נשים עושות היסטוריה

אופנת גברים-16
|

מחסן התלבושות ע"ש אנה ווינטור, במוזיאון המטרופוליטן לאומנות, מקדיש את סתיו-חורף 2024 לחקר היצירה הנשית והמורשת האומנותית של נשים בעולם האופנה

'נשים מלבישות נשים' הוא שמה של התערוכה המתקיימת בימים אלה במוזיאון המטרופוליטן לאומנות בניו יורק. התערוכה מתחקה אחר נשים יוצרות, מראשית המאה העשרים ועד ימינו, מאירה את פועלן וחוגגת את העיצובים והקולות החדשים של עולם האופנה.

 התערוכה מתקיימת בקומה התחתונה של המוזיאון, וההנאה מתחילה כבר בכניסה, כשפוגשים מיד בסוף גרם המדרגות מיצג מרשים של בובות לבושות בפריטים של מיטב בתי האופנה המשתתפים. בתערוכה ניתן למצוא שמות מוכרים של אופנת העילית האירופאית, כמו: לנווין, סקיאפרלי ושאנל, לצד שמות אמריקאים מוכרים ומעצבי אופנה צעירים ובועטים.

הכניסה לתערוכה. צילום: נינה שוורץ -2
הכניסה לתערוכה. צילום: נינה שוורץ

מרכזי האופנה האירופאיים היו בעבר נחלתם של גברים בלבד, והם אלה שהיו אחראים על הלבשת נשים. השינוי המשמעותי חל בשנת 1675, עם הקמתה של גילדת התופרות בפריז. נשים לא הסתפקו בהישג זה, והמשיכו לפעול במרץ להרחיב את השפעתן על עולם האופנה. מהר מאוד נעלמו הגילדות, ומקצועות התפירה הפכו להיות מקצועות נשיים בהגדרתם.

ההגדרה החדשה והמצומצמת של מקצוע התפירה, הגבילה את היקף הפעילות של התופרות, ואפשרה להן לעבוד עם מספר לקוחות מאוד קטן ומקומי בלבד, שכן תעשיית האופנה של אותם ימים לא הכירה ביוצרים אינדיווידואליים. עם הזמן חל שינוי תפיסתי ניכר, וכיום ניתן לראות כיצד יותר נשים תופסות עמדות ניהול בכירות בבתי האופנה הקיימים ומשאירות בהם את חותמן.

אופנת גברים - 1

נשים בחליפות. צילום: נינה שוורץ

אופנת הגברים בראייה נשית

מכנסיים וחליפות מחויטות לנשים נחשבו לסימנים של מעמד ומוביליות חברתית בתרבות המערבית. נשים לקחו את אומנות החייטות, שהייתה משויכת לגברים, שכללו אותה ועיצבו מחדש את פריטי אופנת גברים כך שיתאימו לאישה המודרנית. עד היום נחשבות חליפות כסמל לשחרור האישה וגמישות מגדרית.

ביבה- 1

תעוזה נשית בחליפות מנומרות. צילום: נינה שוורץ

שנות השבעים לוקחות את החליפה הנשית צעד אחד קדימה ונועז יותר. מצבעים סולידיים וקלאסיים להדפסים דומיננטיים. אחת המעצבות היותר נחשבות של אותה תקופה הייתה ברברה הולנאיק, או כפי שהכירו אותה 'ביבה'. החליפה המנומרת שעיצבה מציגה את החזון האומנותי של בית האופנה הלונדוני, שהוא שילוב של גלאם הוליוודי וארט דקו. חובבי התקופה, כמוני למשל, זוכרים את השם 'ביבה' מהסרט האייקוני 'רפסודיה בוהמית', המספר את סיפורו של פרדי מרקיורי האגדי, המגיע לבוטיק ורוכש לעצמו אופנת נשים.

פרשנות נוספת לחליפה מציגה המעצבת דיאן פון פירסטנברג, המוכרת בעיקר בזכות המצאתה של שמלת המעטפת. כאן, בעיצוב של חולצת מעטפת בהדפס חייתי בשילוב מכנסיים מבד ג'רסי גמיש ומחמיא. החזון לעיצוב ולבחירת הבד היה לאפשר ללובשת פריטים שיתאימו לאורח החיים שלה מבוקר ועד ערב, שילוב של פונקציונליות ומחיר נגיש.

אופנה קונטמפוררית - 3

אופנה קונטמפוררית. צילום: נינה שוורץ

שינויים חברתיים וקיימות

אופנה היא מראה לתמורות החברתיות והאקולוגיות. עם השנים יותר מעצבים עברו לעיצוב מבדים שהם תוצרי מחזור, ובחרו בפרזנטורים מכל הקשת החברתית, כדי להעביר את המסר שאופנה היא שפה משותפת לכולם. כך ניתן לראות מעצבים שבחרו בפרזנטורית על כיסא גלגלים ובפרזנטורית עם גמדות כדי להעביר את המסר.

מקקווין תערוכה - 8

מקווין תערוכה. צילום: נינה שוורץ

גם בית האופנה הלונדוני, אלכסנדר מק'קווין, היה שותף למהפכה האקולוגית בזכות מנהלת הקריאטיב שלו, שרה בורטון שהשיקה בשנת 2012 שמלת ערב, כחלק מקולקציית אביב-קיץ לאותה שנה, בהשראת שריון מחומרים אורגניים. שמלת הערב הנוצצת ממחישה את הכישרון של בורטון לנוע בין קוטביות של רכות ונוקשות. 

תערוכת חובה לכל מי שאופנה ופמיניזם זורמים בעורקיה. התערוכה מוצגת במוזיאון המטרופוליטן לאומנות, בניו יורק, בשדרה בחמישית, עד לתאריך 3/3/2024. אוצר התערוכה: מורגן סטנלי.

נינה שוורץ - 3

נינה שוורץ – עורכת אופנה
אינסטגרם: nina_schwartz_stylist@

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

Chief editor & art director: Effie Elisie
Email: fashionisrael.mag@gmail.com
Instagram: fashion_israel.mag
site: https://www.fashion-israel.co.il
Facebook business page: Fashion Israel

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק