אודם אדום כסמל

מרוות חכרוש יחצ
|

״בתחילת המאה ה-20 נשים שמרחו אודם אדום נחשבו לזנותיות״. את אלכסנדריה אוקסיו-קורטז האמירה של מדלן מארש לא מרתיעה. היא מפגינה שפתיים אדומות כאש. מרוות חכרוש נלחמה שנים בדילמה פנימית של אישה פמיניסטית אקטיבסטית ומנגד כזו המאמינה בטיפוח היופי הנשי כחלק מזהות נשית חזקה, בטחון עצמי, ושחרור

 

אלכסנדריה אוקסיו קורטז. צילום: פינטרסט
אלכסנדריה אוקסיו קורטז. צילום: פינטרסט

מאת: מרוות חכרוש – עורכת אופנה

 

יש לי אהבה חדשה. אלכסנדריה אוקסיו קורטז בת ה-29 עשתה היסטוריה בארה"ב. האישה הצעירה ביותר שנבחרה אי פעם לקונגרס. כל מי שראתה צילומים שלה בעתונות ובטלויזיה לא יכלה שלא להבחין במרבית ההופעות הציבוריות שלה, באודם אדום בוהק משוך על שפתיה.

בכיתה ד׳ הבאתי אודם אדום לכיתה. לא זוכרת אם זה היה לקראת פורים, אני כן זוכרת שישבתי מתחת לשולחן, מרחתי את האודם על שפתיי ועפתי על עצמי. כל הבנות בכיתה רצו שאמרח גם להן אודם כזה, וכהרף עין הפכתי ממרוות, התלמידה השמנמנה הנחמדה, לסטייליסטית של בנות כיתה ד'.

 

מרוות חכרוש צילום יחצ
מרוות חכרוש. צילום: יח״צ

 

עם השנים, באקדמיה, ומאוחר יותר, נחשפתי לנשים אקטיביסטיות פמינסטיות רבות שלא רצו לשמוע על איפור או טרנדים אופנתיים אחרים, וראו בהם כניעה ל״מודל היופי״ שהחברה הצרכנית הכתיבה, וכפירה באידיאלים הפמיניסטיים. הייתי בקונפליקט פנימי. מצד אחד, הזדהתי עם הרבה מהעקרונות והערכים של הפמיניסטיות וחשתי התנגדות ל״מודל היופי״ שחברות הקוסמטיקה הגדולות קבעו, ונשים בכל העולם צרכו, אך בו זמנית נמשכתי לתחום של טיפוח היופי הנשי והחופש של נשים לטפח ולעצב את המראה שמתאים להן, ומעניק להן זהות ובטחון עצמי.

כשראיתי את אלכסנדריה אוקסיו קורטז, פוליטיקאית צעירה ואסרטיבית, שלא נרתעת להופיע עם אודם אדום חזק, למרות התדמית שזה עלול לשדר, בחברה האמריקאית הפוריטנית, חשתי שהיא מממשת את החלום שלי: להיות אקטיביסטית עם סטייל. מאחורי הליפסטיק האדום שמהדר את שפתיה של אלכסנדריה, יש היסטוריה עשירה של זהות נשית חזקה, בטחון עצמי, ושחרור.

 

red lipstik

 

לדברי מדלן מארש, מחברת הספר Compacts and Cosmetics: ״שפתון אדום״ (ליפסטיק) הוא, יותר מכל דבר אחר, מייצג את הכוח הנשי. משחר הזמן, נשים עיטרו את עצמן. מארש מצאה את הייצוג הראשון של שפתון על פפירוס מצרי עתיק, אבל שפתון אדום לא תמיד היה מקובל מבחינה חברתית. בתחילת המאה ה-20, נשים ששמו אודם אדום, נחשבו לזנותיות״.
״הביטוי ההצהרתי הראשון והמפורסם ביותר של שפתון אדום, היה למעשה בניו יורק כאשר הסופרז'יסטיות יצאו לרחובות, התאספו יחד, וכחלק מההפגנות והמאבק שלהן לזכות הצבעה, כולן שמו שפתון אדום בוהק״, מסבירה מארש.

 

מרילין מונרו. צילום: פינטרסט
מרילין מונרו. צילום: פינטרסט

 

זה לא מפתיע שהשפתון המשיך לצבור פופולריות לאחר תקופה זו, והפך ליצוג של כוח במהלך מלחמת העולם השנייה. זה היה לא פשוט למצוא מוצרי קוסמטיקה, כי התעשייה הייתה עסוקה בלייצר מוצרים חשובים יותר למאמץ המלחמתי, אבל השפתונים שכן יוצרו, זכו לשמות כמו ״אדום לוחם!״,ו״אדום פטריוטי״, ונשים קיבלו עידוד להראות במיטבן ולעשות כמיטבן. מצד אחד שפתון תמיד בא בקונטקסט של מיניות, אבל הכוח הנשי והכוח להציג את עצמך בצורה חזקה, היו שם תמיד גם הם.

 

*את יכולה לקבל את סרום אינטנסיבי של MAELYS להפחתת קמטים במתנה. אתה יכול לקבל בושם לגבר של TOMMY HILFIGER במתנה! לפרטים לחצו כאן
*אתן יכולות לקבל סיסטם פרופשיונל שמן לוקס אויל מבית וולה פרופשיונלס בשווי 150 שקל במתנה! לפרטים לחצי כאן
*את יכולה לקבל גיפט קארד על סך 250 שקלים של DESIGUAL – חברת אופנה נחשקת, במתנה! לפרטים לחצי כאן

 

 

מרוות חכרוש, עורכת אופנה Efifo

מרוות חכרוש – עורכת אופנה
האינסטגרם של מרוות חכרוש: mervatstyle

 

מגזין אופנה של ישראל
מייסד ועורך אחראי: אפי אליסי
אינסטגרם: fashionisraelmagazine
קבוצת האופנה והביוטי שלנו פתוחה לכולם: מגזין אופנה של ישראל

פורסם בקטגוריה איפור
תגובות פייסבוק