ניצה שאול והאנדלוסית

ניצה שאול-2
|

ניצה שאול לקחה על עצמה פרויקט חדש: "האנדלוסית לילדים", והיא נהנית מכל רגע

מאת: צח אוריין אוראץ'
מאז החלה השחקנית ניצה שאול לעלות לפני כ-15 שנה סדרת מופעים "צלילי קסם", אותם היא יצרה וכתבה, הפכה שאול למאסטרית בתחום המוזיקה הקלאסית לילדים. למרות זאת, ההצעה שהיא קיבלה ממנהלת המחלקה החינוכית של התזמורת האנדלוסית אשדוד, איריס חליפה, להגיש קונצרט במסגרת סדרת "האנדלוסית לילדים" הצליחה להפתיע אותה. "בהתחלה אמרתי לעצמי, מה אני אעשה עם זה בדיוק, אבל מהר מאד הבנתי שזה בדיוק כמו שאני מנגישה לילדים את סטרווינסקי או מוצארט והחלטתי להרים את הכפפה, משחזרת שאול. "היא התחברה לזה מהמקום הפרטי שלה ומהשורשים שלה ובעיקר היא התלהבה מהתשוקה שלי לרעיון הזה" מוסיפה חליפה בחיוך.

ניצה שאול-1
ניצה שאול. צילום: יוסי צבקר

התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד הוקמה בשנת 1994 מתוך רצון לשמר ולהפיץ את המורשת המוזיקלית שנוצרה בתקופת תור הזהב בספרד ולתת ביטוי מחודש למוזיקה האנדלוסית ולמסורת הפיוט המפוארת, שמקורה בארצות המזרח. מה שהחל ביוזמה צנועה מקומית שהגו מוטי מלכא וד"ר יחיאל לסרי, כיום ראש עיריית אשדוד, הפך עם השנים למוסד תרבותי ייחודי ומוערך. 40 נגני התזמורת – כלת פרס ישראל לתרבות – מופיעים בכל רחבי הארץ, משתתפים בפסטיבלים גדולי ומופעי פארק, מארחים אמני פלמנקו מחו"ל  ולוקחים חלק במסגרות חינוכיות שונות. החיבור ההרמוני שלהם בין מזרח ומערב נחשב ייחודי בסצנה המוזיקלית ועונת המנויים המוצלחת שלהם כוללת שיתופי פעולה מלהיבים עם אמנים כמשפחת בנאי לענפיה, דוד דאור, ברי סחרוף או שלומי שבת.

זו העונה השלישית של סדרת הקונצרטים "האנדלוסית לילדים" שנפתחה עם סיפור מסעותיו  של מגלה הארצות היהודי, בנימין מטודלה, בכיכובו של הקומיקאי אסף אשתר העורך במופע מסע מוזיקלי רווי הומור למציאת הספר "מסעות בנימין" לאורך התחנות השונות בהן הוא ביקר במסעו במאה ה-12. בפרויקט החדש, "נוצה של זהב", המיועד לגילאי 5-9, תצא שאול למסע היסטורי אחר בעקבות יצירותיהם של משוררי "תור הזהב" בספרד – רבי יהודה הלוי, אברהם אבן עזרא ואבן גבירול אשר השפיעו והטביעו את חותמם על המורשת והתרבות היהודית. "אנחנו מנסים להביא את התרבות הזו לדור צעיר וזה מאד מאתגר, כי אצלם אין געגוע ואין 'בית אבא', לרוב זה לחנים קשים שהם נחשפו אליה וכוס השוקו של רבים מהם זה לא פיוטים אלא גיבורי ריאליטי" מוסיפה חליפה. יחד עם נגני התזמורת בניצוחה של סיון אלבו בן חור,  הפייטן אליה מויאל ורקדן המגלם נוצת זהב, שהייתה כלי הכתיבה של משוררי אותה תקופה, הם יבצעו שירים ופיוטים מוכרים כמו 'אלף בית' של נעמי שמר, ' איך שיר נולד' של יהונתן גפן, 'שלום לבן דודי' ומיטב מהקלאסיקה האנדלוסית בעטיפה עכשווית. "יש פה פריצת דרך והמחשבה מאחורי הסדרה הזו היא לעשות משהו חוויתי, מכובד, לא מתיילד ובעיקר להביא את כל היופי ואת כל העושר המוזיקלי לילדים. חשוב שהדור הצעיר יכיר קלאסיקה של משוררים ענקים" מוסיפה חליפה, עורכת הסדרה למשפחה אחראית לכל פעילות הילדים והנוער בתזמורת.

ניצה שאול
איריס חליפה. צילום: יח"צ

לדברי חליפה, הצלחת התזמורת מעידה על געגוע עמוק וצימאון אמיתי למוזיקה אנדלוסית בקרב ציבור גדול. "יש פה נרטיב של זהות, געגוע וזיכרון ואנחנו תמיד רואים בהופעות אנשים שמתרגשים עד דמעות.  המטרה והחזון של מחלקת ילדים ונוער והוא להעביר את הלפיד הלאה ולהתייחס אל התרבות הזו לא ממקום של גטו אלא ממקום של כבוד לזהות שלך, לשורשים שלך. יש כאן נכסי צאן ברזל של תרבות יהודית שהדור הצעיר לא מכיר ושוכח את שורשיו כעם" מוסיפה חליפה, שהיתה שותפת לבחירה של שאול בשלושת משוררי העבר ובכתיבת המופע. שאול, שיצרה כבר 50 מופעים שונים המספרים על ילדותם של מלחינים מערבים גדולים ונחשבת לכוהנת הגדולה בכל הקשור להנגשת מוסיקה קלאסית לילדים, מטפלת הפעם בחומרים המגיעים מן המזרח עם מוזיקה ופיוטים שהפכו למסורת עשירה של יהודי המזרח. בקונצרט החדש יוצאת שאול למסע אחר נוצת הזהב, חורזת מילים ומתחקה אחרי שלושת המשוררים הסקרנים, שביקשו ללמוד ולהתפתח בחייהם. "החומרים הללו מלווים אותי משחר ילדותי, מהעברית הצחה והספרותית שהדודות שלי דיברו, מהזמירות בבית הכנסת ברחוב שד"ל שהייתי הולכת עם סבא שלי מוסיפה שאול. "שעשע אותי גם הרעיון, שאני גרה כיום ברחוב אבן גבירול ופתאום הכל מתקשר לי".

פורסם בקטגוריה כללי
תגובות פייסבוק