פרס ספיר לספרות

חידושים בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס-3
|

פרס ספיר לספרות: חידושים בפרס ספיר לספרות – בשנת 2015 יהיו רשאים להגיש מועמדות לפרס ספיר של הפיס גם ספרים שיצאו לאור באמצעות מו"ל דיגיטלי וספרים בהוצאה עצמית

פרס ספיר לספרות

חידושים בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס-1
"לא לפחד גם מקבלת החלטות ערכיות". עוזי דיין. צילום: איקי מימון

דירקטוריון קרן ספיר של מפעל הפיס החליט על שורה של עדכונים בתקנון הפרס לשנת 2015  ביניהם יתאפשר  למו"ל המוציא ספרים דיגיטליים ולמי שמוציא את ספרו באופן עצמאי (מודפס או דיגיטלי) להגיש מועמדות לפרס, וכן התקבלו שינויים בדבר הגדרתו של מו"ל ובדבר מספר הכותרים שרשאים מו"לים להגיש לפרס.

מי רשאי להגיש מועמדות לפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס?  עד עתה מועמדות לפרס הייתה אפשרית באמצעות מו"ל בלבד. בשנים האחרונות ספרים רואים אור גם באופן דיגיטלי וכן, באופן עצמאי. לכן, עפ"י התקנון החדש הגשת המועמדות הורחבה ומעתה רשאים להגיש מועמדות גם מו"ל דיגיטלי –  יחיד או תאגיד, וגם סופר שהוציא ספרו בהוצאה עצמית.

עוזי דיין, יו"ר דירקטוריון מפעל הפיס: "על מנת להמשיך ולהוביל בסביבה התרבותית המתפתחת והסוערת, צריך לבצע שינויים והתאמות ולא לפחד גם מקבלת החלטות ערכיות. זה בדיוק מה שאנו עושים עם פרס ספיר. החל מהשנה רשאים להגיש מועמדות גם מו"ל דיגיטלי וגם סופר שהוציא את ספרו בהוצאה עצמית. מעתה, מועמד לפרס ספיר או לפרס לנדאו יהיה רק אזרח או תושב קבע, שמרכז חייו בישראל וזאת במטרה לעודד סופרים, אמנים ומדענים החיים ויוצרים בישראל".

חידושים בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס-2
"פרס ספיר הוא פרס חי ואינו חושש להשתנות". דולין מלניק. צילום: גלי איתן

תנאי סף להגשת מועמדות לפרס: נוספה הגדרה  לעניין מחבר היצירה הספרותית המועמדת. מעתה, מחבר הספר המועמד לפרס יהיה אזרח או תושב קבע, שמרכז חייו בישראל וזאת במטרה לעודד סופרים החיים ויוצרים בישראל.
נקבעו תנאי סף נוספים לספרים הרואים אור בהוצאה עצמית: למחבר יצירה בהוצאה עצמית נקבעו תנאי סף נוספים שמטרתם להבטיח שהספרים עברו הליך איכותי ומקצועי הכולל עריכה לשונית וספרותית  והגהה ולכן ספרים שמוגשים ע"י מחבר עצמאי צריכים להוכיח ש: היצירה הספרותית עברה עריכה והגהה על ידי עורך ספרותי ולשוני ועל ידי מגיה מקצועיים בעלי ניסיון.
היצירה הספרותית זמינה לרכישה בחנויות ספרים או באתר אינטרנט ייעודי למכירת ספרים.

מיהו "מו"ל"? עד עתה הגדרתו של מו"ל נבחנה עפ"י מספר ח.פ (מספר חברה פרטית הרשום ברשם החברות). בשינויים לתקנון הגדרת המו"ל השתנתה והיא עתה זהה להגדרת מו"ל בחוק הספרים ולפיה מו"ל הינו "יחיד או תאגיד (לרבות מי ששולט בו, תאגיד בשליטתו או תאגיד שבשליטת מי מאלה – כאמור בחוק להגנת הספרות והסופרים בישראל (הוראת שעה), תשע"ג-2013) רשום בישראל, העוסק בקביעות בהוצאה לאור של ספרים בישראל במשך שנתיים לפחות והוציא לאור לפחות 3 ספרים בשנה האחרונה.

דולין מלניק, ראש אגף התרבות והאמנות של מפעל הפיס: "מפעל הפיס קשוב לשינויים ולתמורות בעולם הספרות בישראל ומגיב להן. בחודשים האחרונים בחנו לעומק את הנושא, נפגשנו והתייעצנו עם גורמים רלבנטיים, ביניהם מו"לים וסופרים, למדנו מה קורה בעולם והחלטנו לעדכן את התקנון בסוגיות כמו: מי רשאי להגיש מועמדות לפרס וכמה כותרים יוגשו. שוק הספרים והמו"לות השתנה ובשנים האחרונות יש ספרים שרואים אור בפורמט דיגיטלי ויש לתת להם ביטוי וכן ספרים שרואים אור באופן עצמאי –מסיבות שונות ומשונות גם עקרוניות וגם מכורח הנסיבות והעובדה שהמשבר בשוק גרם לכך שבאופן טבעי מו"לים מוציאים פחות כותרים ולוקחים פחות סיכונים. השינויים שאימצנו ייבחנו במהלך השנה הקרובה ובתומם נשוב ונתכנס לבחון את ההחלטות. מכיוון שמדובר בשוק שהוא בתהליכים של שינויים, שעל חלקם אנחנו עדיין לא יודעים להצביע  ועוד ייקח זמן עד שהשפעות החוק יתבררו במלואן, יש לבחון את ההחלטות בעוד תקופת זמן. חשוב להבין שפרס ספיר הוא פרס חי, נושם שמשפיע ומושפע ואינו חושש להשתנות".

מספר  הספרים שניתן  להגיש לפרס: עד עתה המו"לים היו רשאים להגיש לפרס מספר זהה של ספרים ללא קשר למספר הספרים שהוציאו לאור: עד 7 ספרים לקטגורית הפרס הראשי ועד 3 ספרים לקטגורית פרס הביכורים. מצב זה יצר עיוות, מו"ל שהוציא לאור 3 ספרים יכול היה להגיש את כל ספריו בעוד שמו"ל שהוציא לאור 10 או  14 ספרים נאלץ להגיש רק 7 ספרים. עפ"י החידוש,

פרס ספיר לספרות

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

בעלים ועורך אחראי: אפי אליסי
Fashion Israel – מגזין אופנה של ישראל
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com
טלפון: 050-7368167
אינסטגרםfashionisrael.mag
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
הקבוצה שלנו בפייסבוק: Fashion Israel – מגזין אופנה של כולם!
דף עסקי: Fashion Israel
כתובת למשלוח: רח׳ בר כוכבא 1, דירה 1, רמת גן

תגובות פייסבוק