זוהר עזוז: ״אמנות אצלי היא ערך עליון״. ראיון

זוהר עזוז, המעצב ואמן המדובר, בראיון מיוחד ל-EFIFO-9
|

ראיון מיוחד ל-EFIFO עם מעצב המשקפיים והאמן המדובר, זוהר עזוז, הלוקח חלק מרכזי בתערוכה "אופנה כאומנות" המוצגת בימים אלה בקניון רמת אביב. תערוכת אומנות ייחודית שנועדה לקדם ולתמוך באומנים צעירים בוגרי האקדמיה לאמנות ועיצוב ׳בצלאל׳, המציגים עבודות בנושא אופנה: ״את מה שאני מעצב היום, אני רוצה מקווה שירכיבו מחר״

 

 זוהר עזוז, המעצב ואמן המדובר, בראיון מיוחד ל-EFIFO-7
״ מוצר אופנתי, סקסי ונוח״. זוהר עזוז. צילום טל דואק

מאת: אפי אליסי

זוהר עזוז הוא מעצב תעשייתי ובוגר בצלאל. בשנת 2012 זכה במקום הראשון בתחרות עיצוב משקפיים מטעם חברת OWP וקיבל מלגת התמחות למשך שלושה חודשים. במסגרת התמחותו ייצר ועיצב משקפי שמש ומשקפי ראייה לקהלי יעד שונים, ופיתח ציר מודלרי למשקפיים, הנרשם בימים אלה כפטנט בינלאומי. בשנת 2013 העתיק את מקום מגוריו לסין ועבד כמעצב באחת מחברות המשקפיים המובילות בעולם. בעת שהותו בסין למד לפתח טכניקות ייצור, עיצוב ומיתוג של משקפיים בעלות אופי מיוחד במינו המשלב חומרי גלם בלתי צפויים המתחברים בהרמוניה עם נגיעות צבע ואור המעניקות להן את תו הזיהוי הייחודי שלהן.

 

״כבר בילדותי האהבה לצייר בערה בי והייתי מצייר בזמני הפנוי, עם השנים התפתחתי וגדלתי והחלום החל להתעצב ולהיווצר. בשנות העשרה עם תחילת הלימודים בחטיבת הביניים, הרגשתי שאני נמשך לתחום העיצוב בכלל ולתחום העיצוב התעשייתי בפרט. וכך למעשה פעלתי. השקעתי את מיטב כישוריי כדי להשיג מטרה זו. בתקופת לימודי ב״בצלאל״ הרגשתי מספיק בשל והחלטתי להתמקד באהבה ובתשוקה למשקפיים״.

 

המכחול הראשון.
״לפני שאחזתי במוצץ״.

ציור?
״החיים הם אלו שגורמים לי לצייר, בעיני החיים הם ציור אחד גדול. ההשראה נשאבת: מסיטואציות בחיי היומיום, ספרים, אומנות, תרבות, אקטואליה והחומר האנושי שסביבנו. כיום הציור פוגש אותי מדי יום בעיצוב משקפיים, אני מרבה לצייר סקיצות וסרטוטים של כל מה שאני מדמיין. הרעיון מגיע משילוב של שני הכוחות יחדיו. בבטן מתבשל הרעיון והראש עושה לי את הסדר ומכתיב את קצב העבודה. התוצאה המתקבלת היא: מוצר אופנתי, סקסי ונוח״.

 

זוהר עזוז, המעצב ואמן המדובר, בראיון מיוחד ל-EFIFO-5
״אושר צריך לבוא בחבילות קטנות ופשוטות״. זוהר עזוז. צילום יח״צ

 

כיף לראות פרויקט של אמן עם אובססיה ושניכר כי נהנתי בכל רגע

״העיסוק באומנות הוא מרכז חיי וגם אצל משפחתי. משם הגיעה התובנה שעיצוב הוא סוג של מקצוע ולשמחתי, מקצוע שמעניין אותי. ההמתנה לרגע שבו אהיה ב"טייטל" של מעצב הייתה ארוכה וידעתי כבר בילדותי שיש דרך לעבור ויש עבודה קשה בדרך. עם סיום שירותי הצבאי כלוחם ביחידת הצנחנים, התחלתי את לימודי ב׳בצלאל׳. השנים באקדמיה היו השנים הטובות והמרגשות בחיי, ארגז הכלים שקיבלתי שם היה יוצא דופן, שם אותגרתי במשימות שעיצבו את אישיותי עד היום.

״העבודה ופיתוח קולקציית המשקפים בפרויקט הגמר הייתה המהנה ביותר, המשפט הראשון שנאמר בביקורת היה "כיף לראות פרויקט של אמן עם אובססיה ושניכר כי נהנתי בכל רגע". המשפט הזה ריגש אותי. עם תום הלימודים נרשמתי לתחרות בינלאומית לעיצוב משקפיים בגרמניה, אצל חברה בינ"ל מובילה, שם הצגתי את פרויקט הגמר ובזכותו זכיתי במקום הראשון הפרס היה שווה יותר מכל: סטאז' של מספר חודשים עם מעצבי החברה ויצירת זוג משקפיים על שמי, בגרמניה התחלתי להתמקצע וללמוד עיצוב משקפיים.
לסין הגעתי עם בת זוגתי חיינו בה למשך שלוש שנים. שם עסקתי למדתי רבות על ייצור המוני של משקפיים, וכיצד התהליך מתבצע מול המפעלים בסין, צברתי ידע וניסיון רב בתחום״.

עושה לי טוב.
״מתנות מבת זוגתי מלווים במכתב או ברכה שמרגשים אותי. זה יכול להיות מתנת יום הולדת או חפיסת שוקולד שהמתינה לי במזוודה לקראת נסיעה לחו״ל״.

אהבה דרך משקפיים.
״חשבתי שהתאהבתי הרבה, אך רק אחרי שפגשתי את בת זוגתי, גיליתי שזו הפעם הראשונה. אנו חיים באושר 5 שנים ונישאנו לפני שנתיים״.

 

אופנה: זוהר עזוז, המעצב ואמן המדובר, בראיון מיוחד ל-EFIFO--14-4
משקפיים בעיצובו של זוהר עזוז. צילום: יח״צ

 

הכוכב הבא.
״בילדותי זה היה קורט ראסל או יותר נכון " ג'ק בורטון", הדמות ששיחק בסרט "big trouble in little china", סרט ילדות שלי שהייתי נוהג לראות אותו בכל שבת בוידיאו (עוד בזמנים שהיה וידאו). כיום האליל שלי הוא באטמן״.

Inspiration.
״הזרם האהוב עלי ביותר בתחום העיצוב הוא זרם הבאו-האוס, וממנו נשאבו ההשראות פעמים רבות. כיום ההשראות נשאבות מהמון מוקדים, אך בעיקר מרגש לקבל השראות מתחומים שונים שלא בהכרח קשורים לתחום אופנה או לעיצוב באופן ישיר, כמו למשל הרים, סלעים, צמחיה, שיחה עם חברים.
הכוח שמניע אותי בעיצוב הם משפחתי וחבריי הקרובים שתומכים ומאמינים בי! בת זוגתי, היא הדלק שנותן לי כוח להתקדם ולעבור כל מכשול, היא מחזקת בימים קשים ומעצימה את שימחתי בימים שמחים.

 

 זוהר עזוז, המעצב ואמן המדובר, בראיון מיוחד ל-EFIFO-6
DUO. משקפיים בעיצובו של זוהר עזוז המוצגות בתערוכה "אופנה כאומנות". קניון רמת אביב. צילום: טל דואק

 

על היצירה של זוהר עזוז שתוצג בתערוכה ״אופנה כאומנות״: "DUO". משקפיים הם מסכה, המביעה את אישיותו של המרכיב, מעין תעודת זהות ללא מילים. המשקפיים חושפים מצד אחד את מי שמרכיב אותם ומנגד כיאה למסכה, הם מסתירים לא פחות. עבודת העיצוב התאפיינה במניפולציה טיפוגרפית ובחיפוש אחר קו ועוגן מרכזי אשר ילכד את כל המשקפיים תחת נושא אחד. שילדת המתכת מעגנת את הקולקציה תחת אותה שפה, ובמקביל מאגדת את כל החלקים במשקפיים ומקנה ערך אסתטי. הקולקציה אינה מעוצבת בהרמוניה זורמת ביחס לתווי הפנים, אלא להפך – היא מעוצבת באופן בו ישנה שבירה של תווי הפנים לשם הקצנת האובייקט והכנסת נוכחות חצופה במרכז הפנים.

אני רוצה גם.
״אני אומר את זה במשפט פשוט: ׳את מה שאני מעצב היום, אני רוצה מקווה שירכיבו מחר׳״.

אתה מאושר?
״אושר צריך לבוא בחבילות קטנות ופשוטות, כך הוא מורגש לעיתים תכופות״.

 

 זוהר עזוז, המעצב ואמן המדובר, בראיון מיוחד ל-EFIFO-8
DUO. משקפיים בעיצובו של זוהר עזוז המוצגות בתערוכה "אופנה כאומנות". קניון רמת אביב. צילום: טל דואק

 

״החוויה המרגשת הגדולה שעברתי לאחרונה היא ההזדמנות הגדולה שניתנה לי להציג את המשקפיים בקניון רמת אביב, בתערוכה אפשר לראות את החיבור בין מוצר אומנותי קטן לחלל מסחרי גדול. בהשראה זו יצרתי את מודל המשקפיים הגדול שמייצר את החיבור בין תצוגת המשקפיים למודל המוגדל. בהכנות לתערוכה זכיתי לקבל השראה וכלים רבים שישמשו אותי בהמשך הדרך. ראוי מאוד להערכה החיבור והכבוד הגדול שקניון רמת אביב רוכש לאומנות ולרעיון של קידום אומנים בחברה״

 

סיפור הצלחה.
הצלחה בעיניי היא עבודה קשה, היא זו שגוררת הצבת יעדים ומטרות ולבסוף השגתן. ברגע שאני מציב לעצמי יעד או מטרה איני מרפה עד שאני מצליח להשיגו. הצלחה מוערכת אם הצלחתי להגשים חלום או לעמוד ביעד אחרי שקמתי מכישלון, זה אומר שעברתי מבחן נוסף. גם כשהצלחתי לצבור כוחות מחודשים לאחר כישלון זו הצלחה.

 

אופנה: זוהר עזוז, המעצב ואמן המדובר, בראיון מיוחד ל-EFIFO--14-1
משקפיים בעיצובו של זוהר עזוז. צילום: יח״צ

 

ואכזבה?
״אכזבה היא כלי עזר להצלחה, איני מתרכז באכזבה אלא לומד ממנה להיות טוב יותר ולהשיג דרכה את ההצלחה הבאה. יש המון אכזבות. בעיקר הן אלה שעיצבו את אישיותי היום. הרבה מאוד פעמים בארץ ובעולם קיבלתי תשובות שליליות בתחומים רבים ולמדתי המון, אני חושב שחלק מהעיסוק שלי היום קשור לכך״.

 

״לעשות את מה שאני אוהב, זה האושר הגדול ביותר. בתחום האישי: להיות מאושר ולהיות מוקף באנשים שאוהבים ומעריכים אותי. בתחום העסקי: להפיץ את המשקפיים שלי בכל מקום. ואם יורשה לי להיות חצוף, אבקש בתחום העסקי, גם את מה שביקשתי בתחום האישי״

 

תמיד שם בשבילו.
״החברים העיקריים שלי הם אלו שגדלו והתבגרו איתי, אלו שמחזקים אותי ותמיד עומדים מאחוריי. יש לי קבוצה שנקראת (כמה מפתיע): 'החברה הטובים'".

אני אופנה?
״פעם הייתי מתעסק בזה לא מעט ואוסף פריטי וינטג', היום אני לא מייחס לזה הרבה זמן. העיקר שאראה מסודר ומוקפד״.

על כסף, תעוזה והחיים.
״לצערי לכסף חלק גדול במשוואה החיים. אני איש שהולך נגד הזרם, אם הייתי שמרן, הייתי עומד במקום. אני מעיז, הדחף להגשמת חלום מניע אותי ורואים זאת בפרי היצירה שלי – המשקפיים, ומי שמכוון אותי הם הרבה מאוד מקורבים בעלי ניסיון, מהם מקבל ביקורת ולומד על החיים.

 

אופנה: זוהר עזוז, המעצב ואמן המדובר, בראיון מיוחד ל-EFIFO--14-3
משקפיים בעיצובו של זוהר עזוז. צילום: יח״צ

אי בודד.
״סירה, שתיקח אותי חזרה – זמני עדיין לא תם והמלאכה עוד מרובה״.

מי שמאמין.
״בהחלט, איך אפשר לעשות מהלך כה מורכב כמו שאני עושה בלי אמונה? אני מאמין בי כמעצב ומאמין שיש בשוק מקום גם בשבילי. תמיד יש את החשש ליפול, והמחשבה הזו עולה לא מעט. אך אני מנסה להתעלם ממנה או יותר נכון לחיות עמה בשלום, אנחנו חברים טובים״.

 

אופנה: זוהר עזוז, המעצב ואמן המדובר, בראיון מיוחד ל-EFIFO--14-2
משקפיים בעיצובו של זוהר עזוז. צילום: יח״צ

 

טוב לי כך או תעזבו אותי באמ׳שלכם.
״אני מרגיש בנוח רק שאני עוסק בעיצוב משקפיים. מה שאני יודע לעשות הכי טוב, ומה שאני מביא על הנייר בא מאהבה ענקית. אין ספק שלעסוק במה שאתה אוהב הוא הדבר הנוח ביותר. הדברים הפשוטים וההצלחות השקטות עושים לי טוב ודברים חיוביים, בעיקר חדשות משמחות, גורמים לי להיות מאושר״.

פחד?
״רק המוות״.

חוזרים להתחלה. מהי היא אמנות?
״אמנות היא דרך חיים, אמצעי להביע רגשות ותיאור מחשבות. היא פלטפורמה לציין מי אתה, תעודת זהות ללא מילים. האמת שלפעמים יש בה מילים אך לא בצורה פורמלית, היא זהות מסוג אחר המספרת הרבה על אישיותו של האמן״.

 

 זוהר עזוז, המעצב ואמן המדובר, בראיון מיוחד ל-EFIFO-4
מתוך התערוכה "אופנה כאומנות". קניון רמת אביב. צילום: יח״צ

 

תערוכת "אופנה כאומנות" תתקיים בין התאריכים 20/3/17-2/4/17 ברחבה המרכזית בקומת הכניסה בקניון רמת אביב

 

 זוהר עזוז, המעצב ואמן המדובר, בראיון מיוחד ל-EFIFO-3
מתוך התערוכה "אופנה כאומנות". קניון רמת אביב. צילום: יח״צ

 

Fashion as art הינה תערוכת אמנות ייחודית שנועדה לקדם ולתמוך באומנים צעירים בוגרי האקדמיה לאומנות ועיצוב "בצלאל". התערוכה הוורסטילית מציגה מבחר רחב של עבודות אומנות של בוגרים ממחלקות שונות של האקדמיה על האופן בו הם רואים את המילה "אופנה". העבודות המוצגות בתערוכת "Fashion as art" מציגות את היחס בין תרבות, אופנה ואומנות. השילובים הבין תחומיים של המחלקה, המחברת בין אופנה, צורפות, עיצוב, אביזרים וכלים, מאפשרים למעצב לקבל יכולת רב תחומית ולשלב בין עיצוב ואומנות. בתערוכה מוצגים  פריטי עיצוב של בוגרי המחלקה לצורפות ואופנה באקדמיה לאומנות ועיצוב בצלאל ירושלים, המייצגים את הדיסציפלינות השונות, וביניהם: בר אליאס, זוהר עזוז, ימית ניומן, משה כהן, ענת עוזיאל, שחר אברג'יל, לורן גוטה פרידברג.
אוצרת התערוכה: ימית ניומן

 

 זוהר עזוז, המעצב ואמן המדובר, בראיון מיוחד ל-EFIFO-
מתוך התערוכה "אופנה כאומנות". קניון רמת אביב. צילום: יח״צ
 זוהר עזוז, המעצב ואמן המדובר, בראיון מיוחד ל-EFIFO-2
מתוך התערוכה "אופנה כאומנות". קניון רמת אביב. צילום: יח״צ

 

פורסם בקטגוריה מעצבי אופנה
תגובות פייסבוק