיראו מתאימים יותר ל 1885 ויישנתי אותם. קניתי כובעי לבד של פורים, קניתי תחרות, נוצות, פרחים, סרטים ועיצבתי את כל כובעי הנשים. כל כובע תפרתי ידנית. גם כובעי היהודים האשכנזים הוכנו על הבסיס של כובעי הלבד הפשוטים."

האמת היא, שלצד הסדרה העלילתית גם במציאות האופנה לא זרה לעולם של משפחת בן יהודה, לחמדה בן יהודה, אשתו של אליעזר תפקיד חשוב בהפיכת האופנה לכזו שמדוברת בהרחבה בישראל של 2024 ועוד הרבה לפניה בתקופת הישוב הישן. חמדה בן יהודה לא רק לקחה חלק פעיל בהחייאת השפה העברית יחד עם בעלה כשהמציאה את המילה 'אופנה', אלא גם כתבה טור שבועי בעיתון "השקפה" תחת השם שושנה לבנה, טור אופנה שהיה מהראשונים בארץ.

בין הנושאים כתבה על הצעות להתאמה נכונה של פריטים כמו נעליים, חדשות אופנה ואפילו טיפים להסרת כתמים מבדים. ענבל שוקי בחרה לחתום את דבריה במילים-" כשעושים סרט או סידרה התמונות, המילים, הבגדים מונצחים לתמיד". החידוש הישראלי ליצור סדרה על ירושלים של 1885 מאפשרת לנו לצלול לתוך העבר מתוך מבט עכשווי, ובעיקר אופנתי, להעריך את היכולות של תעשיית הטלוויזיה המקומית שלנו, גם, ובמיוחד בזמנים הללו ולתת לעצמנו כמה רגעי אסקפיזם תוך תשומת לב להיסטוריה יהודית, ישראלית וציונית.

דפנה סאפר -2

דפנה סאפר – כתבת אופנה
אינסטגרם: dafnasaffer@

נינה שוורץ - 3

נינה שוורץ – עורכת אופנה
אינסטגרם: nina_schwartz_stylist@

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

Editor in Chief: Effie Elisie
Email: fashionisrael.mag@gmail.com
Instagram: fashion_israel.mag
site: https://www.fashion-israel.co.il
Facebook business page: Fashion Israel

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק