אופנה במהרת הזמן – ברבי, מודל חיובי?

מאיה אושרי כהן. צילום אורנה רביצקי-741
|

השאלה אם ברבי ייצגה אי פעם התקדמות או לא, נתונה כמובן לוויכוח מאז רות הנדלר יצרה אותה ב-1959. האם ברבי, עם רוח העשייה שלה ואפשרויות הקריירה המגוונות שלה, הציעה לנערות צעירות מודל חיובי של להיות מה שאת-רוצה-להיות-נשיות? או שמא הפרופורציות הפצצתיות שלה והיחס הבלתי אפשרי בין החזה למותניים חיזקו את תקני היופי האכזריים והבלתי נסלחים שהפמיניזם של הגל השני רק התחיל לחקור?

עשרות שנים לאחר מכן, השיח על דימוי עצמי נשי, ייצוג, סוכנות והעצמה השתנה, בלשון המעטה, וכך גם היחס האישי והציבורי כלפי ברבי עצמה. היא הותקפה והוגנתה, פוטרה והוחזרה להיות חלוצה. היא מגוונת עם הזמנים (גזעים חדשים, סוגי גוף חדשים, וכמו תמיד, בגדים חדשים). בשנים האחרונות היא חוותה גם צניחה במכירות וירידה בפרופיל התרבותי.

אבל לא עוד. רשמית, ברבי בכל מקום, מה שגרם לי להרכיב משקפיים ורודים וללמוד קצת על הבובה השנויה במחלוקת. אז קבלו סקירה קצרה על חייה של ברבי.

יום הולדתה הרשמי של ברבי חל ב-9 במרץ 1959 – היום שבו הוצגה רשמית לעולם. הנדלר תמיד ראתה בברבי השתקפות של התקופה, כשהבובה הראשונה חיקתה את הזוהר של כוכבות שנות ה-1950 כמו אליזבת טיילור ומרלין מונרו. בשנה הראשונה נמכרו 300,000 בובות ברבי. בובת הברבי הראשונה נמכרה ב-3 דולר.

ברבי מקורית משנת 1959. צילום: פינטרסט-1
ברבי מקורית משנת 1959. צילום: פינטרסט

הרזומה המרשים של ברבי

במהלך שנות קיומה ניהלה ברבי יות מ-250 קריירות, היא שברה את תקרת הפלסטיק כשהגיעה לירח ב-1965, ארבע שנים לפני ניל ארמסטרונג. מאז, היא הייתה הכל, מרופאה ועד פליאונטולוגית, כוכבת רוק ומהנדסת מחשבים.

שנת קן

בן זוגה הוותיק של ברבי, קן קרסון, הוצג שנתיים אחרי ברבי ב-1961. קן נקרא על שם בנה של רות הנדלר.

החברים והמשפחה של ברבי

כדי לנטרל את הביקורת על כך שברבי היא סמל מין בלבד, מאטל העניקה לה את חברתה הטובה ביותר, מידג' האדלי, שהוצגה לראשונה ב-1963. שנה לאחר מכן, הם נתנו לה אחות קטנה: סקיפר רוברטס.

ברבי וקן 1960-5
ברבי וקן 1960. צילום: פינטרסט

ברבי סלבריטי ראשון

בשנת 1967 הפכה דוגמנית העל טוויגי לסלבריטאית הראשונה שיצרה ברבי בדמותה. שר, אודרי הפבורן, דיאנה רוס וג'יי קיי רולינג – אם להזכיר כמה – יצטרפו מאוחר יותר לשורות הסלבריטאים ברבי.

ברבי אפרו-אמריקאית ולטינית הציגו

בעוד שהיו בובות אפרו-אמריקאיות אחרות בקולקציית ברבי לפני כן – כולל חברתה של ברבי, כריסטי, שהוצגה לראשונה בשנת 1968 – ברבי אפרו-אמריקאית רשמית נוצרה רק בשנת 1980, לצד ברבי לטינית. באותה שנה יצא הראשון מבין יותר מ-40 אלבומי ברבי בינלאומיים שונים שיצאו עד כה.

מאיה אושרי כהן. צילום אורנה רביצקי-63
מאיה אושרי כהן. צילום אורנה רביצקי

אנדי וורהול מצייר את ברבי

בהתחשב במשיכה ארוכת השנים של אנדי וורהול לכוכבים איקוניים כמו ג'קי קנדי, מרילין מונרו ואלביס פרסלי, זה לא היה מפתיע שאמן הפופ יצליח לתאר את ברבי. ההשראה לציור שלו משנת 1986 הגיעה מידידותו ארוכת השנים עם מעצב תכשיטים, שהיה במקרה אספן ברבי נלהב עם עשרות אלפי בובות. כשוורהול ביקש לצייר את דיוקנו של המעצב, השיב לו חברו: "תעשה פורטרט של ברבי כי… ברבי, c'est moi." כמעט 20 שנה לאחר מכן, מאטל החזירה טובה, והנפיקה פריט אספנות בסגנון אנדי וורהול של ברבי.

בוב מאקי מעצב את הברבי הראשונה שלו

עד היום, בובות הברבי של בוב מאקי הן חלק מפריטי האספנות המבוקשים ביותר. עם סגנון הגלאם המסחרי שלו, ברבי הזהב של בוב מאקי הציגה 5,000 נגיעות פייטים מוזהבות שנתפרו ביד. מאקי עזר להתחיל את שיגעון האספנות של ברבי.

ברבי לנשיאות

ברבי התמודד לראשונה לנשיאות ב-1992, ומאז יצא למסע הבחירות לפחות שבע פעמים. בשנת 2020 השיקה צוות קמפיין.

ברבי שנות ה-70. צילום: פינטרסט-1
ברבי שנות ה-70. צילום: פינטרסט

ברבי וקן נפרדים?!

בעיצומה של פרידה מתוקשרת של סלבריטאים, ברבי וקן עשו חדשות משלהם ב-2004 כשהחליטו שעדיף להם להיות חברים. אבל הם לא היו צריכים לדאוג לפצל את הדברים שלהם; בית החלומות תמיד היה של ברבי. לאחר שבע שנים בנפרד, ברבי וקן התאחדו.

ברבי צועדת על המסלול

כדי לחגוג את יום הולדתה ה -50 בשנת 2009, ברבי הציגה תצוגת מסלול משלה בשבוע האופנה של מרצדס בנץ בניו יורק, שהציגה יצירות מקוריות של 50 מעצבים בולטים.

דראג קווין ברבי?

צמד המעצבים האוונגרדי, פיליפ ודייוויד בלונד, הידועים בזוהר ובגלאם, יצרו את ברבי היהלום הבלונדיני הבלונדיני. יש הרואים בבובה המופלאה הזו, הלבושה עד שנות התשעים בנצנצים, אבני חן ופרווה, את "מלכת הדראג" הראשונה ברבי.

ברבי שנות ה-80. צילום: פינטרסט-1
ברבי שנות ה-80. צילום: פינטרסט

אלה, ה'כימו ברבי' הראשונה

כדי לעזור לנערות צעירות חולות סרטן, מאטל הפיקה חברה קירחת של ברבי בשם אלה. הם יוצרו לראשונה בשנת 2012, יוצרו במספר מצומצם בלבד והופצו ישירות לבתי חולים. בתגובה לעתירה של אמו של חולה סרטן, מאטל הסכימה בשנת 2014 לייצר עוד אלה ברבי.

שער  ספורטסאילוסטרייטד

לבושה בחליפה שחורה-לבנה שמזכירה את התלבושת הראשונה שלה מ-1959, ברבי עשתה את השער של מהדורת בגדי הים של ספורטסאילוסטרייטד 2014

ברבי מחבקת גיוון

די להתמודד עם ביקורת ארוכת שנים על כך שבובות ברבי אינן משקפות במדויק את המגוון של האישה המודרנית, מאטל הציגה בשנת 2016 את ברבי פאשניסטות. הם הגיעו בארבעה סוגי גוף, שבעה גווני עור, 22 צבעי עיניים ו-24 תסרוקות.

ברבי שנות ה-90. צילום: פינטרסט -1
ברבי שנות ה-90. צילום: פינטרסט

ברבי דמויות היסטוריות

בשנת 2018 הוציאה מאטל קולקציה חדשה "נשים מעוררות השראה" הכוללת שלוש נשים פורצות דרך ועושות היסטוריה אמליה ארהרט, פרידה קאלו וקתרין ג'ונסון. ארהרט הייתה האישה הראשונה שטסה לבד מעבר לאוקיינוס האטלנטי, והאדם הראשון אי פעם שטס לבד מהוואי ליבשת ארצות הברית. קאלו לא הייתה רק ציירת מעוררת השראה ואהובה, היא הייתה פעילה שממשיכה להשפיע על תנועות נשים גם היום. ג'ונסון – שקיבל את מדליית החירות הנשיאותית בשנת 2015 על ידי הנשיא ברק אובמה – היה פיזיקאי, מדען חלל ומתמטיקאי במרכז לנגלי של נאס"א. היא סיפקה את החישובים לטיסתו ההיסטורית הראשונה של אלן שפרד לחלל, למסלולו פורץ הדרך של ג'ון גלן סביב כדור הארץ ולמסלול הנחיתה של אפולו 11 על הירח.

בשנת 2019, עם ציון 60 שנה לברבי, הוציאה מאטל מבנה גוף חדש של ברבי שכלל חזה קטן יותר, מותניים פחות מוגדרים וזרועות מוגדרות יותר. התוספת הייתה רק האחרונה בקו המורחב של ברבי הכולל מגוון רחב יותר של צורות גוף.

Maya Oshri Cohen, מאיה אושרי כהן

מאיה אושרי כהן – עורכת ראשית
אינסטגרם: maya_oshri_cohen

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

Chief editor & art director: Effie Elisie
Email: fashionisrael.mag@gmail.com
Instagram: fashion_israel.mag
site: https://www.fashion-israel.co.il
Facebook business page: Fashion Israel

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק