גרשון קניספל. כשהתותחים רועמים

EFIFO. מגזין אמנות. גרשון קניספל. כשהתותחים רועמים
|

EFIFO. מגזין אמנות

הגלריה לאמנות אום אל פחם: גרשון קניספל – ״כשהתותחים רועמים״
Umm El Fahem Art Gallery: Gershon Knispel-When the Cannons Roa

אוצרים: גליה בר אור וסעיד אבו שקרה

EFIFO. מגזין אמנות. גרשון קניספל. כשהתותחים רועמים-4
EFIFO. מגזין אמנות. גרשון קניספל ואוסקר נימאייר, משלוחי קורבנות אדם ברכבת הבהמות, 2005. צילום: יחצ

ציורי הענק של האמן גרשון קניספל בגלריה לאמנות אום אל פחם, וגם ההדפסים שיצר בשיתוף עם היוצר והאדריכל הנודע אוסקר נימאייר (Niemeyer), מאזכרים אירועים אקטואליים המבוססים על צילומי עיתונות ומגזינים (בעיקר של צלמים צבאיים). עבודות השמן בתערוכה, המתנשאות לגובה של כשלושה מטרים, מבקשות להכניס את הצופה לתוך הסצנה. החציצה שבין מרחב הציור למרחב החיים והפער בין אדריכלות, ציור ופיסול מאבדים משמעות אל מול תחושת הצופה אשר חווה מעורבות גופנית ורגשית, דרמטיות ואינטנסיביות של פעולה בו בעת.

EFIFO. מגזין אמנות. גרשון קניספל. כשהתותחים רועמים-2
EFIFO. מגזין אמנות. גרשון קניספל, לשכת עבודה (גרסה ב'), 1956-1959, שמן על בד. צילום: יחצ

התערוכה מאפשרת מבט לאחור כמעין חתך יצירה של האמן. לצד עבודות השמן הגדולות הנזכרות למעלה יוצגו שתי סדרות של הדפסים שאוגדו לראשונה בתערוכה זו. אחת מהסדרות תציג הדפסי רשת ספורים מתוך אלבום שיצר גרשון קניספל (2002-2008) בשיתוף ידידו אוסקר נימאייר. ההדפסים המוקדשים "לשלום ולעולם טוב יותר" נושאים עליהם הטבעה של יד גדולה המאזכרת את אנדרטת הבטון, "יד הזיכרון לאמריקה הלטינית", שהציב נימאייר בשנות ה-90 במכלול זיכרון בסאו פאולו.

EFIFO. מגזין אמנות. גרשון קניספל. כשהתותחים רועמים-3
EFIFO. מגזין אמנות. גרשון קניספל, תחריט לשיריו של אלכסנדר פן, 1906-2006. צילום: יחצ

גרשון קניספל, נולד בשנת 1932 בקלן שבגרמניה. בשנות ה-50 הצטרף למפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) וסיים את לימודיו בבצלאל החדש. עם סיום התואר החל לאייר ליטוגרפיות ותחריטים לספרי שירה בניהם ספרו של אלכסנדר פן. בשנת 1958 עבר לגור בברזיל בעקבות זכייתו במכרז לתכנון עבודת קיר רחבת ממדים ונשאר לגור בברזיל תוך שיתוף פעולה עם האדריכל אוסקר נימאייר. גרשון קניספל המשיך בפועלו בברזיל כאמן פעיל בעל עבודות עם מסרים חברתיים ופוליטיים.

EFIFO. מגזין אמנות. גרשון קניספל. כשהתותחים רועמים-5
EFIFO. מגזין אמנות. גרשון קניספל ואוסקר נימאייר, אולגה באינארו מובלת להוצאתה להורג, 2005. צילום: יחצ

בשנת 1964 פרצה בברזיל הפיכה צבאית וגרשון קניספל, שהיה חבר המפלגה הקומוניסטית, הפך למבוקש על ידי המשטר החדש ושב ארצה. עם חזרתו התגורר בחיפה בה שימש כיועץ אמנותי לעירייה ובמקביל יצר עבודות רבות במרחב הציבורי של חיפה עליהן ספג ביקורת. בשנת 1995, לאחר נפילת המשטר הצבאי, חזר גרשון קניספל לברזיל, שם הוא חי עד היום. גרשון קניספל השתייך מאז ומתמיד למגמת אמנות השמאל בארץ שבקשה לצור דיאלוג עם הציבור הרחב, בעיקר באמצעות יצירה במרחב הציבורי המתייחסת לאירועים אקטואליים בסגנון פיגורטיבי, נגיש ומעורר הזדהות.

 

הגלריה לאמנות אום אל פחם
נעילה: 11.02.2017
שעות פעילות: ראשון עד חמישי, 16:00-9:00
שישי-סגור. שבת, 16:00-9:00
הכניסה חופשית

 

 

פורסם בקטגוריה אופנה
תגובות פייסבוק