הבגדים שאנחנו לובשים הם הזהות שלנו

אופנה מכלילה. צילום- אינסטגרם-1
|

מה אתם יודעים על אופנה מכלילה? האם שמעתם עליה קודם? איך אנשים עם פרוטזה אמורים להתלבש בחורף? כיצד היא פוגשת את האתגרים התפקודיים של האדם ואיזה מענה היא נותנת? עינת דותן זך, יועצת נגישות אופנה, עם כל מה שאתם צריכים לדעת על אופנה מכלילה

הם ישבו שניהם, זה לצד זו על מיטת בית החולים אוחזים ידיים, סיפור מטלטל ומרגש כאחד על זוג אנשים שהצהירו אהבה אחד לשניה והיו רגע לפני חתונה. שניהם נפצעו בשבת הנוראה בשבעה באוקטובר ושניהם מתמודדים עם קטיעה של אותה הרגל, רגל ימין. הם הבטיחו אחד לשניה ששניהם יצעדו על הרגליים לחופה יחד, הם נפרדים מבית החולים הנוכחי, בדרך לשיקום ארוך בבית חולים אחר. הוא, לובש מכנסיים קצרים והיא עם שמלה קצרה, שניהם מתהלכים עם קביים. 

מכנסיים לפרוטזה ברגל – no.limbits

אני צופה בכתבה בטלוויזיה והאני המקצועי שלי מרים ראש – המחשבות שצצות לי הן שעוד מעט החורף יגיע ואת בגדי הקיץ הקלילים יחליפו שכבות של בגדים מחממים. אני מקשיבה לדברים שנאמרים וחושבת לעצמי: מה הזוג הזה ילבש בחורף?

לבוש חורפי הוא תהליך מסורבל לעיתים ומורכב אף יותר, אם את או אתה צריכים להתנהל עם פרוטזה. בכדי ללבוש מכנסיים ארוכים עם פרוטזה צריך שהמכנסיים יהיו עם מפתח רחב כך שניתן יהיה ללבוש את הפרוטזה על הגדם בנוחות. בנוסף, רצוי שהמכנסיים יהיו חזקות באזור הברך, כדי שלא ייווצרו בהם חורים מהחיכוך של הפרוטזה עם הבד ובקיצור, מכנסיים שיוצרו בעצוב מכליל. 

אופנה מכלילה היא אופנה שלוקחת בחשבון בתהליך הייצור שלה אנשים עם מוגבלות ומבוגרים. מטרתה של אופנה מכלילה היא לפגוש את האתגרים התפקודיים של האדם ולתת להם מענה. המענה יכול להיות תחושתי, מוטורי או קוגניטיבי. לדוגמא: תפירה בתפר שטוח, החלפת כפתורים בסקוטש או מגנט. אפשרות ללבוש את הבגד ללא מעבר דרך הראש או הטבעת תווית מובלטת בכדי לאפיין את כיוון לבישת הבגד. אופנה מכלילה, היא אופנה המאפשרת עצמאות בתהליך הלבוש וההפשטה, מאפשרת אמירה אופנתית המותאמת לתקופה ולאדם עצמו וכוללת: ביגוד, הנעלה, אביזרי אופנה וטיפוח.

Iz adaptive – מעיל ליושבים בכסא גלגלים

לבגד שאנחנו לובשים יש תפקיד של הגנה על הגוף – הגנה מטמפרטורה, הגנה מפציעות, הוא גם מגדיר אותנו תרבותית, מגדרית, משייך אותנו למעמד סוציואקונומי וגם לתפקיד. הבגדים שאנחנו לובשים הם הזהות שלנו. בנוסף, הבגד צריך לשרת אותנו מבחינה תפקודית. הבגד צריך לאפשר לנו לנוע בנוחות, במרחבים השונים של חיינו, בתפקידים השונים אותם אנחנו מבצעים לאורך היום. הבגד צריך להיות נעים לנו תחושתית על הגוף, הוא צריך להיות יציב או גמיש בהתאם לדרישות היום יומיות שלנו והוא צריך להתחבר לאישיות שלנו מבחינת צבע, גזרה וסגנון.

עצמאות בבחירת הבגדים, עצמאות בתהליך הלבוש, ההנעלה והשימוש באביזרים היא אבן דרך בבניית הזהות האישית שלנו ובתחושת המסוגלות שלנו כבני אדם.  18% מהאוכלוסייה בעולם הם אנשים עם מוגבלות.  חלקם, אינם מסוגלים להיות עצמאיים בתהליך הבחירה או הלבוש עקב מחלה או פציעה, עקב מגבלה כרונית או זמנית. מצב של מוגבלות יכול לפגוש את כולנו בשלב זה או אחר במהלך החיים. אנשים עם מוגבלות הם המיעוט הכי גדול בעולם והם עדיין מודרים בחלקם מעולם האופנה.

נעלי slip in של skechers – נעליים שאפשר לנעול ללא צורך להתכופף או להשתמש בידיים

אופנה מכלילה היא אינה גישה עיצובית חדשה, האמת היא ממש וינטג'. בין 1950-1970, בתקופה של אחרי המלחמה, פעלה תנועה גדולה של מעצבי אופנה בארה"ב, אשר עיצבה אופנה מותאמת לאנשים עם מגבלה תפקודית. אנשים אשר חזרו מהמלחמה, נדרשו להמשיך לתפקד יחד עם המגבלה שלהם ומכאן, שהיתה דרישה לעיצוב מותאם של בגדים. את התנועה הובילה Helen Cookman שהיתה לקויית שמיעה. העשייה של התנועה נדחקה הצידה לאחר מותה של Cookman וחבריה.

בשנים האחרונות, נראה שיש התעוררות בתחום האופנה המכלילה בעולם. המודלים החברתיים המתקדמים קובעים כי האחריות לשילוב אנשים עם מוגבלות במרחבי החיים השונים, חלה על הסביבה האנושית והפיזית. מכאן, אנו רואים פעילות הולכת וגדלה בתחום, בזירה המסחרית בארה"ב, אוסטרליה ואירופה ובמדינות נוספות בעולם. חברות האופנה נעזרות באנשי מקצוע מומחים בתחום, על מנת לדייק את החיבור בין אופנה לתפקוד.  

חשוב שאנשים שחווים מגבלה תפקודית יידעו שיש מענה בתחום האופנה, מענה שיכול להקל עליהם את ההתמודדות היום יומית, לחסוך להם זמן יקר ולשפר את איכות חייהם.

Liberare – חזיות מותאמות

ומה קורה בישראל? אני שמחה לספר שאנחנו בתחילתה של דרך. מי שמובילה את התחום מבחינת אופנה מסחרית היא חברת שילב אשר התחילה לייצר בליווי של הכותבת (עינת דותן זך) אופנה נגישה, קלה ללבישה – easy to wear, קולקציה שנותנת מענה לכלל הילדים וגם לילדים עם אתגרים תפקודיים. את הקולקציה ניתן למצוא בסניפים. חברה מסחרית נוספת בארץ, שנכנסה לתחום היא חברת פולגת, אשר ייצרה מכנסיים וחולצות עם אלמנטים המאפשרים לבישה קלה, כגון מגנטים בחולצה במקום כפתורים.  

ייצור אופנה בגישה מכלילה טוב לכולם, גם ליצרן וגם לצרכן. בואו נשנה את המציאות שלנו ביחד, בואו נייצר אופנה מכלילה ברשתות המסחריות גם בארץ. גם לאנשים שעברו קטיעה, שברו את היד, חוו ארוע מוחי, מתמודדים עם טרשת נפוצה או מאושפזים עקב מצב זמני, צריכה להיות את האפשרות להיכנס לחנות ולבחור את הבגד, הנעל או האביזר המתאים למצב התפקודי שלהם, למי שהם, כאן ועכשיו. כי זה לא הם ואנחנו, זה כולנו וביחד אנחנו מנצחים.

עינת דותן זך - 1

עינת דותן זך, יועצת נגישות אופנה
ליווי אישי I ליווי חברות וארגונים I סדנאות והרצאות
מרפאה בעיסוק MS.c, מורשת נגישות שירות, סטייליסטית אישית
Adaptive To You – מתאימה סביבות חיים לאנשים.
אינסטגרם: einat_dotan_zach
אתר: https://did.li/0SagT
קבוצה בפייסבוק: אופנה מכלילה adaptive fashion
נייד: 0546719697

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

Chief editor & art director: Effie Elisie
Email: fashionisrael.mag@gmail.com
Instagram: fashion_israel.mag
site: https://www.fashion-israel.co.il
Facebook business page: Fashion Israel

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק