ברי סחרוב

פסטיבל הג'אז אילת-2
|

פסטיבל הג'אז אילת יתקיים זו השנה ה-29, (23-26 באוגוסט, נמל אילת) בניהול אמנותי של המוזיקאי הבינלאומי אלי דג'יברי. מופעים של אמני ג'אז מכל העולם בהם אמנים ישראלים מובילים, ענקי ג'אז ואמנים הנחשבים היום ללב הפועם של הג'אז בעולם. בין המופעים: ברי סחרוב בהופעה מיוחדת לפסטיבל, מפגש בין עידן רייכל לג'ימי הנדריקס של הסהרה, דניאל זמיר מארח את אביתר בנאי ותכנית מיוחדת למוזיקאים צעירים. כל מה שאתם צריכים לדעת על פסטיבל הג'אז באילת, 2015. כל הג'אז הזה

ברי סחרוב

פסטיבל הג'אז באילת 2015-151
sonex. צילום: Rodrigo Diaz

מאת מערכת המגזין

האמנים המשתתפים בפסטיבל: רביעיית רון קרטר, טורה רייכל קולקטיב, שלישיית ג'ק דג'ונט עם ראבי קולטריין ומתיו גאריסון, ברי סחרוף במופע מיוחד לפסטיבל, סקסופוניסט העל ג'ו לובאנו, דניאל זמיר מארח את אביתר בנאי, הזמרת הצרפתייה סיריל אמי, שלישיית ברק מורי מארחת את ענת כהן, Kendric Scott Oracle, שלישיית עומר קליין, בראס א-הוליקס, שישיית אילן סאלם, ההרכב המקסיקני "סונקס", חמישיית עופר לנדסברג ושלישיית ליילה מקאלה.

תוכנית הצעירים של הפסטיבל: בשבוע שלפני הפסטיבל, בין התאריכים 19-23 באוגוסט תתקיים בבית ספר שדה באילת,סדנת ג'אז למוסיקאים צעירים המצטיינים בתחום הג'אז (גילאי 14-19).
מנהלי תכנית הצעירים של הפסטיבל: המוזיקאים עמית פרידמן וליאור לוין. צוות מורי הסדנאות הוא Dream Team של מוזיקאים מתוך אמני הפסטיבל, וביניהם:Kendrick Scott  – תופים, John Ellis – סקסופון, Mike Moreno – גיטרה, ברק מורי – קונטרבס, עומר קליין – פסנתר.

מדי יום יפגשו התלמידים את האומנים לשיעורי נגינה בהרכב, סדנאות כלי, כיתות אמן וג'אם סשן לילי. הבמה הפתוחה של הפסטיבל תמוקם ברחבת הפסטיבל ותוקדש להרכבים צעירים ישראלים נבחרים, אשר יפתחו את מופעי הפסטיבל בכל ערב ויופיעו במהלך לילות הפסטיבל בזמן הפוגות המופעים המרכזיים. ההרכבים הצעירים יבחרו בתחרות פתוחה לקהל שתתקיים במועדון ה"איזור" בתל אביב ב- 26/6/15. כמיטב המסורת של הפסטיבל, מתוך הרכבי הג'אז הצעירים המגישים את מועמדותם לתחרות, נבחרים עשרה הרכבים אשר מתחרים על מקום בבימת הפסטיבל הפתוחה.
ההרכבים הטובים ביותר זוכים בכל שנה להתארח בפסטיבל, להופיע על הבמה הפתוחה וברחבי העיר אילת ומסומנים כדור הבא של סצנת הג'אז המקומית .
במת הג'אם סשן המסורתית של הפסטיבל תתקיים גם השנה. במת הג'אם של הפסטיבל מארחת מידי לילה הופעות של אמני הפסטיבל ואמני ג'אז צעירים המופיעים עד השעות הקטנות של הלילה ויוצרים חוויה מיוחדת ומרגשת של ג'אז מרענן ואנרגטי. אל במת הג'אם, המהווה במה פתוחה, מוזמנים כל אמני הפסטיבל וגם השנה צפויים חלק מן האמנים לעלות לג'אם סשן לאחר המופעים שלהם במתחם הפסטיבל בנמל אילת, אירוע אשר הפך לחוויה האמיתית והאותנטית של חובבי הג'אז.

פסטיבל הג'אז באילת 2015-20
קנדריט סקוט. צילום: Jimmy Katz

אלי דג'יברי, המנהל האמנותי של הפסטיבל: "ג'אז עבורי הוא הרבה מעבר לסגנון מוסיקלי. הוא טומן בחובו כל כך הרבה ויש בו אין ספור אלמנטים מגוונים ופורצי דרך. בראש ובראשונה הוא מדבר על חופש, חופש אמיתי, החופש לבחור. החופש להיות אני והחופש לקבל את האחר. ג'אז הוא ספונטני אך בעת ובעונה אחת מסגל לעצמו מסגרות שבתוכן השמיים הם הגבול. הוא מלא ברגשות של שמחה, עצב, כאב ואופוריה. הוא מלא ברוך ומלא בקשיחות. הוא מורד במוסכמות, מאחד לבבות ומאפשר להמון תתי סגנונות להתקיים תחת כנפיו. ג'אז הוא ריקוד, הוא שיר. כל אלו ועוד מתקיימים מזה 28 שנים באילת בסוף הקיץ. חופש אולטימטיבי, שמחת חיים, הרבה סיפורי חיים מרגשים שמתערבבים ומתמזגים לכדי צלילים שמציתים במאזינים אש שבוערת בתוכם כל השנה. אני מתרגש להזמין אתכם גם השנה לפסטיבל ולחגוג יחדיו ארבעה לילות של מוסיקת ג'אז מגוונת שמגיעה אלינו מצפון ודרום אמריקה, אפריקה, אירופה וכמובן מישראל".

יוסי חן, מנכ"ל תאגיד התיירות העירוני אילת, מנהל ההפקת מטעם עיריית אילת: "פסטיבל הג'אז אילת צועד לקראת שנתו ה-30. האירוע שמייצג ומוביל את תרבות הג׳אז בישראל ובנוי על הערכים המוסיקליים המקובלים בפסטיבל דומים בכל העולם, יחל בשנתו ה29 בתהליך של ריענון ושינוי. עם תוכנית אומנותית איכותית ובלתי מתפשרת, יקיים השנה הפסטיבל פרויקטים ייחודיים שירחיבו את זרועות האירוע לכל חלקי העיר אילת אשר יקדמו את התיירות ויפנו לקהל מגוון מכל הארץ שיוכל ליהנות מכל העולמות המשיקים לתרבות הג'אז. אישית, הרגעים בהם אני מקשיב לצעירים בסדנא ויושב בשעות הקטנות של הלילה בג׳אם בחוף הים מרגשים אותי כל פעם מחדש ואני תמיד מאחל לכל מי שאני מכיר להיות איתי שם".

ברי סחרוב

פסטיבל הג'אז באילת, קיץ 2015: התכנית האמנותית המלאה

רון קרטר / Ron Carter

עם הופעות ביותר מ-2,500 אלבומים, רון קרטר הוא אחד הבסיסטים המוקלטים ביותר בהיסטוריה של הג'אז האמריקאי. קרטר הוא מאסטר-על של בס, נגן מקורי, פורה ומשפיע, וגם מלחין, מעבד, מורה, סופר וזוכה פרסי גראמי. הוא התחיל לנגן צ'לו לפני 68 שנה, כשהיה בן עשר. לאחר שמשפחתו עברה לדטרויט הוא נתקל בקשיים, על רקע סטריאוטיפים גזעניים של מוזיקאים קלאסיים, ולכן עבר לבס. בשנות השישים היה קרטר נגן בחמישייה הקלאסית הנודעת של מיילס דיוויס, עם הרבי הנקוק, וויין שורטר וטוני וויליאמס. בהמשך עבד בין היתר גם עם תלוניוס מונק, בובי טימונס, קנונבול אדרלי, סאם ריברס, פרדי האבארד, לי מורגן, מקוי טיינר, אנדרו היל, הוראס סילבר, טומי פלאנגאן, בילי ג'ואל, גיל אוואנס, לנה הורן, ביל אוואנס, בי. בי קינג, רביעיית קרונוס, דקסטר גורדון, ווס מונטגומרי ורבים אחרים.
כשהוא נע בין הארד בופ, פוסט בופ, סטרייט א-הד ג'אז, והזרם השלישי שמשלב ג'אז ומוזיקה קלאסית, קרטר הוא תמצית של אלגנטיות וסגנון. בעשייה עשירה וחוצת תחומים הוא משלב גם כתיבת ספרים, הוראה, ניצוח והופעה בכיתות אמן. הוא היה מנהל אמנותי של מכון תלוניוס מונק, ופרופסור במחלקה למוזיקה בקולג' של העיר ניו יורק. "הבסיסט", אומר קרטר, "הוא השחקן המרכזי בכל להקה, והוא חייב למצוא צליל שהוא מוכן להיות אחראי לו".

פסטיבל הג'אז אילת 2015-1
רון קרטר. צילום: R. Niemeyer

רון קרטר-בס, רנה רוזנס-פסנתר, פייטון קרוסלי-תופים, רולנדו מוראלס מאטוס-כלי הקשה
http://roncarter.net/JazzMaster

ברי סחרוב

טורה-רייכל קולקטיב / The Touré-Raichel Collective

חייהם של מוזיקאים בינלאומיים מתנהלים בין שדות תעופה והמתנות ארוכות ומייגעות. בהמתנה אחת כזאת, בשדה תעופה בגרמניה בשנת 2008, נפגשו האמן עידן רייכל, ווירטואוז הגיטרה ממאלי, ויו פארקה טורה. בדרך משם לכאן ובחזרה נוצר מפגש מקרי שהוליד חברות אמנותית חזקה. ויו פארקה טורה, בן 31, מכונה ג'ימי הנדריקס של הסהרה. הוא בנו של עלי פארקה טורה האגדי, אחד מגדולי המוזיקאים האפריקאים ששילב בין המוזיקה של מאלי והבלוז האמריקאי. על אף התנגדותו של האב, המשיך הבן ויו בדרכו והצליח לפרוץ בזכות עצמו כאשר שילב את הצליל השורשי האפריקאי עם להקות הג'אמים ומוזיקת הדאב מג'מייקה. כזמר וגיטריסט הוא מחבר בין מוזיקה מאלית-אפריקאית מסורתית ובין רוקנרול, רגאיי, פופ וסלסה. הזמר הפסנתרן והמלחין עידן רייכל, בן 38, פרץ לתודעה בישראל בשנת 2002 עם "הפרויקט של עידן רייכל". הפרויקט זכה להצלחה כבירה בארץ ומסביב לעולם. המפגש בין צמד אמנים מוערכים בסצנה הבינלאומית של מוזיקת העולם הוליד את טורה-רייכל קולקטיב שהוציא עד היום שני אלבומים, "The Tel Aviv session" ו"The Paris session". זוהי מוזיקה של יצירתיות חסרת מעצורים, שנולדה באלתור ספונטני והתפתחה באופן אורגני לחיבור בין שניים שמצאו שפה משותפת. כאן מתגלה כוחה המופלא של המוזיקה ויכולתה לגשר על הבדלים גיאוגרפיים, אתניים, פוליטיים ודתיים.

פסטיבל הג'אז אילת 2015-21
טורה-רייכל קולקטיב. צילום: Youri Lenquette

עידן רייכל פסנתר-שירה, ויו פארקה טורה-גיטרה-שירה, סולימאן קיין-קָלָבָּש, יוגב גלוסמן-בס-כינור
http://www.toureraichel.com

ברי סחרוב

שלישיית ג'ק דג'ונט / Jack DeJohnette Trio

המתופף האמריקאי ג'ק דג'ונט, נציג אותנטי של דור הנפילים של הג'אז, נולד בשיקגו לפני 73 שנה. הוא למד פסנתר קלאסי מגיל ארבע, בגיל תיכון החל לנגן בתופים ובשנים הראשונות היה מבוקש הן כפסנתרן והן כמתופף. בסופו של דבר שכנע אותו אדי האריס לדבוק בתופים. הגישה המלודית והנגינה המעודנת הופכים את המגע שלו על התופים למזוהה מיידית.

בקריירה של חמישה עשורים הוא הספיק לעבוד עם רשימת שמות שהיא היסטוריה מקוצרת של הג'אז בחצי השני של המאה העשרים: ג'ון קולטריין, מיילס דיוויס, אורנט קולמן, סוני רולינס, תלוניוס מונק, ביל אוונס, סטן גטס, קית ג'ארט, גארי פיקוק, צ'ט בייקר, ג'ורג' בנסון, סטנלי טורנטין, הרבי הנקוק, דייב הולנד, ג'ו הנדרסון, פרדי האבארד ובטי קרטר. עוד ברשימה, רון קרטר, וויין שורטר, מייקל ברקר, פט מתיני, ג'ון מקלפלין, צ'יק קוריאה, לי מורגן, צ'רלס לויד, אבי לינקולן, סאן רא, ג'קי מקלן, דנילו פרז, ג'ון פטיטוצ'י, ג'רום האריס, ג'ון סקופילד, ג'ון אברקרומבי, לסטר בואי, ברוס הורנסבי, בובי מקפרן, אספרנצה ספאלדינג, כריסטיאן מקברייד. כבר לפני יותר משלושים שנה תוארה עבודתו כ"מוזיקה רב כיוונית". התיפוף שלו מושפע מהמאסטרים הגדולים כמו מקס רואוץ', ארט בלייקי, רוי היינס ואלווין ג'ונס, אך גם שואב השראה ממקורות שהם מעבר לג'אז. "כילד הקשבתי לכל מיני סוגים של מוזיקה ומעולם לא הכנסתי אותם לקטגוריות", הוא מספר. "למדתי פסנתר והקשבתי לאופרה, קאונטרי, ומוזיקה מערבית, רית'ם אנד בלוז, ג'אז, סווינג, כל מה שבא. בעבורי, הכל היה מוזיקה".
מנעד הסגנונות הרחב שלו מאפשר לו לנגן בכל צורת ביטוי ועדיין לשמור על הקול המזוהה היטב שלו. דג'ונט, "כישרון התיפוף הכי רחב של העידן שלנו" על פי "ג'אז טיימס", נע בגמישות בין הארד בופ, אר אנ' בי, מוזיקת עולם, אוונגרד, אלתור חופשי, מוזיקה לטינית, ניו אייג', ג'אז אירופי, מוזיקה הודית, ג'אז אפריקאי, רגאיי, דאנס וכמעט כל סגנון שצץ בחצי המאה האחרונה. השלישייה של דג'ונט סוגרת מעגל משפחתי ולצדו מופיעים שני ילדים מבית טוב, שניים שדג'ונט מכיר היטב את הוריהם. ראבי קולטריין, בן חמישים, הוא ילדם השני של אליס וג'ון קולטריין. שמו הפרטי הוא מחווה לאגדת הסיטאר ההודית, ראבי שנקר; מתיו גאריסון, בן 45, הוא בנו של ג'ימי גאריסון, הבסיסט של ג'ון קולטריין. דג'ונט הוא הסנדק של גאריסון, שבגיל 18 עזב את משפחתו שגרה באירופה ועבר לגור במשך שנתיים אצל דג'ונט וללמוד ממנו כל מה שאפשר. מדובר בשלישייה שהיא השמנת והקצפת של הג'אז האמריקאי, עם מטען של אהבה למוזיקה הנישאת בין הדורות.

פסטיבל הג'אז אילת 2015-2
שלישיית ג'ק דג'ונט. צילום: Carlos Pericas

ג'ק דג'ונט-תופים, ראבי קולטריין-סקסופון-טנור, מאתיו גאריסון-בס
http://www.jackdejohnette.com

ברי סחרוב

ג'ו לובנו / Joe Lovano

בצילום נבואי, נראה התינוק ג'ו לובנו מכורבל בזרועותיה של אמו האוחזת סקסופון אלט, כלי הגדול ממנו כמעט פי שניים. 63 שנה חלפו והיום לובנו הוא "אחד המוזיקאים הגדולים בהיסטוריה של הג'אז", כפי שקבע "הניו יורק טיימס". הסקסופוניסט זוכה פרס הגראמי נולד בקליבלנד, אוהיו, למשפחה מוזיקלית. אביו של לובנו היה סַפָּר ביום ונגן טנור גדול בלילה, וגם דודיו ניגנו בסקסופון ובחצוצרה. הזאטוט נחשף לג'אז בצורה עקבית ויציבה מגיל ינקות, בגיל חמש התחיל לנגן באלט ומאוחר יותר עבר לטנור. בגיל 16 כבר ניגן באופן מקצועי ואת הלימודים מימן בכוחות עצמו. בתחילת שנות השבעים למד בברקלי ושם הצטלבה המסורת עם רוחות של חדשנות. "גדלתי על ביבופ", הוא מספר, "ופתאום גיליתי צורות פתוחות עם דקויות מתעתעות. זה הדליק אותי, הצירוף של הצליל הזה והמטען שאני הבאתי. ידעתי על מה אעבוד בהמשך". כאן נפתחה דרך ארוכה הנמשכת כבר יותר משלושה עשורים, של שיתופי פעולה ותנועה מתמשכת בין חדשנות למסורת.
לאורך קריירה עשירה ומוצלחת ניגן לובנו עם ד"ר לוני סמית, וודי הרמן, מל לואיס, פול מוטיאן, ג'ון סקופילד, הרבי הנקוק, אלווין ג'ונס, צ'רלי היידן, קארלה בליי, בובי האצ'רסון, בילי היגינס, דייב הולנד, אד בלקוול, מישל פטרוצ'יאני, לי קוניץ, אבי לינקולן, מקוי טיינר, אורנט קולמן, ג'ים הול, בוב ברוקמייר, דייב ליבמן, מייקל ברקר, ראבי קולטריין, דייב דאגלאס, סטפון האריס ורבים אחרים. בתוך סגנון הביטוי הייחודי של הג'אז, לובנו אינו מהסס לתור אחר רעיונות ונושאים חדשים. במסע חיפוש תמידי אחר אופנים חדשים של ביטוי אמנותי, לובנו גורף הצלחה כנגן, כמוביל הרכב וכמלחין. אישיותו הדינמית הובילה אותו לעשרות שיתופי פעולה ולהתנסות בסוגי הרכבים רבים, הכל כדי למצוא דרכים חדשות לבטא את המוזה. הוא מנגן גם על תופים ואוחז באוסף מרשים של גונגים. בביקורת ב"ניו יורק טיימס" נכתב עליו, כי "רוב מוזיקאי הג'אז הם גמישים. זוהי דרישה פילוסופית בסיסית של המשרה. אבל בגיל שישים, ג'ו לובנו הוא מקרה קיצוני המתקדם לעבר אוניברסליות".

פסטיבל הג'אז אילת 32015-2
ג'ו לובנו. צילום: Jimmy Katz

ג'ו לובנו-סקסופון, לורנס פילדס-פסנתר, פיטר סלאבוב-בס, אוטיס בראון-תופים
www.joelovano.com

ברי סחרוב

דניאל זמיר מארח את אביתר בנאי / Daniel Zamir Quartet with special guest EviatarBanai

פסטיבל הג'אז אילת 532015-2
אביתר בנאי. צילום: שחר רצנברג

בקורות חייו של דניאל זמיר, סקסופוניסט, מלחין וזמר ישראלי, נכתב שהופיע על אותה במה שבה הופיע "מייקל ברקר ע"ה". החיבור הטבעי והזורם, בין אחד מענקי הג'אז העולמי ובין ראשי התיבות היהודיים "עליו השלום", מתאר בתמצית את עולמו האמנותי של זמיר. הוא נולד לפני 35 שנה, בפתח תקווה, למשפחה חילונית, ועבר את המסלול המוזיקלי הרגיל, מתיכון תלמה ילין לניו סקול במנהטן ולקריירה של נגן ג'אז מבטיח בניו יורק. את אלבומו הראשון הקליט בלייבל צדיק, בהפקת ובהשתתפות הסקסופוניסט והמלחין היהודי ג'ון זורן. לצד ההתפתחות בעולם הג'אז, חווה התקרבות רוחנית אל היהדות, ולפני 14 שנה חזר בתשובה והיה לחסיד חב"ד. ההשראה המוזיקלית שלו משקפת את החיבור בין כל אלה ויוצרת שלם הגדול מסך חלקיו. "אני עושה מוזיקה שמושפעת מדברים שאני סופג מהילדות ועד היום", אמר בראיון לאתר מאקו, "ואני לא מצנזר את עצמי". בין שהוא מבצע חומרים מקוריים, קלאסיקות ג'אז, עיבודים לשירי ארץ ישראל או ניגונים יהודיים, זמיר הוא מוזיקאי רב גוני ורב תכליתי. עד היום הקליט תשעה אלבומים והוא מנהל קריירה משגשגת בארץ ובעולם. הוא הקים את מזמור, בית ספר גבוה למוזיקה לציבור הדתי, אשר חולל שינוי במוזיקה הישראלית והציב בקדמת הבמה, לראשונה, אמנים שהם דתיים מבית, ולא חוזרים בתשובה. רשימת שיתופי הפעולה שלו ארוכה וכוללת בין היתר את עומר אביטל, עומרי מור, שוטי הנבואה, אלי דג'יברי, אבי לייבוביץ', ברי סחרוף, יוני רכטר, אהוד בנאי, מיכה שטרית, מתיסיהו, שלמה בר והברירה הטבעית, שולי רנד, רמי קליינשטיין, מאיר בנאי, אסף אמדורסקי, שלמה גרוניך, ערן צור, שלומי שבן, שי גבסו, ארז לב ארי, אריאל זילבר, קובי אוז, שם טוב לוי ועוד.
במופע מתארח אביתר בנאי, זמר ויוצר ישראלי מוערך, אשר שיתף פעולה עם זמיר בהופעות ובאלבום "געגוע לכאן". יחד יוצרים השניים ניגון משותף וייחודי, יהודי-ישראלי.

פסטיבל הג'אז אילת 432015-2
דניאל זמיר: צילום: עידו איז'ק

דניאל זמיר-סקסופון-שירה, אמיר ברסלר-תופים, תומר בר-פסנתר, גלעד אברו-בס. אורח: אביתר בנאי שירה-פסנתר-גיטרה

 

ברי סחרוב

סיריל אמי / Cyrille Aimée

הזמרת הצרפתייה סיריל אמי נולדה לאבא צרפתי ואימא דומיניקנית. היא גדלה בעיירה קטנה, מרחק שעה נסיעה מפריז, עיירה שבה התקיים מדי שנה פסטיבל המוזיקה על שם ג'אנגו ריינדהארט, גיטריסט הג'אז הצועני. בלילות הקיץ היתה מתגנבת מחלון חדר השינה אל הפסטיבל, שעיקר מבקריו הם צוענים מרחבי אירופה. אצל הצוענים ניגנו ושרו בלי הפסקה, ועד מהרה היא התאהבה במוזיקה ובדרך החיים הצוענית ויצאה לנדודים ברחבי אירופה, שרה ומנגנת עם חבריה המוזיקאים בפינות רחוב ברחבי היבשת. בגיל 19 עברה לגור בפריז, והגיעה לשלב הגמר בגרסה הצרפתית של "כוכב נולד". אך כשנאמר לה שתצטרך לשיר רק את מה שיגידו לה לשיר, רוח הצועניות והג'אז שבה והשתלטה והיא עזבה את התחרות. לאחר שנסעה לרפובליקה הדומיניקנית, כדי להתחבר לשורשים המוזיקליים של אמה, הגיעה לניו יורק והחלה ללמוד, לעבוד על חומרים מקוריים, ואף לזכות בפרסים בתחרויות חשובות, בהן תחרות פסטיבל מונטרה, תחרות תלוניוס מונק ותחרות שרה וון.

סיריל בת השלושים הקליטה שבעה אלבומים, ממוקמת כיום בברוקלין ומצטיינת בקול מעודן ומדויק. ב"ניו יורק טיימס" היא תוארה כתערובת של מייקל ג'קסון ושרה וון וכזמרת ג'אז מתולתלת ושובבית עם רגל אחת הנטועה במסורת ורגל שנייה בעולם האלקטרוניקה. עם קול נשי וצלול, הגשה המזכירה את אדית פיאף, השפעות של פופ אלקטרוני וסגנונות צועניים, מגישה אמי קונצרט ג'אז משובח ומרומם נפש.

פסטיבל הג'אז אילת 2015-7
סיריל אמי. צילום: Chris Hinderaker

סיריל אמי שירה, אדריאן מויגנארד-גיטרה, מישל ואלנו-גיטרה, סאם אנינג-בס, ראג' ג'איאווירה-תופים
http://www.cyrillemusic.com

ברי סחרוב

בראס א-הוליקס / Brass-A-Holics

כאן תוכלו לשמוע בקונצרט אחד את צ'אק בראון, מיילס דיוויס, נירוונה, ג'ון קולטריין, וואם, סינדי לאופר, קניה ווסט ולואיס ארמסטרונג. בראס א-הוליקס הם שמונה נגנים היוצרים צליל חדש ומפתיע, צליל המתבסס על הרכב כלי הנשיפה ממתכת הקלאסי של ניו אורלינס – טרומבון, חצוצרה, סקסופון וסוזפון, ומוסיף אליהם סט תופים, כלי הקשה, קלידים וגיטרה חשמלית.
לפני חמש שנים הגו מקימי ההרכב את הרעיון, ואף שאבו השראה מתזמורות הצעידה, מוסד מוזיקלי אמריקאי המשלב נגינה עם מפגן ראווה בידורי, ופעמים רבות אפשר לראותו בפעולה בהפסקות של משחקי פוטבול. המורשת המוזיקלית העשירה של ניו אורלינס, בשילוב גרוב הגו-גו הפאנקי שנוצר בוושינגטון די.סי בשנות השישים והשבעים, מתמזגים לכלל חוויה ייחודית וחד פעמית, להופעה מקפיצה ושופעת קצב, לז'אנר כלאיים מקורי: גו-גו בראס פאנק. התוצאה היא צליל שאין לו מתחרים, מופע מלא חן וסגנון, גרוב רב עוצמה ויש האומרים אף ממכר.

פסטיבל הג'אז 2015-10
בראס א-הוליקס

ווינסטון טרנר-טרומבון, טאנון וויליאמס-חצוצרה, רובין קלאבי-סקסופון, מתיו קלארק-גיטרה, קייקו קומאקי-קלידים, דווייןשרמן-כלי הקשה, רג'ינלד ניקולאס-תופים, אנדרו פרייס-גיטרה בס
http://www.brass-a-holics.com

ברי סחרוב

סונקס / Sonex

בעיר חָלָפָּה, עיר הבירה של מחוז וראקרוס, מקסיקו, נולדה להקת סונקס. עם שורשים הנטועים עמוק במסורת הסון חרוצ'ו, המוזיקה העממית של האזור, תר ההרכב אחר מקצבים וצלילים חדשים. הם מושפעים ממוזיקה אפריקאית מסורתית, מוזיקה אפרו-פרויאנית, מוזיקה ונצוליאנית, פלמנקו וסלסה, וממגמות אורבניות כמו בלוז, ג'אז, פאנק, היפ הופ, רוק ורגאיי. זוהי מוזיקת עולם אמיתית אשר מחזקת ומגדילה את המסורת, מעשירה את הריקודים, השירים, המלודיות והמקצבים.
הלחנים המקוריים והנוכחות הבימתית הסוחפת קיבלו תשומת לב רבה והובילו את סונקס במהרה למסעות בעולם, תוך שיתוף פעולה עם כמה מהכוכבים הגדולים של אמריקה הלטינית. מאז החלו לפעול חלף עשור, ובזכות התשוקה לחשוף צלילים חדשים הפכו תוך כמה שנים לאחד ההרכבים המשפיעים ופורצי הדרך שיצאו ממקסיקו. בשנים האחרונות הם מייצגים באופן קבוע את ארצם בפסטיבלים ברחבי העולם, זוכים בתארים ופרסים ואף זכו עם השיר "Sobre Tus Aguas", שנבחר מבין 11,500 שירים, בתחרות שארגנו ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק ומייספייס לכבוד יום כדור הארץ. בתחילת השנה שחררו אלבום שני, שבו שיתופי פעולה עם אמנים מרחבי העולם ביצירה המחברת מוזיקה ואנשים מאמריקה הלטינית, מארצות הברית, מהמזרח התיכון, מאנדלוסיה ועוד. גם כלי הנגינה משלבים מסורת עם הווה. חרנה, למשל, הוא כלי פריטה בצורת גיטרה עם שמונה מיתרים שמקורו מדרום מחוז וראקרוס. לחרנה צליל ייחודי, וצורת הנגינה עליה דומה להקשה וכמעט מחקה את צעדי ריקוד הזפטאדו, ריקוד מקסיקני המשלב עבודת הקשה עם הנעליים. כשרגליהם נטועות בעבר ועיניהם מכוונות הרחק אל העתיד, מגבשים חברי סונקס שפה חדשה הנוצרת מרגע לרגע.

פסטיבל הג'אז אילת 2015-11
סונקס. צילום: Rodrigo Diaz

לואיס פליפה לונה פאריאס-שירה-גיטרת רקווינטו-ריקוד, קאמיל מסגואר-שירה-כינור, אליו מרטין דל קאמפו שירה-חרנה-קחון, אילן בר לביא-גיטרה חשמלית, ג'רונימו גונזאלס-בס, רנאטו דומינגז-תופים

ברי סחרוב

שלישיית עומר קליין / Omer Klein Trio

המוזיקה של עומר קליין קיבלה את התואר "חסרת גבולות" ב"ניו יורק טיימס", וב"ג'אז טיימס" נכתב עליו "מה שהוא מנגן גורם לך להרגיש שאתה חי". קליין בן ה-33, פסנתרן ג'אז ומלחין ישראלי הממוקם כיום בגרמניה, מנהל קריירה בינלאומית כבר קרוב לעשור. הוא התחיל לנגן בגיל שבע ובהמשך למד גם בס ולימד את עצמו לנגן בגיטרה ובתופים. קליין, המשלב בין ג'אז, מוזיקה ישראלית, מוזיקה ערבית, ושורשים צפון אפריקאיים, מופיע על במות מקצועיות מגיל 16. הוא למד בניו אינגלנד קונסרבטורי בבוסטון ומוריו היו מנחם ויזנברג ועופר ברייר בישראל, דנילו פרז בבוסטון ופרד הרש בניו יורק.
בשנים האחרונות מוביל קליין את הטריו שלו המופיע ברחבי העולם וזכה לפריצת דרך משמעותית באירופה, שם הוא נחשב לאחד הפסנתרנים הצעירים והמבטיחים. הוא שיתף פעולה עם לי קוניץ, ג'ון זורן, ג'ף באלארד, ג'ונתן בלייק, מרטי ארליך, עומר אביטל, דניאל זמיר, האחים יובל, ענת ואבישי כהן, אבי לייבוביץ', יהודית רביץ, רונה קינן, אביתר בנאי, אלון אולארצ'יק ועוד. הוא זכה בפרסים רבים ואף הלחין מוזיקה לתיאטרון בישראל ובגרמניה. המופע בפסטיבל מציין את השקת האלבום החדש בישראל, "Fearless Friday", אלבומו השישי של קליין כמוביל הרכב. על האלבום אומר קליין, "אני מרוצה. האלבום הזה מסכם את כל מה שעשיתי עד עכשיו ובו בזמן הוא מייצג גם צעד קדימה, אל העתיד".

פסטיבל הג'אז באילת 2015-14
עומר קליין. צילום: Simon Hegenberg

עומר קליין-פסנתר, חגי כהן-מילוא-בס, אמיר ברסלר-תופים
www.omerklein.com

ברי סחרוב

שישיית אילן סאלם / Ilan Salem Sextet

חלילן הג'אז הישראלי אילן סאלם מגיע לפסטיבל עם מוזיקה חדשה שכתב לשלושה כלי נשיפה ורית'ם סקשן. זהו הרכב קומבו קלאסי, בדומה להרכבי ההארד בופ, עם צבע הרמוני ותזמור ייחודיים. סאלם בן ה-54 הוא מעמודי התווך של הג'אז הישראלי, מראשוני הישראלים שנסעו ללמוד בברקלי וחזרו לישראל כדי לגדל דור צעיר וחדש של כוכבים. בארץ ובעולם הוא עבד עם אלי מאירי ותימנה ברוור, יוני רכטר, אחינועם ניני, קני וורנר, אבישי כהן (בס), עמוס הופמן, ניתאי הרשקוביץ, גלעד אברו ועוד. בשנת 2011 זכה בפרס ראש הממשלה למלחינים. כעת חוזר סאלם אל השורשים העמוקים של הג'אז ובמוזיקה שהלחין אפשר לשמוע השפעות עמוקות של ענקי ג'אז כלואי ארמסטרונג, הוראס סילבר, צ'רלס מינגוס ותלוניוס מונק. מצטרפת אליו חבורה של נגנים צעירים ומוכשרים, מניו יורק ומתל אביב, בהם גם בנו הלל, נגן חצוצרה שלומד כיום בניו סקול בניו יורק.

 פסטיבל הג'אז אילת 2015-12
אילן סאלם. צילום מרק סגל

אילן סאלם-חלילים, הלל סאלם-חצוצרה, יונתן יודקוביץ-סקסופון-טנור, עדן לדין-פסנתר, נועם ויזנברג-קונטרבס, שי זלמן-תופים

ברי סחרוב

עופר לנדסברג / Ofer Landsberg 

כשהוא נטוע היטב במסורת הג'אז האמריקאי הקלאסי של שנות הארבעים, יוצא הגיטריסט הישראלי עופר לנדסברג למסעות מוזיקליים בין אז לעכשיו. הוא התחיל לנגן בגיל שבע ומגיל צעיר הושפע ממורשת הענקים של צ'ארלי פרקר, באד פוואל, דיזי גילספי וארט טאטום, אשר ממשיכים להעניק לו השראה עד עצם היום הזה. בגיל 17 הגיע לניו יורק והחל להופיע בקביעות עם שמות כמו הפסנתרן פרנק היואיט, המתופף ג'ימי לובלייס, הפסנתרן גיל קוגינס והמתופף ג'ימי וורמוורת. הוא צבר מעמד בסצנה המקומית, שיתף פעולה עם מוזיקאים רבים והופיע ברחבי העולם.

לנדסברג בן ה-33 חי כיום בלונדון, מנגן ומלמד ובעיקר עושה מוזיקה שהוא אוהב. עם ההרכב שיתארח בפסטיבל הוא ינגן חומרים מספר השירים האמריקאי הגדול ובהשראתו. בין שהוא מנגן שירים מקוריים משנות הארבעים והחמישים, ובין שהוא מנגן לחנים מקוריים שלו בהשראת הג'אז של שנות הארבעים, לא מדובר כאן בהרכב רטרו אלא בדרך המוזיקלית שלה מוקדשים חייו. "אם אתה מחובר אל האמת שלך ומנגן אותה", הוא אומר, "היא יכולה להיות מקוטלגת לכל סוג של מוזיקה או תקופה. המוזיקה היא על-זמנית ומדברת אל כל מי שרוצה להאזין".

פסטיבל הג'אז באילת 2015-13
אילן סאלם. צילום: מארק סגל

עופר לנדסברג-גיטרה, ג'ס מישל גרטנקורן-סקסופון טנור-יונתן ריקליס-פסנתר, דן וייסלברג-קונטרבס, יונתן רוזן-תופים

ברי סחרוב

ליילה מקלה / Leyla McCalla

ברחובות של ניו אורלינס מוצאת ליילה מקלה, צ'לנית, זמרת ומלחינה צעירה, השראה ועוגן ליצירה. היא נולדה בעיר ניו יורק, להורים שהיגרו מהאיטי, והתחילה לנגן צ'לו כילדה. לניו אורלינס היא הגיעה "משום שקל יותר לגשת ליצירה בעיר שזזה קצת יותר לאט, ושממציאה ועוקבת אחר חוקים משלה". כאן החלה ליילה מסע של תגליות מוזיקליות ותרבותיות, במקום שתמיד הרגיש כמו בית בעבורה. "ככל שלמדתי על ההיסטוריה של לואיזיאנה, הקשרים שלה להאיטי ולתרבות דוברי הצרפתית, חשתי תחושת שייכות שהולכת ומתעצמת", היא מספרת. כשישבה וניגנה באך ברחובות הרובע הצרפתי בניו אורלינס, גילו אותה מי שהובילו את הקריירה שלה לחברות בלהקה Carolina Chocolate Drops, זוכת הגראמי בקטגוריית אלבום פולק מסורתי, ובהמשך לקריירת סולו.
אלבום הבכורה שלה יצא בשנה שעברה והוא כולל לחנים לשירים של לנגסטוןיוז, שירי עם האיטיים ויצירות מקוריות. לנגסטוןיוז (1902-1967) היה משורר אמריקאי, פעיל חברתי וכותב הנחשב לאחד היוצרים הראשונים של שירת הג'אז וידוע כמנהיג ההארלם רנסנס, תנועה תרבותית אקטיביסטית שחורה שפעלה עד אמצע שנות השלושים בארצות הברית. "תמיד אהבתי את הדרך שבה יוז משתמש במילים", היא מתארת את מקור ההשראה שלה. "וככל שהצמדתי את המוזיקה לשירים, כך הם נהיו כמו סיפורים וקיבלו חיים משלהם. כמעט כמו דמויות שלמדתי להבין".
מקלה מוצאת השראה מוזיקלית במגוון מקורות. מהסוויטות לצ'לו של באך דרך מוזיקת פולק אמריקאית, מוזיקה מסורתית מהאיטי, ועד המסורות המוזיקליות של לואיזיאנה כמו מנגינות כינור קייג'וניות ישנות, בנג'ו של ג'אז מסורתי (טראד-ג'אז), צלילי הרחוב של ניו אורלינס והריקודים בחגיגות המרדי גרא. היא מנגנת על כמה כלים, וכצ'לנית וזמרת היא בעלת צליל ייחודי שאי אפשר לחקות ויכולת ביטוי פשוטה ורהוטה. "מוזיקה", אומרת מקלה, "מגיעה אל האוזניים מיד. או שאת אוהבת אותה או שלא. אבל אני אוהבת שאנשים מבינים את מה שאני מנסה לומר".

פסטיבל הג'אז באילת 2015-15
ליילה מקאלה. צילום: Chris Colbourn

ליילה מקלה-שירה, גיטרה, צ'לו, בנג'ו, דן טרמבליי-גיטרה בנג'ו חמישה מיתרים, בריה "חופש" בונט כינור
http://leylamccalla.com

ברי סחרוב

פסטיבל הג'אז באילת, קיץ 2015: מחירי כרטיסים

מסלול פלטינה: 1500 שקל (כניסה לכל המופעים בפסטיבל, כולל ברי סחרוף).
מסלול זהב: 1350 שקל (כניסה לכל המופעים בפסטיבל, לא כולל ברי סחרוף).
מסלול כסף: 750 שקל  (כניסה דו יומית למופעי הפסטיבל, לא כולל ברי סחרוף, ניתן לבחור ימי הגעה).
מסלול ארד: 395 שקל (כניסה חד יומית לכל מופעי הפסטיבל).
ברי סחרוף: מחיר מלא 220 שקל.

כרטיסים בודדים
מופעים מחו"ל – 180/220 שקל
מופעים מישראל – 150 שקל
הנחות משוערות במסלולים ובכרטיסים לפי אחוזים: סטודנט/גמלאי: 20%-30%, תושב אילת: עד 20%, צעיר (מתחת לגיל 18): 40%
פרטי התוכנית המלאה ופרטים נוספים: באתר פסטיבל הג'אז
חבילות אירוח במבחר בתי מלון עם או בלי טיסות משווקות על ידי קשרי תעופה.
כרטיסים: מרכז הזמנות זאפה 9080*

פסטיבל הג'אז אילת
23-26 באוגוסט, נמל אילת
ברי סחרוב

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

בעלים ועורך אחראי: אפי אליסי
Fashion Israel – מגזין אופנה של ישראל
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com
טלפון: 050-7368167
אינסטגרםfashionisrael.mag
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
הקבוצה שלנו בפייסבוק: Fashion Israel – מגזין אופנה של כולם!
דף עסקי: Fashion Israel
כתובת למשלוח: רח׳ בר כוכבא 1, דירה 1, רמת גן

תגובות פייסבוק